Gå til innhold
Hundesonen.no

Basenji 101. Vi invaderes av valper til vinteren.


Yodel
 Share

Recommended Posts

Julen nærmer seg, og høsten er her.
Høsten = løpetid for basenjier (ja, både hannhunder og tisper), og i år har vi planlagt to veldig spennende kull.
Begge de blivende mødrene bor hos en av våre naboer, og vil være der de første ukene før de flytter hjem til oss.

Kull 1:
Tara x Michael

10500490_558799387562525_160422698219786

Tara er fra eget oppdrett, med spennende linjer og et herlig vesen. Rolig og avbalansert, og kan håndteres av hvem som helst. Elsker barn. Tillitsfull og omgjengelig. Kan tenne litt på fremmede tisper hun møter i bånd, men har det kun i kjeften, og er enkel å få på andre tanker. Har ingen "hang ups" eller store issues.
Oppnådde sin championtittel meget enkelt, og har en haug med cert i bagasjen. Vakker dame med gode bevegelser, en sterk overlinje og nydelig hale / halefeste. Kunne hatt noe bedre øreplassering og rynker, samt noe lengere/ edlere nakke.

Hennes utkårede er den Amerikanske gentlemannen Michael, Am Ch Gr Ch Fin Ch S Ch Khanis Man In The Mirror.
Har møtt han ved flere anledninger selv, da han selvom han bor i USA til vanlig er på en liten Europaturné nå i høst.
Han er en fantastisk avbalansert og rolig hannhund som bare titter rart på hunder som hisser seg opp. Slikt er under hans verdighet virker det som. Han er roligheten selv og har selvtillitten på topp. Ingen grunn til å yppe seg.
Han er en kraftig bygget hannhund, med nydelig pels / farge, bevegelser og en fantastisk nakke. Gdt vinklet og nydelig hale / plassering.

De har begge meget god helse, er begge fanconi clear, minimal PPM, HD A / Very good og han er også testet patella / PRA fri.
Han vil innføre helt nye linjer i Norge.

Kull 2:

10608664_10152210904647693_8715903312037

Emma er Taras datter, og er ei kjempesøt lita frøken. Hun er en litt edlere type enn sin mor, med FANTASTISKE øyne med den vakreste eyelineren din kan tenke deg som rammer inn de mørkeste små mandelformede øyne. Hun har fine rynker, en god overlinje og gode bevegelser. Søtt hode, men kanskje litt snipete, selvom det er veldig pent og feminint allikevel.
Hun er ei lita glad-propell og jodler av glede med verdens søteste lille trutmunn i vildens sky :wub:
Umulig å ikke bli glad i slik ei lita tærte.

Hennes utkårede er vår egne Estlandske import "Prince", Farlanders Can You See It Now.
Han hadde en fantastisk valpekarriere, der han ble Norges mestvinnende valp, ved å vinne flere BEST IN SHOW, og plasserte seg hver gang han kom i gruppa. Han fortsatte den gode trenden som voksen, og er pr. nå mestvinnende basenji i Norge i 2014.
Han har utallige CERT (både norske og svenske), BIR og flere CACIB (både fra Norge og Sverige.) Han har også flere gruppeplasseringer som voksen, også fra NKK utstilling.

Han vinner særlig på sine fantastiske bevegelser. Han har et nydelig hode, edel nakke/ halslinje og meget pene linjer.
Han er snill og grei og kan håndteres av alle. Svarer andre hannhunder om de ypper, men er ikke av de som oppsøker bråk.

Både Emma og Prince har en fantastisk helsestatistikk. Begger er HD A, øyelyst fri, fanconi fri. Prince er også DNA testet fra for PRA BJ 1.

Nå veeeeeeenter vi på løpetid. *Utålmodig*

Bilde / helsestamtavler etc kan sees her:
http://kingwanas.com/puppies_plans.php

10690033_10152226845837693_1860507980188

Magnus & baby Emma

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han har jevnt store kull ja, 5-7. I natt fikk Emma valpene sine! Dag 59/ 60 i drektigheten. Fødselen forløp ganske udramatisk og gikk veldig fint for seg. Første kom 23.07, og siste 01.20. Så da k

Wohooo! 5 valper så vi på UL av Emma i dag! (dag 25)

Nyyyyydelig brindle JENTE!!!! Ååååå, sååå glad!!

For en nydelig brindel hannhund :wub: Er det noe sjanse for brindel valper i det kullet? :)

Dette blir litt for mange jodlevalper på en gang altså, jeg tror denne tråden blir skrekkelig farlig :wub:

Ja, statistisk vil det bli 50 % brindle og 50 % rød/ hvite i kullet mellom Tara og Michael.

Jeg har egentlig styrt litt unna brindle, da det ikke er helt min farge (og av noen har blitt sett på som noe "uren" da de mener de opprinnelige basenjiene ikke var brindle. Det er jo ikke SÅ lenge siden den brindle fargen ble godkjent av FCI)

I dette tilfellet måtte jeg dog se forbi fargen- Michael er et blikkfang! :)

Om vi får brindle valper vil det være første gang for Kennel Kingwana. Det er jo også litt spennende.

Emma og Prince vil kun få rød/ hvite, da Prince er ren rød/hvit uten annlegg for tricolor. Da hjelper det lite at Emma bærer tri-genet.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, statistisk vil det bli 50 % brindle og 50 % rød/ hvite i kullet mellom Tara og Michael.

Jeg har egentlig styrt litt unna brindle, da det ikke er helt min farge (og av noen har blitt sett på som noe "uren" da de mener de opprinnelige basenjiene ikke var brindle. Det er jo ikke SÅ lenge siden den brindle fargen ble godkjent av FCI)

I dette tilfellet måtte jeg dog se forbi fargen- Michael er et blikkfang! :)

Om vi får brindle valper vil det være første gang for Kennel Kingwana. Det er jo også litt spennende.

Emma og Prince vil kun få rød/ hvite, da Prince er ren rød/hvit uten annlegg for tricolor. Da hjelper det lite at Emma bærer tri-genet.

Så spennende da :D Krysser fingrene for en første født (eller flere) brindle valper da! Det er jo litt gøy :)

Men jeg er enig, brindle er ikke min farge heller. Men han var skikkelig lekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for alle lykkeønskninger dere! En brindle hadde vært litt moro ja, når jeg nå først har parret med en. Oddsene er gode :)

Etter at jeg tror omtrent samtlige basenjier på den nordlige halvkule allerede har startet sin løpetid (som urhunder får omtrent samtlige løpetid samtidig, og derfor blir også omtrent samtlige basselusker født i/ rundt desember).
Men våre jenter har foreløpig vært treeige (synes jeg, selvom de nå ligger an til valper midt desember).

I dag derimot oppdaget vi en liten blodflekk ved den daglige ( :P ) vulva-sjekken med dopapir på Emma. Da er nok ikke Tara langt etter. Wohooo!

Da kan vi like gjerne starte med navne-prat, sant? (Har aldri jinxet noe tidligere kull ved slikt snakk iallefall, og jeg er som mange mildt sagt interessert i navn).

Emmma x Prince blir da et N-kull. I tillegg tenker jeg prins/ prinsesse/ royal kull.
Prince heter jo Prince (Can You See It Now), Emma -Kiss Me Quick (Prince og Kiss Me Quick- ser den? :P )
Pappan til Prince heter for sikkerhets skyld Duke (Fyrste).
Tenkte litt på "Prince Of Egypt" eller noe slikt, men det starter jo ikke på N, og det er et krav.

Tara (Kingwanas Fairy Of Tails) & Michael (Man In The Mirror) er jo eventyr blandet med Michael Jackson... tja, forslag på tema?
Viktigst er iallefall at det starter på O.
Det som stå høyest på lista der foreløpig er "Once Upon A Time".
MJ låtene

  • Off The Wall
  • One Day In Your Life

    er også aktuelle :)

    Edit: Mirror Mirror On The Wall hadde jo vært veldig treffende til dette kullet, men det starter heller ikke på O, da. Oh, Mirror Mirror On The Wall kanskje? :innocent:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, navn er moro!

På N tenker jeg noe med Noble, eventuelt Nobile om du vil ha italiensk. Det har jo med adel å gjøre, i hvert fall.

Noblesse Oblige - fransk, men finnes jo som engelsk ekvivalent med Nobility Obliges. Det bare låter kulere på fransk :whistle:

O og eventyr...

Oh This Is The Night fra Lady og Landstrykeren

Hmm, må legge hodet i bløt for mer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier "Prince of egypt"- tenker jeg på faraoene og Nefertiti, queen of the Nile.

Edit: Dette kan du jo utvide til flere kongelige og deres tittel slik som: Napoleon, the emperor of France (eller no)

EDIT2: eller Nuwa/Nyuwa, Nuwa, Nü-wa, Nu-wa, Nügua, first epmpress of China

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prince og Kiss Me Quick burde jo få en frosk til barn :o:P

Never Kiss a Frog ;)

I love it! *notere*

Spennende. Har selv vært heldig å truffet Prince da jeg kjørte han hjem fra Letohallen en gang. Han er nydelig og utrolig god.

Gleder meg til å se små princer. Hehe

Ja, Prinsen er fin han!

Benedicte og MOna hadde han også med til Danmark- spnn helt uten at han kjente dem på forhånd og det gikk ganske ubroblematisk - selv med høyløpsk tispe på laget.

Han er en enkel og god sjel!

Takk for andre navne-innspill også, dere er jammen flinke!

Dag 7 i løpetiden på Emma nå. Tara har fortsatt ikke startet. Så var det dette med å finne det optimale tidspunktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prince har ankommet heimen. Vi tok oss en tur til Emma i dag, og det ble stor-stillt flørting, og tilnærmelser til mer, men ikke noe parring. Det er jo fortsatt bare dag 9, så hadde egentlig ikke regnet med et heller.Vi fortsetter å prøve annenhver dag en periode framover :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...