Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Yey!  Det kommer snø igjen! Ikke her nede da,  men i løypene.  

Vi har ikke snørekjørt på 2 uker pga glatt føre :aww:

 

Toddy har hatt en skikkelig bergogdalbane - utvikling.  

Han gikk jo fra å ikke ville trekke noe særlig,  til å trekke pent og rolig, til å ikke ville trekke i nedoverbakke,  til å gi full pinne. 

Han har funnet ut at det er hysterisk gøy i det minste,  og det er jo knallbra!  Ulempen er at med moroa mistet vi sånn ca alle gir bortsett fra high -speed og vi mistet hørselen.  Han hører fortsatt på hold høyre, forbi etc. Han hører på høyre og venstre - men altfor sent - og han hører sånn der plutselig på stå. Jeg må altså gjenta stå flere ganger før han plutselig bråstopper... Utrolig upraktisk.  

Rolig er helt borte.  Det ordet finnes ikke lengre . 

Men bikkja har det jækla gøy i det minste og han trekker lett 10-12 km i altfor høyt tempo plutselig.  

Vi får heller øve enda mer på komandoer og holde oss til litt mindre glatt føre fremover :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Guest Snusmumrikk
9 timer siden, Heidihj skrev:

Her blir det minimum 3-4 mnd opptrening og skinne tror jeg :( Ikke noe særlig med aktive hunder.. Jeg blir ekstremt fort rastløs selv, så ikke akkurat drømmesituasjon for noen. Håper å slippe krykkene om noen uker! 

(dette er om korsbåndet ikke er av. Er det av snakker vi 12 mnd opptrening, men det orker jeg ikke tenke på!..)

Tusen takk! Får vite utfallet på mandag. Fy som jeg håper det bare er leddbåndet som har gått! :|

Så kjedelig :hmm: Spark (med brems selvfølgelig) var redninga her før jeg kunne gå på ski. Jeg kunne jo stå på sparken selv etter noen uker, men du kan jo få med deg noen til å stå bak og sitte på selv. Det blir veldig tung trening, men det er kanskje like greit at de får jobba litt tungt og hardt? 

2 timer siden, Mud skrev:

Yey!  Det kommer snø igjen! Ikke her nede da,  men i løypene.  

Vi har ikke snørekjørt på 2 uker pga glatt føre :aww:

Toddy har hatt en skikkelig bergogdalbane - utvikling.  

Han gikk jo fra å ikke ville trekke noe særlig,  til å trekke pent og rolig, til å ikke ville trekke i nedoverbakke,  til å gi full pinne. 

Han har funnet ut at det er hysterisk gøy i det minste,  og det er jo knallbra!  Ulempen er at med moroa mistet vi sånn ca alle gir bortsett fra high -speed og vi mistet hørselen.  Han hører fortsatt på hold høyre, forbi etc. Han hører på høyre og venstre - men altfor sent - og han hører sånn der plutselig på stå. Jeg må altså gjenta stå flere ganger før han plutselig bråstopper... Utrolig upraktisk.  

Rolig er helt borte.  Det ordet finnes ikke lengre . 

Men bikkja har det jækla gøy i det minste og han trekker lett 10-12 km i altfor høyt tempo plutselig.  

Vi får heller øve enda mer på komandoer og holde oss til litt mindre glatt føre fremover :)

Men du klarer vel å bremse han ned hvis du ploger? Hver gang han drar opp farta (uten kommando), så bremser du han ned. Da vil han etterhvert lære hva som er greit tempo å holde :) Jeg har ett sånt fartsfantom jeg også. Han har lært seg veldig fint tempo etterhvert. Nå holder han stort sett raskt trav/rolig galopp. Han må selvfølgelig bremses ned i starten, men det må langdistansedyret også (AHen), men etter noen km kommer han inn i en fin og rolig rytme nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

@Heidihj Du får lage deg en rullestol lignende doning og frese rundt med hundene :lol: 

Jeg har faktisk en offroad-rullestol som jeg har fått brukt :lol: Samma stolen som jeg har hatt med funksjonshemmede i fjellet tidligere. Heldige meg som har en snill samboer og gode kamerater som hjelper meg rundt i marka med den. Fått et par mil sånn denne uka. Haha! Bikkjene drar samboer som drar meg, så det funker veldig fint! 

d5bcbc86-3bf0-403f-9efe-f65203aa2169_zps

(På bildet hadde vi ikke fått tak i trekkselene enda. Da måtte voffene bare gå rolig med)

 

2 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Så kjedelig :hmm: Spark (med brems selvfølgelig) var redninga her før jeg kunne gå på ski. Jeg kunne jo stå på sparken selv etter noen uker, men du kan jo få med deg noen til å stå bak og sitte på selv. Det blir veldig tung trening, men det er kanskje like greit at de får jobba litt tungt og hardt? 

Jeg har en slede som jeg kanskje kan bruke etterhvert om snøen holder. Tror det er mer realistisk at sykkel blir redninga vår etterhvert da. Det blir ihvertfall bra! :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snusmumrikk skrev:

 

Men du klarer vel å bremse han ned hvis du ploger? Hver gang han drar opp farta (uten kommando), så bremser du han ned. Da vil han etterhvert lære hva som er greit tempo å holde :) Jeg har ett sånt fartsfantom jeg også. Han har lært seg veldig fint tempo etterhvert. Nå holder han stort sett raskt trav/rolig galopp. Han må selvfølgelig bremses ned i starten, men det må langdistansedyret også (AHen), men etter noen km kommer han inn i en fin og rolig rytme nå.

Ikke på glatt føre. Desverre virker det som om han blir mer gira av litt motstand også.  Men jeg har ikke fått kjørt på "vanlig" føre etter at han plutselig mistet alle gira sine,  jeg håper det hjelper med nysnø. Han har like god fart på slutten av turen som på begynnelsen desverre, og jeg er ikke skapt for fart og spenning.  Jeg likte best når han gikk i trav eller rolig galopp :P

Han har helt glemt at han er avlet for langdistanse :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Mud skrev:

Ikke på glatt føre. Desverre virker det som om han blir mer gira av litt motstand også.  Men jeg har ikke fått kjørt på "vanlig" føre etter at han plutselig mistet alle gira sine,  jeg håper det hjelper med nysnø. Han har like god fart på slutten av turen som på begynnelsen desverre, og jeg er ikke skapt for fart og spenning.  Jeg likte best når han gikk i trav eller rolig galopp :P

Han har helt glemt at han er avlet for langdistanse :(

Men kan du ikke holde igjen båndet det du kan med hendene mens du ploger? Da får jeg stoppa to spinne gale malamuter. Det er den eneste måten å holde igjen galskapen her de første kilometerne. Tipper du får en teknikk på det etterhvert :) Mine jobber også mer når det blir tungt (det er jo det de er avlet til), men får ganske grei kontroll likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heidihj skrev:

Men kan du ikke holde igjen båndet det du kan med hendene mens du ploger? Da får jeg stoppa to spinne gale malamuter. Det er den eneste måten å holde igjen galskapen her de første kilometerne. Tipper du får en teknikk på det etterhvert :) Mine jobber også mer når det blir tungt (det er jo det de er avlet til), men får ganske grei kontroll likevel. 

På tyngre føre kan jeg sikkert det :) På glatt føre har jeg ingen kontroll på tempoet :(

Men det viktigste er jo at han virkelig synes det er gøy! Jeg var ikke klar over at han egentlig ikke syntes det var veldig gøy før han fant ut at det var fryktelig gøy :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mud skrev:

På tyngre føre kan jeg sikkert det :) På glatt føre har jeg ingen kontroll på tempoet :(

Men det viktigste er jo at han virkelig synes det er gøy! Jeg var ikke klar over at han egentlig ikke syntes det var veldig gøy før han fant ut at det var fryktelig gøy :P

 

Nei. Er det veldig glatt har man jo ingen kontroll. En grunn til at jeg knakk halebeinet på glatta for et par år siden :P (ja, jeg er ulykkesfugl, men malamutekrefter og huskykrefter kan ikke sammenliknes! haha)
Fint han syns det er gøy da! Det er jo ingenting som er bedre enn det! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk det veldig bra! 

Det var nemlig kladdeføre og jeg kjørte på med litt smøring som gjorde at det kladdet enda mer *ond*

Toddy ga jo full pinne og var sliten etter 4 km. Da var han nede i trav gitt :lol:

Når han ikke var ruset på egen fart kom hørselen tilbake også , og vi hadde noen venstre -svinger som jeg gjerne skulle hatt på film!  Når han sakket farten mot krysset  ( sist løp han gjerne  rett frem :| ) og jeg sa Venstre slo han over i gallop igjen og løp en nydelig bue til venstre og holdt samtidig høyre side av sporet. Flink husky! 

Vi fikk en passering av annen hund som jeg ikke følte meg helt trygg på. Den andre eieren hadde ikke helt kontroll og bikkja hang uti sporet vårt og gneldret. Toddy styrte bare i bue unna og løp pent videre..  Jeg har helt sluttet å stoppe ved passering av andre hunder  når jeg ser de andre har kontroll , nå kan jeg åpenbart stole ganske mye på min egen hund også :)

Veldig uvant følelse :lol:

Og veldig merkelig så utrolig engasjert han er i andre hunder ellers. Men er man på jobb så er man på jobb :aww:

Han er fin han. Når han ikke løper hodet av seg ..

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har det falt ned en polett hos Vims så nå er det litt mer fornuft på turene, full peis i starten selvsagt og etter småpauser, men ellers så har hun skjønt at det er mulig å legge seg på 90% og holde hele turen istedet for å gi 110% så lenge man greier også ha full stopp etterpå. Med pittelitt lavere tempo så får hun jo også mer hjelp av Varga og de har begge mer krefter å bruke oppoverbakker og, så nå går det i frisk galopp hele veien tom oppover lange bakker :D Og jeg kan bare stå lett å skøyte bak, og det sier mye for jeg skøyter ikke mange steg på egen hånd :P Nå blir det lettere med litt lengre turer etterhvert også så vi får jobbet skikkelig med utholdenhet og styrke.

Ble 13-14 km i dag :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg gleder meg sånn til neste år når Ivrin er voksen! Det er så kjedelig å måtte snu fordi det blir for langt for unghunden å fortsette. Spesielt på sånne flotte turer som denne helga. Ikke akkurat påskevære, men godt føre, grei vind og fine løyper (som rikignok er for smale til å bremse skikkelig i, så det gikk litt vel fort). De som kjører spann syns jeg er pinglete som ikke kjører han lenger, og de som har rasehund mener det er galskap å ha begynt å la han trekke i det hele tatt :lol: Det skal ikke være lett å være fanget mellom to verdener :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg gleder meg sånn til neste år når Ivrin er voksen! Det er så kjedelig å måtte snu fordi det blir for langt for unghunden å fortsette. Spesielt på sånne flotte turer som denne helga. Ikke akkurat påskevære, men godt føre, grei vind og fine løyper (som rikignok er for smale til å bremse skikkelig i, så det gikk litt vel fort). De som kjører spann syns jeg er pinglete som ikke kjører han lenger, og de som har rasehund mener det er galskap å ha begynt å la han trekke i det hele tatt :lol: Det skal ikke være lett å være fanget mellom to verdener :lol: 

Akkurat når det kommer til trekking hører jeg på trekkhundfolket :P

Jeg tror jo uansett ikke noe på at all verdens sykdommer og plager kommer fordi en unghund har fått jobbe litt... Så lenge de trenes variert ser jeg ikke at det kan skade å bli litt slitne.  

 

@Malamuten 

Oooh... full fart i oppoverbakke får ikke vi til , jeg blir for tung for Toddy i de lengste, så selv om han trekker må jeg jobbe selv. Kanskje jeg må ha en til ? 

Nei... :aww:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg gleder meg sånn til neste år når Ivrin er voksen! Det er så kjedelig å måtte snu fordi det blir for langt for unghunden å fortsette. Spesielt på sånne flotte turer som denne helga. Ikke akkurat påskevære, men godt føre, grei vind og fine løyper (som rikignok er for smale til å bremse skikkelig i, så det gikk litt vel fort). De som kjører spann syns jeg er pinglete som ikke kjører han lenger, og de som har rasehund mener det er galskap å ha begynt å la han trekke i det hele tatt :lol: Det skal ikke være lett å være fanget mellom to verdener :lol: 

Hehe, satt akkurat å tenkte på det i går da vi så monsen og hundene, hadde med seg 3 unghunder eller noe sånt på de første 500 km av finnmarksløpet, 1,5 år var de. En skulle vell settes igjen da og de to andre vurderte han å ha med videre.. Forskjell på folk ja. Du kan ikke dra lengre om du lar han løpe løs litt innimellom så det ikke blir så mye trekk da? Eller kan han ikke gå løs? 

3 timer siden, Mud skrev:

 

 

@Malamuten 

Oooh... full fart i oppoverbakke får ikke vi til , jeg blir for tung for Toddy i de lengste, så selv om han trekker må jeg jobbe selv. Kanskje jeg må ha en til ? 

Nei... :aww:

 

:lol: Nei, i oppoverbakker så er det ikke det samme med en, selv om Varga hjelper til mye, hun er sterk, men det går ikke så fort oppover med bare henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Malamuten skrev:

Hehe, satt akkurat å tenkte på det i går da vi så monsen og hundene, hadde med seg 3 unghunder eller noe sånt på de første 500 km av finnmarksløpet, 1,5 år var de. En skulle vell settes igjen da og de to andre vurderte han å ha med videre.. Forskjell på folk ja. Du kan ikke dra lengre om du lar han løpe løs litt innimellom så det ikke blir så mye trekk da? Eller kan han ikke gå løs? 

:lol: Nei, i oppoverbakker så er det ikke det samme med en, selv om Varga hjelper til mye, hun er sterk, men det går ikke så fort oppover med bare henne. 

hvor mange av unghundene holder til de er 7-8 år eller mer , tro?  Vel vel 

 

 

Vi har fått påfyll av snø hjemme! Hurra for det, det begynte å bli veldig hardt i løypa, så 15-20 cm nysnø var kjærkomment! Bilde fra snøvær på lørdag :)

 

 

 

12748073_1068589949849134_7579624921604906634_o.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2016 at 0:55 AM, Heidihj skrev:

Her blir det minimum 3-4 mnd opptrening og skinne tror jeg :( Ikke noe særlig med aktive hunder.. Jeg blir ekstremt fort rastløs selv, så ikke akkurat drømmesituasjon for noen. Håper å slippe krykkene om noen uker! 

(dette er om korsbåndet ikke er av. Er det av snakker vi 12 mnd opptrening, men det orker jeg ikke tenke på!..)

Tusen takk! Får vite utfallet på mandag. Fy som jeg håper det bare er leddbåndet som har gått! :|

Håper du får gode nyheter angående korsbåndet, det holder i massevis med 3-4mnd!

 

Her fikk vi også litt snø, men det var visst bare for å lage mer is. Sånt føre kan man jo ikke gjøre en skit på så da vil jeg heller ha barmark....  Vurderer å ta 4 hunder med vogna, for grusveien er bar i noen "hull" men det er også enkelte steder jeg vil ha så og si null kontroll. Æsj altså. Neste år får dekka på vogna pigger!

 

Angående unge hunder så tar jeg det veldig forsiktig med de. Jeg har en på 6 mnd, hun har ikke fått trekke en meter ennå (men hun vil gjerne), hun skal få være med på mye av treningen neste sesong (blir 1 år rundt oppstarten av sesongen), men hun får nok flere fridager enn de andre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Håper du får gode nyheter angående korsbåndet, det holder i massevis med 3-4mnd!

 

Her fikk vi også litt snø, men det var visst bare for å lage mer is. Sånt føre kan man jo ikke gjøre en skit på så da vil jeg heller ha barmark....  Vurderer å ta 4 hunder med vogna, for grusveien er bar i noen "hull" men det er også enkelte steder jeg vil ha så og si null kontroll. Æsj altså. Neste år får dekka på vogna pigger!

 

Angående unge hunder så tar jeg det veldig forsiktig med de. Jeg har en på 6 mnd, hun har ikke fått trekke en meter ennå (men hun vil gjerne), hun skal få være med på mye av treningen neste sesong (blir 1 år rundt oppstarten av sesongen), men hun får nok flere fridager enn de andre. 

 

 

jeg har hatt med ettåringene på vanlig trening bestandig, men sett an om de trenger mer fri. De har jo ikke samme grunntrening som de andre, så greit at de får med seg mest mulig trening men med tilpasninger. Har inntrykk av at i trening til MD er farta det skritiske, om overgangen fra sakte høsttrening til rask løpstempo blir for brå kan de få skader 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Meg skrev:

jeg har hatt med ettåringene på vanlig trening bestandig, men sett an om de trenger mer fri. De har jo ikke samme grunntrening som de andre, så greit at de får med seg mest mulig trening men med tilpasninger. Har inntrykk av at i trening til MD er farta det skritiske, om overgangen fra sakte høsttrening til rask løpstempo blir for brå kan de få skader 

Jeg er nok litt ekstra pyse :P

Men hun blir nok med som normalt i starten. Så får vi se hvordan det går utover høsten :) 
Kommer jo ikke til å kjøre løp for mer enn trening/gjennomføring uansett neste år, men kan jo kanskje bli vanskelig å holde farta nede om spannet er veldig ivrig. Det er jo  moro å kjøre litt fort (bortsett fra i nedoverbakker, da er jeg alltid forsiktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snøfrost skrev:

Håper du får gode nyheter angående korsbåndet, det holder i massevis med 3-4mnd!

 

Kom akkurat fra legen nå. MR viste at korsbåndet er uskadd!! :D Leddbånet på insiden er røket, men det trenger jeg ikke operasjon for. Så da er jeg klar igjen om få måneder! Er så glad og letta!

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heidihj skrev:

Kom akkurat fra legen nå. MR viste at korsbåndet er uskadd!! :D Leddbånet på insiden er røket, men det trenger jeg ikke operasjon for. Så da er jeg klar igjen om få måneder! Er så glad og letta!

Fantastisk :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag så ble det 15 km på halvannen time i strålende sol :D Men noen ganger lurer jeg på om jeg drar den litt langt med Vigdis? Hun er jo ikke stor liksom, 38 cm og 15 kg med HD D og forkalkninger. Vi går jo ca 9-10 km/t og forrige uke gikk vi en tur på 16.65 km og dagen etter 18 km. Hun synes det jo er dritgøy og hopper og spretter rundt i begynnelsen, hun blir ikke stupsliten heller og det er mer futt igjen når vi kommer hjem og utover dagen (kan lett gå tur med henne på kvelden igjen liksom) aldri stiv og støl, men hun er jo en type som aldri klager (jeg har jo stikki henne med staven og oppdaget det liksom ikke før det gikk verk i stikksåret :P ) Jeg er liksom litt redd for å ødelegge henne, men hvordan veit man det? Tuva ser man det jo på, hun begynner å halte på bakbeinet når det har blitt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stine skrev:

Idag så ble det 15 km på halvannen time i strålende sol :D Men noen ganger lurer jeg på om jeg drar den litt langt med Vigdis? Hun er jo ikke stor liksom, 38 cm og 15 kg med HD D og forkalkninger. Vi går jo ca 9-10 km/t og forrige uke gikk vi en tur på 16.65 km og dagen etter 18 km. Hun synes det jo er dritgøy og hopper og spretter rundt i begynnelsen, hun blir ikke stupsliten heller og det er mer futt igjen når vi kommer hjem og utover dagen (kan lett gå tur med henne på kvelden igjen liksom) aldri stiv og støl, men hun er jo en type som aldri klager (jeg har jo stikki henne med staven og oppdaget det liksom ikke før det gikk verk i stikksåret :P ) Jeg er liksom litt redd for å ødelegge henne, men hvordan veit man det? Tuva ser man det jo på, hun begynner å halte på bakbeinet når det har blitt for mye.

tenker at en godt trent muskulatur avlaster leddet. Dermed er det positivt at hun er aktiv. Begynner hun å merke HD-en får du heller redusere lengden og antall turer. Bare mine tanker om dette, altså. Hør litt med veterinæren du bruker for best mulig råd. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stine skrev:

Idag så ble det 15 km på halvannen time i strålende sol :D Men noen ganger lurer jeg på om jeg drar den litt langt med Vigdis? Hun er jo ikke stor liksom, 38 cm og 15 kg med HD D og forkalkninger. Vi går jo ca 9-10 km/t og forrige uke gikk vi en tur på 16.65 km og dagen etter 18 km. Hun synes det jo er dritgøy og hopper og spretter rundt i begynnelsen, hun blir ikke stupsliten heller og det er mer futt igjen når vi kommer hjem og utover dagen (kan lett gå tur med henne på kvelden igjen liksom) aldri stiv og støl, men hun er jo en type som aldri klager (jeg har jo stikki henne med staven og oppdaget det liksom ikke før det gikk verk i stikksåret :P ) Jeg er liksom litt redd for å ødelegge henne, men hvordan veit man det? Tuva ser man det jo på, hun begynner å halte på bakbeinet når det har blitt for mye.

Enig i det @Meg svarer! Gode muskler i bakparten er GULL verdt når man har HD. En annen ting du kan gjøre er kjettingtrekk (med korrekt sele), når man gjør det rett så skal det gå sakte, sakte og man jobber kontrollert og bygger gode, hjelpsomme muskler. 

 

 

I dag var det masse andre folk og flere lause bikkjer i løypa "vår", så det ble noen ufrivillige pauser a la: 

"Hunden min er aggressiv"
"Det bruker å gå bra altså"
".... Hunden MIN er aggressiv! Det går ikke bra."

Men jeg fikk en fin "for første gang" i dag da jeg festa Kuma sammen med Tanuki for å se om det kan gå om typen ikke blir med en gang. Det gikk veldig fint. Det gikk faktisk så fint at jeg ba Vegard filme det. Da gikk det ikke fint lenger: 

 

 

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...