Gå til innhold
Hundesonen.no

Virus


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Jeg er et meget nysgjerrig menneske og lurer skikkelig på hvordan jeg klarte å få virus på den flunk nye pcen min.

Den gamle pcen hadde virus. Det virker som et spam virus. Reklame over alt på internett (uten om facebook faktisk, og muligens mailen min). Jeg har mobilt nettverk hjemme som er en liten ruter ting på størrelse med en telefon som jeg kan lade i pcen ved hjelp av en USB kabel. Jeg husker ikke om denne var i pcen da jeg fikk virus på den gamle, men jeg tok den ut med en gang etterpå i såfall og ladet den i veggen siden.

Da den nye pcen kom, logget jeg meg på nettverket mitt som et punkt jeg kunne gjøre mens pcen startet opp for aller første gang. Deretter logget jeg pcen på mailkontoen min, slik at jeg lettere kunne få tilgang til mail, dette også som et punkt i den første oppstarten. Så var pcen oppe og gikk, jeg gikk inn på internett explorer og allerede nå var det fult av reklame på Internett. Jeg fryktet t virus var kommet allerede, men prøvde å laste ned google chrome og ad Block, men det fungerte ikke. Viruset var kommet for å bli. Det oppførte seg også på den nye pcen slik at den hele tiden prøvde å kjøre speedtester og ville at jeg skulle kjøpe et program som skulle fjerne ting fra pcen slik at det gikk raskere. Det gjorde den ikke på den gamle pcen.

I går reebootet vi den nye pcen. Vi registrete den på en helt ny mail. Samtidig reebootet vi nettverket mitt. Ingen virus. Deretter logget vi på den gamle mailen min, fremdeles ingen virus. Vi fant også ut at det var et virus program på den nye pcen som allerede var installert og i bruk da pcen startet, så det har tydligvis ikke klart å blokke ut viruset første gangen.

Kan virus gå over nettverket? Det er det eneste jeg kan tenke meg når jeg nå har logget på den gamle mailen og ikke fått virus på pcen igjen, og det var det eneste jeg gjorde utenom å logge på nettverket før viruset var på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at du "rebooter" PC-en din, antar jeg at du mener at du reinstallerte operativsystemet? Bare å starte maskinen på nytt fjerner de færreste virus/spyware/malware.

Uansett spør du hvordan man får virus. De vanligste måtene er gjennom spesifikke filnedlastinger, sidebesøk og e-post. Du spør også om virus kan gå over nettverket. Svaret er ja, men dette avhenger av viruset (og nettverksbeskyttelse).

Har du mye problemer med virus/spyware/malware, vil jeg anbefale deg å reinstallere operativsystemet, og la installasjon av antivirusprogram og antimalwareprogram være noe av det første du gjør. Pass også på at disse alltid kjører i bakgrunnen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ja, jeg mener at vi gjorde slik at pcen gikk tilbake til slik den var da den kom til meg. Det var visst en knapp på siden man trykket inn med noe spist, og da gikk den tilbake til slik den var da jeg fikk den.

Men utifra det jeg har skrevet, tror du jeg fikk viruset fra mail eller nettverket?

Som sagt, det var allerede virusprogram innstallert på pcen da den startet opp for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig for meg å si noe om. I utgangspunktet spres viruser og andre irriterende programmer oftere via e-post enn gjennom nettverket. USB-lagringsenheter kan også være bærere av virus, og USB-modemer kan ha innebygd lagringsplass (eventuelt gjennom ekstra minnekort).

Jeg er imidlertid overbevist om at du vil kunne løse problemet ditt gjennom installasjon av et godt antivirusprogram i kombinasjon med et godt antimalwareprogram, bruke tid på å kjøre et fullt søk i disse programmene, samt ha dem begge kjørende i bakgrunnen. Disse programmene vil også kunne fortelle mer om hvor viruset/programmet kommer fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke virus lengre på den nye pcen, så den er grei. Den gamle derimot kan det være spennende å finne ut hvor kommer fra. Selv om jeg kjenner jeg er skeptisk til å logge meg på nettverk med den gamle pcen.

Har du forresten anbefalinger til godt virus program og det andre programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AVG (som blir nevnt over) ble også anbefalt av en tekniker hos firmaet PC-doktor, som jeg hadde pc'en min innlevert hos en gang for fiksing. På det tidspunktet hadde gammel antivirus gått ut hos meg, så han ringte og spurte om det var greit at de innstallerte AVG hos meg. Det var det han brukte selv, sa han, og hadde aldri hatt noen problemer med det. Så selv om det er et gratisprogram, er det bra. Har lest mye positivt om det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lastet ned AVG på den gamle pcen da den fikk virus, men det er vel for seint når den allerede har fått virus. Jeg ble ikke kvitt viruset ihvertfall.

Forresten tips til å hente ut filer fra pcen som har virus uten at viruset blir med? Jeg har kun sett det på internett som sagt, men mulig det ligger i en fil på pcen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lastet ned AVG på den gamle pcen da den fikk virus, men det er vel for seint når den allerede har fått virus. Jeg ble ikke kvitt viruset ihvertfall.

Forresten tips til å hente ut filer fra pcen som har virus uten at viruset blir med? Jeg har kun sett det på internett som sagt, men mulig det ligger i en fil på pcen likevel.

Det er ikke nødvendigvis for sent å installere antivirusprogram etter at man har fått virus - det er de færreste virusene som klarer å blokkere installasjonen. Jeg vil derfor anbefale deg å installere antivirusprogram, overføre filene til lagringsenheten mens antivirusprogrammet kjører og, til slutt, spesifikt søke etter virus på lagringsenheten før du kobler den av. Ha også antivirusprogram kjørende på PC-en som mottar filene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...