Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Jeg ser ikke noe poeng i å begynne å lære hundene å gå med noe etter seg før de begynner å bli en 5-6 mnd gamle. Ingen hunder jeg har hatt har brukt mer enn 5 minutter på å lære å gå med noe (uten vekt) hengende etter seg. Og før den alderen, så har de ikke det fokuset på jobb som jeg vil ha når de får på trekksele og begynner å trekke. Nå driver ikke jeg med kjettingtrekk, men jeg ville venta til hunden er gammel nok til å begynne å trekke litt mer enn tomme plastflasker, som uansett bare spretter rundt. Tilvenninga går uansett fort.

Her er litt om mine tanker rundt trening av unghund.

På valper låner jeg seler (og låner bort til venner) og bruker justerbare seler. Hos meg går småvalper uansett mest løs, så hvordan sela er har ikke så stor betydning. Jeg venter med å lære dem å gå pent i bånd til de er 4-5-6 mnd gamle (sistemann har ikke lært det i det hele tatt). De får lære at det er greit med stramt bånd først. Etterhvert betyr halsbånd at det ikke er lov til å trekke, kortsele betyr at du får gjøre som du vil, bare du går sånn noenlunde sivilisert i min retning og nomesele betyr å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

3 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg ser ikke noe poeng i å begynne å lære hundene å gå med noe etter seg før de begynner å bli en 5-6 mnd gamle. Ingen hunder jeg har hatt har brukt mer enn 5 minutter på å lære å gå med noe (uten vekt) hengende etter seg. Og før den alderen, så har de ikke det fokuset på jobb som jeg vil ha når de får på trekksele og begynner å trekke. Nå driver ikke jeg med kjettingtrekk, men jeg ville venta til hunden er gammel nok til å begynne å trekke litt mer enn tomme plastflasker, som uansett bare spretter rundt. Tilvenninga går uansett fort.

Klart det ikke er noe problem å begynne å dra noe bak seg før de er eldre, men hos meg er dette en aktivitet vi driver med for å jobbe sammen fra tidlig alder. Mine valper har syns dette har vært supergøy. De har flasker med litt vann i som de går med, og får mye ros og godprat. Jeg bruker denne typen trening i forhold til å jobbe med valpene på lik linje som mange andre driver med hverdagslydiget, triks og enkle lp øvelser. Valpene syns det er veldig morsomt :) Det er ikke noe problem å lære det bort etterhvert, men jeg ser ikke hvorfor det må vente når det er en fin måte å jobbe med valper på. 

På samme måte begynner jeg tidlig med kløver også. Fra de er 5-6 mnd gamle får mine gjerne på seg kløver med poser eller lignende på tur. Det utfordrer de ekstra i terrenget og det er noe de syns er morsomt. 

Nå er kløving og trekk det vi driver med, så da syns jeg det er morsomt å begynne med valpene mine også :) en finfin måte å utfordre hodene deres på.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Noen av dere som har tips til hvor jeg kan få kjøpt dobbelt drag til en ok pris? Har en fjellpulk med drag til en hund, men det hadde vært gøy å prøvd med dobbelt drag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, March 14, 2016 at 1:24 PM, Krum skrev:

Er det Velvet som er mora til Nuka også?? Så kjekt :) , håper også at vi treffes en gang, blir kjekt å hilse på dere! Vi bor på Vestlandet, Førde, ikke så mange malamuter i området (som jeg vet om ihvertfall :)).

Her er Ryan, 7 uker gammel :)

Ryan_7uker2.jpg

Utrolig gøy med flere muttefolk her☺☺ har en mutte på snart 8 mnd☺

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/12/2016 at 9:06 PM, Mud skrev:

Det er ikke normalt,  sant? 

 

heheh. Jo, det er nok det, til en viss grad. Jeg har enda ikke opplevd det i Sør-Varanger, men det skjedde titt og ofte i Tromsø når jeg bare hadde en husky. Sist jeg kom susende med TRE skygga folk underlig nok banen. Det er nok bare en løsning for deg også... :innocent:


Her i huset går unghundtreninga sin gang. Jeg gleder meg til neste vinter med slede og lengre turer, og ikke to turer hver dag bare for å få trimma alle, men det er jo litt stas også da. Kopp begynner å bli riktig så fin, faktisk! Ingenting å si på arbeidsmoralen der i gården, sosial og trivelig sak. I morra er det vet for chipping, pass og rabies. 
971509_998769013539232_85448169390304060

Og så kan man jo ikke helt klage på ett liv hvor dette er hverdagen:

12799225_998769150205885_335418787958268


Jeg har endelig fått meg mobil som kan ta bilder igjen. Mitt nye favorittsubjekt er Guhzzu:

74989_998768970205903_334079321848700912

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Aymee skrev:

 

heheh. Jo, det er nok det, til en viss grad. Jeg har enda ikke opplevd det i Sør-Varanger, men det skjedde titt og ofte i Tromsø når jeg bare hadde en husky. Sist jeg kom susende med TRE skygga folk underlig nok banen. Det er nok bare en løsning for deg også... :innocent:


 

74989_998768970205903_334079321848700912

Med en samboer som fortsatt ikke er komfortabel med å ha en hund han ikke kan slippe overalt blir det nok ikke en husky til på en stund :P

Jeg ser ikke problemet med å ha hund i bånd,  han ser ikke problemet med hunder som bjeffer.  Vi har litt forskjellig smak i hund kan man si :lol: 

Guhzzu så jo helt passe sinnsyk ut, han var kul :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

våren (ja, sukk det er visst vår) har noen fordeler da. Som feks at man kan trene i dagslys! 

 

10317667_1083565501684912_5579420778845280555_o.jpg

Er det kjørt opp egne løyper for hundekjøring der? Har stussa på hvordan folk finner/lager løyper ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tatt første sykkelturen i går, skikkelig dårlige veier å alt måtte spyles/dusjes etterpå, men bikkjene fikk nå løpt litt :) Dessverre så ble Vims sårbeint så nå må vi vell vente litt til neste gang. Det var kjørt på relativt stor "grus" enkelte plasser og de så ganske skarpe ut så er nok det som har satt spor, får håpe de synker litt mer ned i veien å forsvinner etterhvert. 14 km ble det, ikke noe rekordtempo, men om en var sårbeint så er det jo ikke så rart, mye bremsing blir det også og det blir jo tungt for dem. Må jobbe med roligkomando :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Malamuten skrev:

Vi fikk tatt første sykkelturen i går, skikkelig dårlige veier å alt måtte spyles/dusjes etterpå, men bikkjene fikk nå løpt litt :) Dessverre så ble Vims sårbeint så nå må vi vell vente litt til neste gang. Det var kjørt på relativt stor "grus" enkelte plasser og de så ganske skarpe ut så er nok det som har satt spor, får håpe de synker litt mer ned i veien å forsvinner etterhvert. 14 km ble det, ikke noe rekordtempo, men om en var sårbeint så er det jo ikke så rart, mye bremsing blir det også og det blir jo tungt for dem. Må jobbe med roligkomando :P 

Rakk du å prøve sleden før snøen forsvant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Rakk du å prøve sleden før snøen forsvant? :)

Så vidt, men det ble ikke noe stor suksess. Prøvde først med flere hunder og linesett og første forsøk gikk bra, men så ble det litt tull også ble spesielt varga litt stresset da jeg prøvde å pushe det videre, så etter det ville hun ikke helt, bare står mot meg og halser og er oppjaget, også om det bare er henne eller hun og en til. Manglet litt plass å kjøre på også, vi må gjøre oss litt mer kjent i området før neste vinter. Vims og de andre var flinke da. Også var sleden litt dårlig balansert å stå på ihvertfall, håper den blir bedre med litt vekt på planet, ellers får den fungere med ski til :) Undres litt på hvordan jeg skal fikse varga igjen, om jeg evt skal prøve å kjøpe drag til den kanskje, om det blir bedre. Eller prøve spark som et mellomledd kanskje, litt lettere å manøvrere selv til å begynne med også kan hun løpe ved siden av å se om hun blir trygg på den og kommer i gang å trekke.

Har du kjøpt slede? Dine ser jo nesten rutinerte ut allerede :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Malamuten skrev:

Så vidt, men det ble ikke noe stor suksess. Prøvde først med flere hunder og linesett og første forsøk gikk bra, men så ble det litt tull også ble spesielt varga litt stresset da jeg prøvde å pushe det videre, så etter det ville hun ikke helt, bare står mot meg og halser og er oppjaget, også om det bare er henne eller hun og en til. Manglet litt plass å kjøre på også, vi må gjøre oss litt mer kjent i området før neste vinter. Vims og de andre var flinke da. Også var sleden litt dårlig balansert å stå på ihvertfall, håper den blir bedre med litt vekt på planet, ellers får den fungere med ski til :) Undres litt på hvordan jeg skal fikse varga igjen, om jeg evt skal prøve å kjøpe drag til den kanskje, om det blir bedre. Eller prøve spark som et mellomledd kanskje, litt lettere å manøvrere selv til å begynne med også kan hun løpe ved siden av å se om hun blir trygg på den og kommer i gang å trekke.

Har du kjøpt slede? Dine ser jo nesten rutinerte ut allerede :) 

 

Har kjøpt en liten sprintslede ja. Har bare prøvd den en liten tur, men mine er jo veldig vant til å trekke spark og har gått noen ganger i storpann.  Så de trakk på og gikk som de aldri har gjort annet :)

Kanskje la de andre to bli mer erfarne med sleden uten varga? Så slipper du ihvertfall at hun tuller det til og gjør dem også usikre? Og kanskje bruke spark med varga alene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Har kjøpt en liten sprintslede ja. Har bare prøvd den en liten tur, men mine er jo veldig vant til å trekke spark og har gått noen ganger i storpann.  Så de trakk på og gikk som de aldri har gjort annet :)

Kanskje la de andre to bli mer erfarne med sleden uten varga? Så slipper du ihvertfall at hun tuller det til og gjør dem også usikre? Og kanskje bruke spark med varga alene? 

Ja, men vims trekker ikke alene :P Da skal hun spise ski/slede/sykkel. Og Tai har gått ut i streik etter hun var sykemeldt og hadde pause, men hun og vims kan gå sammen om tai begynner å virke igjen etterhvert. Men varga kan få tilvenning alene uansett da :) Hun er jo ganske dreven egentlig så tror det løser seg raskt om jeg bare får tatt en tur eller to med noe som ihvertfall ligner på en slede. Det ble bare litt mye med en hjerne som allerede koker litt, ny setting og at det ble litt tull. 

 

Blir det flere hunder nå da? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Malamuten skrev:

Ja, men vims trekker ikke alene :P Da skal hun spise ski/slede/sykkel. Og Tai har gått ut i streik etter hun var sykemeldt og hadde pause, men hun og vims kan gå sammen om tai begynner å virke igjen etterhvert. Men varga kan få tilvenning alene uansett da :) Hun er jo ganske dreven egentlig så tror det løser seg raskt om jeg bare får tatt en tur eller to med noe som ihvertfall ligner på en slede. Det ble bare litt mye med en hjerne som allerede koker litt, ny setting og at det ble litt tull. 

 

Blir det flere hunder nå da? :P 

Nja det blir nok en husky til etterhvert. Men det begrenser seg litt fordi jeg vil kunne gå turer med alle sammen på sommeren også. Da er det litt begrensa hvor mange hunder som er praktisk. Selv om det er fryktelig moro på vinteren :P Og jeg bor i leilighet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke ?? for første gang prøvd langrennski. Det var gøy! Hadde med bikkja. Prøvde snørekjøring og seriøst!!!! Hva er det jeg har gått glipp av. Så utrolig morsomt å hærlig å deilig! Åååårh... utrolig kjipt vi bare har en hund for vi ville gjerne hatt hver vår. Gleder meg til seeko er voksen så vi kan skaffe en til? å så flink han var til å trekke! Årh... dette var gøy! Kjedelig vinteren snart er over. Så glad for vi kjøpte ski og ikke minst trekkhund?

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Carro92 skrev:

Den følelsen når man spenner på seg sekk, pulk og 2 bikkjer på ski, og så oppdager at vi ikke har lært inn brems ennå.. :P

Anbefales å sette på lyd :P 

 

 

Hahaha det kommer såååå til å være meg de neste turene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...