Gå til innhold
Hundesonen.no

Mac for nybegynner


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

Jeg har akkurat fått meg Macbook Air, og har egentlig aldri vært borti det før (kun andre appleprodukter som ipad og iphone). Så tenkte kanskje det var noen her inne som kunne komme med tips og triks, nyttige apper osv :)

Et par ting jeg må ha er et godt bildebehandlingprogram og et videoredigeringsprogram.

Så fyr løs! Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildebehandling = aperture, må kjøpes. Eventuelt kan du finne det hvis du vet hvor du leter.

Videoredigering = iMovie, det følger jo med maccen :)

men er imovie enkel å bruke? og gir "nok" av muligheter? Har brukt Movie maker før, så trenger ikke være advanserte greier, men bare slik at jeg kan sette sammen klipp, bilder og musikk :P

Skal sjekke ut aperture :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er imovie enkel å bruke? og gir "nok" av muligheter? Har brukt Movie maker før, så trenger ikke være advanserte greier, men bare slik at jeg kan sette sammen klipp, bilder og musikk :P

Skal sjekke ut aperture :)

Enkel å bruke - nok muligheter for redigering av flyfilm og hundefilm iallefall :P Både bilder, musikk og film i søt harmoni.

Skader ikke å prøve, det er veldig fool-proof og tons av muligheter å sette seg inn i. Og helt gratis (ligger der nede på menylinja, eller i applications-folderen :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel å bruke - nok muligheter for redigering av flyfilm og hundefilm iallefall :P Både bilder, musikk og film i søt harmoni.

Skader ikke å prøve, det er veldig fool-proof og tons av muligheter å sette seg inn i. Og helt gratis (ligger der nede på menylinja, eller i applications-folderen :P )

Så den når jeg startet opp :P Men har ikke fått lagt inn noen filer til å få prøvd den ut ennå. Men skal gi den en sjanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iMovie er rimelig ok å bruke.

Jeg foretrekker Photoshop (eller Lightroom) til billedredigering. Men det koster jo litt.

Tror du ellers kommer raskt inn i Mac. Det er ganske intuitivt, men tar selvsagt litt tid å venne seg til et nytt system.

EDIT: Jeg har også Picasa for Mac, som har enkle muligheter for billedredigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iMovie er rimelig ok å bruke.

Jeg foretrekker Photoshop (eller Lightroom) til billedredigering. Men det koster jo litt.

Tror du ellers kommer raskt inn i Mac. Det er ganske intuitivt, men tar selvsagt litt tid å venne seg til et nytt system.

EDIT: Jeg har også Picasa for Mac, som har enkle muligheter for billedredigering.

Brukt (og nylig vendt meg til) Lightroom, så kunne kanskje vært verdt å prøvd ut på mac :)

Jeg kommer meg som regel fort inn i ting, og jeg liker det jeg ser foreløpig hvertfall :) Men har jo ikke fått testet ut video og bilder ennå, så vi får se hva dommen blir etter det er testet ut :P

Ellers sitter jeg å googler litt hurtigtaster, og sånne mer basic ting man gjerne vil vite, og det begynner å hjelpe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fortsatt med Lightroom hvis du synes det er greit å bruke. Bruker det på min Mac mini også, og anbefaler egentlig å ikke bruke iPhoto (som jo blir overflødig med Lightroom). Den bruker altfor mye ressurser og for meg som liker å ha full kontroll på bildefilene mine, så blir det for knotete :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildebehandling = aperture, må kjøpes. Eventuelt kan du finne det hvis du vet hvor du leter. 

Videoredigering = iMovie, det følger jo med maccen :)

Aperture slutter vel å bli støttet?

Har Lightroom på min Mac og er veldig fornøyd. Har jo da det samme på Windows og Mac og slipper å forholde meg til nye knapper og snarveier :-P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt :) Som du kan lese ut av det viviere linket til så vil aperture slutte å bli oppdatert, ergo vil det antakeligvis bli freeware og/eller noe man ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å "finne her og der og installere". Jeg har gjort sistnevnte, og synes det er enklere, mer strukturert og bedre programvare enn lightroom etc. Men det er jo bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt :) Som du kan lese ut av det viviere linket til så vil aperture slutte å bli oppdatert, ergo vil det antakeligvis bli freeware og/eller noe man ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å "finne her og der og installere". Jeg har gjort sistnevnte, og synes det er enklere, mer strukturert og bedre programvare enn lightroom etc. Men det er jo bare min mening.

Programmer som slutter å produseres blir ikke oppgradert og får ikke "support" fra produsenten dersom det oppstår feil eller programmet "kræsjer". Det samme gjelder tredjepartsleverandører som leverer "plug ins". Av det jeg leser på ulike fotoblogger anbefales det å migrere fra Aperture til f eks Lightroom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmer som slutter å produseres blir ikke oppgradert og får ikke "support" fra produsenten dersom det oppstår feil eller programmet "kræsjer". Det samme gjelder tredjepartsleverandører som leverer "plug ins". Av det jeg leser på ulike fotoblogger anbefales det å migrere fra Aperture til f eks Lightroom.

For de som lever av å livnære seg på slikt er det selvsagt et klokt valg å begynne å venne seg til noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...