Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjule enkelte underfora for ikke-innloggete?


Recommended Posts

Jeg synes det er dumt at forumet et tilgjengelig for hele verden, spesielt Akkurat nå-trådene. Et krav for å lese mesteparten av innholdet på forumet kunne være at man må registrere seg og logge seg inn som bruker av forumet. Det bør også tenkes over om det er naturlig at alt innholdet på Hundesonen kommer opp som treff via søkemotorer.

Akkurat nå-trådene er kanskje de som er aller viktigst å gjøre skjult for søkemotorer og/eller ikke-innloggete brukere.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi diskutert før, og konkludert med at det er SÅ lett å logge seg inn her. Å skjule kategorien vil kun gi en falsk trygghet og i verste fall føre til at noen skriver mer av ting de kanskje ikke "burde" skrive (trafikken fra søkemotorer er også positiv for aktiviteten til forumet).

Hvis man skriver noe man ikke vil at andre skal lese, så bør man kanskje heller ikke poste det på et forum hvor hvem som helst kan registrere seg/lese.

Admin IW.

Edit: Legger til at det også har vært foreslått en "hemmelig" kategori hvor kun de som betaler eller har over X antall innlegg kan være med, men det er jo heller ikke trygt.. alle som er medlem av en hemmelig gruppe kan jo vise den frem til en venn, snakke om innholdet som står der på Facebook/annet forum osv.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med at dette med falsk trygghet kom til å brukes som argument imot å skjule underfora. Jeg er ikke enig. Ved å skjule underfora så kan fortsatt alle innloggete se alle innlegg, og dette betyr selvsagt at brukerne bør være bevisst på hva de skriver om seg og sitt. Det er dog stor avstand fra at alle i "vår lille hundeverden" ser det til at alle i universet ser det (og ikke minst kan søke seg frem til det). Begge krever bevisst bruk, men alt som er synlig og søkbart på Google tiltrekker seg nok mange øyne som ellers aldri hadde funnet på å lese i Akkurat nå-trådene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med TullBull. Hvis folk vurderer å melde seg inn i hundesonen, så er det jo de hunderelaterte underforumene som er interessante for dem å lese for å se hvordan forumet er, hvor aktivt det er osv. "Alt mulig"-delen trenger ikke være åpen. (Evt. hvis det er mulig å gjøre bare èn tråd skjult, så er det jo gull å skjule AN-tråden og la gjester lese resten).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge søkefunksjonen er så dårlig her på sonen, bør ingen underforum være stengt for søkemotorer, iallefall ikke det som har med hund å gjøre. Syns jeg.

Helt enig i denne. Jeg søker alltid på google når jeg leter etter noe her inne fremfor å bruke hundesonens søkefunksjon (eks. "staffordshire bull terrier hundesonen"), så jeg liker at det er åpent jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dog stor avstand fra at alle i "vår lille hundeverden" ser det til at alle i universet ser det (og ikke minst kan søke seg frem til det). Begge krever bevisst bruk, men alt som er synlig og søkbart på Google tiltrekker seg nok mange øyne som ellers aldri hadde funnet på å lese i Akkurat nå-trådene.

Hva skrives i AN som gjør noe at leses av utenforstående? Det er det jeg tenker er hovedpoenget.. alt vi skriver her BØR være ting som ikke spiller noen trille om andre leser.

Har du noen konkrete eksempler for ting man skriver i AN som andre ikke bør lese, og som man bare måå skrive i den tråden? :)

Jeg skriver f. eks ikke like private ting som jeg gjorde da jeg var yngre og mer anonym, fordi jeg vet at det kan komme og klappe meg i bakhodet senere.

Admin IW.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skrives i AN som gjør noe at leses av utenforstående? Det er det jeg tenker er hovedpoenget.. alt vi skriver her BØR være ting som ikke spiller noen trille om andre leser.

Har du noen konkrete eksempler for ting man skriver i AN som andre ikke bør lese, og som man bare måå skrive i den tråden? :)

Jeg skriver f. eks ikke like private ting som jeg gjorde da jeg var yngre og mer anonym, fordi jeg vet at det kan komme og klappe meg i bakhodet senere.

Admin IW.

Du undertegner som admin i innleggene dine og har vel egentlig sagt at det ikke er aktuelt å lukke noen underfora for søkemotor og/eller ikke-innloggete brukere. Vil det si at temaet ikke er åpent for diskusjon og at jeg kaster bort tiden vår, eller kan det være aktuelt å ta opp dette spørsmålet og evt. stemme over det?

Forøvrig tror jeg at Canider sitt forum gjør akkurat det jeg foreslår, i tilfelle noen har lyst til å se det i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du undertegner som admin i innleggene dine og har vel egentlig sagt at det ikke er aktuelt å lukke noen underfora for søkemotor og/eller ikke-innloggete brukere. Vil det si at temaet ikke er åpent for diskusjon og at jeg kaster bort tiden vår, eller kan det være aktuelt å ta opp dette spørsmålet og evt. stemme over det?

Forøvrig tror jeg at Canider sitt forum gjør akkurat det jeg foreslår, i tilfelle noen har lyst til å se det i praksis.

Jeg skriver under med admin for at det ikke skal være forvirrende på om jeg bare har en mening på det som privatperson, eller uttaler meg på vegne av moderatorteamet/admins. Det er nok ganske uaktuelt (da snakker jeg ut ifra tidligere runder og diskusjoner vi har hatt på det med andre eiere), men det KAN jo hende at de nye eierne har en annen mening jeg ikke vet om :) . Min stemme er ikke noen vetostemme, i grunnen står det bare admin og ikke moderator der fordi jeg har tilgang til administratorpanelet og litt mer tekniske funksjoner enn andre moderatorer.

Så litt ut ifra det, med lang fartstid på forumet som moderator/admin så tror jeg ikke det vil være positivt å lukke vekk deler av forumet. Jeg vet ikke om eierne er interessert i det heller, men vi skal gjøre dem oppmerksomme på tråden hvis de ikke allerede har sett den.

Admin IW :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i denne. Jeg søker alltid på google når jeg leter etter noe her inne fremfor å bruke hundesonens søkefunksjon (eks. "staffordshire bull terrier hundesonen"), så jeg liker at det er åpent jeg :)

På andre fora jeg har vært på det gått an å google innholdet på forumet dersom jeg har vært innlogget, mens det blir null treff på samme søk dersom jeg ikke har vært innlogget. Og som nevnt flere ganger så er det kun snakk om å "stenge" Akkurat nå-trådene fra gjester, ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På andre fora jeg har vært på det gått an å google innholdet på forumet dersom jeg har vært innlogget, mens det blir null treff på samme søk dersom jeg ikke har vært innlogget. Og som nevnt flere ganger så er det kun snakk om å "stenge" Akkurat nå-trådene fra gjester, ingenting annet.

Da stenger man hele alt mulig sub forumet.

Tidligere eier sa alltid helt nei til dette derfor er det slik, vi har spilt det inn til de nye eierne og har en diskusjon på det ☺

Jeg personlig tror det gir folk en falsk trygghet. Har sett tidligere hvordan gjeste antallet kryper opp når noen har et sammenbrudd ol. Det vil jo bare gjøre at man må være registrert for å kunne snoke..

Admin Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg skriver av private ting eller meninger, er kjent likevel. Hva andre tenker, betyr lite så fremt jeg ikke trør på folk som ligger nede, eller sårer.

Hvis jeg utrykker en mening, eller noe jeg har sett og oppgir navnet på valpen min, kan det tenkes folk i Tyskland, Spania, Frankrike, havner inne på sonen. Jeg vil ikke utlevere andre og det er enkelt å oversette fra norsk til andre språk via nett-tjenester. Ved slike tabber har adm endret det.

Vi har en lukket facebook-gruppe her for hundesport. Hva i all verden er det de ikke kan stå for utad? Jeg vil ikke inkluderes i slike klikker, er invitert, men lot være å svare. Og private redningshunder også er en MEGET vanskelig "gjeng" å komme inn i.

Jeg har ingen problemer med å si åpent, offentlig, makan til smålighet. Jenta mi, tretten år, det er vél kjent at hund er en lidelse.

Hadde lyst å titte(!) på en trening, for å se om hun kunne ha utbytte av å være tilstede(!) og planlegge sin framtid :D

Dette skulle hun betale(!) for. Det blir ikke her på øya, hun overværer treninger fra den spede lille start. Jeg vil ikke hun skal påvirkes verdimessig av slike folk. Sånn, da fikk jeg sagt det, :sint_01: Forøvrig går de glipp av ei jente som har vært figurant for hunder og valper i brannvesenet.

I alle fall sant at hundesonen trenger åpent for alle. Søker i sonen, ingen treff, søker på nettet. Og jo da, der kom hundesonen opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi kommer ikke til å skjule AN-tråden eller noen sub-forum fordi det skrives mye rart der. Hundesonen skal være tilgjengelig og åpen for alle. :)

Hundesonen blir jo fremdeles tilgjengelig for alle, er jo bare å lage seg en bruker.

Underfora som er skjult for gjester, kommer ikke opp i søkemotorer, noe som kan være en fordel. Da er ikke det man skriver der tilgjengelig for alle på internett.no men for innloggede medlemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at det kun er hunderelaterte saker som er interessante for de som vurderer å melde seg inn. Mange av de andre trådene er jo vel så viktige når det kommer til å fremstille hva slags forum sonen er. Det nære, åpne forholdet brukerne imellom som for meg er helt sentralt i hva sonen er.

Som flere nevner er det så lett å lage seg en bruker her uansett, at for meg spiller det iallefall liten rolle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundesonen blir jo fremdeles tilgjengelig for alle, er jo bare å lage seg en bruker.

Underfora som er skjult for gjester, kommer ikke opp i søkemotorer, noe som kan være en fordel. Da er ikke det man skriver der tilgjengelig for alle på internett.no men for innloggede medlemmer

Vil man holde det man skriver skjult er nok PM måten å gjøre det på, ikke i en tråd på et forum.

Folk bør faktisk tenke over hva de faktisk skriver før de trykker "post".

Jeg er ihvertfall ikke plaget med at AN er åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...