Gå til innhold
Hundesonen.no

Latrudas Glory Glory Halleluja-kull


SFX
 Share

Recommended Posts

Nei, det blir ikke navnet på en av valpene, men det er helt klart temaet for kullet. Endelig klaffet det, endelig kunne jeg dra fra ultralyd med bekreftet drektighet. Etter fire mislykkede forsøk, var det veldig deilig å se to fosterblærer på ultralyd i dag den femte gangen.

Det blir ikke et stort kull, men to er helt perfekt - en i hver hånd :D

Foenix - Latrudas Foenix From The Ashes - er en tre år gammel berner sennenhundtispe, og noen av dere kjenner henne allerede.
Av tørre fakta så er hun fri for HD og AD, hun er fra et kull på tre hvor alle er fri bak og to er fri framme. Hun har gjennomført en god berner-MH, og hun er utstilt med et cert, tre reserve-cert og en rekke CK. Hun har brukt tid på å utvikle seg, er en typisk slow riser som ligger til mine linjer, de er ikke barnestjerner. Men hun har kommet på plass i en pen kropp, den der, og blitt riktig så bra. Jeg tenker hun skal få utvikle seg et år til før hun er ferdig, det gjorde også hennes mor.
Hun er en kvikk og våken frøken, med stor samarbeidsvilje og arbeidslyst. Hun er morsom å jobbe med, og det er føreren sin feil at hun ikke har blitt startklar - for potensialet er der. Hun tok spor veldig kjapt, og er et bedre arbeidsemne enn sin mor. Men fordi hun også er annerledes enn mora, har jeg trengt litt tid på å finne de rette verktøyene og tilpasse hvordan jeg jobber med henne. Men vi har kjempemoro på det nivået vi er, og hun er en aim to please-hund (mens mora er en utspekulert what's in it for me-berner).

Foenix nettopp fylt tre år og nyter sommer-bikinien:
1924328_10154261744285136_88067106441906

Foenix har et kraftig, men feminint og velskåret, tørt tispehode med for det meste gode detaljer:
10487296_10154261789795136_3624919716525

Med pels, i regnet:
1975058_10154350519180136_81959371648571

On the move:
10710516_10154526908110136_3512050030083

Bare pen etter å ha vært rampete og sneket til seg et bad:
10404408_10154526907675136_4943455829872

Lineføring i fjor høst:
10645051_10154497392990136_6087893898373

Lydighetsetellerannettrening:
10352042_10154210770430072_6662984109341

Arbeidshund:
10150552_10153982755780136_5201515313184

Oftest sett i skogen slik:
10330443_10154070550560136_8848138248582

Foenix er parret med en dansk herremann, som er en reprise. Jeg forsøkte å få valper etter ham og X'en i fjor, uten hell. I mellomtiden fikk han et kull på ti valper i sommer, så det var ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved hans fertilitet. De kvalitetene som gjorde at jeg ønsket å bruke ham er fremdeles der, og vi forsøkte derfor igjen med Foenix.

Kjær's Fernando er en drøye fem år gammel hannhund, som jeg oppdaget ved at jeg falt for hans søster på nordisk vinner i Herning for snart to år siden. Jeg så et vakkert tispehode som jeg smeltet helt for, og da hunden reiste seg likte jeg resten av hunden også. Så da måtte en jo hjem og gjøre research på stamtavla, og deretter sjekke om det fantes brødre eller sønner. Honey ble for øvrig nordisk vinner den helga, så vi var flere som likte henne.

Fernando er fri fram og bak, selvfølgelig, og fra et kull på syv hvor alle er fri fram og seks er fri bak, samt en med en svak grad. Det er betydelig bedre enn rasesnittet. Han har 25 valper på tre kull, hvorav 17 har nådd røntgenalder. 16 av disse er røntget, med et bedre resultat enn snittet for rasen.

Eksteriørt har han flere fortrinn som utfyller og forbedrer Foenix. Hun er en anelse lang i lendepartiet, mens han har en kort og kompakt kropp. Hun har "bare" moderat beinstamme, mens hans er kraftig og fin. Han har en flott, rett og lang pels. Foenix sin pels er også helt okay, men den er dårlig på hennes mor, og det gjør derfor ingenting å få styrket dette på linjene mine. Foenix sine øyne kunne også vært bedre formet, mens de er gode på Fernando.

Han har et elskelig vesen, er en helt herlig fyr. At han i sinn og vesen minner meg veldig om gamle Even som jeg hadde, gjør heller ingenting - jeg er fremdeles lei meg for at jeg aldri fikk valper etter Even. Første gang jeg så Fernando live, fikk jeg gåsehud all over, for han var så snarlik Even. Et mildt, kraftig og uttrykksfullt bernerhannhund, og jogget rett bort til meg, satte seg på den venstre skoen min, og tittet med hodet lagt bakover på meg - "nå er du og jeg bestevenner".

Han har også en interessant stamtavle, og gir mye nytt blod i forhold til hva vi har i Norge i dag. Selv om det er ukjente foeldredyr bak Fernando, så ligger det stødige, kjente og velbrukte besteforeldre og oldeforeldre. God levealder og sunnhet i stamtavla er også viktig for meg. Fernandos far er tysk, med en dæsj sveitisk, mens Fernandos mor er dansk/svensk.

Det er så mange kvaliteter og fortrinn til denne hannhunden, og da driter jeg rett og slett i at han ikke er stilt mer enn to ganger som junior, med excellent som beste resultat. Han bor hos en familie med flere barn og katter, han er en ren familiehund som rusler rundt på gården og er verdens beste Fernando. Jeg har i utgangspunktet som prinsipp at jeg ikke bruker hunder i avl som ikke er av CK-kvalitet, men jeg personlig ville gitt denne hunden CK, og ser derfor bort fra at han bor hos noen som ikke synes utstilling er det morsomste på jord.

2086a2266d23dbab21ab6a97ab9dace0.JPG

711ff2a62b673692f12b0a1277d3be0b.JPG

Innavlsgraden på kombinasjon er på 0, og jeg får dermed tynnet ut for neste generasjon, siden Foenix er i slekt med mye av det vi har og som jeg liker i dette landet.

Foenix ble parret på dag 16 og 17 (jeg skriver det så jeg skal huske til en annen gang). Første parring trengte de bare ti minutter på flørting og oppvarming før de hang, og jeg tenkte "oh, lettparret tispe!" Dagen etter tok det bokstavelig talt maks tre minutter før de hang, og jeg tenkte "ups, billig tispe..." :D Men det er deilig når en har ei så villig tispe, da kan en reise litt uten å risikere bomtur. Parringene tok så kort tid at jeg fikk ikke tatt bilder av dem sammen en gang, det forsvant litt i kjappisene :D

Forventet fødsel er rundt 6. november.

Nuh skal det snekres valpekasse - jeg har ikke turt å gjøre en dritt for å forberede dette kullet, redd for å jinxe heile driiiiden :D

  • Like 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 318
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, det blir ikke navnet på en av valpene, men det er helt klart temaet for kullet. Endelig klaffet det, endelig kunne jeg dra fra ultralyd med bekreftet drektighet. Etter fire mislykkede forsøk, var

Da er G-kullet født! Det ble en lang fødsel, nesten ni timer fra vannet gikk til alle kom ut, så vi er ganske slitne her alle sammen. Bilder og sånt får komme senere, de skal få fokusere på å spis

Okay, crappy mobilbilde som en start, men den 'fonen SUGER på å ta bilder. Jeg kommer tilbake sterkere med visuelle inntrykk

Posted Images

Statistikern i meg hylte i motstand da oppbyggende setning ble presentert: "Han har 25 valper på tre kull, hvorav 17 har nådd røntgenalder. 16 av disse er røntget, med...." før den ble avsluttet med "et bedre resultat enn snittet for rasen." :P Hva er snittet for rasen? Jeg har ikke tilgang på NKKs dogweb så jeg kan ikke sjekke sånt sjæl :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikern i meg hylte i motstand da oppbyggende setning ble presentert: "Han har 25 valper på tre kull, hvorav 17 har nådd røntgenalder. 16 av disse er røntget, med...." før den ble avsluttet med "et bedre resultat enn snittet for rasen." :P Hva er snittet for rasen? Jeg har ikke tilgang på NKKs dogweb så jeg kan ikke sjekke sånt sjæl :(

Litt usikker på hva som fikk deg til å hyle i motstand - når jeg regner HD-prosent, så regner jeg av de som faktisk er røntget, i hvert fall når ni av valpene ikke er mer enn fem måneder gamle og det ikke er grunn til å mistenke mørketall og tilbakeholdte bilder.

For berner sennenhund de siste ti år i Norge, så er 79,7 prosent av de røntgede fri for HD, og 83,8 prosent av de røntgede er fri for AD. Vi har for øvrig en røntgenprosent på rundt 75, så det er representative tall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva som fikk deg til å hyle i motstand - når jeg regner HD-prosent, så regner jeg av de som faktisk er røntget, i hvert fall når ni av valpene ikke er mer enn fem måneder gamle og det ikke er grunn til å mistenke mørketall og tilbakeholdte bilder.

For berner sennenhund de siste ti år i Norge, så er 79,7 prosent av de røntgede fri for HD, og 83,8 prosent av de røntgede er fri for AD. Vi har for øvrig en røntgenprosent på rundt 75, så det er representative tall.

Mangelen på informasjon, bare :P Det blir litt som å si at jeg talte antall deltakere på et utstillingsstevne her om dagen, og det viser seg at det var en endring i forhold til hva det brukte å være. 1%? 20%? 80%? Hvem vet :P

Men takk, da vet jeg iallefall hvor mange som er frirøntget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangelen på informasjon, bare :P Det blir litt som å si at jeg talte antall deltakere på et utstillingsstevne her om dagen, og det viser seg at det var en endring i forhold til hva det brukte å være. 1%? 20%? 80%? Hvem vet :P

Men takk, da vet jeg iallefall hvor mange som er frirøntget :)

Jeg antok at de som var genuint interessert i rasen og/eller kombinasjonen ville ta kontakt privat for mer informasjon, framfor å kjede medsoniser som lengter etter bilder av fluffy valper med tall.

Hvis du tror jeg har skrevet alt jeg kunne skrevet om kullets foreldredyr, tar du skammelig feil - men en må jo begrense seg også ;)

Det er en gylden rettesnor i oppdrett at en bruker avlsdyr som er bedre enn rasesnittet. Derfor skrev jeg det, uten å utdype. Hvis en rase har 70 prosent HD, kan en ikke forlange at alle avlsdyr skal komme fra kull som er 80 prosent fritt.

***

Tusen takk for alle gratulasjoner, jeg er så lettet og så glad!

Nå må en jo begynne med alle de tingene jeg ikke har turt å gjøre hittil:

  • Varsle raseklubben om valpeformidling
  • Oppdatere egen hjemmeside med valpeplaner
  • Tegne modell for valpekasse...
  • ...og etter hvert snekre valpekasse
  • Kjøpe valpekassedekor på eBay - det er nok det aller, aller viktigste
  • Organisere kalenderen ut året, det blir ingen utstillinger og LP-stevner på Foenix framover
  • Takke ja til et ringsekretæroppdrag som var på vent for å se om jeg skulle stille eller ha valper
  • Varskue familien om at jeg feirer jul hos meg i år
  • Overbevise Foenix om at hun ikke trenger å tilleggsfôres før hun faktisk begynner å bli tynn
  • Telle hva jeg har av ulike typer pledd og laken, og eventuelt supplere med mer
  • Sjekke fødselsutstyrskassen
  • Gå over annet utstyr
  • Bruke opp gavekort på Hööks vunnet på utstilling, som jeg sa til meg selv skulle gå til valpeleker om hun var drektig
  • Spare på aviser
  • Skure ned valperommet
  • Valpesikre heimen
  • Bestille røntgen - nei, forresten, det gjorde jeg i stad etter UL
  • Finne telefonnummer til kvelds- og helgeveterinær
  • Og framfor alt - holde tispa i god kondisjon, og krysse fingrene for en enkel fødsel selv om de er få som skal ut
  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Og rart... Foenix ble jo nettopp født jo... også skal hun bli mamma! Tenker du å beholde en hjemme?

Ja, lille valpen min. Jeg har enda ikke kommet over at X'en har barnebarn i Australia, hun er jo bare ungdommen! :D

Jeg gjør aldri en kombinasjon jeg ikke selv vil ha valp fra - men det er ikke alltid det passer med valp. Så i utgangspunktet håper jeg å finne fôrvert/deleier. X'en er for ung til å pensjoneres som trenings- og konkurransehund, og egentlig synes jeg to hunder er akkurat passe per i dag. Men vi får se, en må jo finne noen en tror kan være en god samarbeidspartner også.

Gratulerer så mye! Synes det er flott at du bruker en hanne som du har tro på, selv om han ikke er superdupershow-hund :)

Hundens kvaliteter endrer seg jo ikke av titler, så CK-prinsippet mitt er jo det at jeg vil bruke en hund som faktisk ser ut som den rasen den er registrert som, og den skal også være så bra at den kan få CK. Men en kan ikke få alt, og jeg firer lett på det kravet når hannhunden faktisk er pen. Jeg stoler nok på mine vurderingsevner og rasekunnskaper til å se bort fra dokumentert utstillingsresultat (han har som sagt excellent som junior). Jeg har jo både sett og tatt på hunden.

Og en skal jo ikke lenger enn til Tyskland, så finnes ikke CK'en, så det er jo uansett et prinsipp jeg ikke kan ta bokstavelig om jeg skal bruke en ikke-nordisk hannhund en dag. Men kvalitetene skal være der, i mine øyne.

Whoop, whoop!! Så veldig bra :D

Men hvorfor trenger du å snekre ny kasse? Kastet du den du brukte sist?

Jupp, jeg likte ikke kassa jeg lagde sist, så den gikk på fyllinga.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...