Gå til innhold
Hundesonen.no

Fikk plutselig valp med syk mor! Erstatningsmelk, eller..?!


julieha
 Share

Recommended Posts

Hei! Håper VIRKELIG noen har erfaring eller noen gode råd til dette:

Har en cavaliertispe(Mia) på 2 år som i sommer klarte, ved et uhell, å parre seg med en dvergpuddel. Vi(jeg, min mor og min far) satte abortsprøyter og var deretter på etterkontroll hos veterinær, og de garanterte at det ikke hadde blitt noen valper. Vi ble fortsatt litt usikre da Mia begynte å få store patter, men dyrlegen sa det var innbilt svangerskap.

Søndag blir vi mistenkelige da Mia har veldig store patter, og oppfører seg rart. Tidlig mandag morgen føder hun en frisk valp(og vi er selvsagt uforberedt og i sjokk), 2 timer etterpå kommer en dødfødt en(uten veer så vi må hjelpe til), Mia blir dårlig da morkaka ikke kommer ut og vi fikk den ikke ut hos veterinæren heller, men får den ut sent på kvelden samme dag. Mia blir bedre men er fortsatt dårlig, og i dag finner vi ut at hun har livmorbetennelse. Hun har litt over 39 i feber og puster i tider ganske fort. Hun får også "spasmer" i hodet, at hodet hennes begynner å riste i 3-5 minutter, noe veterinæren trodde var pga. feberen eller kanskje stress, men vet ikke helt sikkert(noen som har opplevd dette?!). Vi sitter våkne på skift gjennom natt og dag for å følge med hele tiden(og har nesten vært mer hos veterinær enn hjemme).

Hun må nå gå på Baytril(antibiotika), og vi har nå valget mellom å flaske valpen selv(og da får ikke valpen inn næringsstoffene fra morsmelka), eller la valpen drikke melken, noe som kan øke sjansen for skade i leddbrusken(dette står på felleskatalogen også). Har allerede latt valpen die noen ganger etter at antibiotikaen ble tatt inn, men spørsmålet er om vi burde gå over til erstatningsmelk(som vi har kjøpt inn). Veterinæren sa det var fordeler og ulemper ved begge deler, så slik sett er det det samme hva man går for, men at "etter journalen er det vanlig å da bruke erstatningsmelk" eller noe liknende.

Noen råd…? Råd generelt til å ha valp(ettersom vi ikke har peiling og har måttet lære alt de siste 24 timene) taes også imot med TAKK!

post-13661-0-73780500-1411525252_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en fin tråd øverst i avl- og oppdrettsdelen av forumet, i tillegg til en rekke andre sånne "hasterådssaker". :) I tillegg har NKK en bok om avl og oppdrett, ofte omtalt som "bibelen". Den kan du kjøpe på nettsiden deres.

Når det gjelder den ristinga på hodet, så tenker jeg automatisk syringomlia, iogm at hun er en cavalier. Håper jeg tar feil, men det burde nok dyrlegen deres tenkt på som et alternativ.

Lykke til, høres ut som litt av en situasjon. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, høres ut som en vanskelig og kjip opplevelse!

Jeg har dessverre ikke så mye annet å si enn at jeg ville snakket med flere veterinærer - hvis min veterinær sa "vet ikke" og "kanskje" og "muligens" for mye, ville jeg bedt om second opinion et annet sted. Da ville jeg lett etter noen som kan sjekke tispa og finne ut hvorfor hun får slike anfall, og jeg ville lett etter en veterinær som kan gi meg tryggere føringer på hva gjøre med valpen - eller finne en type antibiotika som ikke er skadelig for valpen. Det er andre her inne som har fått livmorbetennelse på diende valpers mor, og ikke har måttet gi melkeerstatning til valpene.

Lykke til videre!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte vet dere hjem uten at morkaka var ute?

Seriøst, dra til en annen vet.

Tispa her fikk begynnende livmorbetennelse og fikk synolux. Da kunne valpene die som normalt. Men om den ikke hadde virket og hun måtte bytte til en kraftigere type ville ikke valpene kunne die. Men snakk med en annet vet så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også ropt litt om hjelp lokalt.

Kanskje noen andre har ett nyfødt kull som din enslige valp kan få komme å være endel av. Både med tanke på mor, valp og det å ha søsken etterhvert.

Det fins mange oppdrettere i Hamar område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere drar til en annen dyrlege for en second opinion av Mia :console: Har dere latt valpen die litt fra mor så har den jo fått en del næringsstoffer fra råmelka hennes allerede så da tror jeg at jeg hadde gitt flaske videre hvis det er sånn at den kan ta skade av morsmelken? Eller få en annen type antibiotika slik at den fortsatt kan die hvis det er mulig... Lykke til, håper dette går bra :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Så dumt at jeg ikke kjenner andre hundefolk her enda. :( Men jeg kom på, det er jo flere grupper/sider på facebook for hundefolk i Hamar og omegn. Jeg ville lagt ut en "annonse" der og forklart saken, er nesten sikker på det ville ført til noe positivt!

Håper det går bra med alle :heart:

https://www.facebook.com/groups/289153851176763/?ref=ts&fref=ts

https://www.facebook.com/groups/144176922290150/?ref=ts&fref=ts

https://www.facebook.com/groups/337155562988930/?ref=ts&fref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for absolutt alle svar og ord! Det er veldig god hjelp :)

Vi har faktisk vært innom to veterinærer totalt, men i dag fikk vi mer spesialisthjelp av en annen veterinær på klinikk nr. 2, så nå har vi fått mye bedre hjelp enn alle de usikre svarene vi fikk fra veterinæren vi var hos i går - puh.

Satt oppe i hele natt, Mia var oppe i 39,9 i feber på et tidspunkt med veldig tung pust og problemer med å ligge, og vi ringte febrilsk rundt etter dyrlegevakt. Fikk faktisk kontakt med de i Elverum og vurderte den, men da ingen kunne utføre noen eventuell operasjon før 8 uansett, så ventet vi til vi fikk kontakt med den mer spesialiserte veterinæren på klinikken vi har vært på i stedet, og fikk komme dit med en gang.

Hun var da i faresonen for å få blodforgiftning, så vi fikk lagt både hun og valpen inn, og de har vært der t.o.m nå! Hørte fra dem klokken 13 og da virket det som at medisineringen de nå gir henne ga positive virkninger, så håpet er absolutt større igjen.

Har ikke funnet ut noe med ristingen på hodet enda, men tror det har avtatt siden i natt! Ellers har de konkludert med at hun får die valpen da den mer spesialiserte veterinæren sa at sjansen var veldig liten for bruskskader på små hunder(takk og lov). Erstatningsmelk blir da kanskje tema hvis hun må fortsette på den sterke medisinen veldig mye lengre...

Tror det var det meste greit oppsummert. Valpen er hvertfall god, rund og skikkelig aktiv, og vi har nå bygd en hjemmesnekret valpekasse, så ting begynner å roe seg - forhåpentligvis! Venter på telefon fra veterinæren om hvordan det går med dem nå, så kan si at stemningen her er ganske spent :ermm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...