Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlivning av hest


Mirai
 Share

Recommended Posts

Ok, dette er en litt vanskelig post å skrive, men jeg trenger å lufte litt.

Mamma må avlive hesten sin, og det blir mest sannsynlig på torsdag denne uken. Hun har forkalkninger i beina og det har gått veldig raskt nedover med henne (18 år gammel kaldblods). Egentlig skulle det bli i neste uke, men det ser ut til at det bør gjøres denne uken pga. hesten rett og slett ikke har det bra.

Det er ikke helt bestemt enda om det blir med sprøyter eller boltpistol, er det noen som har noe godt svar på om sprøyter ER greit for hesten? Det står jo over alt at de ikke merker noe fordi de går i koma av den første sprøyta, men er det sant? Er de så borte at de ikke merker noe til giftsprøyta? Tenker siden det står at det kan ta et minutt før de dør av giften.

Jeg gruer meg, men syns mest synd på mamma. Hun har hatt hesten i 12 år og er veldig knyttet til henne, selvfølgelig. Hvis det går så tenkte jeg at jeg skal være der når det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært med på avlivning av hest en gang, da med sprøyte. Husker ikke hvorfor det ble sprøyte. Men, hesten merker ingenting av avlivningssprøyta, men de kan bli redde når de begynner å miste balansen av sovesprøyta. Vi klarte ikke å støtte han ordentlig, han falt. :( Avlivning er alltid grusomt syns jeg, men jeg tror at nestegang så blir det bolt. Rett og slett for å slippe den usikkerheten jeg så i lille når han begynte å miste balansen.

Stooor :hug: til både deg og din mor. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er evt. ikke meningen å ødelegge tråden (men kanskje også IW tenker som meg):, men kan ikke også bolt gå galt? Hvis man bommer, kommer litt skjevt inn? Både hjort og folk og det meste som kan krype og gå har jo vist en absurd evne til å overleve hjernstenger og det som verre er, tredd gjennom hjernen.

Trist, håper alt går så "bra" som det kan gå når det er tatt en avgjørelse :(:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med på begge deler og som sagt så kan bolt se ganske brutalt ut, men hesten er jo borte når den faller. De avlivningene jeg har vært med på med sprøyte har gått rolig for seg men hesten faller jo her også(men de siger jo gjerne ned istedenfor å smelle i bakken). Vil si at begge er fullgode alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er evt. ikke meningen å ødelegge tråden (men kanskje også IW tenker som meg):, men kan ikke også bolt gå galt? Hvis man bommer, kommer litt skjevt inn? Både hjort og folk og det meste som kan krype og gå har jo vist en absurd evne til å overleve hjernstenger og det som verre er, tredd gjennom hjernen.

Trist, håper alt går så "bra" som det kan gå når det er tatt en avgjørelse :(:hug:

Det er bare å spørre, det kan jo være nyttig for andre senere.

Etter hva jeg har klart å lese meg frem til så skal den jo holdes inntil hodet til hesten og skytes rett inn, og er 7-8cm lang. Jeg vil tro det er svært effektivt i de aller, aller fleste situasjoner.

Men ja, det kan vel gå gærent. En hest som stod hos oss en gang måtte skytes to ganger (jeg var ikke tilstede så jeg vet ikke hvor "borte" den var mellom de to skuddene) og da ser jeg for meg det er jævlig å være eieren. Talentløs veterinær han som gjorde det, da, så det har vel kanskje noe med saken å gjøre.

Edit: Håper denne tråden holder seg sånn noenlunde saklig og grei, tilfelle mamma kommer til å lese den.

Edit2: For de som vil se avlivning med boltepistol, så kan man se det på 30 sekunder i denne videoen, det er en ku som skal slaktes i Valdres. Det er kanskje litt søkt å se på sånt, men hvis jeg skal være der så vil jeg være forberedt på hvordan det er, så godt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er evt. ikke meningen å ødelegge tråden (men kanskje også IW tenker som meg):, men kan ikke også bolt gå galt? Hvis man bommer, kommer litt skjevt inn? Både hjort og folk og det meste som kan krype og gå har jo vist en absurd evne til å overleve hjernstenger og det som verre er, tredd gjennom hjernen.

Trist, håper alt går så "bra" som det kan gå når det er tatt en avgjørelse :(:hug:

Alt kan jo gå galt, men det er spesifikke prosedyrer for bruk av bolt, både ift hva slags bolt man bruker og hvor og i hvilken vinkel bolten skal settes. Man setter ikke bolten med mindre man er sikker på at man treffer, og derfor er det en fordel at dyret f. eks står og spiser, sånn at hodet holdes rolig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på avliving på begge måter, og velger bolt hver dag hele uken. Har sett en skrekkhistorie med sprøyte, i tillegg til at mange av hestene blir veldig stresset etter første sprøyten... Trist å miste sånne gode venner. Lykke til, håper det går fort og smertefritt :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å spørre, det kan jo være nyttig for andre senere.

Etter hva jeg har klart å lese meg frem til så skal den jo holdes inntil hodet til hesten og skytes rett inn, og er 7-8cm lang. Jeg vil tro det er svært effektivt i de aller, aller fleste situasjoner.

Men ja, det kan vel gå gærent. En hest som stod hos oss en gang måtte skytes to ganger (jeg var ikke tilstede så jeg vet ikke hvor "borte" den var mellom de to skuddene) og da ser jeg for meg det er ****** å være eieren. Talentløs veterinær han som gjorde det, da, så det har vel kanskje noe med saken å gjøre.

Edit: Håper denne tråden holder seg sånn noenlunde saklig og grei, tilfelle mamma kommer til å lese den.

Edit2: For de som vil se avlivning med boltepistol, så kan man se det på 30 sekunder i denne videoen, det er en ku som skal slaktes i Valdres. Det er kanskje litt søkt å se på sånt, men hvis jeg skal være der så vil jeg være forberedt på hvordan det er, så godt som mulig.

OBS: filmen er penere en hva det kan være. De dør så fort altså, men det kan komme dødskramper etterpå, ser ut som de har klippet det bort i filmen der med kua.

Har sett sau blitt bolta, meget fort gjort, dyret er borte på null komma niks. Tror veien fra beitet og hjem til gården var mer traumatisk for sauen enn boltingen. (Ung vær som ble hentet ut av flokk, sikkert aldri vært alene i sitt liv før)

Har overvært avlivning med sprøyte på katt. Syns det var mye værre en bolting. De stressa og var tydelig ukomfortable under innsovningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere jo valgt bolt, men ville bare si at jeg har god erfaring med sprøyte også. Var usikker på om det var best nettopp på grunn av historier som over her, men det var det tilbudet den veterinæren jeg ønsket å bruke hadde. Bestas stod og spiste gulrøtter epler og kraftfôr, han var så vant til sprøyter så lot seg ikke merke med det og sovnet fredelig. Syntes også det var mindre dramatisk da han falt / la seg enn jeg hadde fryktet. Fikk klappet og kost på han hele veien, og alt var rolig hele tiden. Jeg vet at han ikke merket noe. :)
For meg var det vanskeligste å ta avgjørelsen og ventetiden til det, det føltes riktig så sorgen ble ikke så vond etterpå om du skjønner, selv om det var veldig trist og miste bestevennen min gjennom mange år.

Klem til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke avlivd hest selv, men noen bekjente fortale om en hest som de måtte sette 5 sprøyter i før de klarte å avlive den (veterinær som gjorde avlivingen selvsagt). Hesten hadde vist helt panikk der den lå på bakken å ikke klarte å røre seg. Etter det har de bare brukt bolt. Hesten får en bøtte med masse god mat, og så settes bolten og hesten blir borte.

Jeg hadde valgt bolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor hester skal få panikk av sprøyte? Har selv fått kastet hest i forbindelse med kastrering. Bang i bakken, snorksover.

Om man da setter avlivningssprøyte eller kastrerer, så er hesten like rolig.

Har kun avlivet med bolt selv, enkelt og effektivt

Det som KAN gi problemer er adrenalin/stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er evt. ikke meningen å ødelegge tråden (men kanskje også IW tenker som meg):, men kan ikke også bolt gå galt? Hvis man bommer, kommer litt skjevt inn? Både hjort og folk og det meste som kan krype og gå har jo vist en absurd evne til å overleve hjernstenger og det som verre er, tredd gjennom hjernen.

Trist, håper alt går så "bra" som det kan gå når det er tatt en avgjørelse :(:hug:

Forskjellen er at sprøyte kan være stressende på hesten også når det ikke går galt.

Skjønner ikke hvorfor hester skal få panikk av sprøyte? Har selv fått kastet hest i forbindelse med kastrering. Bang i bakken, snorksover.

Om man da setter avlivningssprøyte eller kastrerer, så er hesten like rolig.

Har kun avlivet med bolt selv, enkelt og effektivt

Fordi ikke alle går bang i bakken, å noen er mer eller mindre beviste enda når de faller å synes det er ekkelt å ikke ha kontroll regner jeg med, de merker at det er noe galt og begynner å stresse.. De kastreringene å annen doping av hest jeg har vært med på har vært såpass milde at hestene har stått oppreiste, kun en gang har jeg sett avliving med sprøyte å selv om det ikke gikk galt så ble hesten unødig stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille gikk ikke rett i bakken og snorksov, han var svært dårlig og mistet balansen og kontrollen en god stund før han sovnet. Hadde vi klart å legge han pent og trygt ned så hadde jo det vært greit, men han ble redd og fikk panikk og kjempet i mot det han kunne. Det var ikke kult å være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forskjellen er at sprøyte kan være stressende på hesten også når det ikke går galt.

 

Fordi ikke alle går bang i bakken, å noen er mer eller mindre beviste enda når de faller å synes det er ekkelt å ikke ha kontroll regner jeg med, de merker at det er noe galt og begynner å stresse.. De kastreringene å annen doping av hest jeg har vært med på har vært såpass milde at hestene har stått oppreiste, kun en gang har jeg sett avliving med sprøyte å selv om det ikke gikk galt så ble hesten unødig stresset.

Når man kastrerer stående, så dopes hesten på en annen måte enn liggende.

Skal hest kastreres liggende, så settes det en kaste-medisin på dem, samme som ved operasjoner. Hester går da bang i bakken.

Om veterinærer ikke får kastet hesten skikkelig, så vil jeg si at de gjør ting de ikke har erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...