Gå til innhold
Hundesonen.no

Fosterhjemspuser


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jo 3 farget kan være hann, men det er unntaket som bekrefter regelen :P

Det er så sjelden at det ikke regnes med, og det skyldes dobbelt kjønnskromosom. Hovedregelen er at en trefarget katt (eller skilpadde som også kan være bare rød og sort) er hunkatter.

Så igjen - TS - studer skilpaddekattungen - de som ser ut som henne der bak er frøkenpuser, de som ikke ser ut som henne er guttepuser - enkelt matematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg mine første katter i fosterhjem fra dyrebeskyttelsen. De har nå vært her i to dager Det er en kattemamma som de gjetter er ikke mer en 1-2 år, muligens dumpet pga sommerferie. Hun er kjemp

I dag fikk de komme ut i stuen, og det var populært. Alle dyr som har vært her elsker vegg til vegg teppet her https://www.youtube.com/watch?v=l88eIoMdpT8&feature=youtu.be

Flere bilder Cortina 7 uker. Øyebetennelsen begynner å komme seg. Hun er en tøff, sosial, leken og kosete frøken I helgen kommer det noen for å se på henne. Camaro 7 uk

Nei, det er IKKE vanskelig å kjønnsbestemme kattunger, det kan gjøres dag 1 og er faktisk ekstremt lett.

Om det er TO prikker, dvs. rompehull, ett lite opphold og ett "hull" til - så er det en hannkatt - er det en prikk og en strek så er det en hunnkatt - dvs. rompehullet og så vulva som ser ut som en liten strek.

Det er faktisk enklere å se det på helt unge katter enn kattunger som er så gamle som disse.

Og siden den trefargede kattungen helt garantert er en hunnkatt (en trefarget katt er alltid en hunnkatt og kan ikke være hann) - så kan du se hvordan hun ser ut bak, og så sammenligner du med de andre, ser de ikke ut som henne så er det hannkatter. Enkelt og greit.

Surrer du ikke litt nå? Jeg syns da hunnkatter er mye mer "prikk prikk" enn hannkatter, på hannkatter så blir jo da penisen det som ser ut som en strek, samt ballene imellom. Det er vel også lenger mellomrom mellom "hullene" på hannkattene enn hunnkattene. I hvert fall det jeg har blitt forklart av oppdretter. :P

Her er forøvrig en link som forklarer det veldig bra TS :) Med bilder og alt :)

http://pawpeds.com/pawacademy/beginnerscorner/breedingalitter/kittens_no.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo 3 farget kan være hann, men det er unntaket som bekrefter regelen :P

Det er så sjelden at det ikke regnes med, og det skyldes dobbelt kjønnskromosom. Hovedregelen er at en trefarget katt (eller skilpadde som også kan være bare rød og sort) er hunkatter.

Så igjen - TS - studer skilpaddekattungen - de som ser ut som henne der bak er frøkenpuser, de som ikke ser ut som henne er guttepuser - enkelt matematikk.

Min hankatt er trefarget :)

For en koselig tråd!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om hvordan finne ut kjønn :) Jeg tok meg en god titt (eller flere :lol: ) i dag og har konkludert med at det er 3 jenter, og 1 gutt. Den hvite og svart flekkete er den eneste gutten. Der var det stor avstand mellom, i forhold til de 3 andre. Og dermed har de fått navn! Alle utenom mamsen. Forslag taes i mot med takk! Jeg skal få fikset noen flere bilder snart, og kanskje en film. De er så søte når de leker!

Alle kattungene har fått navn etter Norrønmytologi. Gutten, den hvite og svartflekkede heter Mime etter en jotne som regnes som den klokeste av de alle. Den mørke stripete som jeg trodde var en gutt har fått navnet Såga etter en gudinne i Norrønmytologi, "hun som ser alt". Favorittjenten min har fått navnet Driva etter en jotne. Hun var en form for eldre naturguddom. Siste jenten har fått navnet Eir, en gudinne innen legekunst.

Mime er skikkelig tøff! I dag var han ute alene i stuen, og da gikk han mot Tidi med krummet rygg og hoppet mot henne. Tidi ble så redd at hun måtte hoppe opp til meg :lol: Det er så komisk når de er så små, de veier garantert under 1 kilo, også er den 13 kg tunge hunden min så redd de :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er konkludert nå, men hunnkatter er som " i " bak, mens hannkatter er " : " med ofte tydelige testikler allerede som kattunger.

Min hankatt er trefarget :)

For en koselig tråd!

Om det er Max, så er han ikke trefaget som i skilpaddefarget og hvit, men han er blå med rufisme (og hvit). Rufismen er dårlig avfarging og ses både på blå katter og på sølvkatter, siden begge disse fargene er bleket brunt egentlig, og oppleves som beigeaktig :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er konkludert nå, men hunnkatter er som " i " bak, mens hannkatter er " : " med ofte tydelige testikler allerede som kattunger.

Om det er Max, så er han ikke trefaget som i skilpaddefarget og hvit, men han er blå med rufisme (og hvit). Rufismen er dårlig avfarging og ses både på blå katter og på sølvkatter, siden begge disse fargene er bleket brunt egentlig, og oppleves som beigeaktig :)

Ja, det er Max, ja. Rufisme, faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske OT: Jeg har hørt det kan forekomme trefargete hannkatter, men at de da er sterile?

Det er vel fordi skilpadde-genet ligger på x-kromosomet og siden hunnkatter er xx og hannkatter er xy, så er det sjeldent at det forekommer på hanner? De får da en kromosomfeil som gjør at de ender opp med xxy, og de er da i teorien tvekjønnet? Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske OT: Jeg har hørt det kan forekomme trefargete hannkatter, men at de da er sterile?

Det er vel fordi skilpadde-genet ligger på x-kromosomet og siden hunnkatter er xx og hannkatter er xy, så er det sjeldent at det forekommer på hanner? De får da en kromosomfeil som gjør at de ender opp med xxy, og de er da i teorien tvekjønnet? Eller er jeg helt på jordet?

De aller, aller fleste er sterile, så i teorien stemmer det. Også har du det kjente unntaket da ;) en og annen er faktisk fertil (kjenner til en skogkatthanne), mem jeg husker ikke helt på stående fot hva som er forskjellen på dem genetisk. Jeg leste en side som forklarte fire (tror jeg) typer skilpaddefargede hanner; jeg skal se om det går an å finne igjen den!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende info om farger! :ahappy:

Flere bilder! Viste seg at dyrebeskyttelsen allerede hadde hatt en katt som het Driva og en som het Eir, så de er fremdeles navnløse. Jeg har sendt avgårde en haug med navneforslag fra Gresk mytologi denne gangen (mye mer å velge i, selv om jeg elsker Norrøn mytologi) så får vi se hva de får av navn. Syns det er litt kjipt at de ikke har navn :/

Edit: Redigert inn navn som dyrebeskyttelsen har funnet til de :)

Mammapus, Carina.

15363528555_c20f2f5427_c.jpg

15363528465_af3e98c223_c.jpg

Hun er en skikkelig pratepus altså! Prater i ett sett. Koser og maler hele tiden :wub: Hun er også et skikkelig matvrak. Hun stjeler ALT av mat!

Favorittjenten min, Caprice :wub:

15177012557_7c83e6a498_c.jpg

Fremdeles den tryggeste av gjengen :ahappy: Hun har vært i sofaen med meg og fått hilse på hunden, og hun er vel den eneste som ikke har frest til hundene tror jeg :) Tøffing!

Den andre skilpaddefargete jenten, Cortina.

15177012327_bc19d0e71c_c.jpg

Hun tråkker rett i hælene på sin søster. Veldig hermegås som tørr å gjøre det søster gjør.

Siste jente pusen, Carrera.

15363226432_a1e5b902d5_c.jpg

Den roligste av de alle. Jeg oppdaget i går at hun er full i små sår. Jeg aner ikke hva det kan ha kommet av. Litt redd for at hun er syk/skadet og at det er derfor hun er så rolig. Men det at hun er rolig gjør at hun er veldig kosete :wub: Hun ligger ofte i ro hos oss og koser seg. Veldig søt jente :wub:

Sist, guttelutten, Camaro.

15176946828_93d6c0a311_c.jpg

Han begynner å krype innpå favorittjenten. Han er ganske tøff han og, han har som sagt yppet seg mot Tidi :lol: Han er også en villbass, og veldig aktiv. Han løper rundt hele tiden. En skikkelig kur fyr!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren, har hun noe som helst rødt på seg? Ved 01-hvitt som hun er kan det være vanskelig, men det bruker å være en rød flekk - eller creme i hennes tilfelle, siden hun ser blå ut. På jente tre, den brune, er den helbrun eller er hun skilpadde? Er du helt hundre på at den brune er jente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren, har hun noe som helst rødt på seg? Ved 01-hvitt som hun er kan det være vanskelig, men det bruker å være en rød flekk - eller creme i hennes tilfelle, siden hun ser blå ut. På jente tre, den brune, er den helbrun eller er hun skilpadde? Er du helt hundre på at den brune er jente?

Mor har ikke noe rødt på seg som jeg har sett. De mener far var rød, da de fant en rød hannkatt på samme sted som mor og barn ble funnet. Jeg kan ikke si jeg er hundreprosent sikker på om jente 3 er jente, men slik jeg ser forskjell på han som helt sikkert er gutt og de andre, så er det ingen tvil om at resten av gjengen er jenter. Han har mye større avstand mellom, i forhold til resten. Jeg skjønner ikke helt hva du lurer på med fargen til jente 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom mor ikke har rødt på seg, men er helblå, er det i grunn veldig enkelt med farger og kjønn. Siden jentene er skilpaddet *må* far være rød, siden fargen sitter på x-kromosom og jentene får en x fra hver forelder. Hadde far vært svartbasert (svart, brun, blå) hadde det vært umulig for jentene å bli skilpadder så lenge ikke mor er det.

På samme måte vil en svartbasert mor kun gi svartbaserte gutter, siden de får x (med farge) fra mor og y fra far (for å bli gutter).

Svart mor og rød hannkatt gir derfor kun svarte gutter og skilpaddefargede jenter, ingen andre muligheter :)

merk at svart her peker på svartbaserte farger, som solid svart, svartmønstret/brun, og blå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom mor ikke har rødt på seg, men er helblå, er det i grunn veldig enkelt med farger og kjønn. Siden jentene er skilpaddet *må* far være rød, siden fargen sitter på x-kromosom og jentene får en x fra hver forelder. Hadde far vært svartbasert (svart, brun, blå) hadde det vært umulig for jentene å bli skilpadder så lenge ikke mor er det.

På samme måte vil en svartbasert mor kun gi svartbaserte gutter, siden de får x (med farge) fra mor og y fra far (for å bli gutter).

Svart mor og rød hannkatt gir derfor kun svarte gutter og skilpaddefargede jenter, ingen andre muligheter :)

merk at svart her peker på svartbaserte farger, som solid svart, svartmønstret/brun, og blå

Så det du sier er at den siste jenten må være skilpaddefarget hun og for å være jente? Godt mulig hun er det altså, jeg klarer ikke å se farger. Men hun har litt smålig rødt her og der.

Da har kattene fått navn av dyrebeskyttelsen. Jentene heter Caprice, Carrera, Cortina. Gutten skal hete Camaro. Mammapus heter Carina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ringte jeg veterinærvakten pga Carrera. Hun har bare fått flere og flere klumper i pelsen, vært full i slev rundt munnen og satt og vagget fra side til side i dag. Hun har flere ganger bare sittet i ro eller sovet mens søskene har lekt. Tydelig ikke frisk :( Veterinæren trodde det var en bakteriell infeksjon, så de gav henne antibiotika og ville ha henne inne for overvåking resten av natten. Huff, ble så lei meg da jeg drog derfra. Stakkars lille pusen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bye: Så trist :icon_cry: Håper det fortsatt står godt til med resten av gjengen

De andre har foreløpig ingen symptomer, men de har tatt blodprøve for å sjekke at de ikke er blitt smittet. De mistenkte at det kunne være kopper.

Dyrebeskyttelsen har funnet en enslig kattunge rundt disse sin alder som de håper mammapusen vil ta til seg om de er friske. Så det kommer kanskje en pus til hit :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...