Gå til innhold
Hundesonen.no

Usikker om å melde i fra til mattilsynet?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

I dag gikk jeg forbi et par hester jeg kjenner til (kjenner også eier). Den ene hesten er gammel, i midten /slutten av 20 årene. Den pleide jeg å holde på med som ungdom. Jeg gikk bort for å hilse og la merke til de værste tennene jeg har sett i hele mitt liv. De var overvokst og undertennene var vokst over overtennene. Den ene tanna nede var brukket og stakk utover, og de skarpe hjørnetennene var lange. Men han beitet og var i godt hold, ikke tynn.

Jeg ble i tvil om jeg skulle melde i fra om dette. Eller om jeg skulle spørre eieren. Eieren er en hissig type, vet ikke om han vil bli sur /forbannet hvis jeg hadde påpekt det. Spurte veninna mi som er hestejente om det å si ifra direkte til han, og hun mente alle ville bli sur /fornærmet hvis noen sa noe "stygt" om dyrene sine.

Hestene har stått ubrukt i åresvis og han har ikke fått gitt dem vekk. Han vil ikke slakte dem pga han ikke klarer det. Men han må jo uansett ta vare på dem hvis han skal ha dem

Hvordan er det med gamle hester og tenner? Vil tro at de blir dårlige med årene, men hva er akseptabelt?

Ser de har skjema på mattilsynets hjemmeside hvor man kan melde ifra anonymt. Har litt lyst. Men ville bare spørre litt her først. Er veldig redd for at de skal finne ut av at det er meg, for det er ei lita bygd hvor alle kjenner alle. Ville nok blitt et dårlig forhold hvis det kom ut at det var meg. Men jeg vil jo også at hesten skal ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i utgangspunktet så mener jeg det er bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite. Men hvordan ser hesten ellers ut? Pelsen ok? Boforholdene bra? Høvene bra? Jeg syns det er kjempevanskelig, men en hest som spiser og legger greit på seg har neppe veldig store smerter i munnen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer å si ifra, kan du jo legge en anonym post til han, med en deadline om å ordne opp i det før MT blir kontaktet?

Om det ellers virker som om hestene blir tatt godt vare på.

Ellers er det bare å kontakte dem, men er jo mulig det blir gjort noe med raskere med en advarsel direkte til han uansett tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er derfor jeg ble litt i tvil, fordi hesten ellers ser helt fin ut. Hover, pels, hold og alt. Hadde han vært tynn hadde det ikke vært i tvil. Så da ble jeg usikker om at de tennene var noe som var "naturlig" i forhold til alder.

Lurt å legge anonym post. Men tror kanskje jeg skal nevne det for han neste gang jeg ser han. Alt kommer jo an på hvordan man legger det frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker på om du skal melde fra om noe, så bør det meldes fra om... mener nå jeg... enten det gjelder mattilsynet eller andre instanser, som f.eks barnevernet.

@Djervekvinnen

Hvis du nevner det for ham, må du huske på at han også kommer til å koble en evnt. bekymringsmelding til deg senere. Det er jo en sjanse å ta det og. Sett at han ikke gjør noe med tennene, hva gjør du da? Melder fra? Og da har du jo skaffet deg en potensiell erke-fiende...

Vet ikke om det er feil tenkt av meg, lufter bare min egen logikk her.

Men om du legger det frem på en pen måte, og sier det som det er, at mattilsynet kommer til å bli kontaktet om det ikke gjøres noe med, er det kanskje den beste måten. Alle kortene på bordet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekt tann kan jo gå ann å si noe sant som Jeg koste med hesten din og så den hadde en knekt tann til eieren. Tror ikke altid eieren kikker innom tenner hver dag på hesten selv om dem ser til hesten. Og den knekte tanna kan jo skedd nylig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenker på prioriteringer her, hvor lang tid må man regne med for at MT, om i det hele tatt, bruker på å komme til stedet i en slik sak?

Håper jo såklart de ser på det raskt, men etter hva jeg har forstått så er det jo ikke alltid tilfellet...

Mener ikke at man ikke skal melde fra! Men at det for dyrets skyld kan være bedre å gi beskjed direkte til personen som har ansvaret, og de fleste blir vel skremt når man har noe å utsette og man truer med å melde fra. La til: Og samtidig som sagt gir en frist på å fikse opp i problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig veldig mye ryddigere å ta det gjennom MT enn direkte med personen, når det er noen du ikke er "fortrolig med" om man kan si det slik. Ved å ta det opp med hesteeieren vil du, som nevnt, risikere å få en "fiende". Å spre ordet på bygda (sier ikke at du gjør det :) ) er ikke hyggelig.

Vi fikk høre fra en tredjepart at vi skulle bli meldt til MT da vi hadde to hester på stallen som var avhengige av hverandre, en stor og en liten. Når den lille var på tur stod derfor den store igjen i innhegningen og vrinsket og travet rundt den første halvtimen før den roet seg. Plutselig kom en kjenning av en kjenning og nevnte at person X skulle melde oss fordi den store hesten åpenbart ble mishandlet. Lite hyggelig. Da er det bedre å sende mld til MT med en gang, selv om det ikke egentlig er belegg for "anmelding", slik at man får det oppklart med en gang og man slipper sure miner :) Hestefolk som blir sinte for å få MT på besøk er bare dust i mitt hode. Man burde heller være glad for at folk bryr seg og går frem på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, samtidig som at MT nok sjekker at andre ting er helt i orden som ikke vanlige folk tenker over eller kan se. :) Får jo nesten stole på MT når det er det man har pr.dd (håper det kommer en bedre ordning med tiden når det kommer til kjæledyr). Uansett er det riktig så lenge du gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for det er ikke bare hvorvidt hesten er tynn eller ikke som sier noe om den faktisk blir tatt godt vare på.

Men det sier noe om hvorvidt tennene er et reelt problem.

Men går jo an å si spørre eier om den er klar over at hesten har en knekt tann. Er jo som ts sier, litt med måten man sier ting på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det sier noe om hvorvidt tennene er et reelt problem.

Men går jo an å si spørre eier om den er klar over at hesten har en knekt tann. Er jo som ts sier, litt med måten man sier ting på også.

Det er jeg enig i.

Men når tennene ser så ille ut at man vurderer seriøst om dette burde meldes til MT; da melder man.

Er man usikker på om et tilfelle må meldes enten hit eller dit, så melder man. Heller en gang for mye enn for lite.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅). Og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...