Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
8 minutter siden, Mud skrev:

Takk! Han har non stop nå. Men synes ikke den sitter optimalt.  

Han er ganske tjukk i huet :P

Tror det er pointer i han. 

Jeg syns heller ikke non stop sitter veldig bra. Ihvertfall ikke på de fleste hunder. Men om den har riktig størrelse i halsåpninga, så mål hvor stor denne er i innermål (dvs opp mot hundens hode, der den er trangest). Da blir det nok ikke så vanskelig å finne ut hvilken trollsele som passer best :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Guest Snusmumrikk
51 minutter siden, Snøfrost skrev:

Tipper Troll passer bra om han er litt tjukk i hodet. De passer ikke like bra til hunder som er veldig smale i hode og hals. Har ingen Troll selv,  men kunne nok fint brukt de. 

 

Trenger ikke å være tjukke i huet da :P Hodestørrelsen betyr jo ingen ting så lenge man får på sela. Men det stemmer nok det ja, for troll passer veldig godt til tervene mine som har relativt kraftig nakke, som blir veldig kraftig med all pelsen (ifht hvor lette og korte de er i kroppen ellers).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo har alle målebånd med seg på jobb , så jeg må vente til i morgen :(

Men annet spørsmål.  Når jeg snørekjører typ 10 -15 ( maks ) km så prøver jeg å gi Toddy litt vann innimellom .  Men han drikker ikke. Han spiser bare snø.  

Er det noe big deal?  Vi kjører jo ikke langt, men barndomslæren er at det ikke er ok å spise snø i stedenfor å drikke vann.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Meg skrev:

Gi han kjøttsuppe 1-2 timer før du skal trene, så han drikker godt før treninga.  vanner ikke under trening på vinteren. 

Ah ok..Selv om det bare er typ 10 km ? 

Han blir sikkert veldig glad for kjøttsuppe dog, Nico også :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, vanning har jeg aldri tenkt på! På lengre turer så får de en lunsjboks rett etter tur da (men ikke før 18-20 km) Nå går jo vi som regel på ski på morran da, så det pleier å være maks 2-3 t etter frokost. Har med vann på lengre turer, men de vil ikke drikke. Vigdis spiser snø da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vanner ikke. Med spann på lengre turer har jeg gjort det, men ikke på 10-15 km skiturer turer. De får en del vann i frokosten sin da, noen ganger et par timer før, da blir det jo som en vanning før trening, men noen ganger går jeg jo ikke før på kvelden. Når vi kommer opp i lengre distanser kommer de nok til å få vanning først om jeg ser det blir nødvendig (det blir ikke i år, for jeg har unghund). Snøspising blir det uansett en del av. Mine får aldri i seg så mye vann som på skiturer på vinteren. Ene blir ekstremt tissetrengt etterpå fordi han får i seg så mye vann. Sånn bortsett fra at de han snappe mens de løper ser jeg ikke helt problemet med snøspising jeg. Om de ikke er så maniske at de blir nedkjølt og får i seg for mye på en gang, men da skal det være ekstremt. Sånn er ingen av mine. De snapper litt nå og da og spesielt når vi stopper. Det koster litt energi å gjøre snø til vann, men det er ikke noe problem for oss som går relativt korte skiturer. 

De får snacking i form av våtfor. v&h el etterpå på turer over ei mil da. Litt for resitusjon, mest for at de har litt lett for å bli tynne.

Høst og sommer er en annen sak. Da har jeg med vann til dem hvis jeg ikke er sikker på at vi skal forbi bekker/vann.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg vanner ikke. Med spann på lengre turer har jeg gjort det, men ikke på 10-15 km skiturer turer. De får en del vann i frokosten sin da, noen ganger et par timer før, da blir det jo som en vanning før trening, men noen ganger går jeg jo ikke før på kvelden. Når vi kommer opp i lengre distanser kommer de nok til å få vanning først om jeg ser det blir nødvendig (det blir ikke i år, for jeg har unghund). Snøspising blir det uansett en del av. Mine får aldri i seg så mye vann som på skiturer på vinteren. Ene blir ekstremt tissetrengt etterpå fordi han får i seg så mye vann. Sånn bortsett fra at de han snappe mens de løper ser jeg ikke helt problemet med snøspising jeg. Om de ikke er så maniske at de blir nedkjølt og får i seg for mye på en gang, men da skal det være ekstremt. Sånn er ingen av mine. De snapper litt nå og da og spesielt når vi stopper. Det koster litt energi å gjøre snø til vann, men det er ikke noe problem for oss som går relativt korte skiturer. 

De får snacking i form av våtfor. v&h el etterpå på turer over ei mil da. Litt for resitusjon, mest for at de har litt lett for å bli tynne.

Høst og sommer er en annen sak. Da har jeg med vann til dem hvis jeg ikke er sikker på at vi skal forbi bekker/vann.  

Ok..Toddy spiser ikke veldig mye snø.  Og han drikker egentlig ikke spesielt etterpå heller. Jeg tror egentlig ikke han blir dehydrert akkurat,  men man vil jo gjøre ting riktig :P

Hundene mine får bare 1 måltid om dagen og det er rundt kl 15-16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
15 minutter siden, Ingidano skrev:

Hvilken størrelse har du til tervene? Skal eg følge halsmålet til Tahlly blir selen altfor lang. 

Litt lange blir de, men ikke så lange at det er ett problem. Det er vel derfor jeg liker Troll bedre enn mange andre seler. Den får ikke problemer ifht trykk på bløtvevet bak ribbeina selv om den er bittelitt for lang. Mange andre seler havner bak ribbeina og presser der hvis de blir lange. Ymse har svart og Ekko har grønn  (Ekko er en stor terv hannhund) størrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Litt lange blir de, men ikke så lange at det er ett problem. Det er vel derfor jeg liker Troll bedre enn mange andre seler. Den får ikke problemer ifht trykk på bløtvevet bak ribbeina selv om den er bittelitt for lang. Mange andre seler havner bak ribbeina og presser der hvis de blir lange. Ymse har svart og Ekko har grønn  (Ekko er en stor terv hannhund) størrelse. 

Det blir en forskjell på 13 cm i forhold til nonstopen han har nå. Synes det høres mye ut, men er kanskje ikke det? Tahlly må ha grønn han også, er 50cm i halsen og 60 cm rygglengde. 
Valpen ser ut til å passe bedre i størrelsene, siden han har lengre rygg, men hadde ikke tenkt å kjøpe sele til han helt enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
8 minutter siden, Ingidano skrev:

Det blir en forskjell på 13 cm i forhold til nonstopen han har nå. Synes det høres mye ut, men er kanskje ikke det? Tahlly må ha grønn han også, er 50cm i halsen og 60 cm rygglengde. 
Valpen ser ut til å passe bedre i størrelsene, siden han har lengre rygg, men hadde ikke tenkt å kjøpe sele til han helt enda. 

Du får prøve :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mud skrev:

Sambo har alle målebånd med seg på jobb , så jeg må vente til i morgen :(

Men annet spørsmål.  Når jeg snørekjører typ 10 -15 ( maks ) km så prøver jeg å gi Toddy litt vann innimellom .  Men han drikker ikke. Han spiser bare snø.  

Er det noe big deal?  Vi kjører jo ikke langt, men barndomslæren er at det ikke er ok å spise snø i stedenfor å drikke vann.  

Vi har også troll. Varga: 25-26 kg og 62 cm i ryggen, ca 45+ cm i halsen ligger litt sånn midt mellom str 3 og 4 (blå og hvit), men begge er ok å bruke, Vims på 23 kg, 45 ish i halsen og rundt 55 i ryggen ble nettopp byttet fra 2-3(rød-blå) Blå sitter fint, men hun kan enda legge seg ut litt.

Vanner ikke før, de spiser mye snø eller drikker vann om vi passerer åpne vannhull. Er ikke så bekymret for at de spiser snø istedet for å drikke på såpass korte turer, på lengre turer derimot så ville jeg nok foretrukket vann, men mine blir så varme/tørste uansett at de hiver innpå med snø og mer enn nok tydeligvis for de må alltid på do ikke så lenge etter skiturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mud skrev:

Dobbeltposter for å klage på selen til Toddy. Jeg er ikke så fornøyd med den lengre . 

Den strekker seg og må justeres på hele tiden :( Det er for mye justeringsmuligheter rett og slett og de blir slakkere.  I dag hørte jeg plutselig at bikkja hveste og da trykket selen på luftrøret :o

Måtte stoppe og stramme inn. 

Toddy er bygd som Alaska huskyes flest vil jeg tro.  Burde jeg kjøpe Troll nomesele?  Hva bruker dere ? 

Vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at den selen du har ikke er noe bra for luftveiene til hundene. Fordi den åpner seg til siden i halsen og ikke opp/ned slik den bør. Når hunden løper så går hode opp/ned og det er den veien seleåpningen bør røre seg. Husker ikke helt detaljert men det var noe sånt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Malamuten skrev:

Vi har også troll. Varga: 25-26 kg og 62 cm i ryggen, ca 45+ cm i halsen ligger litt sånn midt mellom str 3 og 4 (blå og hvit), men begge er ok å bruke, Vims på 23 kg, 45 ish i halsen og rundt 55 i ryggen ble nettopp byttet fra 2-3(rød-blå) Blå sitter fint, men hun kan enda legge seg ut litt.

Vanner ikke før, de spiser mye snø eller drikker vann om vi passerer åpne vannhull. Er ikke så bekymret for at de spiser snø istedet for å drikke på såpass korte turer, på lengre turer derimot så ville jeg nok foretrukket vann, men mine blir så varme/tørste uansett at de hiver innpå med snø og mer enn nok tydeligvis for de må alltid på do ikke så lenge etter skiturer.

Ok, takk for svar! Tror Troll vil passe ganske bra til han.  Kraftig nakke og lang rygg :P

7 timer siden, MonicaT skrev:

Vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at den selen du har ikke er noe bra for luftveiene til hundene. Fordi den åpner seg til siden i halsen og ikke opp/ned slik den bør. Når hunden løper så går hode opp/ned og det er den veien seleåpningen bør røre seg. Husker ikke helt detaljert men det var noe sånt. 

 

Det kan stemme. Det går bra frem til han jobber hardt over litt tid.  Det er jo ikke noe gøy å ikke få puste,  så det skal han få slippe fremover :(

@Ingidano : det har blitt meg fortalt at de vanlige trekkselene ofte blir for lange for hunder som er så kvadratiske som belgerne.  Nomesele fungerte på Loke, men han var relativt lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mud skrev:

@Ingidano : det har blitt meg fortalt at de vanlige trekkselene ofte blir for lange for hunder som er så kvadratiske som belgerne.  Nomesele fungerte på Loke, men han var relativt lang.

 

Ja, ser det på Tahlly i vertfall, han er nesten for kort i ryggen, i tillegg til veldig dyp brystkasse. Spørs om det må bli noe spesialsydd. Trez har heldigvis litt lengre rygg, og normal brystkasse, så ser ut til å bli enklere med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

 

Ja, ser det på Tahlly i vertfall, han er nesten for kort i ryggen, i tillegg til veldig dyp brystkasse. Spørs om det må bli noe spesialsydd. Trez har heldigvis litt lengre rygg, og normal brystkasse, så ser ut til å bli enklere med han. 

Kanskje sånn justerbar fungerer bedre?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ingidano skrev:

 

Ja, ser det på Tahlly i vertfall, han er nesten for kort i ryggen, i tillegg til veldig dyp brystkasse. Spørs om det må bli noe spesialsydd. Trez har heldigvis litt lengre rygg, og normal brystkasse, så ser ut til å bli enklere med han. 

Har kjøpt en dragsele fra seleverkstedet. Den kan brukes til snørekjøring (+ med drag og ekstra utstyr som kan kjøpes slik at en kan trekke kjetting etc) den skal være fin for kvadratiske hunder. Min rase er kvadratisk og ble anbefalt en slik.

Ikke fått testet den så mye enda, men hadde en fin skitur i går. Litt dårlig mobil bilde

http://jakthund.net/wp-content/uploads/2016/03/12825523_10156588055275494_1649899077_n-300x225.jpg

http://jakthund.net/wp-content/uploads/2016/03/12825523_10156588055275494_1649899077_n.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Kanskje sånn justerbar fungerer bedre?  

Har nonstop freemotion nå, synes ikke den er så bra. Finnes det andre?

Akkurat nå, MonicaT skrev:

Har kjøpt en dragsele fra seleverkstedet. Den kan brukes til snørekjøring (+ med drag og ekstra utstyr som kan kjøpes slik at en kan trekke kjetting etc) den skal være fin for kvadratiske hunder. Min rase er kvadratisk og ble anbefalt en slik.

Ikke fått testet den så mye enda, men hadde en fin skitur i går. Litt dårlig mobil bilde

http://jakthund.net/wp-content/uploads/2016/03/12825523_10156588055275494_1649899077_n.jpg

 

 

 

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...