Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det noen koselige dyr som ikke er katt eller hund?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Jeg skulle til å slå et slag for lama (fantastiske dyr, faktisk!), men de krever litt mer plass enn en vanlig hage. Så da stiller jeg meg i marsvin-leiren. ;) Utrolig koselige, sosiale og letthåndterlige dyr. Jeg synes de jeg har eid selv hadde mer personlighet enn kaniner og andre smådyr jeg har hatt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvordan kan du være så kald....?

Jeg anbefaler dyrebeskyttelsen uansett hvilken art man ender opp med. Eventuelt en omplasseringsannonse på Finn. Det eneste dyret det kunne falt meg inn å kjøpe fra oppdretter er hund , rett og sl

Eh, hvis du søker på goat kommer det MYE kulere ting.

Hvordan kan du si såpass bastant at ildere biter?

Jeg forklarte det i første posten ?

Alle ildere jeg har møtt har bitt - uansett hva eierne kaller det - , og nei , de har ikke vært syke, mishandlet , understimulert etc.

Jeg har møtt min del ildere og det er stort sett bare eierne som mener de ikke biter.

Derfor var ilder uaktuelt hos oss, det kunne ikke falt meg inn å ha en sammen med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forklarte det i første posten ?

Alle ildere jeg har møtt har bitt - uansett hva eierne kaller det - , og nei , de har ikke vært syke, mishandlet , understimulert etc.

Jeg har møtt min del ildere og det er stort sett bare eierne som mener de ikke biter.

Derfor var ilder uaktuelt hos oss, det kunne ikke falt meg inn å ha en sammen med barn.

At ilderne du har møtt har bltt betyr jo ikke at alle gjør det. Du skrev "ildere biter, punktum". Det blir det samme som om jeg skal si at alle fugler biter, fordi alle de jeg har møtt har gjort det...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det da slik at du anbefaler ilder til trådstarter utfra hennes startinnlegg, @Martine? :)

Jeg har ingen erfaring med ildere selv, jeg er bare ikke så glad i fordommer. Liker heller ikke at "alle" har fordommer mot feks rottweilere og dermed forteller alle hvilken forferdelig rase det er. Blir litt det samme som å advare folk mot å skaffe seg hund fordi de "jeg" har møtt har bitt..(har kun blitt bitt en gang da jeg skilte 2kranglende hunder, men det er sikkert andre som har blitt bitt/"bitt" av hund og dermed fått fordommer). Greit å fortelle om egne erfaringer, men egne erfaringer med et slags dyr betyr ikke at alle individene av det dyret er slikt.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt aldri hatt ilder, men har totalt vært borte i kanskje 10stk (totalt, inkl de vi solgte i dyrebutikken jeg jobbet i) og som jeg har håndtert mer eller mindre jevnlig. Og med unntak av lekebiting, har jeg bare blitt bitt en gang. Da var det en enda halv-vill ilder som sto i bur. Og teite meg stappet fingrene inn til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke så mange som har blitt av geiter, nei? :innocent:

My point still stands! :jump:

Jeg har. :lol: Og de spiser alt, og hopper på og inn i biler, spiser ridehjelmer, pynteblomster, pengesedler, lunsjer og i det heletatt :lol:

(Jeg ønsker meg geiter selv, men ser utfordringen som litt for stor når jeg har blomsterbutikkeier med hage som ser dertil ut og urtehage innen rimelig avstand fra huset... Liker naboene mine jeg... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du være så kald....? :cry:

Adorable-baby-goat.jpg

Meg vil haaaa!!!

Men det er ikke så mange som har blitt av geiter, nei? :innocent:

My point still stands! :jump:

Jeg har blitt bitt, stanget og jaget av geiter. Men aldri av en dverggeit!

Jeg elsker denne tråden, så mange morsomme forslag! Hva med alpakka? :ahappy:

Ellers absolutt elsket jeg å ha rotte, og hadde jeg ikke hatt en samboer som aldri, aldri vil ha sånt i hus skulle jeg hatt rotte igjen. Pelle bodde for det meste i lomma foran på hettegenseren (som var det jeg gikk i på den tiden), i ermet eller i hetta. Han var med på skolen hele skoledager, kom på kommando, kunne være løs ute (det var stas å klatre i trær), og var bare verdens kuleste rotte. Nå har jeg jo litt dårlig samvittighet fordi jeg hadde han alene, men jeg visste ikke bedre på den tiden ... Og tror han hadde et godt rotteliv, så godt som han kunne ha. Marsvin er også dritkule, jeg hadde et utrolig skravlete eksemplar av arten - særlig hver gang vi åpnet kjøleskapsdøren :lol: Åh, jeg savner å ha gnagere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja det er nok det største minuset med ilder, de har en stram lukt. Ukastrert hanne lukter verst da, det er en forferdelig lukt, i tillegg til at de markerer på alt og har fettete ekkel pels. Kastrert hann lukter mye mens kastrert hunn ikke lukter like ille, men det er en del lukt på dem også. Jeg har jo hatt ilder siden 2007, så for meg er ikke lukta ille i det hele tatt, men når vi hadde fem ildere, så kommer man ikke unna at det lukta mye ilder hjemme hos oss :lol:

Jepp, min mening og min oppfatning etter 7 år i ildermiljøet er at ildere ikke biter mer enn hunder :) 

 

Jepp.. Min ilder var en fertil hann med alt det måtte medfølge :P En skikkelig håndfull med enorme mengder energi, men vanvittig snill og god. Ilder er MYE jobb synes jeg, men har man plass nok til å la dem få utfolde seg i sikre omgivelser er det sikkert mye enklere. Min Casper var en liten terrorist og var litt i overkant glad i å grave i blomsterpotter og i sofaen :P

Fikk meg ilder i 2003, og da var de veldig sjeldne. Men de er flotte kjæledyr, tross lukta :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiter er et ******* å gjerde inne, så har du naboer så fraråder jeg geiter. :lol:

Griser derimot :wub:

Var det ikke en sonis som fortalte for flere år siden at hun trodde det bare var å sette opp skikkelig gjerde rundt eiendommen, hun tenkte ikke på at geiter hopper på bilpanser og gnager hull i huset! :lol: (Kan det ha vært @Gråtass? Eller @Argyr? Hvor har det blitt av Argyr forresten?)

Er det virkelig noen som kan si nei til å ha et par sånne i hagen? :wub:

Enig med @SandyEyeCandy, man er hele tiden i fare for å tisse på seg av latter! :wub::wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler en thailands minigris!

EDIT: Tok bort link til artikkel, det var bildet som var vittig, men det har Aftenbladet ikke på nettartikkelen lengre, men kom hjem fra jobb en dag for mange år siden, og i hagen var en liten gris.

Litt sitat om besøk av minigris Aftenbladet, tittel "Svinaktig fin overraskelse".

- Dette var en stor opplevelse for oss alle, ikke minst for barna, forteller (mamma). Da hun kom hjem fra jobb i går ettermiddag, hørte hun grynting i det hun gikk ut av bilen. På kvikke bein sprang en svart gris henne i møte.

- Jeg tenkte et øyeblikk at dette må være en spøk fra venner eller familie. Jeg har nemlig sagt noen ganger at jeg har lyst på en gris, sier Holm.

Grisen oppførte seg eksemplarisk og fulgte etter opp til terrassen. Der ble de sittende sammen en stund til eldstedatteren på fire kom hjem fra barnehagen.

- Sofagris

Den selskapssyke grisen heter Basse, og den satte stor pris på fireåringens begeistring over ham. Deretter våknet Holms to år gamle datter, som også ville hilse på galten. Familiens katt, derimot, forlot selskapet demonstrativt.

- Grisen kunne sitte og gi labb. Den fikk til slutt komme inn og styrte rett mot sofaen, forteller Janne Holm.

Grisen bar tydelig preg av å være et kjæledyr. Den var ren og pen og absolutt vant med å være i en stue. Det viste seg at Basse tilhører en av naboene, som siden kom og hentet kjæledyret sitt hjem igjen.

- Den er hjertelig velkommen, dersom den vil besøke oss igjen, inviterer Holm.

Sitat artikkel, slutt.

Jeg ble så facinert av dette intelligente, sosiale dyret, og her på øya, har jeg blitt kjent med flere. Mange som bor i fjellene har gris, type sort og mellomstor. De lever tett på familien. De har preferanser for hvem de liker, kjenner folk igjen, og hilser. De har kloke øyne. De pleier sette ned potet som grisene får grave opp selv. Slik blir det når en har noen få geiter, noen sau, og få griser.

Herlig å se lykkelig gris!

De har facebookside https://es-la.facebook.com/CerdosVietnamitasYMiniPig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en sonis som fortalte for flere år siden at hun trodde det bare var å sette opp skikkelig gjerde rundt eiendommen, hun tenkte ikke på at geiter hopper på bilpanser og gnager hull i huset! :lol: (Kan det ha vært @Gråtass? Eller @Argyr? Hvor har det blitt av Argyr forresten?)

Jeg er innom en gang iblant. :)

Det kan ha vært meg. Jeg skal nok aldri ha geiter igjen, da måtte det i så fall vært et par stykker på et avgrenset område med godt gjerde (2 meter høyt plankegjerne med planker tettitett på høykant funker kanskje - på flesteparten av dem). Men så er det jo sååå koselig med killinger :drool: , så det må man jo ha (men ikke egen bukk, jeg får fortsatt høy puls hvis jeg hører noe som minner om lyden av stanging i inngangsdør/garasjedør), og så blir det plutselig mange av dem, som trenger større område og.... Nei. Ikke geit. :fear:

Definitivt ikke geit i boligområde. Jeg synes ikke geiter lukter, med unntak av bukkene (de skal jo lukte), men ser for meg at det vil bli annerledes på lite område. De er jo ikke videre bevisste på hvor de gjør av seg, så det vil nok fort bli ganske dynka i urin.

Og så kan de bråke ganske mye. Det er jo individuelt hvor mye de prater og hvor fin stemme de har, men likevel.

Men så er de så fiiiiine! :wub: Hadde det ikke vært for urensligheten og det at de ikke vokser fra "valpeherjingen" sin, så kunne jeg glatt hatt husgeit. Vurderte mer enn en gang å bare ta med meg favoritten opp i sofaen. :ustol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...