Gå til innhold
Hundesonen.no

Har valpepris på alle raser gått opp flere tusen?


Aussieglis
 Share

Recommended Posts

Har just fått med meg at aussievalper i Norge går for 13-14500kr om dagen. For 7år siden kostet de 8000-max 10.000. Jeg husker også at for 7år siden så var det de færreste raser som kostet over 10.000kr.. De som gjorde det var små populære/skjeldne raser som mittelspitz, chihuahua, yorkshire terrier etc. Koster alle raser mer enn ti lapper nå?

I nabolandet Sverige, som lenge har vært veldig flink til å ta vare på australian shepherd som sports og gjeterhund, har blitt stukket av show-bakterien tydeligvis og nå selges det valper fra utstillingslinjer der for opptil 20.000. Andre kull igjen går for 15-18.000, selv om foreldrene er umeriterte eller bare har LP1 å vise til - og gjerne heller ikke noen nye linjer engang..

Jeg kunne godt betalt mer for en spesiell kombinasjon av linjer jeg er veldig glade i, f.eks under en import, eller hvis oppdretter har reist verden rundt og hatt et sabla liv med å få til akkurat det kullet.. Men å betale en random oppdretter 18.000kr for en "normal" valp ser jeg liksom bare ikke vitsen i, og for å være ærlig gjør det meg litt forbanna med slike priser. Det må jo skremme vekk mange gode eiere, vil jeg tro?

De som tar sånne priser unnskylder det med at det koster mye å være oppdretter, og at de slipper å "jage" uegnede valpekjøpere ved å ha en høy pris. Jeg tror man skyter seg selv i foten sånn, det er jo ikke slik at en hund koster penger bare når den kjøpes.. Og er det ikke bedre og ta en kurant valpepris, også heller la valpekjøper legge mer penger i kurs, konkurranser etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På diskusjonen her høres det nærmest ut som jo lavere pris du tar, jo mer seriøs er du. Noen her påstår at på et gjengs labradorkuyll sitter du igjen med et overskuddpå 60000 ! Kan jeg få oppskriften,

Egentlig skjønner jeg ikke helt hva du egentlig mener? På den ene siden er du kritisk til folk som forsøker å gjøre en god jobb med å hente inn egnet/nytt/bra avlsmateriale og kritiserer dermed bruke

Jeg får ikke det regnestykket til å gå opp. Mine utgifter i forbindelse med et valpekull er mye høyere enn 30 000. Normal pris kun for parringen er 25 - 30 000 inkludert reise, drivstoff, avspasering

Vi har samme problemet med shiba. Folk som ellers er sindige og fornuftige følger med strømmen og legger på prisen, fordi "deres valper ikke er noe dårligere enn andres". Jeg synes det er bare vrøvl, og mener at helt vanlige folk må kunne ha råd til den rasen de ønsker seg. Om du gjør en kombinasjon etter meget velmeritterte foreldre (hvorav den ene feks er importert fra et annet kontinent for å bidra med nytt blod), så synes jeg fortsatt ikke at de valpene skal koste noe mer, det er jo ikke valpekjøpernes "problem" at oppdretter velger å legge masse penger i oppdrettet sitt. Dessuten er ikke den gjengse valpekjøper spesielt opptatt av at foreldrene er den eller den superstjerna, de vil bare ha en hyggelig og fin hund.

Jeg betalte 12.000 kr for Aiko i 2009. Året etter hadde prisen økt til 13.000, og nå selges noen valper til 15.000 og kanskje enda mer. Jeg hadde tenkt til å ta 14.000 for mine valper, og deretter tilbakeføre 1000 kr etter at de hadde sjekka knær og tatt AD/HD-bilder. Ikke fordi mine valper hadde vært noe verre enn andres (hannhunden er feks champion i 6 land og import fra Japan og tispa er omtrent det nærmeste du kommer en urshiba som er), men fordi jeg ikke synes en skal spekulere i hva folk er villige til å betale. Shiba er en nøktern, udillete jakthund. Det blir helt feil for meg at de skal prises som ei motebikkje.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt er at de fleste renrasa hundene går for minst 12 000.

Det er heller ett par raser som er unntaket (BC, AH, elghund og noen flere), samt en god del blandingshunder som går for rundt 7-8000.

Men det er jo ikke rart at valper går for mer, det er jo bare å justere etter konsumprisindeksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, som oppdretter, at det er veldig lett å "følge strømmen" her. For det første fordi du kan,og mennesker sier sjelden nei til penger, og for det andre fordi det kan virke merkelig med valper som er billigere enn "alle andres". Det kan faktisk virke negativt, tenker jeg, som om du som oppdretter ikke ser på valpene som like gode som alle andres.

Selvfølgelig er det latterlig at prisen går så brått oppover, og på et punkt vil det forhåpentligvis stoppe, men med tanke på den masseproduksjonen det er av hunder i dag vil jeg nesten påstå at en nedgang i pris ville vært verre, da det ville åpnet for mye mer useriøs avl, og mye mer spontanhandling. De fleste som skal bruke 14-15000 på en valp gjør nok litt research først, håper jeg.

Så kanskje det ikke er så ille. Så lenge det ikke fortsetter i samme kurve.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men med tanke på den masseproduksjonen det er av hunder i dag vil jeg nesten påstå at en nedgang i pris ville vært verre, da det ville åpnet for mye mer useriøs avl, og mye mer spontanhandling. De fleste som skal bruke 14-15000 på en valp gjør nok litt research først, håper jeg.

Så kanskje det ikke er så ille. Så lenge det ikke fortsetter i samme kurve.

Jeg tror det motsatte. Mtp på masseproduksjonen, og menneskers elsk for penger, så vil slike priser bare gjøre dårlig avl (for penger) mer fremtredende. Folk ser på nett at aussier selges for 20.000 og tenker "aha!" mens de får en lyspære over hodet når de ser på sin aussie som ligger "ubrukt" under stuebordet... Og vips er det født en til elendig oppdretter som avler på feil grunnlag. :no:

Høy pris åpner rett og slett for useriøs avl i seg selv, fordi det blir mer fristende å avle, rett og slett. Folk får dollar-tegn i øynene..

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte dalmisen så betalte jeg 10000. nå koster de 12000 og jeg tror prisen vil stige et par hakk til :/ Jeg synes det er dumt. Og når mange oppdrettere fra før sitter med valper etter levklar alder så blir det nok ikke lettere å selge valper om prisen øker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 000 er vanlig for en retriever. Hvor mye penger hver oppdretter legger i sitt oppdrett er veldig variabelt og det gjenspeiler seg aldri i salgsprisen. Jeg synes det er en fornuftig pris, kan med fordel også droppes til 10 000.

Til sammenligning kostet bastarden 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mye smuglerhunder fra valpemøller det allerede er til lands, og at det er trendy å importere gatehunder - kan jeg ikke se at det er spessielt lurt å øke prisen på renrasede. Nettopp fordi folk synes det blir for dyrt og ser etter alternativer.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 000 er vanlig for en retriever. Hvor mye penger hver oppdretter legger i sitt oppdrett er veldig variabelt og det gjenspeiler seg aldri i salgsprisen. Jeg synes det er en fornuftig pris, kan med fordel også droppes til 10 000.

Enig. Jeg synes det er hårreisende vilke priser en del har mage til å ta for sine valper. Selv om foreldrene er merittert fra månen og tilbake, så er jo ikke det noen garanti på at avkommene blir bra.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trooor fortsatt de fleste tar 13000 for en Staff, men jeg har sett endel til 14000 og også 15000. Tuva kosta 12000 i 2010 (men det var mer eller mindre det siste kullet i Norge til den prisen, "alle" gikk opp til 13000 det året)

Vi tok 13000 for valpene i 2012/2013, i kontrakten stod det da at vi tilbakebetalte 500 når HD/AD røntgen var tatt og at vi betalte MH påmelding.

Red: Valpene var da selvfølgelig øyelyst ( noe som jeg forventer at valper av denne rasen skal være hvis det er mulighet for det for oppdretter) og dna prøve tatt, så Staffen er jo litt dyrere å registrere enn andre raser, blodprøve av mor/far (ikke far hvis han allerede har 2 kull i Norge med påfølgende blodprøve)og valper skal tas + at man skal betale for oppbevaring av blodprøvene.

Endret av Stine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste raseringen ligger vel på rundt 10-12K. Labbisen kostet 10, og Mallen vil koste 12. Synes det er grei pris, men synes ikke den burde gå over 12 på noen raser. Er veldig enig med @Grim egentlig. Det er altfor populært å importere gatehunder, og det er nok lett å få tak i "billige" valpefabrikkhunder, så det er mest sannsynlig veldig skadelig at prisene på rasehunder bare stiger og stiger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal man ta 15-17 000 for en hund? Hva gjør vi med objektiviseringen og materialiseringen av disse dyrene? Jeg synes det vitner om at de får mindre og mindre egenverdi.

Skulle jeg solgt valper hadde jeg tatt 10 000, samme hva merittene til foreldredyrene var og helt likegyldig av hvor mange valper det var snakk om. Hunder er hobby og en livvsstil, ikke en bigeskjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte og Labradoren min for 10 000 - kunne ikke falt meg inn å betale noe mer egentlig. Den gang da var det en del oppdrettere som tok 12 000 for brune tisper (!) men nå er mange hoppet på samme kjøret og oppmot 14-15 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de kjøpt i Norge? :o

Fanny er fra norsk oppdretter ja, Fresco er import fra DK, så han ble naturligvis dyrere enn bare de 15000,- i kjøpssum. Tar man valuta i tankene også, så kostet han langt over 15000,- i innkjøp.

Jeg er ganske enkel i tankegangen da, jeg betaler det det koster for det jeg vil ha, innkjøpspris er bare én liten kostnad av det å ha hund, og det er en engangs-sum.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapphund ligger på rundt 12 000 nå, noen tar 13 000. Vi betalte 12 000 i 2011, så ikke voldsomt mye prisstigning siden vi kjøpte. Er en oppdretter som tok 15 000 på et kull i fjor, det ble sett rart på av de fleste i miljøet :lol: Så ingen som kastet seg på den trenden av andre oppdrettere, men h*n fikk solgt valpene sine da, så folk er jo villige til å betale.

En viss prisstigning over noen år er jo forsåvidt å forvente, men syns endel hunderaser koster horribelt mye :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - vil man ha en bestemt rase så må man jo betale det oppdrettern forlanger? Jeg betalte 12 for riesen i 2008 - nå ligger de på 15/16 stort sett. Hva skal jeg gjøre da? Om oppdrettern jeg vil ha hund etter skal ha 16000? Vil jeg ha den så må jeg pent hoste opp det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 12 k for siste labradorkullet, og lå dermed under mange andre i pris. Fikk noen kommentarer om "Rema 1000" valper , men folk får mene hva de vil. Mine valper liger absolutt ikke under andres i kvalitet, og jeg har ikke valpekull i ny og ne for å fylle lommeboken. Men må innrømme at jeg blir ganske pissed når doodlideivalper koster mye mer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte og Labradoren min for 10 000 - kunne ikke falt meg inn å betale noe mer egentlig. Den gang da var det en del oppdrettere som tok 12 000 for brune tisper (!) men nå er mange hoppet på samme kjøret og oppmot 14-15 000.

Hva gjør du da om du vil ha ny labrador? Pruter?? :o

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...