Gå til innhold
Hundesonen.no

"Leasing" av tispe for avl


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Vel, igjen: Det hjelper ikke hva vi forventer og krever at hunden skal takle - hvis hunden blir stresset slik at det påvirker valpene, så blir den det, uavhengig av hva vi måtte mene den burde klare. (Og igjen: At en hund får økt stress av miljøskifte er ikke det samme som at den ikke takler det).

Men som sagt: Hvis tispa ikke får såpass økt stress av et slikt miljøskifte at valper kan bli påvirket av det, da er det jo ikke noe problem. Men mange gjør det, og ikke alle oppdrettere er bevisst på det. Derfor er det noe valpekjøpere bør være obs på hvis de er interessert i et valpekull hvor tispa ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, igjen: Det hjelper ikke hva vi forventer og krever at hunden skal takle - hvis hunden blir stresset slik at det påvirker valpene, så blir den det, uavhengig av hva vi måtte mene den burde klare. (Og igjen: At en hund får økt stress av miljøskifte er ikke det samme som at den ikke takler det).

Men som sagt: Hvis tispa ikke får såpass økt stress av et slikt miljøskifte at valper kan bli påvirket av det, da er det jo ikke noe problem. Men mange gjør det, og ikke alle oppdrettere er bevisst på det. Derfor er det noe valpekjøpere bør være obs på hvis de er interessert i et valpekull hvor tispa ikke er hjemme.

Men som jeg skriver - en hund som lever et så aktivt liv blir vant til miljøskifter, og vil derfor ikke ha det samme stresset - hvis den blir plagsomt stresset av å bli sendt med en profesjonell handler på utstilling, så vil en mest sannsynlig ikke gjøre det så ofte, ikke sant? Om ikke annet så fordi det er bortkasta penger å få ødelagt innsatsen i ringen fordi hunden er utilpass.

Og jeg forventer ting av mine hunder, fordi de skal ha mental bagasje til å håndtere det. Hvis hundene ikke innfrir mine forventninger, da er det en hund som ikke er bra nok, og slike hunder bruker en heller ikke i avl.

En hannhund fra mitt oppdrett bodde et par måneder hos en oppdretter på en annen kant av landet (utlandet) for å parre noen tisper og jakte titler, og skled rett inn i flokken, og sov på rygg i sofaen innen et par timer. Det er slikt jeg forventer av min rase, slik jeg ønsker at den skal være. Og da er ikke leasing noe problem. Jeg vet også om voksne bernere som har kommet til Norge, og de har trengt minimalt med "tilpasningstid", fordi de skal være laidback og sosiale nok.

Mulig du har andre erfaringer med andre raser, men i 2014 er det viktigst at en hund er sosialt tilpasningsdyktig, og det skal derfor være mulig for mange raser å ha praksis med leasing.

Og jeg vet om hunder med så dårlig gemytt at jeg ville ikke tatt i dem med ildtang, og da hjelper det ikke at de har bodd hos eier siden de var født, gitt.

Ifølge din siste setning kan en altså fraråde valpekjøpere å handle valp fra tispe som bor hos fôrvert?

Jeg tror jeg skjønner at du ønsker å få fram et poeng om at ikke alle oppdrettere er like bevisst på mentalitet, negativt stress og gode vilkår for valpene. Men det er jo et poeng en kan komme trekkende med i enhver diskusjon som har med oppdrett å gjøre. Å lease ei tispe er ikke noe mer risiko enn å bruke en (utenlandsk) hannhund du bare har møtt en gang eller to - hannhunder med dårlig gemytt bidrar også til valpenes utgangspunkt og utvikling, selv om ikke hannhunden er i valpekassa.

Men å lease ei tispe er stort sett et kostbart prosjekt, og ikke noe en snubler over sånn helt uten videre. Det er gjerne oppdrettere som er tre hakk over gjennomsnittlig interessert som begir seg ut på slike prosjekt, som har nettverk, reputation og ressurser til å gjennomføre dette. Og da har en gjerne også kunnskap som står i stil. Det er ikke oppdretteren som har hatt to kull på sin første tispe og tre års erfaring med rasen som står først i køen for å lease avlshund.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang stress hos drektige tisper så var jeg på en forelesning tidligere i uka ledd Ruth Newberry ved NMBU som hevdet at lavt moderat stress var til og med en fordel for valpens utvikling.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang stress hos drektige tisper så var jeg på en forelesning tidligere i uka ledd Ruth Newberry ved NMBU som hevdet at lavt moderat stress var til og med en fordel for valpens utvikling.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Kortvarig stress har jo vist mange helsefordeler, og om tispa mestrer stresset skulle det ikke være et problem.

Stress påvirker fostret, epigenetikk er kjempedpennende - men det er forskjell på kortvarig stress (bra om ikke individet er høyt i stress fra før så det ekstra stresset blir "dråpen som får begeret til å renne over"), og langvarig stress som påvirker blandt annet fosterets egen toleranse for stress/påvirkning. Altså, påvirket blir de jo, men om tispa mestrer stresset "lærer" valpene noe annet enn om hun friker ut.

Hannhunden er heller ikke upåvirket, så stressful life events påvirker hva han gir videre også.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ei venninne har en interessant diskusjon på gang ang leasing av tispe for avl.

Det ene perspektivet går på at det er helt innafor å låne ei tispe en ikke har noen tilknytning til for avl og bruke en "fremmed" hannhund på henne, fordi en har lyst til å ha et kull en tenker kommer til å bli veldig bra.

Det andre perspektivet går på at eksemplet nevnt over ikke er okej, og at det kun er okej å låne ei tispe en ikke har noe tilknytning til dersom en bruker sin egen hannhund på henne, ellers har det et snev av kynisme og industriavl over seg, fordi det er "avling bare for å avle".

Hva tenker sonisene?

Jeg har tenkt det samme selv, men omvendt :D Dersom jeg noengang skulle få en tispe med linjer og egenskaper det er av høy verdi å avle videre på, skulle jeg gjerne lånt den bort. Til oppdretter min hund kom fra, lengre har jeg ikke tenkt. Men hvem som er oppdretter på papiret teller lite. Det er linjer og hvordan valper og tispe blir ivaretatt i kullet, graviditet, at oppdretter er seriøs og genuint deler mine ideer. ivaretar valpekjøpere, det er der det avgjøres om avl er iskald forretning. For meg.

Alle avler for å avle, med ulike mål. Noen oppdretteres mål er å tjene penger, og skitt i resten. Så er det linjer en må ivareta ekstra, etter min mening. Jeg har ikke kapasitet til avl og oppdrett, ikke kunnskap om hvem hvilke valper skal selges til, og oppfølging. Kanskje jeg kunne fått en god valp selv også. En valp etter mitt hjerte. Lønn for innsatsen med tispen. Tispe på fôr ville jeg aldri hatt. Tenk om jeg skulle mene tispen ikke bør avles på, og var nødt. Vil eie min egen hund.

Nei. Jeg ser ingenting galt ved å låne, eller låne bort en verdifull tispe, på premisser gitt i trådstart. Tvert om. Seriøse oppdrettere er det langt i mellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...