Gå til innhold
Hundesonen.no

valpetenner som ikke faller ut, hvor lenge skal en vente?


Guest atiram
 Share

Recommended Posts

har en dachsevalp som er midt i tannfellinga si nå. det er ca en uke siden at de nye hjørnetennene oppe begynte å komme frem, og de er ca 3-5 mm lange nå. de beveger seg litt når jeg rikler på dem, men sitter enda ganske bra synes jeg. de står på rekke, og ikke innenfor hverandre, om det har noe å si. hjørnetennene nede har falt ut og de nye er alt på plass. tror også de fleste andre tennene er byttet (fant noen "jeksler" her om dagen på gulvet).

hvor lenge skal man vente før man drar til vet. for å få fjernet dem? vil ikke være helt overhysterisk, men vil jo også at bittet skal bli normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde med min dachsvalp. Vi dro til dyrlegen når alle de andre tennene hadde blitt skiftet ut, bortsett fra hjørnetennene som begynte å bli doble. Fikk beskjed om å rikke litt på de hver dag i en uke, og hvis de ikke var ute da så måtte de opereres ut. Jeg rikka og rikka men ingenting skjedde så måtte opereres ut. Dyrlegen anbefalte ikke å vente for lenge.

Hvis du klarer å rikke litt på de nå så ville jeg kanskje ha avventa i noen dager til. Hos min satt de HELT fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker kanskje at om de ennå er der på mandag bører det avgårde. da har de nye tennene voks i ca en uke og et par dager. hun er veldig flink til å la meg rikle, og vi har drakamper og jeg får henne til å bite på tyggeleker.

de beveger seg litt når jeg rikler, såpass at tannkjøttet begynner å blø bittelitt, men de er altså ikke så veldig løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde mye vondt, tre doble tannsett oppe og nede. På sidene. Jeg lot dyrlege kikke på det, men kjeven vokste fort, de nye tennene var kraftige, kanskje dyrleger vurderer ulikt, men han ville ikke trekke fordi de nye kom riktig, mens valpetennene ble presset ut til siden. Etter det jeg forstod, var det av pga kjeveutviklinging, og at de nye var store. Kjeven måtte vokse også. Var faktisk borti samme med ett av barna, melketanna skulle stå for at den nye skulle ende på riktig plass.

Ville latt dyrlege vurdere det. Min hadde store smerter over en periode på flere uker, stresset, utslitt. Sov ikke. Jeg dro til dyrlege for å få de trukket. Men fikk altså nei. Dyrlege fulgte det opp, avveining mot stress på en liten valp. Jeg ruklet og ruklet morgen og kveld og ellers når han ville det. Noen røsket jeg ut. Kan tro han var letta! I dag står alle nye tenner flott på rekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om det går å rikke på tanna så den beveger seg, så har den jo begynt å løsne. Gi det litt tid, så detter den ut. Drakamp med leke laga av avklipte olabuksebein er det som har nappa ut tenne som ikke ville ut på begge mine :) Spesielt yngstemann hadde en som satt som støpt, mens nye tanna hadde kommet nesten helt ut. Litt dårlig gjort med drakamp så tennene løsner kanskje, men mindre ille enn å måtte dopes ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de løse så hadde jeg ikke vært det spor bekymret. .. De ramler plutselig ut. Edit: og der sjekket jeg hun som hadde en tann som satt som støpt i går og som sannsynligvis måtte operere. Den er ute! Og den var ikke til å rikke i går! :D hurra!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de nye tennene ser ut til å komme opp på rett plass, så kan man avvente lenge. Men spesielt på hjørnetennene nede bør man være litt obs. Om valpetennene sitter bom fast, så kan faktsik voksentennene komme opp for langt inn i munnen, og da blir bittet feil. Hjørnetennene nede kommer jo opp på innsiden av valpetennene, i motsetning til oppe hvor de kommer foran (eller bak, husker ikke i farta). Er tennene løse, så ramler de ut av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp fikk også doble hjørnetenner oppe en ukes tid etter at de fleste andre tennene var skiftet ut . Ble litt bekymret, men hun 'gnagde' de bort til slutt. Fikk bite mye på en hard trepinne og tyggeben, og da falt til slutt resten av tennene ut en etter en. Alle står fint i munnen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde mye vondt, tre doble tannsett oppe og nede. På sidene. Jeg lot dyrlege kikke på det, men kjeven vokste fort, de nye tennene var kraftige, kanskje dyrleger vurderer ulikt, men han ville ikke trekke fordi de nye kom riktig, mens valpetennene ble presset ut til siden. Etter det jeg forstod, var det av pga kjeveutviklinging, og at de nye var store. Kjeven måtte vokse også. Var faktisk borti samme med ett av barna, melketanna skulle stå for at den nye skulle ende på riktig plass.

Ville latt dyrlege vurdere det. Min hadde store smerter over en periode på flere uker, stresset, utslitt. Sov ikke. Jeg dro til dyrlege for å få de trukket. Men fikk altså nei. Dyrlege fulgte det opp, avveining mot stress på en liten valp. Jeg ruklet og ruklet morgen og kveld og ellers når han ville det. Noen røsket jeg ut. Kan tro han var letta! I dag står alle nye tenner flott på rekke :)

Sånne dyrleger liker jeg! :D De fleste annbefaler jo nesten trekking med en gang, men som regel så ordner det seg av seg selv. Særlig når dem allerede er løse :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :D

Min erfaring er at dersom de kan rikkes litt på, så detter de ut. En kompis hadde en valp som veterinæren mente måtte opereres ut, og han ringte til meg og lurte på hva jeg mente. Den kunne rikkes litt på, og jeg foreslo å gi hunden noe frossent kjøtt å tygge på. Han dro og kjøpte frosne kalkunhalser hos V&H, og etter 1,5 times intens gnaging og tygging, så var tanna borte. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Drar opp denne jeg, er det normalt at nye jeksler oppe vokser opp på "utsiden" av de gamle? Syns det ser ut som to stk jeksler bakerst i overkjeven, altså i bredden, med en mindre en "innenfor" og den ytterste på rekke med de andre (nye) tennene. Det er likt på begge sider. Alt med tannfelling har gått veldig fint, og alle hjørnetenner er feks ute og ny på vei. Hun er litt over 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne jeg, er det normalt at nye jeksler oppe vokser opp på "utsiden" av de gamle? Syns det ser ut som to stk jeksler bakerst i overkjeven, altså i bredden, med en mindre en "innenfor" og den ytterste på rekke med de andre (nye) tennene. Det er likt på begge sider. Alt med tannfelling har gått veldig fint, og alle hjørnetenner er feks ute og ny på vei. Hun er litt over 4 mnd.

Det er sånn den tanna ser ut. :)

dentition2dchartopt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...