Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ville du forandret på rasen?


isbister
 Share

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du finner dem NESTEN da.... Bare med kuperte bein, da...

OT: Hvem er dette? *siklesmiley*

CCPP med kort pels, så jeg slapp klippingen

Jeg ønsker meg en bruksschäfer med rett rygg/normale bakbeinsvinkler, men med showschäfer-fargene; dvs med svart sadel. Det beste fra begge sider kombinert i èn hund.

På japaneren kunne jeg tenke meg at de var litt større og hadde - mest for hundens egen del - litt kortere pels. Mentalt sett ville jeg hatt mindre bjeffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er én ting jeg kommer på og da mest med akitaen og det er jeg skulle virkelig ønske de hadde større genpool. Jeg sliter med å finne hunder som fra fem-seks generasjoner bakover ikke har samme hunden(e) i stamtavla. Bortsett fra det er det ikke stort jeg vil forandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte bort langhåret collie pga pelsen. Jeg synes de bra hundene av rasen er helt fantastiske, men pelsen burde etter min mening vært mer som en BC.

Jeg valgte korthåret collie (forrige hund) på tross av den lange konkave snuta, og kunne nok tenkt meg at rasen var litt mindre (det er veldig mye bein på rasen), men bortsett fra det er korthåret collie perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hollender og malle så skulle jeg ønske det var litt lettere å finne hunder som også er "pene", i tillegg til arbeidsomme. Med pene så mener jeg hunder med godt eksteriør. Mye dårlige fronter bla, en del dårlige rygger, noe dårlige poter og de kunne gjerne ha vært mer riktig ifht rasestandard gjevnt over. I tillegg så skulle jeg ønske meg noe bedre kompetanse og fornuft blant en del oppdrettere, slik at man hadde hatt en mer balansert rase, men uten å miste den enorme arbeidskapasiteten og arbeidslysten som ligger i rasen. Mange bruksoppdrettere greier ikke(evt bryr seg ikke) å skille arbeidsiver og nærver/negativt stress å det er ikke spesielt bra for rasen, det samme gjelder mental helse/gemytt, pr nå så er det en del som liksom ikke bryr seg om det så lenge hunden jobber og de greier å kontrollere problemet, da avles det videre på..

På malamute, som jeg forsåvidt ikke har lengre, men som er en rase jeg liker godt, så kunne jeg tenkt meg å fått vekk "show avl", ikke at det er galt å stille hundene, men at man slipper rene showlinjer som er ubrukelige til det meste ellers og som gjerne etter en stund heller ikke ligner på rasen de skal være. Av egenskaper så kunne jeg tenkt meg litt mer guts/trøkk i rasen gjevnt over og jeg kunne tenkt meg at de hadde vært mildere ovenfor andre hunder. Eller selvsagt om man skal drømme seg helt vekk, en malamute med god arbeismoral, godt trøkk i sela, fin med andre hunder og uten jaktinnstinkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke endra noe på utseende på bruksschäfer, synes hvertfall min er ganske perfekt i useende. Men sånn generelt så ville jeg sett rasen litt mindre og lettere bygget. Nå har jo jeg en som ER det, men jeg får nok ikke flere sånne med det første. Og så kunne jeg hatt bittelitt mer pels på min.

Ellers ville jeg hatt mer stabilt gemytt på rasen, mindre usikkerhet og selvfølgelig mye mindre sykdom. En god schäfer er virkelig en bra hund.

Du sa nesten alt av hva jeg ville ha forandret på. Jeg vil også ha en schæfer med schæferfarger med rettere rygg, mindre vinkel, mindre og lettere bygd, og det du sier om mentalitet og helse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min lapphukd har jeg ingenting jeg ville endret på. Men på det generelle skulle jeg ønsket det var mindre lyd i rasen. De skal ikke skjelle når de ikke er på jobb. Det er trist at mange velger bort rasen pga det.

Signeres. Utseendemessig, tja, skulle ønske alle hadde den korrekte pelsen, for det varierer jo noe.

Ellers er det lyden jeg ville hatt ned, at oppdrettere faktisk tok hensyn til det. Jeg skulle også endret dette evinnelige fokuset på spennende og sjeldne farger, minuset med å ha en rase som kan komme i stort sett alle farger som er mulige :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Signeres. Utseendemessig, tja, skulle ønske alle hadde den korrekte pelsen, for det varierer jo noe.

Ellers er det lyden jeg ville hatt ned, at oppdrettere faktisk tok hensyn til det. Jeg skulle også endret dette evinnelige fokuset på spennende og sjeldne farger, minuset med å ha en rase som kan komme i stort sett alle farger som er mulige :P 

Hvilke farger som er sjeldne?

Jeg har vært i uts.ringen og opplevd at de enste som kom videre var de svarte med lyse tegninger. Ingen viltfargede/creme. Og da snakker vi om championer som ikke gikk videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke farger som er sjeldne?

Jeg har vært i uts.ringen og opplevd at de enste som kom videre var de svarte med lyse tegninger. Ingen viltfargede/creme. Og da snakker vi om championer som ikke gikk videre.

Nei, eller, de er jo ikke sjeldne på rasen fordi det finnes oppdrettere som fargeavler, men sjeldnere i hundeverdenen. Domino i ulike nyanser, creme, sobel etc. Det er det "alle" vil ha, fordi det ser mer spesielt ut og kult.

Og jeg har opplevd det motsatte, flere ganger :) Så sant hunden er av godkjent farge er det stort sett andre ting som avgjør :) Endel uerfarne dommere kan finne på å sende ut enkelte farger, samt at hunder som er ensfargede i ansiktet kan få et fremmed uttrykk for endel. Jeg har fått høre på en utstilling jeg var på om at dommere bare favoriserte svarte med tegninger, eksempelvis i klassen jeg stilte kom det kommentarer om det, hvor blant annet min stilte. Vel, nå var de hundene som gikk videre av relativt like linjer og typer (noen av de var i slekt også), mens de som ikke gikk videre var av ganske annerledes linjer, det hadde neppe noe med farge å gjøre. Det var tilogmed hunder av de fargene dommeren visstnok ikke likte som fikk gode plasseringer i BHK/BTK og fikk cert, så :P Nei, i det store og hele bullshit, selv om det nok kan skje iblant. Og det er ikke slik at championhunder automatisk skal sendes videre heller :) De må jo også bevise at de er verdt CK der og da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg ville forandra på portisen er å gi den stellefri pels med samme utseende som de allerede har :P

Det er det jeg ville forandret hos puddelen også :ahappy: Samt bedre fronter, de har en tendens til å bli for steile.

På belgeren ville jeg forandra mentaliteten til eiere og oppdrettere. Det skal være en bruksrase, da skal den inneha visse egenskaper, samme hvor mye de mener det er en rase alle burde kunne ha - hvorfor skal de være det? En bruksrase trenger ikke å være for alle det (ironisk nok så mener raseentusiaster flest at deres raser er så spesielle at de som ikke er frelst bare ikke forstår hvor spesielle de er - også hos belgereiere. De skal altså være så spesielle at man må forstå de for å ha de, men for alle allikevel.. Jah..) Så kunne man i tillegg gitt de en liten leksjon i eksteriør. De skal ha vinkler av en grunn, de skal være moderat vinklet, det betyr ikke at de skal skylde vinkler særlig i front, men det begynner å bli ganske vanlig med dårlige bakparter og, syns jeg. Og hodene.. Det er belgere, ikke collier, de skal ha belgerhode, ikke colliehode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja egentlig ikke så mye: Jeg ønsker ikke at gjennomsnitthøyden skal bli på den nedre delen av skalaen, det blir for stor belastning på hunden til mitt bruk. Så jeg ønsker at populasjonen skal være fra medium til stor, innenfor standarden.

Jeg ønsker ikke at det skal bli nok en sofa rase som kan selges til "alle", selv om flere og flere oppdrettere tilsynelatene avler det til å bli "lettere" hunder med mindre drifer (selvsagt lettere å være oppdretter da når man kan selge til "gud og hverman".)

Utenom det så er jeg godt fornøyd med slik rasen er. Det meste blir rett og slett personlige preferanse og jeg vet at også noen av mine preferanser avviker fra hvordan andre tenker, men da tror jeg også at man bevarer en større bredde i rasen. Om alle avlet likt så hadde det vært lite å "hente" fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg ville forandret hos puddelen også :ahappy: Samt bedre fronter, de har en tendens til å bli for steile.

På belgeren ville jeg forandra mentaliteten til eiere og oppdrettere. Det skal være en bruksrase, da skal den inneha visse egenskaper, samme hvor mye de mener det er en rase alle burde kunne ha - hvorfor skal de være det? En bruksrase trenger ikke å være for alle det (ironisk nok så mener raseentusiaster flest at deres raser er så spesielle at de som ikke er frelst bare ikke forstår hvor spesielle de er - også hos belgereiere. De skal altså være så spesielle at man må forstå de for å ha de, men for alle allikevel.. Jah..) Så kunne man i tillegg gitt de en liten leksjon i eksteriør. De skal ha vinkler av en grunn, de skal være moderat vinklet, det betyr ikke at de skal skylde vinkler særlig i front, men det begynner å bli ganske vanlig med dårlige bakparter og, syns jeg. Og hodene.. Det er belgere, ikke collier, de skal ha belgerhode, ikke colliehode.

Signerer det du skriver om belgeren :aww:

Spesielt det med hodene.

Flere av dagens belgere er utenfor rasestandaren pga manglende stopp.

Ikke pent. Ikke litt en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Titte på bildet av belgeren min - nææææhhh.... ville ikke forandra en damn shit på han. Sånn skal de være, og kan jeg ikke få dem sånn så skal jeg ikke ha belger, ferdig snakka.

Frallen? Næææhhh...... æ'kke så interessert i rasen at jeg gidder å engasjere meg kjenner jeg. Min er perfekt til mitt og hennes bruk så jeg har ikke noe behov for å forandre på henne heller.

Puddelen........ tja, om de kunne lage en som ikke trengte klipp og som konstant var i perfekt løve og så og si vedlikeholdsfri så ville det vært et ønske.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatineren skulle helst ikke røytet så inni hampen mye. De kunne også vært noe mindre og ikke så klønete :-). Men utover det ville jeg ikke forandret på noe.

Når det gjelder chihuahuaen, så ville jeg kun hatt mindre øyer på de. Ellers er de perfekte syns jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer:

  • høyere bakpart
  • mindre avfallende kryss
  • ikke overvinklet
  • fokus på fasthet i ledd, dvs mindre løse haser osv.
  • fokus på å få ned størrelsen (rasen ligger og vipper på makshøyde)
  • totalforbud mot avl på hunder med allergi og mageproblemer
  • kun HD/AD-frie hunder i avl (C er i dag godkjent så lenge man parer med fri)
  • bruksmessig kunne jeg tenkt meg en krysning mellom bruks/show
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Riesen - fokus på at det er en brukshund først og frems, få krav om mentaltester ol.

* Saluki - fokus på hjerte. Sjekk av hjerte før avl.

*Basenji - enda mer fokus på mentalitet. Mentaltest kanskje? Skulle jeg endret utseende på basenjien så måtte det vært å slått ned på forkalkede krøllhaler. Eneste eksteriøre punktet jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irsk-setter: Mindre kladdete pels om vinteren, og høyere varmetoleranse om sommeren. Og litt mindre trang til å vokte. Utover det er min IS i hvert fall perfekt :)

Dachs: Røytefri...de korte hårene er som vorsteh-og labrador-hår...setter seg over alt. Min har en fysikk som jeg ikke ser noen grunn til å endre på, selv om hodet hennes ikke er 100 % "typisk dachs".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 2ne.

Synes heller ikke terven skal være en allemannhund, men heller ikke ekstremvarianten. Synes terv skal forbli terv og ikke langhåra malle. Dvs, jeg har ikke noe i mot terver fra brukslinjer som det er enda mer futt i, det ønsker jeg meg jo selv, men jeg vil ikke ha den skarpheten og seriøsiteten inn i terven. Da kunne jeg jo like så godt hatt malle.

Ikke synes jeg no om at jeg ser tendens til fargeavl heller (ikke her til lands heldigvis). Det er fokus på feil sted. Synes dog man skal beholde masken, og der er det mye fælt å se rundt om kring. Ok, litt dobbelmoralsk - men det får gå. :P

Og sånn ellers på den litt useriøse siden, kunne jeg tenkt meg en mini-belger. Fordi jeg har ikke plass til en full size til nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie: Mindre lyd. Og flere av typen Zima er - litt grovere og kraftigere. Jeg er ikke spesielt glad i de som har veldig piperenserpreg, som jeg synes jeg ser endel av. Og mer robust psyke jevnt over.

1098042_10151798235790631_1198114939_n.j

Zim. Øvre del av skalaen, men helt perfekt type til mitt bruk :)

Lapphund/BC - at det fantes en sånn rase. Perfekte hunden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De korthårede kunne latt være å røyte, men det er ikke så plagsomt at det er et problem . Strihårene kunne vært trimmefrie alle sammen, og ikke bare noen. Og så kunne det vært jaktkrav til Dachsene også, slik støverene har. Men det er jo ikke en endring i rasen, men i raseforbundet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...