Gå til innhold
Hundesonen.no

Fosterhjemspuser


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg mine første katter i fosterhjem fra dyrebeskyttelsen. De har nå vært her i to dager :) Det er en kattemamma som de gjetter er ikke mer en 1-2 år, muligens dumpet pga sommerferie. Hun er kjempe sosial og utrolig kosete og søt frøken. Hun har 4 små kattunger, som vi ikke helt vet kjønnet på enda. Men vi tror det er 2 jenter og 2 gutter. De er født ute, så de er ikke tam og en del skeptisk til mennesker. Men med en slik mamma tror jeg det kommer til å gå helt fint :)

Første dagen gikk strålende! :) Kattene fikk badet som sitt oppholdsrom og slo seg fort til ro der. Kattemamma var sikkert lei av å være bare mamma, så hun fikk komme ut på kvelden og sosialisere seg med resten av oss. Da var kattungene på badet bak en kompostgrind, slik at hun kunne hoppe inn om hun ville. Snille gode Tidi hilste fint på kattemamma, og alle gikk godt overens. På et tidspunkt hadde jeg alle 3 i sofaen sammen :) På natten trodde jeg at kattemamma kom til å være på badet med sine små, ihvertfall hvis det var rolig i resten av leiligheten, så jeg lot henne være på badet med bare grinden foran. Plutselig på natten hadde hun hoppet over og lagde en rar lyd (jeg aner ikke hva hun holdt på, det hørtes enten ut som hun holdt på å kaste opp, eller at hun klorte på veggen eller noe) som gjorde at jeg våknet brått i redsel for at hundene skulle bli på vakt og det resulterte i at de akkurat gjorde det. Jeg fikk ikke på lyset, så jeg bare kastet meg ned på knær og skled over gulvet og tok tak i det jeg håpte var Blondie i slosskampen, for hun hylte sånn. Det viste seg å være kattemamma jeg fikk tak i, men det var likegreit, for da endte alt bråket, og Blondie og Tidi virket helt fine, ingen skade skjedd. Uten om at forholdet mellom flokken nå var litt spent. Blondie har kommet over det meste, hun er bare generelt skeptisk. Tidi og henne derimot, de er jeg er jeg mer forsiktig med. Jeg tror hun kanskje ser på Tidi som en større trussel for ungene enn Blondie. Jeg tenker å sosialisere de litt hver for seg, og se hvordan det går. Nå er ihvertfall kattemor og unger på badet med døren igjen om natten.

Nå, over til noe koseligere. Bilder! :D Jeg trenger forresten forslag til navn, gjerne med betydning. Med forbehold om at vi ikke vet kjønn på de små enda.

Kattemamma, supersosial og kosete frøken :ahappy: Jeg smeltet totalt for henne ved første øyekast. Hun er blant annet en slik katt som elsker magekos!

15269023811_d66b256d40_z.jpg

Kattunge 1, som vi tror er en jente pga de røde skilpaddefargene. Den nest tryggeste av de. Hun dilter mye etter tøffe søsteren sin og hermer etter henne.

15085572577_5b88d60d0f_z.jpg

Kattunge 2, tror vi er en gutt. Ganske usikker kar, men han kommer seg. I dag lå han på rygg og lekte med fingrene mine, søtingen! :wub: Han er også veldig flink til å gjemme seg, og er en selvstendig kar. Han drar ofte på eventyr på egenhånd. Jeg har lurt litt på å kalle han for Smaug. Han hisser nemlig på meg som en drage.

15085390949_d5abe652f9_z.jpg

Kattunge 3, min favoritt :wub: Dette tror vi også er en jente pga fargen. Hun er den mest sosiale, elsker kos, og er en skikkelig smarting! Hun kom seg ut gjennom grinden først, og koste seg inne i stuen med kattemamma. Hun er også selvstendig og drar på tokt alene. Alltid den som kommer frem når jeg er inne hos dem. Jeg tror også hun er den som er minst. Ikke enkelt å ta bilder av henne nettopp fordi hun er så sosial :lol: Hun kommer det til å bli hardt å gi slipp på!

15085572497_75e3ebef08_z.jpg

Sist, men ikke minst. Kattunge 4. En gutt tror vi. Han er den som er mest redd og prøver å bryte seg ut hver gang jeg holder han. Men han ble med litt på leken i dag da jeg og han andre gutten lekte. Vi har tenkt litt på å kalle han etter en gud eller noe med 3(eller flere) øyne. Argus eller Shiva. Jeg må nesten finne ut om det er en gutt først.

15085573708_d011afe5f3_z.jpg

Det er mye jobb med disse små krabatene, men mest av alt kos :ahappy: Det er så herlig å se de leke og kose seg sammen.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg mine første katter i fosterhjem fra dyrebeskyttelsen. De har nå vært her i to dager Det er en kattemamma som de gjetter er ikke mer en 1-2 år, muligens dumpet pga sommerferie. Hun er kjemp

I dag fikk de komme ut i stuen, og det var populært. Alle dyr som har vært her elsker vegg til vegg teppet her https://www.youtube.com/watch?v=l88eIoMdpT8&feature=youtu.be

Flere bilder Cortina 7 uker. Øyebetennelsen begynner å komme seg. Hun er en tøff, sosial, leken og kosete frøken I helgen kommer det noen for å se på henne. Camaro 7 uk

For en søt mammapus! :D Gjør hun noe med munnen/barten/boxen på bildet eller er hun så "smal"? Herlig utrykk! Og for noen søte små! Ligna på mammaen sin! Kattunge 3 er en definitivt favoritt her også, sååå skjønn da!

Forresten tror jeg du har lagt ut samme bilde som av siste hunnen på hannen også :)

EDIT: skriveleifer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en søt mammapus! :D Gjør hun noe med munnen/barten/boxen på bildet eller er hun så "smal"? Herlig utrykk! Og for noen sæte små! Ligna på mammaen sin! Kattunge 3 er en feninitim favoritt her også, sååå skjønn da!

Forresten tror jeg du har lagt ut samme bilde som av siste hunnen på hannen også :)

Jeg tror hun er slik :) Ja, hun ser helt herlig ut :wub: Nydelig utrykk og de store fine øynene :) Nå ligger hun her i sofaen med meg og hundene igjen!

Jeg så det, fikset det nå :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige! Er nok veldig koselig å være fosterhjem :)

Du har ikke tenkt til å beholde en da?

Ja, veldig koselig :ahappy: Spesielt når jobben er mest kos og de fra dyrebeskyttelsen er så takknemlige for at du hjelper til. Det er som at noen takker deg for å hjelpe de å spise sjokolade! :lol:

Nei, planen er ikke å beholde noen :P Jeg føler jeg har nok med to hunder som student i en liten et roms leilighet. Det er vanskelig nok å finne pass til. Etter at jeg passet katten til mine foreldre her sa jeg egentlig at jeg aldri mer skulle ha en kattedo i min leilighet igjen :lol: Nå er det en her. Jeg håpet egentlig på at dyrebeskyttelsen her hadde like regler som de har hos @Sanne, man fikk ikke beholde som innekatt, for da hadde jeg ikke kunne valgt å beholde om jeg så ville (veldig trafikkert her jeg bor), men de hadde ikke de reglene :P De var veldig nøye med at de ville de skulle være inne puser om det var traffikert der de bodde. Så om favorittpusen blir glad i hundene blir det skikkelig vanskelig :o

@Wachita Kanskje du som katteekspert kan komme på besøk en dag og gi meg noen tips? Kjenner jeg er litt dårlig på kattespråk. Også lurer jeg på hvor ofte jeg bør bytte ut all sanden i kassen når man har 5 stk som bruker den?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har tatt til deg noen som virkelig trenger det! Det er så bra at de som har mulighet til å hjelpe gjør nettopp det :flowers:

Hvordan er tidsaspektet når du sier ja til å være fosterhjem? Har du mulighet til å si at du kan passe en katt i et halvt år, men så skal du feks. reise eller flytte? Eller er det noe "minimum"? Jeg har inntrykk av at det er vanskelig å omplassere katter, så de kan kanskje bli boende ganske lenge i fosterhjem?

Jeg har ikke mulighet til å eie egen katt eller hund for øyeblikket, men kunne kanskje vært fosterhjem om det ikke er for permanent. Og da vet jeg ikke om det er noe poeng, for da må den jo kanskje flytte i et nytt fosterhjem før eller siden. Men hva slags avtale har du?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@idastef Det er bare å sende de en mail å høre. Jeg informerte om at ved langtids fostehjem kom jeg til å ha vansker for å finne pass til pusen, og da trengte jeg hjelp til det. Det var ikke noe problem. Jeg skulle egentlig ha en annen katt i fosterhjem i August, men tidspunktet passet ikke. Den ble omplassert ca 1 måned etter. Så hvor lenge de er i fosterhjem varierer nok veldig.

Jeg skal ha kattemamma og kattunger til kattungene er leveringsklare, som er om 8 uker ca. Det kan ta litt lengre tid å få mamma omplassert, og da må jeg ha henne litt lengre isåfall. Men om det skjer noe som gjør at du ikke kan ha katten lengre, regner jeg med de løser det :) Men om du får inn et kattekull bør du ha kullet til de er leveringsklare, da det kan stresse mor å flytte flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig flott gjort å ha pus der. Blir nok trist når de drar, men da har du plass til noen nye. :) Utrolig greit å kunne gjøre det mens du er ung og heller få deg en fast pus eller to senere i livet.

Fikk katt med en gang jeg flyttet ut og var stress hver gang jeg flytta. Katta stakk av hvis den skjønte at jeg skulle flytte, fant ikke leilighet og de jeg fant var for nærme veien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Wachita Kanskje du som katteekspert kan komme på besøk en dag og gi meg noen tips? Kjenner jeg er litt dårlig på kattespråk. Også lurer jeg på hvor ofte jeg bør bytte ut all sanden i kassen når man har 5 stk som bruker den?

Selvfølgelig kan jeg komme bortom ^^

Er det klumpsand du har? Eller har du sand hvor alt bare trekker inn uten å klumpe seg?

Har du klumpsand så bare tar du ut klumpene hver dag, da vil resten av sanden fortsatt være ren.

Vi tar ut all sanden og vasker doen ca hver 20kg sand vi bruker, siden vi bruker klumpsand. De gangene vi ikke har brukt klumpsand så tar vi ut all sanden ca hver 3 dag, men vi må da ta ut både tiss og bæsj ganske ofte, helst et par ganger til dagen, da den trekker seg ut over hele sanden om det blir oppi der for lenge.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Wachita Kanskje du som katteekspert kan komme på besøk en dag og gi meg noen tips? Kjenner jeg er litt dårlig på kattespråk. Også lurer jeg på hvor ofte jeg bør bytte ut all sanden i kassen når man har 5 stk som bruker den?

Det kommer an på hvilken sand du bruker. Er det klumpsand er det strengt tatt ikke nødvendig å bytte ut all sanden, med mindre du selv føler den er veldig skitten. Bruker du ikke-klumpsand ville jeg byttet ut all sanden ganske ofte, 2-3 ganger i uken. Litt avhengig av hvor flink du er til å renske vekk "tissesanden" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige de alle er, moren var helt utrolig skjønn :wub:

Når det kommer til kjønn, kan du ikke bare snu på dem og se etter om de har to hull (da er det jentepus) baki der eller et hull og en liten hevelse (baller)?

Det er ganske vanskelig å se kjønn på kattunger når de er så små for de som ikke helt vet hundre prosent sikkert på hva de skal se etter "/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det forresten med hundene og pusene sammen? Jeg hadde elsket å være fosterhjem for små kattepuser, men er veldig usikker på hvordan Luna hadde taklet det. Hun har aldri jaget katter, hun er veldig nysgjerrig, men samtidig veldig skeptisk. Går liksom i en stoooor halvsirkel rundt katter vi møter ute. Så er det liksom greit.

Hvordan har du gjort det med tilvenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lunatic

Det går helt greit. Hun har prøvd å ta Tidi et par ganger, men Blondie er hun bare snill med så langt. Jeg tilvendte de vel egentlig ikke stort. Jeg tok mamma pus med meg i sofaen mens hundene lån der og lot de hilse på henne :) Jeg må passe på ekstra godt når hun er her ute med hundene. Heldigvis følger hun stort sett meg.

Kattungene blir mer og mer sosiale og trygge. Når jeg er ute med hundene er de i hele leiligheten. Den mørkegrå og stripete kattungen som jeg foreløpig kaller Smaug, er veldig selvstendig og er ofte å finne for seg selv. De tre andre leker mye sammen, spesielt jentene :) Den hvite og grå prikkede pluss min favoritt jente er veldig flinke til å klatre. På badet har jeg noen stråkurver i en hylle med blandt annet skittentøy i, og her klatrer de to hele tiden. Flere ganger har jeg funnet de inni kurvene :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå er de alle ute i stuen mens hundene sitter i sofaen og ser på. Blondie som syntes de var superekle er den som stirrer mest og er mest nysgjerrig :lol: Jeg holdt på å le meg ihjel! De hopper og løper rundt mens Blondie lurer på hva de er for noe rart :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er ganske vanskelig å se kjønn på kattunger når de er så små for de som ikke helt vet hundre prosent sikkert på hva de skal se etter "/

Nei, det er IKKE vanskelig å kjønnsbestemme kattunger, det kan gjøres dag 1 og er faktisk ekstremt lett.

Om det er TO prikker, dvs. rompehull, ett lite opphold og ett "hull" til - så er det en hannkatt - er det en prikk og en strek så er det en hunnkatt - dvs. rompehullet og så vulva som ser ut som en liten strek.

Det er faktisk enklere å se det på helt unge katter enn kattunger som er så gamle som disse.

Og siden den trefargede kattungen helt garantert er en hunnkatt (en trefarget katt er alltid en hunnkatt og kan ikke være hann) - så kan du se hvordan hun ser ut bak, og så sammenligner du med de andre, ser de ikke ut som henne så er det hannkatter. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er IKKE vanskelig å kjønnsbestemme kattunger, det kan gjøres dag 1 og er faktisk ekstremt lett.

Om det er TO prikker, dvs. rompehull, ett lite opphold og ett "hull" til - så er det en hannkatt - er det en prikk og en strek så er det en hunnkatt - dvs. rompehullet og så vulva som ser ut som en liten strek.

Det er faktisk enklere å se det på helt unge katter enn kattunger som er så gamle som disse.

Og siden den trefargede kattungen helt garantert er en hunnkatt (en trefarget katt er alltid en hunnkatt og kan ikke være hann) - så kan du se hvordan hun ser ut bak, og så sammenligner du med de andre, ser de ikke ut som henne så er det hannkatter. Enkelt og greit.

Jo 3 farget kan være hann, men det er unntaket som bekrefter regelen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, det er IKKE vanskelig å kjønnsbestemme kattunger, det kan gjøres dag 1 og er faktisk ekstremt lett.

 

Om det er TO prikker, dvs. rompehull, ett lite opphold og ett "hull" til - så er det en hannkatt - er det en prikk og en strek så er det en hunnkatt - dvs. rompehullet og så vulva som ser ut som en liten strek.

Det er faktisk enklere å se det på helt unge katter enn kattunger som er så gamle som disse.

 

Og siden den trefargede kattungen helt garantert er en hunnkatt (en trefarget katt er alltid en hunnkatt og kan ikke være hann) - så kan du se hvordan hun ser ut bak, og så sammenligner du med de andre, ser de ikke ut som henne så er det hannkatter. Enkelt og greit.

Ja, godt mulig det er lettere å se på de minste, men jeg har aldri sett en nesten nyfødt kattunge. Kun vært borti kattunger fra 4 uker og oppover. Men har sett en del på bilder å klødd meg litt i hode, men er vel noe som kommer når en har vært borti en del kattunger etterhvert ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...