Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Må slenge meg på denne og følge .. ikke fordi jeg driver med hundekjøring, men fordi jeg har begynt å innse i det siste at jeg muligens burde det.

Har to blandingshunder på nå drøyt 1,5 år, kullbrødre (!). De er blanding av schæfer, boxer, setter, border collie, og ymse annet. Såvidt vi vet. Omplasseringsprosjekt, Dyrebeskyttelsen .. de er halvstore, drøyt 20 kg, og noen ordentlig solide energibunter. Spekulerte fælt i sommer på hvordan vi skulle få "brukt" noe av denne energien vi ante at bygde seg opp, og prøvde meg bl.a. på å jogge. Det holdt på å ende skikkelig dårlig - jeg hadde ikke sjans i havet til å holde dem igjen. Så, det ble sykkelen her for noen uker siden, spente dem foran og nå er det gjort. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er naturtalenter for trekking. Har allerede nesten slitt ned et sett bremseklosser på sykkelen fordi jeg må holde igjen på farta (vi må jo varme opp og sånt, men det skjønner jo ikke disse to, det er helst bånn pinne fra start til slutt..)

Poenget - det virker som bikkjene digger det, og jeg koser meg. Så nå ser vi på kickbike og mer skikkelig seletøy, og jaggu synes vi ikke det virker fristende å prøve oss på et barmarksløp av noe slag utpå neste sommer/høst en gang. Nå vet jeg ikke så innmari mye om nivået på slikt, men med den ubehagelig høye farta disse to legger opp til så forestiller jeg meg at det kunne være noe å hevde seg med om vi fikk trent riktig. Akkurat nå er det ikke helt under kontroll da for å si det sånn..

Skal se om ikke vi også kan få lagt ut en skrytevideo her etter hvert, men tør ikke vise fram det kjipe "oppsettet" vi bruker nå med seler og bånd og slikt, det er ikke helt godt.. :P

(For ordens skyld, det blir nye saker de nærmeste dagene ..)

Uansett, følger med litt her for tips og inspirasjon, men slenger ut et spørsmål også; er det noe lesestoff å anbefale på emnet eller er det greit å bare kjøre på og prøve seg fram på egen hånd? Kanskje da spesielt i forhold til inntrening av enkle kommandoer når vi er ute i skauen; høyre, venstre, slike ting - hva er greit å ha på plass og hvordan gjør dere / de det? Vi er litt grønne her nå, og veien har blitt litt til underveis, og vi er i alle fall ikke særlig elegante når vi flyr bortover skogsveien her men vi koser oss nå i alle fall ;)

Tenker da også litt på at det vil nok være en forskjell på det å løpe alene i skauen og det å evt delta i et løp - om vi skulle bestemme oss for å faktisk prøve det en gang. Hvordan bør man liksom forberede seg til noe sånt?

Skulle vært på Hamar og fulgt litt med i helga, men det kræsja dessverre..

Hvor holder du til i landet? ta kontakt med en lokal trekkhundklubbb, ofte har de fellestreninger du kan være med på- sånn lærer en mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Må slenge meg på denne og følge .. ikke fordi jeg driver med hundekjøring, men fordi jeg har begynt å innse i det siste at jeg muligens burde det. 

 

Har to blandingshunder på nå drøyt 1,5 år, kullbrødre (!). De er blanding av schæfer, boxer, setter, border collie, og ymse annet. Såvidt vi vet. Omplasseringsprosjekt, Dyrebeskyttelsen .. de er halvstore, drøyt 20 kg, og noen ordentlig solide energibunter. Spekulerte fælt i sommer på hvordan vi skulle få "brukt" noe av denne energien vi ante at bygde seg opp, og prøvde meg bl.a. på å jogge. Det holdt på å ende skikkelig dårlig - jeg hadde ikke sjans i havet til å holde dem igjen. Så, det ble sykkelen her for noen uker siden, spente dem foran og nå er det gjort. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er naturtalenter for trekking. Har allerede nesten slitt ned et sett bremseklosser på sykkelen fordi jeg må holde igjen på farta (vi må jo varme opp og sånt, men det skjønner jo ikke disse to, det er helst bånn pinne fra start til slutt..)

 

Poenget - det virker som bikkjene digger det, og jeg koser meg. Så nå ser vi på kickbike og mer skikkelig seletøy, og jaggu synes vi ikke det virker fristende å prøve oss på et barmarksløp av noe slag utpå neste sommer/høst en gang. Nå vet jeg ikke så innmari mye om nivået på slikt, men med den ubehagelig høye farta disse to legger opp til så forestiller jeg meg at det kunne være noe å hevde seg med om vi fikk trent riktig. Akkurat nå er det ikke helt under kontroll da for å si det sånn..

 

Skal se om ikke vi også kan få lagt ut en skrytevideo her etter hvert, men tør ikke vise fram det kjipe "oppsettet" vi bruker nå med seler og bånd og slikt, det er ikke helt godt.. :P

(For ordens skyld, det blir nye saker de nærmeste dagene ..)

 

Uansett, følger med litt her for tips og inspirasjon, men slenger ut et spørsmål også; er det noe lesestoff å anbefale på emnet eller er det greit å bare kjøre på og prøve seg fram på egen hånd? Kanskje da spesielt i forhold til inntrening av enkle kommandoer når vi er ute i skauen; høyre, venstre, slike ting - hva er greit å ha på plass og hvordan gjør dere / de det? Vi er litt grønne her nå, og veien har blitt litt til underveis, og vi er i alle fall ikke særlig elegante når vi flyr bortover skogsveien her men vi koser oss nå i alle fall ;)

Tenker da også litt på at det vil nok være en forskjell på det å løpe alene i skauen og det å evt delta i et løp - om vi skulle bestemme oss for å faktisk prøve det en gang. Hvordan bør man liksom forberede seg til noe sånt?

 

Skulle vært på Hamar og fulgt litt med i helga, men det kræsja dessverre..

De som vinner 1-2 spanns klassene har gjerne gjennomsnittsfart på 30km/t :) Så har du litt peiling på nivået på de beste. Det er med vorstehhunder på ca 5km løype.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til i landet? ta kontakt med en lokal trekkhundklubbb, ofte har de fellestreninger du kan være med på- sånn lærer en mye.

Østfold. Skal sjekke litt rundt hva jeg kan finne, det er nok ikke dumt å prøve å få litt kontakt der. Det er bare litt nytt for meg dette med at "trekkhund" nå også faktisk kan involvere noe annet enn 14-spann til Finnmarksløpet liksom ;P

De som vinner 1-2 spanns klassene har gjerne gjennomsnittsfart på 30km/t :) Så har du litt peiling på nivået på de beste. Det er med vorstehhunder på ca 5km løype.

Hm, mulig jeg har urealistisk tro på oss, men det kjennes oppnåelig .. :P

Vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfold. Skal sjekke litt rundt hva jeg kan finne, det er nok ikke dumt å prøve å få litt kontakt der. Det er bare litt nytt for meg dette med at "trekkhund" nå også faktisk kan involvere noe annet enn 14-spann til Finnmarksløpet liksom ;P

 

Hm, mulig jeg har urealistisk tro på oss, men det kjennes oppnåelig .. :P

 

Vi får se :)

Hehe :) Da vinner dere nok VM også :) De små barmarksløpene er selvsagt ikke de beste med i. Der er det mye "hobbykjørere", og man kan plassdre seg godt :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult det ble så mange som skrev her! Morsomt med alle som trener bikkjene i trekk, uansett rase/blanding :)

Selv har jeg to malamuter jeg trener med. Sykkeltrening når det er bart (og kaldt nok), og ski på vinteren. Snørekjører med de, og det går strålende. Har en kruttønne som jeg må bremse i bakkene, og en som sparer mer på kreftene. Å kjøre med begge på ski er galskap, men rett og slett dritgøy! Kommandoene begynner å sitte greit og, så håper det blir litt færre skader på meg denne vinteren ( :P ).

Eller bruker jeg de mye på turer med pulk. De jobber godt med tung last. Virkelig tydelig at det er en fraktrase :) har hatt dem med på flere DNT-turer der de trekker fellesutstyr som telter, mat osv. Skikkelig praktisk!

Vi har kjørt et barmarksløp, og det gikk rett vest. En veldig ung hund, og løpetid på begge. I tillegg kom alle spanna som lå foran oss i mot, så jentene prøvde å snu etter de. Pga en skade på den ene denne høsten ha det blitt lite trening, og vi fikk ikke stilt på de løpene vi hadde planer om. Får se om vi kan stille med ski og pulk til vinteren i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten tenkt litt på å skaff en vogn til Tetris etterhvert for å få han til å trekke den tobente nykomlingen på tur, men vet ikke helt hvaslags vogn som passer? Tenker da fra ungen klarer å sitte på lengre tur og frem til det er stort nok til å gå på et par timers tur alene.

Noen som har noen tanker eller forslag?

Samt også hva som er forsvarlig at en hund på 25kg faktisk trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfold. Skal sjekke litt rundt hva jeg kan finne, det er nok ikke dumt å prøve å få litt kontakt der. Det er bare litt nytt for meg dette med at "trekkhund" nå også faktisk kan involvere noe annet enn 14-spann til Finnmarksløpet liksom ;P

Hm, mulig jeg har urealistisk tro på oss, men det kjennes oppnåelig .. :P

Vi får se :)

hvis du holder til i østfold- så er det flere hundekjørere i området. Og barmarksløp for alle og enhver arrangeres rundt om på østlandet-1 november arrangerer oslomarka trekkhundklubb barmarksløp fra bysetermåsan i oslomarka (ettermiddagen, rundt 15.00). Ta en tur og se da vel- så ser du litt hvordan det foregår :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten tenkt litt på å skaff en vogn til Tetris etterhvert for å få han til å trekke den tobente nykomlingen på tur, men vet ikke helt hvaslags vogn som passer? Tenker da fra ungen klarer å sitte på lengre tur og frem til det er stort nok til å gå på et par timers tur alene.

Noen som har noen tanker eller forslag?

Samt også hva som er forsvarlig at en hund på 25kg faktisk trekker.

Med en hund og til barn ville jeg gått for noe slikt http://www.nordiccab.se/nb/produktkategori/vogner/ ønsker du noe å "kjøre med" så trenger du noe annet, men det begrenser seg jo en del med en relativt liten hund, utover sykkel/sparkesykkel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snørekjøring er jo så gøy :D Min første hund var en AH og "hundekarrieren" min startet innenfor hundekjørermiljøet, så trekk ligger mitt hjerte nært. Aussiene mine har vært flinke å trekke og når jeg nå ville ha en større hund med mer trekkraft enn tjue kilo gledet jeg meg veldig til snørekjøringsturene, men den labradoren min foretrekker å løpe ved siden av, han! Man er da veloppdragen :sleep: Men det kommer seg! Han trekker når han har noen foran seg og i vinter kunne han flere ganger dra til uten at det var noen foran. Han vil helst løpe i gallopp, når jeg prøver å bremse ham ned til trav, tror han at han ikke får trekke og kommer for å gå fot. Håper vi får utviklet det mer nå til vinteren sånn at det blir litt mer action! Drømmer forresten en hel del om å ha en vorsteh, men tror 2 x 30 kg kan bli litt vel heftig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en hund og til barn ville jeg gått for noe slikt http://www.nordiccab.se/nb/produktkategori/vogner/ ønsker du noe å "kjøre med" så trenger du noe annet, men det begrenser seg jo en del med en relativt liten hund, utover sykkel/sparkesykkel.

Var noe sånt jeg tenkte på, men visste ikke at man kunne koble det til hund.

Hunden er passe stor, 60cm i høyde, det er bare ikke så mye masse på ham akkurat.

Men hvor fester man denne vogna til hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kommentere for å følge* :flowers:

Hvilke nomesele foretrekker dere? :)

Helfóret, halvfóret? Lav eller høy i sidene?

Keo, BC, er ganske trang foran, men likevel kraftig i skuldrene og smal bak igjen. Selene vi har prøvd hittes til har vært trang foran og veldig slappe bake på han, men ingen har vært ordentlige seler.

Freemotion er bare vas for min del, ikke passer de bikkja eller ligger stabilt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en non-stop freemotion sele liggende som jeg bruker litt til sykling, men jeg liker best en helt enkel nomesele fra kennel. Har også en gammel komtesele liggende som har blitt brukt foran pulk og vogn, men den er for liten for hundene vi har nå.

bilde1.jpg

Tenkte at jeg skulle dele et gammelt bilde av gordonsetteren vår og den første irske setteren vår:

IMG_0913a_zpsefb6f46a.jpg

De gikk i dobbeldrag foran pulken. Gordonsettertispen vår var en skikkelig arbeidshest og dro alltid det hun kunne selv om hun var minst og ikke veide mer enn 23-24 kg. Hun var også flink til å trekke vogn om sommeren.

Her er en video der jeg snørekjører med Nevø i mørket:

Jeg har snørekjørt med hundene i stummende mørke, kraftig vind og tett snedrev, og jeg stoler 100% på dem. De er mye flinkere til å holde seg på rett vei under slike forhold (når skisporet har blåst igjen) enn det jeg er. De vet hvor vi skal. :)

Var noe sånt jeg tenkte på, men visste ikke at man kunne koble det til hund.
Hunden er passe stor, 60cm i høyde, det er bare ikke så mye masse på ham akkurat.
Men hvor fester man denne vogna til hund?

Ser ut som det er drag til vognen som man kan feste til hundens sele.

thumb_31550_dog_wheel_500px__st_300_300.

thumb_hundesele_300_300.jpg

Så en komtesele f.eks. burde vel passe fint til slikt bruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en non-stop freemotion sele liggende som jeg bruker litt til sykling, men jeg liker best en helt enkel nomesele fra kennel. Har også en gammel komtesele liggende som har blitt brukt foran pulk og vogn, men den er for liten for hundene vi har nå.

Postet bilde

 

Tenkte at jeg skulle dele et gammelt bilde av gordonsetteren vår og den første irske setteren vår:

Postet bilde

De gikk i dobbeldrag foran pulken. Gordonsettertispen vår var en skikkelig arbeidshest og dro alltid det hun kunne selv om hun var minst og ikke veide mer enn 23-24 kg. Hun var også flink til å trekke vogn om sommeren.

 

Her er en video der jeg snørekjører med Nevø i mørket:

Jeg har snørekjørt med hundene i stummende mørke, kraftig vind og tett snedrev, og jeg stoler 100% på dem. De er mye flinkere til å holde seg på rett vei under slike forhold (når skisporet har blåst igjen) enn det jeg er. De vet hvor vi skal. :)

 

 

Ser ut som det er drag til vognen som man kan feste til hundens sele.

 

Postet bilde

 

Postet bilde

 

Så en komtesele f.eks. burde vel passe fint til slikt bruk.

Takk, det så kjempebra ut. Blir nok noe sånt på sikt da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noe sånt jeg tenkte på, men visste ikke at man kunne koble det til hund.

Hunden er passe stor, 60cm i høyde, det er bare ikke så mye masse på ham akkurat.

Men hvor fester man denne vogna til hund?

Festes med drag e.l. som en pulk :) Er jo forsåvidt ikke noe problem å modifisere selv heller om man finner en vogn av noe slag, bare å feste på et hundedrag :)

*kommentere for å følge* :flowers:

Hvilke nomesele foretrekker dere? :)

Helfóret, halvfóret? Lav eller høy i sidene?

Keo, BC, er ganske trang foran, men likevel kraftig i skuldrene og smal bak igjen. Selene vi har prøvd hittes til har vært trang foran og veldig slappe bake på han, men ingen har vært ordentlige seler.

Freemotion er bare vas for min del, ikke passer de bikkja eller ligger stabilt heller.

Hva mener du med lav eller høy i sidene? Jeg liker vanlige nomeseler best, gjerne helforet, men det er ikke noe must, ihvertfall ikke på hund med litt pels. Har hatt begge deler og ikke hatt noe problem eller utfordringer med noen av typene. Jeg liker aller best mr koppel sine, solide, billige, helforet. Også har de en liten forskjell fra mange andre, og det er at krysset over ryggen ikke begynner helt oppe i halsåpningen. De har et par cm klaring, noe som gir enda mer frihet/klaring til ben og skuldre :) Også syr de på mål så alle kan finne en som passer, så lenge hunden ikke har en kroppsbygning som ikke passer i nomesele, slik som feks min som er høyere bak på krysset enn på manken, det blir feil i en nomesele samme hva man gjør, dessverre. Men alt annet, bred eller smal, høy eller lav, lang eller kort alt slikt blir jo tilpasset.

Ellers var jeg fornøyd med bjørkisselen jeg hadde, bortsett fra en ting, jeg syntes ikke den var spesielt solid.

Non stop free motion er bare vas, dyre, dårlig kvalitet og ikke minst så er de ikke "free motion". De båndene som går over ryggen starter på skuldra og vil selvsagt legge press på skuldra når hunden trekker i sela. Jeg bruker det fordi det er det eneste som ligner en trekksele som passer på varga.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble inspirert av denne tråden og dro ut på en sykkeltur hvor Eine fikk løpe foran i lina i en liten kilometer eller to. Vanligvis har jeg ham i springeren, men tenkte det var like greit å starte trekktreninga nå på sykkel. Han imponerte og løp fint foran med strak line. Ikke direkte stram og ikke såpass at han trakk noe særlig, men han var i det minste foran og det er jeg fornøyd med :) Resten av turen travet han i springeren.

sykkel_zps3be690ef.jpg

Har forresten kjøpt pulk til ham som jeg er spent på å prøve. Tenker det blir fint for ham å lære seg å trekke i lav fart, sånn at han ikke tror han bare må gallopere for å greie å trekke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge ut noen bilder av mine på forskjellig type trekk-aktivitet.

Ettersom jeg jobber i og med DNT har du vært med på bla. å kjøre barn på torget i Drammen:

IMGP5782_zpsb059a0a7.jpg

Pulktur på Hardangervidda i vinter:

31032014118_zps23733c7b.jpg

Pulkturer i Hemsedal:

IMGP2349_zps2c632d89.jpg

IMGP2885_zps76463eb0.jpg

Trespann med et innslag av AH:

IMGP3739_zps97fda7cd.jpg

IMGP3774_zps682f0463.jpg

Sledetur i Sverige sist vinter:

IMGP3049_zps671f4e01.jpg

og snørekjøring da:

10151720_10152311196815149_1124309233_n_

Nå kjenner jeg at jeg gleder meg veldig, VELDIG til vinteren! :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kommentere for å følge* :flowers:

Hvilke nomesele foretrekker dere? :)

Helfóret, halvfóret? Lav eller høy i sidene?

Keo, BC, er ganske trang foran, men likevel kraftig i skuldrene og smal bak igjen. Selene vi har prøvd hittes til har vært trang foran og veldig slappe bake på han, men ingen har vært ordentlige seler.

Freemotion er bare vas for min del, ikke passer de bikkja eller ligger stabilt heller.

Jeg har skulle svart kort på sele-poster før og endt opp med foredrag på 40 minutter, så jeg skal prøve å fatte meg i korthet denne gangen.

Non-stop kan brenne, jeg digger Seleverkstedet, BeWe og Snøtroll. Jeg er opptatt av at foringa skal være fornuftig uten å bli for tung når den blir våt, for tynn så det blir gnaging (Jeg ser på deg, helsikes non-stop nansen-sele!), i tillegg til at utformingen på sela ikke skal hindre bevegelsesmønsteret til bikkja. Kan glatt diskutere seler i timesvis på tlf med Mailin, så jeg innser at jeg er over gjennomsnittet interessert i dette. :P

Selv har jeg en trekkhund og en attåt. Delta er lat, Garm er awesome. Kommandoleder så det holder. La meg presentere facebook-oppdateringa mi for noen dager siden:

"Hold høyre!" sier Anne som nettopp fikk øye på en bil på vei mot dem.

"Hæ" sier Delta, og fortsetter å springe midt i veien.

Garm holder høyresida på grusveien som en helt, så klart.

"HOLD HØYRE FOR SVARTE!" kommer det fra en mildt sagt stressa Anne.

"Hahahahahhahanei" sier Delta.

Garm holder alltid høyresida. Han er da en trekkhund, må vite.

"***** i helvette ***** bikkjefaen Æ SA HØYRE!!" roper Anne, veldig pedagogisk.

"Åh! Høyre! Okeihurrawhiiiiii" sier kommandoleder Garm og trekker hele bøtteballetten av veien og rett inn i skauen.

Man skal være forsiktig hvordan man ordlegger seg rundt lederhunder...

Her er dagens tips: når du lærer inn kommando for å holde en side av løypa, ikke bruk "hold høyre" når kommandoen for å svinge av til høyre faktisk ER "Høyre". De kan fort blandes når du blir stressa.

Nå bruker vi "Kanten".

Når økonomien blir litt mer oversiktlig og man ikke lengere har bilutgifter ut av ørene kommer husky#2 inn i familien. Vi gleder oss, det blir fint å få en makker til Garmin, som per i dag må trekke på meg alene.

Når økonomien er stabil og bosituasjonen oversiktlig og grei, regner jeg med det kommer enda litt flere. :ahappy:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skulle svart kort på sele-poster før og endt opp med foredrag på 40 minutter, så jeg skal prøve å fatte meg i korthet denne gangen. 

Non-stop kan brenne, jeg digger Seleverkstedet, BeWe og Snøtroll. Jeg er opptatt av at foringa skal være fornuftig uten å bli for tung når den blir våt, for tynn så det blir gnaging (Jeg ser på deg, helsikes non-stop nansen-sele!), i tillegg til at utformingen på sela ikke skal hindre bevegelsesmønsteret til bikkja. Kan glatt diskutere seler i timesvis på tlf med Mailin, så jeg innser at jeg er over gjennomsnittet interessert i dette. :P

Selv har jeg en trekkhund og en attåt. Delta er lat, Garm er awesome. Kommandoleder så det holder. La meg presentere facebook-oppdateringa mi for noen dager siden:

 

"Hold høyre!" sier Anne som nettopp fikk øye på en bil på vei mot dem.

"Hæ" sier Delta, og fortsetter å springe midt i veien.

Garm holder høyresida på grusveien som en helt, så klart.

"HOLD HØYRE FOR SVARTE!" kommer det fra en mildt sagt stressa Anne.

"Hahahahahhahanei" sier Delta.

Garm holder alltid høyresida. Han er da en trekkhund, må vite.

"***** i helvette ***** bikkjefaen Æ SA HØYRE!" roper Anne, veldig pedagogisk.

"Åh! Høyre! Okeihurrawhiiiiii" sier kommandoleder Garm og trekker hele bøtteballetten av veien og rett inn i skauen.

Man skal være forsiktig hvordan man ordlegger seg rundt lederhunder...

Her er dagens tips: når du lærer inn kommando for å holde en side av løypa, ikke bruk "hold høyre" når kommandoen for å svinge av til høyre faktisk ER "Høyre". De kan fort blandes når du blir stressa.

Nå bruker vi "Kanten".

Når økonomien blir litt mer oversiktlig og man ikke lengere har bilutgifter ut av ørene kommer husky#2 inn i familien. Vi gleder oss, det blir fint å få en makker til Garmin, som per i dag må trekke på meg alene. 

Når økonomien er stabil og bosituasjonen oversiktlig og grei, regner jeg med det kommer enda litt flere.  :ahappy:

Det er som å høre om mine! Mayah er sterk, men ikke den beste trekkhunden. Nuka er fantastisk! Hører på kommandoer som bare det, veldig fokus på jobb, og bare nydelig!

Når bosituasjonen og økonomien her er mer stabil kommer det flere i spannet her og. Hva neste blir er usikkert, men en skikkelig polarhund ihvertfall :D <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ hva med full face hjelm?

Problemet er hjelm overhodet. Jeg har ikke musklatur mellom hud og knokkel i pannen. Alt ble brukt for å lage nytt ansikt. Så jeg greier ikke ha på hjelm i det hele tatt. Fordi det gjør vondt å få trykk mot skallen. (så nesen er ikke fyllt med ben som den normalt skal være, men bygget opp av muklatur). Så "risiko-sport" er ute for min del. Inkludert sykling, både med og uten hund. Jeg løper, men da begrenses farten av mine egne ben, så risikoen ved å falle er mye lavere enn ved sykling, ski og trekk med hund. Jeg vurderer å ta frem skiene likevel om der kommer rikelig med myk snø. Uten skare :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kommentere for å følge* :flowers:

Hvilke nomesele foretrekker dere? :)

Helfóret, halvfóret? Lav eller høy i sidene?

Keo, BC, er ganske trang foran, men likevel kraftig i skuldrene og smal bak igjen. Selene vi har prøvd hittes til har vært trang foran og veldig slappe bake på han, men ingen har vært ordentlige seler.

Freemotion er bare vas for min del, ikke passer de bikkja eller ligger stabilt heller.

Har du prøvd Troll sin nomesele? Hører flere som er fornøyd med de :)

På Harly har jeg prøvd både regulerbar nomesele fra seleverkstedet og nomesele sydd på mål fra Björkis. Har også prøvd non stop freemotion og der var det absolutt ingen av størrelsene som passet. Fikk da hjelp til å stille inn av en erfaren trekkhundmann.

Den fra seleverkstedet er helt ubrukelig og er nedgraderet til sporsele, men den fra Björkis sitter som et skudd! Lykke har og fra Björkis, standardstr, og den og sitter veldig fint. Ingen tegn til gnag eller feilbelastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å snørekjøre med hund, eller kjøre på spark - og heldigvis digger bikkja det også (ja, Willy i hvert fall - Yasmine har jo aldri prøvd noe slikt noe ennå). Willy er jo ingen lettvekter, så han har jo ikke den toppfarten litt mer lettbeinte hunder har, men jeg har målt ham til 34 km/t når han tar av i starte på en sykkeltur, og det holder i massevis for min del :lol:.

Willy blir helt WillyNickersen når han får på seg sele og skjønner at han skal få løpe. Skal vi ut på ski, er det ofte bare så vidt jeg får tatt igjen bindingen på skiene før han røsker oss avgårde :aww:. Jeg har av og til stått bak ham på skiene i fart og tatt igjen bindingene :lol:. Og han kommer med lydeffekter også, inntil han har fått løpt noen meter da, da tier han stille og konsentrerer seg om å komme framover :).

Han er en fin hund å kjøre med sammen med andre (ja, ikke i spann, det har jeg ikke prøvd) for han vil bare framover og er ikke så opptatt av at andre hunder går bak ham. Kommer de foran, så bruker han de selvsagt som agn og legger inn et ekstra gir :). Han bryr seg heller ikke om andre folk i løypa - men skal vi passere andre hunder tar jeg ham inn bare sånn i tilfelle så det ikke skal bli noe bråk. Man vet jo aldri, liksom :).

Det er som sagt artig å snørekjøre med Willy, men vi har fått en aldri så liten feilkobling - når jeg ploger for å dempe farten (f eks inn mot et løypekryss), så øker bare Willy tempoet, han... Det er kjempesmart *ler*. Og siden vi verken har høyre eller venstrekommando så gjetter Willy ofte hvilken vei vi skal i slike kryss. Som regel gjetter han feil :aww:.

Ellers har vi hatt mange fine sparkturer de siste par vintrene her inne i skogen. Da kan vi gjerne dra ut fra gårdsplassen og har mange km å leke oss på :).

67199_604579409569272_1545384935_n.jpg?o

1537603_789366931090518_944655963_o.jpg

65570_609791005714779_753744722_n.jpg?oh

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festes med drag e.l. som en pulk :) Er jo forsåvidt ikke noe problem å modifisere selv heller om man finner en vogn av noe slag, bare å feste på et hundedrag :)

Hva mener du med lav eller høy i sidene? Jeg liker vanlige nomeseler best, gjerne helforet, men det er ikke noe must, ihvertfall ikke på hund med litt pels. Har hatt begge deler og ikke hatt noe problem eller utfordringer med noen av typene. Jeg liker aller best mr koppel sine, solide, billige, helforet. Også har de en liten forskjell fra mange andre, og det er at krysset over ryggen ikke begynner helt oppe i halsåpningen. De har et par cm klaring, noe som gir enda mer frihet/klaring til ben og skuldre :) Også syr de på mål så alle kan finne en som passer, så lenge hunden ikke har en kroppsbygning som ikke passer i nomesele, slik som feks min som er høyere bak på krysset enn på manken, det blir feil i en nomesele samme hva man gjør, dessverre. Men alt annet, bred eller smal, høy eller lav, lang eller kort alt slikt blir jo tilpasset.

Ellers var jeg fornøyd med bjørkisselen jeg hadde, bortsett fra en ting, jeg syntes ikke den var spesielt solid.

Non stop free motion er bare vas, dyre, dårlig kvalitet og ikke minst så er de ikke "free motion". De båndene som går over ryggen starter på skuldra og vil selvsagt legge press på skuldra når hunden trekker i sela. Jeg bruker det fordi det er det eneste som ligner en trekksele som passer på varga.

Nå varierer det selvfølgelig fra hund til hund og sele til sele, men høy = nærmere albuen, over ribbeina (Freemotion, feks, til min iallefall), lav = ribbeinsslutt, evt bak (Björkis osv) :)

Utformingen til MR likte jeg, men likte ikke ring til festeløkka. Det har jeg erfaring med fort sliter, og når lille Bonnie på 12kg klarer å slite noe sånt :lol: Björkis har jeg sett på, men jeg syntes som sagt de går litt for lavt til å passe en hund som er smal bak, uavhengig om de sys på mål.

Har du prøvd Troll sin nomesele? Hører flere som er fornøyd med de :)

På Harly har jeg prøvd både regulerbar nomesele fra seleverkstedet og nomesele sydd på mål fra Björkis. Har også prøvd non stop freemotion og der var det absolutt ingen av størrelsene som passet. Fikk da hjelp til å stille inn av en erfaren trekkhundmann.

Den fra seleverkstedet er helt ubrukelig og er nedgraderet til sporsele, men den fra Björkis sitter som et skudd! Lykke har og fra Björkis, standardstr, og den og sitter veldig fint. Ingen tegn til gnag eller feilbelastninger.

Vi prøvde Troll sin i sommer, sydd til AH. Den hadde også smal bakpart-problemet ifht hvor 'stor' den måtte være foran. Selene fra seleverkstedet jeg har sett har vært så rare, ikke ordentlige nomeseler, de har ikke bilder av nomeselene på hjemmesiden :(

---------

Ahhh, seleverden! Se om vi finner oss en brukbar kombi-nome etterhvert, for Keo elsker å jobbe med kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...