Gå til innhold
Hundesonen.no

Podengo Português liten


ebmille
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring med denne rasen? Finner så lite på nettet, så hvis noen har en side med info i tillegg, så hadde jeg blitt glad :)

Det jeg lurer på for det meste er:

- Hvor høy blir den?

- Hvordan er den helsemessig?

- Hvordan er gemyttet?

- Hvordan er støynivået? Vakthund?

- Røyter den mye?

- Trenger den mye aktivisering?

- Hva er rasens bruksområder, som den er avlet for?

- Er de lettlærte? Kan de egne seg i lydighet og agility?

Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en, den er veldig søt og trivlig, sosial, etc. Men vil hun ikke jobbe så vil hun ikke jobbe, feks i regn :lol: Fungerer fint med alle hundene jeg har sett henne med også. Utover det kan jeg ikke så mye, men de er himla søte, da:

10441145_10152426038637225_545944249998510633364_10152597149677225_88948254806551544342_10152597149952225_71721934966663

Hun var skikkelig fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye personlig erfaring med rasen, men det virker som en kjekk liten hund. Når det gjelder helse, vet jeg at det har forekommet calvé-legg-perthes på rasen, men er usikker på hvor utbredt det er.

For å si det sånn - sist jeg var skriver på utstilling hadde vi denne rasen i ringen. INGEN av dem så riktig konstruert ut (husker ikke hvor mange det var, men kanskje 5-6 stk.), og samtlige ble sendt ut med dårlig kritikk. Det var litt sjokkerende - at alle hadde så dårlig benstilling. For gemyttmessig virket de skikkelig allrighte. Det gjaldt den glatthårede varianten forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rasens hjemland jobbes det aktivt for at de ikke skal miste bruksegenskapene sine. Rasen er avlet for hetsjakt, i flokk. Men jaktformen er ikke lovlig i Norge.

Jeg fant denne videoen hvertfall som viser jakt med rasen (filmen blir anbefalt av den portogisiske klubben for rasen).

Raseklubben i hjemlandet.

Jeg har (personlig) noe problemer med at den holdes i norge da vi her avler vekk fra det som er rasens egenskaper, her i landet er det enten en selskapshund/utstilling eller LC som er hovedaktivitetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser vi ikke kunne hatt her i Norge da.

Syns rasen så supersøt ut! Likte veldig godt utseendet. :) Er så få små raser jeg kunne tenkt meg, men denne like jeg. Den kommer jo i medium også (og stor?). Men hvis det er mye bjeffing på dem, så trekker det jo en del ned.

*følge med på tråden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser vi ikke kunne hatt her i Norge da.

Syns rasen så supersøt ut! Likte veldig godt utseendet. :) Er så få små raser jeg kunne tenkt meg, men denne like jeg. Den kommer jo i medium også (og stor?). Men hvis det er mye bjeffing på dem, så trekker det jo en del ned.

*følge med på tråden*

Jeg vet... det bare virker litt "feil" å jobbe seg vekk fra bruksområdet heller enn mot.

Det sagt så er podengoen en rase som står veldig høyt på lista mi over fremtidige hunder.

Utenfor hjemlandet er det stort sett de små man treffer på, selv om jeg har møtt stor variant også (som var veldig fin :wub: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente jeg fikk litt vondt av de stressa kaninene i den videoen, hehe, men slik er næringskjeden.

Men jeg skjønner hva du mener, Tekopp. Samtidig synes jeg at selvom en hund er avlet for en ting, kan den fungere helt fint som noe annet bare man tar hensyn til instinktene og gir den det den trenger av aktivisering. Ta feks Tibetansk Spaniel. De er jo avlet for å vokte klostrene i Tibet, men fungerer kjempe fint som selskapshunder selvom de gjerne gir fra seg litt lyd når det ringer på døra :P

Podengoen virker hvertfall som en trivelig liten hund. Jeg gleder meg til å hilse på min venninne sin når hun får den hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye hund, mye lyd, søte. Det er mitt inntrykk :)

Jeg har (personlig) noe problemer med at den holdes i norge da vi her avler vekk fra det som er rasens egenskaper, her i landet er det enten en selskapshund/utstilling eller LC som er hovedaktivitetene.

Veldig mange raser som utgår da, om man skal tenke sånn.

Så og si hele myndegruppen, store deler av gjeterhundgruppen, store deler av gruppe 2, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...