Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det noen koselige dyr som ikke er katt eller hund?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Stemmer for marsvin, kanin eller rotter. Jeg vil ikke anbefale og holde kanin som burdyr, da de faktisk krever en del mer enn å stå i et lite bur dag inn og dag ut. Ville enten hatt et avgrenset område inne, hatt den løs som en hund/katt, eller ordnet til noe ute, feks noe i denne duren (trenger ikke være like lukseriøst vel og merke): http://www.pinterest.com/pin/404831453976443146/. Smart og ha nettingen 20 cm +- ned i bakken så de ikke graver seg ut, og ha netting over så ikke rovdyr/rovfulger kommer seg inn. Viss du har den løs inne, husk på dotrening! Ikke like artig med kanin som gjør fra seg overalt. :P Marsvin og rotter anbefaler jeg sterkt å ha flere enn ett individ. De er flokkdyr, og i noen land er det faktisk mot loven og kun ha ett marsvin (vet ikke med rotter?). Eneste negative med rotter er vel at de har ganske kort levetid i forhold til kaniner og marsvin, men de virker som super kule og sosiale dyr!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvordan kan du være så kald....?

Jeg anbefaler dyrebeskyttelsen uansett hvilken art man ender opp med. Eventuelt en omplasseringsannonse på Finn. Det eneste dyret det kunne falt meg inn å kjøpe fra oppdretter er hund , rett og sl

Eh, hvis du søker på goat kommer det MYE kulere ting.

Stemmer for rotte. Jeg har hatt 8 rotter i min ungdomstid, og de er utrolig koselige, blir skikkelig tam og kan være med på mye. Jeg hadde noen av de tammeste rottene mine med overalt. To av de satt alltid på skuldra mi og var med på butikken, på skolen, overalt. husker en gang jeg haddd rotta på skuldra når jeg skulle dra å pante flasker. Hadde flere bærenett med flasker. Så mista jeg en pose og flaskene rullet utover. Da jeg bøyde meg ned for å plukke opp, klatret rotta ned armen og ned på bakken. Så satte jeg bare hånda i bakken og lokket på henne, hun kom tilbake, klatret inn i hånda og opp på skuldra igjen. Hadde de til og med med meg på fjelltur, da lå de gjerne i hetta mi eller satt på skuldra og speidet. Fikk gå litt fritt i hagen også. Skulle gjerne hatt rotter igjen, de er fantastiske dyr som er lett å knytte seg til og kan lære masse triks :) Jeg har også hatt to ildere. Utrolig gøye dyr, men de trenger mye plass, de er jo tross alt ikke burdyr de heller. Mine to var frittgående, begge steriliserte og fjernet duftekjertler, så de hadde ikke den karakteristiske ilderlukta. I Norge tror jeg ikke de fjerner kjertlene, mine var importert fra usa. De oppfører seg som kattunger hele livet. Dingler i gardinene og biter deg i tærne. Man ler mye når man har ilder. Og de er skikkelig tyvete, stjeler klær fra skittentøyet, henter sko i gangen, flytter på ting og "rydder" hele dagen. Mine ildere hadde et eget rom de bodde på når vi ikke var hjemme, ellers romstrerte de noe fryktelig i leiligheta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det meste opp gjennom tiden. Alt fra ilder, marsvin, chinchilla, rotter, kaniner, fugler og skilpadder osv :ahappy: Jeg ville ikke anbefalt kanin til unge barn da kaniner kan vær litt mer nervøse. Det gjør også mer vondt om man blir klort av en kanin enn noen andre gnagere. Jeg synest rotter eller marsvin passer aller best :ahappy: Ikke missforstå meg, kaniner eg kjempe kule dyr, men krever litt mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, det er bare å legge diskusjonen død. Det må jo bli en geit! :wub: Helt enig med @Bølla, tenk å ha en sånn liten sprett (bokstavelig talt!) med små horn, litt skjegg og breking en kan sample inn i alle Usher-låter som er sånn at en kan tisse på seg av latterkrampe? :lol: De er ekte houdinier, og eter alt som er, men hva er vel et dyrehold uten litt utfordringer? :D

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dverggeiter lukter like mye som de store :P

Slår også et slag for marsvin. Dem er mer håndterbare enn kaniner og lettere å få til å trives med tanke på areal og flokk. Dem lager verdens kuleste lyder og finnes i masse fine raser og farger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har dere det fra at ildere biter så hinsides? Det der er en lei oppfatning altså :hmm: Ildere er fantastisk trivelige dyr om de blir holdt riktig! Men som med alle andre dyr må de oppdras. Og det er like enkelt å få en ildervalp til å slutte bite, som det er å få en hundevalp bitefri.

Har man ikke hatt dyret selv og ikke har erfaring, så synes jeg det blir for dumt å uttale seg om slikt som biting. At man har møtt noen individer som biter, betyr ikke at det er gjengs for ildere. Alle jeg har hatt har vært flotte dyr! Fine med barn, fine med hunder etc. Og omtrent alle ildere jeg har møtt (det er mange) forøvrig har vært flotte vesener. Noen ytterst få unntak har vært snåle og bitete, men det finner man hos alle kjæledyrarter.

De er dog for spesielt interesserte og ikke et dyr jeg anbefaler i hytt og pine :) Det trengs tålmodighet og humor for å ha ilder :) Men det er absolutt fantastiske små <3

Kanskje de jeg kjenner som har hatt ilder ikke har trent dem godt nok fra de var små da. Det kan jo hende. Men de er godt vante hundefolk, en er dyrepleier og en av de er veterinær i tillegg. Jeg vil tro de skulle klare å hindre biting om de gikk inn for det. Alle fire husholdningene med ilder har/har hatt problemer med nipping i tær og heler, særlig på småbarna som løper rundt. Så det er ikke bare rykter. Men selvfølgelig kan det være maks uflaks med individene. :hmm:

Jeg har også hatt to ildere. Utrolig gøye dyr, men de trenger mye plass, de er jo tross alt ikke burdyr de heller. Mine to var frittgående, begge steriliserte og fjernet duftekjertler, så de hadde ikke den karakteristiske ilderlukta. I Norge tror jeg ikke de fjerner kjertlene, mine var importert fra usa. De oppfører seg som kattunger hele livet. Dingler i gardinene og biter deg i tærne. Man ler mye når man har ilder. Og de er skikkelig tyvete, stjeler klær fra skittentøyet, henter sko i gangen, flytter på ting og "rydder" hele dagen. Mine ildere hadde et eget rom de bodde på når vi ikke var hjemme, ellers romstrerte de noe fryktelig i leiligheta.

Det stemmer, det er ulovlig å fjerne duftkjertlene i Norge. :thumbsup: Slik du beskriver de, er også slik jeg har fått de beskrevet tidligere fra andre ildereiere. Det må jo være noe sannhet i den bitingen når så mange har opplevd det? :icon_confused: Men hvis det er feil, så skal jeg selvfølgelig ikke gå rundt å påstå det. Jeg har ingen egenerfaring med ilder, annet enn de jeg har møtt hjemme hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dverggeiter er minst like utspekulerte og utbryterske som sinne større slektninger. :lol:

@Tekopp er det så sto forskjell på levealder på hamster og rotte da? Trodde begge lå mellom 2 og 3 år?

oops, sjekka siden du sa det, og joda, rotter lever vist statistisk sett bare 1.6år (men har forventet levetid på 2-3år), og hamster har omtrent det samme.

Har hatt dårlig erfaring med levetid på hamster selv, og syns de sjeldent kommer over året i levetid, uavhengig av hvor godt stell man gir de, men har bedre inntrykk av det når det kommer til rotter.

Forøvrig bruker ofte dyrebeskyttelsen å ha smågnagere inne som trenger ett godt hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er helt uenig i at ildere biter hvertfall :) Min erfaring med fem ildere er null biting. Den ene bet voldsomt når vi fikk henne. Det tok 1 mnd så var hun hundre prosent bitefri og jeg stoler på henne med hvem som helst.

De er rampete dyr, men de er ikke som kattunger hele livet. Det er fullt mulig å oppdra dem til å bli høflige og trivelige dyr.

Ja, det er litt sårt tema for meg, for jeg blir så frustrert over det råtne inntrykket folk har av ilder :icon_confused: Biter ilderen, så får man skylde seg selv. Våre har lekebitt ja, men det er i all hovedsak kun at de har munnen åpen og ruller rundt. De har aldri lagt trykk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha, nå føler jeg at du saboterer veldig her! :teehe:

Jeg har også en houdini med vel så gøyale lyder som en brekende geit, lukter muligens litt mindre klovdyr av henne, det skal sies, men hun sover fortsatt panne mot panne med meg hver natt. :heart: Houdinier er gøyale, for den tida en får med dem er desto mer verdifull! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin eller rotter, siden begge er kule dyr som har en ok forventet levetid (ikke for kort, ikke for lenge). Hamster blir fort i minste laget, sover hele dagen og dør i ung alder. Koslig på sin måte, men mer gøy med rotter.

Hamster lever da like lenge som rotter (lengre tatt sykdom på rotte i betraktning)? Samtlige av mine ble over 3 år gamle, eldste ble 4. Dette var vanlige, store hamstre.

Mine var også våkne på kvelden, og var mye ute av buret. For en jente på 7 år kan det være vel så gøy med hamster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oops, sjekka siden du sa det, og joda, rotter lever vist statistisk sett bare 1.6år (men har forventet levetid på 2-3år), og hamster har omtrent det samme.

Har hatt dårlig erfaring med levetid på hamster selv, og syns de sjeldent kommer over året i levetid, uavhengig av hvor godt stell man gir de, men har bedre inntrykk av det når det kommer til rotter.

Forøvrig bruker ofte dyrebeskyttelsen å ha smågnagere inne som trenger ett godt hjem...

Se de ja. Vi hadde siste hamsteren i nesten tre år nemlig :) Og den fikk ikke spesielt godt stell, fikk mat og vann og rent bur, men det stoppet vel omtrent der.

mitt barn skal få marsvin om hun vil ha noe (og vi klarer å overtale Bonden), jeg syns de er bedre for barn å håndtere og lære å kjenne enn kaniner, fantastiske små dyr. Men frittgående innekanin er heller ikke dumt altså.

@raksha, nå føler jeg at du saboterer veldig her! :teehe:

Jeg har også en houdini med vel så gøyale lyder som en brekende geit, lukter muligens litt mindre klovdyr av henne, det skal sies, men hun sover fortsatt panne mot panne med meg hver natt. :heart: Houdinier er gøyale, for den tida en får med dem er desto mer verdifull! :lol:

:lol: Unskyld. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ta med levealder i betraktning. Kaniner kan leve lenge, 10 -12 år med litt flaks, kastrering og riktig stell. Jeg syns jo marsvin er litt undervurdert da, koselige søte små pratmakere - som gir veldig mye tilbake. Lever kortere enn kaniner, men lengre enn rotter. Rotter er fantastiske! Men der må man like halen da, og de lever kort.

3 av mine 4 rotter levde lenge, over 7-8 år og eldste ble nesten 10 år.

En døde plutselig bare noen år gammel (var vel rundt 3), tilsynelatende helt frisk til siste slutt, 2 avlivet veldig gamle, og en gammel sovnet inn av seg selv.

Tok veldig godt vare på dem, og ga de nesten ikke noe ferdigblanding, og de hadde mye plass å gå på i tillegg til at pellets ble kuttet ut etter at 2 av mine ble avlorlig syke grunnet det (en ung kom seg, eldste ble avlivet grunnet hun var så gammel da hun fikk store plager av dette) Brukte så avispapir, kluter og håndklær heller, og fikk ikk noe mer luftveisplager etter dette noen av de.

Så så lenge man tar godt vare på dem, kan de leve lenge. :)

Rotter er helt fantastiske dyr, og det er forskjell på dem, men generelt er de virkelig utrolig smarte dyr, men de krever mye for å ha det godt på grunn av at de er så smarte og, og er ekstremt selskapssyke.

Alle burdyr krever derimot mye for å ha det bra, lager man ikke bur selv er stort bur som regel veldig dyrt i innkjøp (rottebur må man vel regne med over 4 om man skal ha nytt og det ikke er på salg).

Kjøper man et stort bur til hamster er vel det det dyret som krever minst for å ha det godt og de standard str hamstrene skal også være alene i motsetning til alle andre burdyr, de er ikke spesielt opptatt av menneskelig stimulanse, men kan bli håndterbare om man tar de ut fra de er små. Kjøper man stort nok bur krever de heller ikke å få gå løs egentlig, men igjen da bør jo buret være av en betydelig størrelse (større rottebur etc), ellers kan man kjøpe innhenging til smågnagerår der de får løpt løs hver dag og, selvom buret uansett ikke bør være lite etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de jeg kjenner som har hatt ilder ikke har trent dem godt nok fra de var små da. Det kan jo hende. Men de er godt vante hundefolk, en er dyrepleier og en av de er veterinær i tillegg. Jeg vil tro de skulle klare å hindre biting om de gikk inn for det. Alle fire husholdningene med ilder har/har hatt problemer med nipping i tær og heler, særlig på småbarna som løper rundt. Så det er ikke bare rykter. Men selvfølgelig kan det være maks uflaks med individene. :hmm:

Det stemmer, det er ulovlig å fjerne duftkjertlene i Norge. :thumbsup: Slik du beskriver de, er også slik jeg har fått de beskrevet tidligere fra andre ildereiere. Det må jo være noe sannhet i den bitingen når så mange har opplevd det? :icon_confused: Men hvis det er feil, så skal jeg selvfølgelig ikke gå rundt å påstå det. Jeg har ingen egenerfaring med ilder, annet enn de jeg har møtt hjemme hos andre.

Men er det "ordentlig" biting, da? Ser du skriver de sliter med biting i hæler og tær. Mine rotter beit ikke, men de beit oss i tærene. Ikke hardt, mer "smaking" eller noe. Er visstnok vanlig på rotter, de liker tåfis. Kanskje noe av samme greia gjelder for ilder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 av mine 4 rotter levde lenge, over 7-8 år og eldste ble nesten 10 år.

En døde plutselig bare noen år gammel (var vel rundt 3), tilsynelatende helt frisk til siste slutt, 2 avlivet veldig gamle, og en gammel sovnet inn av seg selv.

Tok veldig godt vare på dem, og ga de nesten ikke noe ferdigblanding, og de hadde mye plass å gå på i tillegg til at pellets ble kuttet ut etter at 2 av mine ble avlorlig syke grunnet det (en ung kom seg, eldste ble avlivet grunnet hun var så gammel da hun fikk store plager av dette) Brukte så avispapir, kluter og håndklær heller, og fikk ikk noe mer luftveisplager etter dette noen av de.

Så så lenge man tar godt vare på dem, kan de leve lenge. :)

Rotter er helt fantastiske dyr, og det er forskjell på dem, men generelt er de virkelig utrolig smarte dyr, men de krever mye for å ha det godt på grunn av at de er så smarte og, og er ekstremt selskapssyke.

Alle burdyr krever derimot mye for å ha det bra, lager man ikke bur selv er stort bur som regel veldig dyrt i innkjøp (rottebur må man vel regne med over 4 om man skal ha nytt og det ikke er på salg).

Kjøper man et stort bur til hamster er vel det det dyret som krever minst for å ha det godt og de standard str hamstrene skal også være alene i motsetning til alle andre burdyr, de er ikke spesielt opptatt av menneskelig stimulanse, men kan bli håndterbare om man tar de ut fra de er små. Kjøper man stort nok bur krever de heller ikke å få gå løs egentlig, men igjen da bør jo buret være av en betydelig størrelse (større rottebur etc), ellers kan man kjøpe innhenging til smågnagerår der de får løpt løs hver dag og, selvom buret uansett ikke bør være lite etter min mening.

Oi! aldri hørt om at rotter kan bli så gamle :o For levealderen var mitt største ankepunkt. Jeg hadde ikke mine så lenge, men de fikk godt stell både hos meg og dit de kom, men de ble ikke mer enn 1-2 år de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...