Gå til innhold
Hundesonen.no

Tom tispe på ultralyd


J87
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har ei tispe som ble parret på siste løpetid. Hun blør ekstremt lite under løpetiden og er veldig på å vaske seg. Hun hovnet opp bak og det regnet jeg som dag 1. På dag 3 såg jeg første antydning til litt blod. Hun gikk sammen med hannen hjemme hos oss fra dag 2, da jeg var litt usikker pga den ørlille mengden blod. (Selvsagt adskilt når vi ikke var til stede!). Hannen var ikke interessert, og ikke tispa noe særlig heller, før dag 12 - 13 - 14 (eventuelt fra første blødning oppdaget; 10 - 11 - 12). Vellykkede parringer med 10-15 minutters heng på de aktuelle dagene. Dag 15 var verken hanne eller tispe interessert lenger og hannen fikk reise hjem igjen.

Symptomer etter paring ble som følger:

* 8 dager etter første heng, var det en bitteliten luktfri lysegrønn "prikk" baki vulva

* Hun er egentlig veldig småspist, men nå spiser hun opp alt tørrforet sitt

* Hun ble veldig trøtt, ville bare sove hele dagen

* Fryktelig klengete og kosete

* Fremdeles hoven i vulva etter løpetid. Ikke like hoven som ved løpetid, men likevel merkbart større enn vanlig. "Tappen" synes bakfra selv om hun er langhåret og har pels "over hele".

* På dag 20 (evnt.18) kastet hun opp hele frokosten + litt til

* Har vert litt kvalm, merker at hun ligger og "svelger" til tider

* Mindre leken

*På dag 16 slimet hun litt gult/gjennomsiktig

* I dag på dag 27 slimet hun litt mer blankt/gul-ish

Så kom dag 26 etter første parring(eventuelt dag 24 etter siste), og det var duket for ultralyd. Dyrlegen er dyktig, og sjekket tispa veldig nøye. Tok seg god tid.. Men fant ingen verdens ting :-( Ingenting...!!! Jeg er superskuffet... Han kommenterte at livmoren var litt forstørret helt bak, men at han kunne ikke finne noenting. Han konkluderte med at hun var tom, da han heller ikke kunne finne disse "druene" da han kjente på magen hennes, og den var myk og fin.

Jeg var slått fra meg alt håp, da jeg kom i snakk med en erfaren oppdretter som mente at hvis tispa var tatt seg på siste parring så var jeg aaaaltfor tidlig ute med både å kjenne på tispa og på ultralyd. For hvis hun ikke hadde eggløsning før mellom 2 og 4 dager etter siste parring så var hun faktisk ikke lenger på vei enn en plass mellom 20 og 22. Siden jeg har en tispe av liten rase, og det er første kullet så kunne det være at det ikke var så altfor mange valper, som gjorde det enda vanskeligere så tidlig.

Så daaa steg håpet mitt litt igjen!! Så jeg får bare se det an fremover... Er det noen andre som har vert borti dette, der veterinær var helt sikker, men tok feil...????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok UL omtrent slik som du en dag, rundt dag 23-24. Veterinæren så ingenting, men syntes selv det var tidlig, så anbefalte meg å komme tilbake etter en uke. Som sagt så gjort, og ved ny UL så vi 4 små blærer.
En måneds tid senere ble 5 fine valper født :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har opplevd å ha tispe med så å si alle tegnene nevnt over, tatt ultralyd på dag 29 etter første parring, fått negativ ultralyd og ganske riktig ikke fått valper heller. Noen tisper blir veldig innbilte etter parring, dessverre. Jeg var så skråsikker på at tispa var drektig ved et tilfelle, at vi tok blodprøve i tillegg, i håp om at fostrene bare var få og vanskelig å finne.

Bare for å være den dumme festbæsjen her... :(

Det er også soniser som har tatt ultralyd etter 3 uker og fått konstatert drektighet. Så det er ingen fasit på om tidlig UL er forhastet eller kan være misledende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at en tar UL så tidlig? Jeg hadde også ei tispe som ved uke 4 framsto så drektig (alle de tegna du forteller om) at jeg ikke følte jeg trengte å ta UL, men etter uke 5 stoppa det hele opp, og hun viste seg å bare være innbilt drektig.

Jeg synes du skal ta en ny UL når hun skal være 5 uker på vei, jeg. Er hun drektig da ser dere det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar dere, jeg er vel egentlig innstilt på at det ikke er valper, men håper i det lengste. Hun var innbilt forrige løpetid (ikke parret på den løpetiden) men da hadde hun ingen tegn som nå. Da var hun litt hoven bak, det var eneste vi såg. Og så fikk hun plutselig litt mage og patter med litt melk i ca "to uker før termin" (i forhold til når løpetiden hadde vert). Det gikk kjapt over av seg selv, heldigvis. Mulig jeg må sjekke henne igjen ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar dere, jeg er vel egentlig innstilt på at det ikke er valper, men håper i det lengste. Hun var innbilt forrige løpetid (ikke parret på den løpetiden) men da hadde hun ingen tegn som nå. Da var hun litt hoven bak, det var eneste vi såg. Og så fikk hun plutselig litt mage og patter med litt melk i ca "to uker før termin" (i forhold til når løpetiden hadde vert). Det gikk kjapt over av seg selv, heldigvis. Mulig jeg må sjekke henne igjen ja.. :)

Tisper har alltid innbilt etter løpetid, det er en del av den hormonelle syklusen - forskjellen er hvor mye vi kan se av det, og om visse deler av det innbilte forsterkes.

Flere jeg har snakket med, mener at deres tisper får sterkere innbilt drektighet etter parring, fordi tispa jo vet at hun er parret og derfor mentalt forbereder seg sterkere på å få valper enn om løpetiden går uten forsøk på befruktning. Det er også de som mener å se forskjell på inseminert tispe og parret tispe på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg gjorde en kombinasjon, var jeg skråsikker på at tispa hadde tatt seg. Tre perfekte parringer og alle riktige tegn i ettertid. UL viste tomt, relaxintest viste negativt. Allikevel fikk man hele tiden håp ved å google suksesshistorier tross negativt resultat. Terminkvelden gikk tispa i valpekassa og gravde seg et rede. Det ble ingen valper, men man går gjerne helt til det siste med et håp om et lite kull og valper som har gjemt seg bak ribbein osv. Jeg håper du er en av de heldige, men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste tisper som er tomme på UL er også tomme i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker Relaxintest på ca. 28. dag. Den lyger ikke :-)

Studier viser at Relaxintest tatt før dag 30 har en ganske stor feilmargin på falsk negativ. Viser den positiv, er det derimot ikke noe å lure på (dog vil den vise positiv ved resorpsjon)

EVALUATION OF A TEST FOR PLASMA RELAXIN IN PREGNANT AND NON-PREGNANT BITCHES. C. Handelman, C.E. Nichols (Antech Diagnostics, Farmingdale, NY), M. Imran (Antech Diagnostics, Irvine, CA), M. Ullmann (Guide Dog Foundation for the Blind Inc., Smithtown, NY), D. Holle, C. Sarna, and M. Stankovics (Seeing Eye Inc., Morristown, NJ)

Relaxin has been identified as a marker of canine pregnancy, however, until recently there has been no commercially available test for this hormone. A newly marketed assay for relaxin (ReproCHEK™, Synbiotics Corporation) is available and was assessed in this study to determine its sensitivity and specificity.

Forty pregnant bitches and 26 non-pregnant bitches with known breeding dates were evaluated. All dogs had relaxin assays performed at least once between days 23 and 63 after first breeding. Additionally, 13 bitches had baseline samples run prior to breeding. Ten of these 13 dogs were followed after breeding and were included in either the pregnant or non-pregnant group. Establishment of pregnant vs. non-pregnant grouping was based on outcome of breeding. Bitches were determined to be non-pregnant no sooner than 70 days after breeding. Age range for all bitches was 9 months to 7 years. Weights ranged from 5 pounds to 175 pounds. Litter sizes ranged from 1-12 puppies.

All samples from bitches who did not deliver pups and those taken prior to breeding (39/39) were negative (specificity 100%). Of 40 pregnant bitches, 28 were detected by a positive relaxin assay for a sensitivity of 70%. Litter sizes for the false negative samples (median 4 puppies) were smaller than those with positive relaxin results (median 7 puppies).

Although this assay is marketed for detection of pregnancy as early as 21 days post breeding, our recommendation is to delay testing until at least 30 days after breeding. In our study group, this would increase the sensitivity of the assay to 75%. Additionally, we note that small litter size may predispose to false negative results.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...