Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpende felt eller 2 av 2 på?


Carina
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer altså på fordeler og ulemper med disse to måtene å gjøre det på. Jeg tenkte at hvis jeg og Flisen skulle trene agility så skulle vi bruke 2 på 2 av, siden det virker som det er det de fleste gjør. Men, så kom jeg over en video.

https://www.youtube.com/watch?v=A7jGZwoYWOQ&feature=share

Det er jo ganske rått med løpende felt? Er det veldig vanskelig å få til? Har dere noen gode linker til treningsvideoer av løpende felt og/eller 2 av 2 på?

Hilsen en som må ha alt på plass før hun prøver på noe nytt. :icon_redface:

Edit: Man må visst se vidoen på youtube. Ca. 1.06 ut er stigen, hvor jeg ble mest imponert over de løpende feltene til bc'en.

Edit2: Samtidig tenker jeg at dersom det hadde vært en knapp sving etter stigen, så hadde kanskje ikke bc'en tjent så mye på de feltene? Man må kanskje ha en slags kommando for når de må ta det rolig over feks stigen eller når de kan kjøre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en groendal ser jeg.
Store hunder med myye fart og iver. Ville uten tvil ha anbefalt deg to av og to på. :)
MEN! Jeg har også sett en treningsmetode hvor man bruker en firkant nede på bakken som hunden må løpe på for å få belønning. Denne legger man i starten helt inntil feltet, før man senere flytter den lengre vekk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en sykt kul video! Man så virkelig hvilken handlingsmetode som var best, og at hun med bc kunne spart enda mer tid! Men sykt ekkelt da den ene hunden skal løpe på vippen mens den enda er i luften, haha :lol:

Til topic: Løpende felt er vanskelig og veldig tidskrevende å trene inn. Jeg har ikke gjort det selv, men kjenner noen som har gjort det og jeg har lest meg en del opp på det da jeg tenker å ha det på Tidi. Fordeler er jo at du sparer tid på det. Grunnen til at jeg bestemte meg for løpende felt var etter at jeg satt å tittet på agility på livesendingen til Crufts hvor jeg så utrolig mange dårlige 2 av 2 på felt, hvor handleren bremset ned hunden kraftig på feltet, også endte det med at hunden bare hoppet over feltet. Da vil jeg heller ha en hund som har full fart over og derfor hoppet over feltet. Men forhåpentligvis får jeg en hund som løper fullfart over og tar feltet!

Jeg har egentlig tenkt å lære inn begge deler, slik at ved en krapp sving etterpå, så kan jeg bruke 2 av 2 på om jeg trenger det. Men om du sjekker ut Silvia Trkman sine videoer på det, så er det mulig å lære inn løpende felt og sving etterpå :) Generelt sett har Silvia Trkman mye bra videoer og info om løpende felt. Hun har også online kurs mener jeg. Tenkte å ta det med Tidi en gang i løpet av vinteren håper jeg.

http://www.youtube.com/watch?v=dWDaddzV8nw

Ulempen med løpende felt er at dommeren kanskje ikke får med seg at hunden er på feltet. Det vil den alltid gjøre ved 2 av 2 på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ha både løpende og 2 av 2 på ;) også lære hunden å skille. For i mange situasjoner vil det være praktisk å kunne bremse hunden og kunne posisjonere seg ut og det får du ikke med løpende felt, mens med 2 av 2 på får du. mens løpende kan du peise på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle veldig gjerne likt løpende på Keo da det går raskere og gir mer flyt, men vi har ikke sjangs i havet. Han er av typen 'om jeg er heldig så er jeg borti mønet overhodet' og 'vippa er til for å hoppe på og rett av igjen' :aww:

Der er mange fine filmer om løpende felt, skal se om man finner noen når man har ordentlig nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker 2 av 2 på fordi

- Det gir hunden en tydelig oppgave, lett å skille mellom rett og feil

- kan trene alene, ikke avhengig av hjelp til å se om hunden treffer dersom jeg er vanskelig plassert eller langt bak

- med en rask hund så får jeg en liten mulighet til å hente inn litt tid

- lettere å styre hunden videre på teknisk krevende momenter, feks fra feltapparat til bakside hopp.

Edit

Jeg kjenner to stk som har både RC og 2 av:2 på, begge hundene sliter deres å skille de to variantene. Begge hundene har erfarne agilityfolk som førere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løpende felt på Balder (eller mer prøver å trene inn) av den enkle grunn at han blir så dempa og mister mye fart av å stoppe og der vi kan hente tid gjør jeg det. Fordelen med løpende er jo at det tar kortere tid, men en må lære det inn ordentlig. Vi har en i klubben som hadde lært inn løpende felt på hunden sin og det funket kjempebra i starten og satt alltid, men etterhvert begynte hunden å hoppe på konkurranser. I starten langsmed hinderet så det var vanskelig å se, men hun fikk mye feltfeil og på film så en at hunden hoppa. Hu bytta til to av to på og når det var lært inn ordentlig og hunden lærte seg at den alltid skal stoppe på feltene er feltfeilene blitt borte igjen. Og der har du fordelen med to av to på, hunden skjønner lettere oppgaven og itillegg er det mye lettere å trene inn da en kan trene på trapper, kasser, fortauskanter osv. mens for å trene løpene må en trene på en planke med samme lengde som bommen (og møne for den sags skyld gjelder begge) og gjerne ha mulighet til å trene hver dag. Har også hørt om en som lagde en liten bom som gikk inn i bilen og da kunne trene felt hvor som helst (mini variant, en som trente to av to på) det kan en ikke med løpende da en må lære hunden riktig løpesett og det kan en ikke om en har annen lengde på bommen. Å lære inn både løpende å to av to på er veldig vanskelig og hunden må skjønne forskjell på begge komandoene og en må ha forskjellige komandoer. Så beste er egentlig å bestemme seg for en ting og så trene det ordentlig og holde seg til det, lettest for både hund og eier. Og alt gjelder både bom og møne bare jeg som har en tendens til å skrive bom da Balder alltid tar mønefeltet uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...