Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære å gå fint på fjell- og skitur?


Feline
 Share

Recommended Posts

Dalmatineren min er snart ett år nå. Vi trener fortsatt på å ikke dra i båndet på tur. Er konsekvent på å stoppe hver gang hun drar når hun går i halsbånd, og tar på sele når vi ikke har tid/mulighet til å trene.

Noen turer er bra uten noe trekking, men hun vimser jo litt frem og tilbake og rundt meg. Andre turer drar hun hele veien. Så vi trener fortsatt.

Har litt problem når vi er på fjelltur for eksempel (med sele og magebelte), helt greit at hun drar litt i oppoverbakkene og på flata, men vil ikke at hun skal dra i nedoverbakkene. Hvis det er veldig bratt kan det bli skummelt og det er ikke spesielt godt for knærne mine heller... Gruer meg til hvordan det skal gå med oss på skitur i vinter, vet ikke om jeg tørr å prøve en gang :P

Noen gode tips om hvordan man konkret trener på å gå tur på fjellet eller i skiløypa?

Kanskje jeg er helt dum nå, men hvordan lærer man inn dette med å trekke oppover, ikke trekke nedover, gå på høyre side, venstre side, foran, bak osv...?

Og er det i det hele tatt mulig å lære inn før hunden kan å gå fint i halsbånd uten å trekke på vanlige turer rundt i nabolaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som gir bånn pine i nedoverbakker og sluntrer pent ved siden av meg i oppoverbakker på ski, så der har jeg ingen gode tips å gi deg dessverre :P Men ang. høyre og venstre bruker jeg de kommandoene når vi svinger på stier i skogen / svinger når vi sykler osv. Bare sier "høyre" når vi skal vil høyre og "her" når vi skal til venstre (høyRE og venstRE høres veldig likt ut for hunden, hvertfall når det ropes så kan være greit å ha litt ulike kommandoer der, synes jeg hvertfall). Det har egentlig gått litt av seg selv med innlæringer av kommandoene på den måten :)

"Gå bak" er en kommando jeg har lært hunden når han f.eks går løs fra døra og ut i bilen for at han ikke skal bykse ut i veien på egenhånd, så den er bare overført derfra. "Roolig" lærte han bare første gang vi gikk på ski sammen, jeg sa "roooolig" hver gang jeg bremset, og det bare sank inn, liksom.

Jeg vil tro det er vanskelig å lære hunden å gå pent i skiløypa om den ikke kan det til vanlig. På ski blir det gjerne litt mer fart og spenning og det er lett for hunden å gire seg opp da, så jeg vil tro du gjør jobben myyye lettere for seg selv om du får orden på gå-pent-i-bånd først og har en godt innlært kommando på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg bruker på fjelltur er magebelte på meg som jeg fester en 8m flexiline i, da får hunden vimse og det blir ikke noe trekk, samtidig har hunden god frihet til å fote seg godt gjennom vanskelige partier. En annen kjapp løsning er jo å hanke inn hunden før nedoverbakker og ha den ved siden, der igjen kan man enten bare lokke med godbit slik at den holder seg der ned hele bakken, eller man kan trene på det slik at komandoen sitter. Det er jo relativt enkelt, si "her" feks og belønn når hunden holder seg der, tar nok raskt poenget. Samme kan forsåvidt gjøres med trekk, at man lærer de en trekk komando, men det tror jeg nok er en del vanskeligere, da er det nok lettere å lære hunden å skille på sele/halsbånd også koble om båndet etter hva du vil.

Edit: Ski er kanskje verre, men ihvertfall ned bakker og slikt så hanker jeg inn hunden også setter jeg bare ut skistaven forran den, så holder den seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste hunden vår er blitt ganske god å gå trekk. Jeg holder langlinen, og regulerer trekket ved å holde tilbake eller slakke, det er høyre-venstre-staans og såså(slakk farten) hun kan. Og kom igjen! Som betyr dra hardere. Og rett fram. Hvis vi har stor fart når det kommer nedoverterreng, hun vil helst løpe ned hvis det er ustabilt underlag, hører hun stans, jeg vakker inn langlina litt, men jeg har ramlet så mange ganger grunnet progressive briller så tror hun er litt obs på nedoverbakker. Jeg syns det er ok hun får ta farten hun vil i korte, bratte nedoverbakker med løst underlag. Hun hopper ned, mens jeg gir line, og stanser på stopp, jeg stabler etter mens hun venter. Har kombinert holde tilbake i lina med ord, såså, høyre, med å trekke langlina mot høyre osv. Ideen er nok hentet fra hvordan en styrer en hest. Forskjellen er at hun trenger ros når hun gjør riktig, ellers slakker hun farten. Men ville ikke fått dette til, hvis jeg hadde magebelte. Men jeg har ikke dalmatiner ;) Hun har en K9 sele som gjør at hun kjenner regulering av trykk med lina, i brystet, over ryggen og rundt kroppen. Det er i alle fall flott å ha en som hjelper i oppoverbakkene. Ikke dermed sagt, at "nedturene" går like bra :P vi har øvd på dette i over ett år nå. Vi går turer med trekk i hvertfall tre ganger i uken så øvelse gjør mester. Så gjelder det som all trening, belønnelser, litt om gangen, stoppe på topp, hun liker å belønnes/avslutte med pause, vann og tørt brød, så løper hun løs eller i langline hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort som Sandy, lært inn en gå bak kommando. Jeg er ganske heldig som har en hund som foretrekker å gå på stier, så det var ganske lett å lære inn. Hanka hunden inn bak meg, sa gå bak, slapp ned en og annen godbit bak meg, og stoppa alle forsøk på å passere meg. Jeg må enda passe på at han ikke går forbi meg, han kan glemme seg litt, men da stopper jeg han, hanker han inn bak igjen og fortsetter. Utrolig kjekt er det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skille på det? :) ha trekksele og lær hunden å trekke i dennr og å gå pent i halsbånd. På skituren og fjellturen kan du da koble om til halsbånd før du går nedover...

Mine hunder har lært både "fram"-kommando og "her"-kommando. De skal gå ved siden min når jeg kommanderer "her". Dette gjelder både løs og i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en rolig kommando når jeg vil at han ikke skal trekke og det er litt for bratt til å gå to i bredden. Er det veldig bratt og han må være i bånd så er det "vente". Da må han vente til jeg kommer på siden av han før han får gå igjen. Fungerer helt greit dersom man må gå ned noen kanter eller lignende. Skulle likevel gjerne lært inn en "bak" kommando på stier som nok kunne vært mer effektivt.

Jeg er veldig fornøyd med å ha lært han høyre og venstre. Opprinnelig brukt for - "nå må du gå på venstre side av veien" - innlært litt dårlig ved å legge på kommando når han gjorde det, og ved å flytte han over. Det funker det ikke helt som, men derimot så funker det gull når han er på vei inn på for eks. "feil" side av et tre og du jogger nedover i god fart.

På skitur tenker jeg det er uaktuelt å ha han koblet så lenge man skal kjøre bratt nedover. Man får jo litt fart nedover og da ser jeg for meg at det kan bli mye klabb og babb dersom man tar igjen hunden, med bånd og allting. Å ploge nedover kan jo fungere, men da er det "rolig" igjen for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline og flexiline vil ikke gå bra da vi går skitur der det er mange andre folk, må ha litt kontroll så hun ikke surrer seg inn i motgående skiløpere ;) Løypa er ganske mye opp, ned, opp, ned osv, så å koble om til halsbånd for hver nedoverbakke vil nok heller ikke bli så veldig populært...

Hun kan egentlig litt når jeg tenker meg om...

"HØYre" og "VENStre", men da betyr det å skifte retning, ikke å holde seg på min venstre eller høyre side...

"Kom igjen" - Sett opp farta

"Her" - kom her og følg stien jeg går på

"Vent" - Sett deg ned eller stå og vent til jeg kommer bort til deg

....Ser for meg når vi passerer en annen hund og jeg flyr etter på ski :thumbsdown:

Får prøve å øve mest mulig på å gå bak og lokke med godbit i absolutt alle nedoverbakker før snøen kommer :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en rolig kommando når jeg vil at han ikke skal trekke og det er litt for bratt til å gå to i bredden.

Men hvordan lærer du inn rolig kommando da?

Har det med å si ROOOLIG hver gang hun trenger å roe ned, men hun skjønner jo null og niks av hva det ordet betyr :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer hunden å "gå bak" (gå fot/ gå bak meg) i nedoverbakker på tur, dette bruker jeg også når jeg står på ski med hund. Da slipper jeg at hunden drar meg etter seg nedover.

Det fine når man står på ski er at man kan bruke den ene staven til å sperre sånn at hunden ikke går frem hvis man ikke har helt kontroll på "gå bak" kommandoen.

Ellers så lærer jeg høyre/venstre kommando. Det gjør jeg ved å si høyre hver gang vi går til høyre, og venstre hver gang vi går til venstre. Hvis hunden ikke helt forstår hva jeg mener når vi kommer til et kryss og sier f.eks. "høyre", så stopper jeg og venter til hunden går til høyre. Jeg roser ALLTID masse når den gjør riktig, men bare med stemmen fordi jeg vil at hunden skal fortsette å gå framover.

Hvis du trener "gå bak" så kan du bruke det når du passerer andre hunder, da har du litt mer kontroll. Når hunden er passert så kan du gi en "gå frem" kommando.

Selv bruker jeg en "kjør" kommando når hunden skal starte å trekke (ski, sykkel, meg på beina...), og roser hunden når den da går frem for å trekke. Jeg ville brukt den i oppoverbakker, samt rost hunden veldig mye! Jeg har også (kanskje ikke helt stuerent) brukt en "hare" til å trigge hunden til å trekke i oppoverbakke. Type person som løper forran eller sykler, katter eller hva det måtte være. Er jo endel arbeid med å venne av med å gjøre det når kommandoen er satt, men for min del har det gått fint.

Har fått venner eller familiemedlemmer til å hjelpe meg til sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker "her" (= gå sånn høvelig pent på slakt bånd ved min side) og "gå på" (= trekk alt du klarer), når vi går i magebelte. Ved "her" får han godbit og ros. For å oppfordre til "gå på" klapper jeg i hendene og hoier type "tjah! tjah!" som en cowboy liksom :P Også får han flere høye "jaaa, braaa, ååååå fiiiiin" når han trekker skikkelig når det er det jeg vil at han skal, siden han jo er to meter foran og jeg ikke har to meter lange armer til å gi godbit uten å miste trekken.

Vi har ikke trent spesifikt på dette og det sitter ikke 100%, det er bare blitt sånn av diverse turer i magebelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan lærer du inn rolig kommando da?

Har det med å si ROOOLIG hver gang hun trenger å roe ned, men hun skjønner jo null og niks av hva det ordet betyr :P hehe

Jeg er ikke veldig god på innlæring, men det har nettopp vært sånn. Jeg har gått mye med han i belte og trekksele. Når jeg vil skifte gangart, eller roe ned på traven så har jeg lagt trykk bakover og sagt rolig. Når man for eks jogger så er det jo ikke veldig praktisk å skifte til halsbånd. I begynnelsen så brydde han seg ikke veldig mye om det i den forstand at han ikke gav seg på trekket forover selv om jeg rent faktisk fikk slakket av på farten siden jeg jo veier mer enn han. Men etterhvert så har han forstått det og klarer å "holde" seg fra å øke tempoet selv om jeg ikke står i motvekt og skifter fra galopp til trav på kommando.

Turinnlæringen har vært as we go. Men jeg skal tørrtrene en god stopp-kommando før skisesongen. Vi har kommet litt på vei, men den er ikke i nærheten av så sikker som jeg vil ha den når jeg får ski på beina.

Det fine når man står på ski er at man kan bruke den ene staven til å sperre sånn at hunden ikke går frem hvis man ikke har helt kontroll på "gå bak" kommandoen.

Men vil det ikke gå veldig sakte i nedoverbakker da? Klarer likesom ikke helt å se for meg hvordan man effektivt kjører nedover mens man hele tiden skal passe på at bikkja er rett bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å lære hunden til å løpe på din høyre side når dere går i skispor og møter folk. Setter i hvertfall møtende skifolk pris på for da kommer hunden ytterst og ikke i midten av sporene, on hunden ikke konsekvent alltid er forran uten å gå på venstre side :)

I nedoverbakker hekter vi av båndet fra magebelte og holder det i hånda, da er det bare å slippe om enten du eller hunden får større fart enn hverandre eller om man skulle tryne, da detter man ikke på hunden. Vi står i hvertfall ikke så sakte nedover når vi er på fjellskiturer at gåbak funker der, hjemme i lysløypene er den gull verdt da.

Edit: i nedoverbakkene løper han på siden av oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det ikke gå veldig sakte i nedoverbakker da? Klarer likesom ikke helt å se for meg hvordan man effektivt kjører nedover mens man hele tiden skal passe på at bikkja er rett bak.

Jeg syntes ikke det har vært et problem :) Vi kjører det tempoet jeg vil kjøre i. Også er det jo veldig avhengig av hvor bratt og lang bakken er. Er ikke bakken bratt så har jeg bare pleid å bremse ned, men ikke ta bikkja bak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline og flexiline vil ikke gå bra da vi går skitur der det er mange andre folk, må ha litt kontroll så hun ikke surrer seg inn i motgående skiløpere ;) Løypa er ganske mye opp, ned, opp, ned osv, så å koble om til halsbånd for hver nedoverbakke vil nok heller ikke bli så veldig populært...

Hun kan egentlig litt når jeg tenker meg om...

"HØYre" og "VENStre", men da betyr det å skifte retning, ikke å holde seg på min venstre eller høyre side...

"Kom igjen" - Sett opp farta

"Her" - kom her og følg stien jeg går på

"Vent" - Sett deg ned eller stå og vent til jeg kommer bort til deg

....Ser for meg når vi passerer en annen hund og jeg flyr etter på ski :thumbsdown:

Får prøve å øve mest mulig på å gå bak og lokke med godbit i absolutt alle nedoverbakker før snøen kommer :brr:

Flexi var ikke til skibruk, men i fjellet på fottur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...