Gå til innhold
Hundesonen.no

Jaktgolden Lita og kelpien Vill


Nathalie_
 Share

Recommended Posts

Da har vi hatt en rallylydighetstrening med @maysofie (takk for treninga forresten!), og det var faktisk overraskende GØY! :D

Elvis likte det, jeg likte det, og regler og skilt var som regel forståelig. Elvis holdt fokus selv om det var regnvær kombinert med lydighet, så litt stolt er jeg nå :icon_redface: Vi var flittige brukere av godbiter, men det overlever vi så lenge det bare er trening. Har også funnet ut at vi må trene mer på dekk og bli liggende(om jeg er rask så kommer jeg rundt før han reiser seg) og på å sitte rett :P Men hva kan jeg forvente? Er første gang vi trener, og med en flink trener gikk det veldig bra i mine øyne :ahappy:

Skal ikke se bort ifra at vi prøver oss på en RL konkurranse etter nyttår, for dette var jo morsomt å holde på med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 227
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Engla hadde kort fortalt for mye sosiale redseler...  ------- Ikke så lenge etter at vi avlivet engla kom vi i kontakt med kennel huntingfudge. Det viste seg at de skulle ha en tispe på 1,5 å

Da skal den lille raketten min få være med i tråden her også! Engla er en liten og vakker maligatorfrøken født i mars, eller hun er ikke så liten lengre da, men vakker er hun Og hun har no

Det skjedde plutselig noe - for inn i livet vårt hoppet Vill som ble nordmann i dag ?? Målet er å bli redningshund når man blir stor og konkurrere lydighet utenom! Foto: Kennel Keleras

Posted Images

Vel hjemme fra sonentreff! Elvis koste seg og jeg koste meg, selv om det hadde vært fint med litt mindre vind ;)

I lydighetsringen fikk vi tatt en tannvisning og en apport, hvorav apporten gikk overraskende bra :D Rallylydighet var like morsomt som sist det ble prøvd ut og jeg er enda mer sikker på at det blir et stevne etterhvert.
Elvis sov som en stein hele turen hjem og når vi kom hjem gikk han rett i senga si :P Må også si det at det var alt for mange fine hunder på et sted, spesielt valpene :wub:

Bilder har jeg som vanlig ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på trening med retrieverfolk igjen :)

Fellesdekken i 2 min: Veldig bra de første 30 sekundene! Da satt hunden ved siden av seg opp, eieren gikk bort for å dekke hunden på ny, Elvis satt seg opp, ble dekket, hunden ved siden av reiste seg og sånn holdt vi på en stund :P Den andre hunden ble etterhvert tatt vekk og Elvis la fint der han ble bedt om å ligge :)

Sikk-sakk mellom mennesker og hunder: Den beste vi noen gang har hatt! :D Hadde fult fokus på meg hele tiden og enset ikke når de andre hundene snuste på han! Nå vi gikk slalåm mellom hadde han også fokus på meg.

Apport: Tja, det kunne vært bedre :P Den første apporten løp han fint ut og plukket opp, men på veien inn stoppet han halvveis og slapp dummyen, apporterte litt videre osv helt til vi var kommet inn med den... Apport nr 2 hadde han full fart ut og bra tempo inn. Da kom han også hele veien inn med dummyen :)

Innkalling fra sitt: Alle sto på en lang rekke og vi gjorde det en og en. Satte igjen Elvis, gikk 20 meter unna, kalte inn. Helt OK fart på første innkallingen, veldig god fart på innkalling nr 2. Når jeg går i fra pleier han og titte en del rundt seg, i dag var fokuset på meg :)

Lineføring: Snuse! Snuse! Har noen mistet en godbit???
Ganske så ufokusert hund i starten, men det ble bedre etterhvert ;)

Lineføring med møte og med sitt bli og dekk bli ved siden av hverandre: Endte opp med å skulle møte bestefar og regnet med at Elvis skulle finne ut at han var kulere enn meg. Den gang ei! Han kikket verken på bestefar eller bestefars hund når vi gikk forbi hverandre, når de skulle sitte og bli inntil hverandre eller når de skulle bli liggende ved siden av hverandre :)

Alt i alt en flink Elvis og en småstolt meg fordi han fokuserte såpass bra på meg i dag :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny agilitytrening vel overstått :) Hun ene på kurset skulle velge hvordan vi skulle gå banen, det resulterte i en klasse 3 kombinasjon :P Vanskelig for både hunder og førere, så hinderrekkefølgen ble fort endret på ;)

Synes Elvis var flink i dag og tok alt på strak labb!

På slutten jobbet vi mer med enkelthinderne lengde, mur og vippe da hundene ikke helt trygge på de. Vi gikk vippe for første gang uten at det var et menneske som vippet vippa, noe som gikk helt fint :) Vet ikke helt om Elvis har fortsatt det helt at vippa faktisk vipper, mistenker riktig nok at han egentlig ikke bryr seg. Redd er han ihvertfall ikke, og går på like fint hver gang :D
Helt til slutt ble nummerskiltene flyttet rundt til nye hinder på banen, vi briefet og skal gå den banen neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg skikkelig fornøyd med Elvis! :banana:

Vi hadde to kombinasjoner, som var ganske like, men likevel veldig ulike. Den første kombinasjonen gikk veldig bra, vippe i banen var null problem(se bort ifra at jeg sleit med å komme videre til neste hinder etter full stopp der :teehe: ), og rrrrrrundt hinder 3 gikk også bra når jeg først fikk til å handle på den måten Elvis klarte best.

Kombinasjon 2 gikk også bra :) Hinder 2-3-4 skapte litt kluss den første gangen, men etter å ha fått beina på rett sted til rett tid så gikk det bra. Å stoppe etter hinder 5 var ikke like morsomt da, vi hadde tross alt hatt det hinderet med de forrige gangene ;)

På slutten kom bestefar og da forsvant Elvis sin konsentrasjon, samt noen andre hunders :P Han var visst veldig spennende, og det var mye bedre og løpe som en tulling bort til bestefar, gjennom tunnelen, bort til de andre hundene, før jeg fikk tak i han, puttet på bånd og han måtte stå og se på en runde. Neste runde gikk veldig bra da, enset ikke bestefar en gang :thumbs:

post-13664-0-32015200-1415732213_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk hund idag! :hyper:

Vi hadde en konkurransetrening med de som har trent på kurset etter oss, med fløyte, håndtegn, uten halsbånd, med tidspress og alt annet som hører til når instruktøren skal lære oss at det er en del stress før en konkurranse :) Banen i seg selv besto av 12 hinder, i tillegg hadde vi tatt ut hjul, lengde og slalom for å trene på de. Hjulet gikk bra for første gang, i følge de som har sett på en del gikk det veldig bra. Vi kunne tatt av båndet, men det var litt for folksomt rundt så det forble på.

Elvis går faktisk hjul! :banana:

Vi gikk også slalom på "bortebane" uten bånd for første gang, det gikk også supert. Mens vi gikk banen var Elvis en drøm å føre, gjorde det jeg ba om, snuste ikke og var generelt helt :D
Første gang vi gikk banen fikk vi 10 feil, en vegring på stigen og en vegring på et hinder. Totalt brukte vi 38 sekunder. Andre gangen fikk vi 0 feil og brukte 27 sek!
Da er det kun igjen at jeg klarer å overbevise meg selv om at jeg var flink til å føre Elvis idag, alle andre ser det så jeg burde vel snart se det selv :P Det er null problem å se at lillegutten er flink da ;)

Edit: Mine kunstneriske ferdigheter er ikke de beste...

post-13664-0-20225200-1416343196_thumb.p

Endret av Nathalie98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: jeg var sikker på at hjulet midt på bildet var "LOL" frem til jeg begynte å lure på hva som var så gøy også skjøte jeg at det var et hjul ;)

Jeg sa at jeg ikke har kunstneriske krefter :P

---------

Så idag har vi vært på jakt! Fikk ikke skutt noen rådyr, men så to stykker :) Elvis sporet av og på hele jakta, bortsett fra den timen vi satt på post. Andre gang vi var ute og gikk begynte han å skjønne at han skulle lete etter dyra, så da økte tempoet betraktelig ;) Han løp inn i tett skog, løp opp "fjellsider" som vi måtte opp for å fortsette å støkke og leita etter rådyr. Innimellom fant han noen ferske spor som han fulgte etter, og det ene sporet førte oss til et rådyr som sto på toppen av en kolle. Rådyret sprang selvsagt av gårde når det oppdaget oss, dessverre løp den ikke til han som satt på post...

Elvis storkoste seg hele tiden og synes det var stas å bruke jaktinstinktet sitt til noe jaktrelatert :D

post-13664-0-50414200-1416409247_thumb.j

post-13664-0-02861300-1416409295_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har vi endelig vært på agilitytrening igjen! Nye folk, nye hinder, nytt miljø, og det kunne ikke gått bedre! :bananas:
Vi var inne, noe som passet Elvis utmerket. Inne kan nemlig yndlingsleken mr tennisball brukes uten at den blir full av bøss ;) Var visstnok mange mennesker der i dag iforhold til hva det pleier å være, og flesteparten hadde ikke vært der å trent agility før. Treninga startet med at vi plasserte numrene på hindrene, før vi briefet den delen av banen vi skulle gå. Jeg skulle starte med å gå 1-6, men briefet videre også da jeg syntes 1-6 var litt kort :P Etter det gikk vi som ikke hadde vært der før bort på felthindrene og jobbet to og to sammen, mens de 3 siste jobbet med banen. Etter det byttet vi, og jeg og Elvis tok hinder 1-6 kun en gang før vi fikk plusse på hinder 7, og så hinder åtte(skulle rundt mot tunnelen igjen) :)

Vet egentlig ikke hva jeg skal skrive for noe for jeg er alt for fornøyd med han til å skrive noe som helst :D 10.januar skal vi starte vårt første stevne så nå er det bare å få på plass alle hindrene!

Banen var lengre enn dette, men husker kun de hindrene jeg trengte å huske :P

Og takk for tipset om agilitymaps @maysofie, plutselig går det an å skjønne banen min...

post-13664-0-83736900-1417462564_thumb.p

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi igjen en super trening! Det begynner å føles litt teit å skrive super nesten hver gang, men det er fortsatt en uvant opplevelse at han er helt super på trening :P

Vi hadde en annen instruktør og vi var 8 stykker tror jeg. Vi ble delt i to grupper, hvorav den ene hadde "fritrening" på banen med grå numre, mens vi andre trente med instruktøren på den med hvite numre og etter ca 30 min byttet vi :) På banen med hvite numre gikk vi 1-7 og 10-15 for å slippe vippa i banen da vi trente på den alene. Grånummer-banen trente vi hovedsaklig på slalom og hjul. Slalomen gikk overraskende bra, hjulet gikk veldig fint gang 1 og 2 ;)

Når vi så kjørte hjem etter trening stoppet vi på postkontoret(eller post-i-butikk) for å hente agilitypølsa som jeg hadde bestilt :)

Akkurat nå gleder jeg meg til stevne i januar og kunne egentlig ønsket det var i morgen sånn at det bare ble overstått :P

post-13664-0-42724900-1418072210_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy, gleder meg veldig til å høre om stevnet! :D

Stevne blir oppdatert når den tid kommer :D kanskje til og med med bilder av Elvis? *ler*

Og ja, veldig deilig når det går bra @Garp! også er det litt hyggelig at det faktisk har dukket opp noen svar på tråden, plutselig litt mer motiverende å skrive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en trening vel overstått, også idag med ny instruktør :) Vi var 6 stykker som trente og vi ble delt opp i to grupper. Banen vi hadde ble delt opp i deler, den ene gruppen startet med 1-8, bare med litt ombygninger. Der trente vi uten instruktør. Den andre gruppen startet med 17-23, også her ble banen bygd om litt ;) Alt gikk veldig bra :D

Slalomen og vippa ble tatt som enkelthinder da vi ikke er helt 100% trygge på vippa, og slalomen hadde en lite koselig inngang :P Pølsa brukte vi heller ikke i noen av kombinasjonene(don't ask me why)... Jaja, den kan trenes på hjemme.

Feltene var supre! De pleier å være bra, men nå løp han helt ned og var tydelig innom de :)

Dette var siste trening med instruktør for i år, neste gang blir mandagen før stevne.

Hjelpes som tiden flyr! :shocked:

post-13664-0-40354800-1418674032_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal dere på stevne i jula?

Gøy med ryddige felt da! Har du løpende felt?

Hehe, nei, 10. januar :) Neste trening med instruktør er 5.januar.

Har løpende felt ja, han er såpass liten at sannsynligheten for at han hopper over feltet er liten. Har aldri hatt problemer med at han ikke treffer de, men derimot har de vært litt rotete til tider :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vår første fritrening er herved overstått! Hyggelige mennesker som ikke var vanskelige å få tips og hjelp av :) Det var litt uvant å ikke ha noen instruktør der, største forskjellen var at jeg fikk velge selv hva jeg ville(og trengte) å trene på. Er fordeler og ulemper med begge deler, og det er først de siste 6 månedene jeg har trent for instruktør fast, så jeg velger å tro at jeg har erfaring med begge deler :P

Siden sist har jeg også kjøpt mer agilityutstyr til å ha her hjemme, et hjul og en litt mer ordentlig slalom(=en som har stativ), så nå blir det lettere å få trent mer. Hjulet hentet vi for noen dager siden og slalomen var en julegave som ikke ble bestilt før i går :)

Er forresten strålende fornøyd med Elvis! :D Han var til tider litt for fokusert på å lukte på hva folk spiste, men det ble mye bedre etter en liten forklaring om hva vi holdt på med. På kombinasjonen til venstre jobbet vi mest med s-er(sving til høyre rett rundt vingen) og i-er(sving til venstre rett rundt vingen), og hinderdiskriminering på mønet og tunnelen(om det er riktig ord :P ).

På den andre kombinasjonen jobbet vi en del med vippa, hinder 1-2-3 og noen ganger også slalomen feil vei. Tok også 1-2-3-4, 1-2-4, og 1 tilogmed 9 :) Stoppet på 9 da slalomen fikk en veldig rar vinkel ;)

post-13664-0-31994600-1419878519_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...