Gå til innhold
Hundesonen.no

Barmarkskjøring


Frida og fuglehundene
 Share

Recommended Posts

I går fikk jeg testa kickbike med gutta for første gang, og det var supergøy! :D Jeg har tenkt på det flere ganger at jeg kanskje kunne tenkt meg å prøve å deltatt i de letteste klassene med kickbike, men jeg vet alt for lite om dette. Hva slags klasser/distanser er det? Er det forskjellige klasser etter hvor mange hunder man har? Hvordan legges løpet opp, har man pauser, starter alle deltakerne samtidig eller en og en? Hva slags terreng er det og er det lett å forstå hvor man skal kjøre? Hva trenger man av utstyr til seg selv?

Ja, jeg har en hel del spørsmål, og det hadde vært hyggelig om noen her inne kjenner til sporten og kan fortelle mer om dette, og gjerne mer enn det jeg har spurt om. Og så kommer det sikkert flere spørsmål jo mer jeg får vite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barmarksløp arrangeres slik at deltagerne starter med 1 eller 2 minutters mellomrom. Distansen er som regel opp til 5 km med sparkesykkel. Noen løp (som Drammen grand prix, som går på søndag 5.10) har felles-start.

Løpene går som regel på grusvei eller sti, dette opplyses om i innbydelsen til løpet. Det er påbudt med hjelm, hansker og briller for sparkesykkel i de fleste løp. Løypa blir merket, og løypa gås gjennom på kjørermøtet før start. I store løp (feks NM) er noen kryss sperret av, men en skal følge med på hvor en kjører og følge med på merkingen.

Sparkesykkel deles opp i klasse 1 eller 2 hunder samt alder på kjører (gutt/pike, junior samt voksne) Snøresykling (vanlig tråsykkel med hund foran) er bare for 1 hund, og deles opp etter alder og kjønn

barmarksløp på Harestua (hadeland) nå, lørdag 4.10. Passer for dem som har en hund og sparkesykkel, og dem med storspann og vogn. For mer info, sjekk Hakadal sledehundklubb på facebook. (jeg skal ikke dit, raseklubben har samling samme helg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt en god del barmarksløp, men det begynner å bli noen år siden nå. Litt variasjon på løpene, men vanligvis kjører man en runde på 4-6 km. Intervallstart. Ingen pauser underveis, og man må ha hunder som takler forbikjøringer og å møte på andre hunder. Men en veldig uhøytidlig stemning, så ville ikke vært nervøs for å melde på. Barmarksløp er kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt en god del barmarksløp, men det begynner å bli noen år siden nå. Litt variasjon på løpene, men vanligvis kjører man en runde på 4-6 km. Intervallstart. Ingen pauser underveis, og man må ha hunder som takler forbikjøringer og å møte på andre hunder. Men en veldig uhøytidlig stemning, så ville ikke vært nervøs for å melde på. Barmarksløp er kjempegøy!

Forbikjøringer tror jeg går greit, de kan i hvertfall løpe ved siden av spannet til venninna mi, og om de vil bort til de andre hundene har de hørt når jeg har bedt de kutte ut :) Men møter man hunder som løper motsatt vei? For det kjenner jeg kan bli en utfordring :P

Ha veldig lyst til å prøve! Kanskje neste sesong, så får vi heller trene litt i vinter på det å ha kontroll, hehe :) Isak er flink, han er på jobb og kjempefokusert på å løpe, men Bris... Han er på sightseeing :P Men han trekker kjempefint når vi har noen foran oss, da har han motivasjon, hehe :) I går var han superflink, for selv om han prøvde å gå ned i grøfta og finne vann når han ble tørst, så løp han opp igjen da jeg ga han framkommandoen, så det gikk greit å styre han :)

Har man på seg noe utstyr, som feks hjelm og beskyttere? Hva slags type klær bruker man, er det noe spesielt eller bruker man det man har? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare startet et par barmarksløp, og det er veldig morsomt. Uhøytidelig og veldig trivelig.

Nå jobber vi med passering, så det har ikke blitt noen starter på oss hittil i år. På det ene løpet møtte jeg spann som kom i mot også. Det er det mest utfordrende for oss. Jentene mine ønsker da og snu etter de. Forbipassering i samme retning syns jeg er mye enklere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbikjøringer tror jeg går greit, de kan i hvertfall løpe ved siden av spannet til venninna mi, og om de vil bort til de andre hundene har de hørt når jeg har bedt de kutte ut :) Men møter man hunder som løper motsatt vei? For det kjenner jeg kan bli en utfordring :P

Ha veldig lyst til å prøve! Kanskje neste sesong, så får vi heller trene litt i vinter på det å ha kontroll, hehe :) Isak er flink, han er på jobb og kjempefokusert på å løpe, men Bris... Han er på sightseeing :P Men han trekker kjempefint når vi har noen foran oss, da har han motivasjon, hehe :) I går var han superflink, for selv om han prøvde å gå ned i grøfta og finne vann når han ble tørst, så løp han opp igjen da jeg ga han framkommandoen, så det gikk greit å styre han :)

Har man på seg noe utstyr, som feks hjelm og beskyttere? Hva slags type klær bruker man, er det noe spesielt eller bruker man det man har? :)

Ja, det glemte jeg å si! Obligatorisk med hjelm, sykkelhansker og briller. Ellers bruker man det man vil. Jeg har sjeldent møtt spann eller sykler som kommer motsatt vei i samme felt, men hender to felt er skilt med plastikkbånd for en kortere periode. Sånn ellers må man vel ha betalt en startlisens for gjeldende år. På noen løp er det mulig å kjøpe en engangslisens tror jeg, men kan være greit å sjekke opp i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...