Gå til innhold
Hundesonen.no

Norsk Miniature American Shepherd Klubb


Anki
 Share

Recommended Posts

Men hva er bruksområdet til hunden? Siden den har eksistert i 25 år, har den hevdet seg stort innenfor agility? Rally? Lp? Jeg ser bare ikke hvor den skal hevde seg over de rasene som allerede finnes og gjør det bra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, man kan jo lure på om australian shepherd burde ha nettopp det navnet når rasens hjemland er USA.

Vel, nå ble jo "rasen" avlet for å gjete mindre husdyr? Igjen, dette er liksom ikke et nytt lite påfunn fra folk som vil ha dvergaussie? Jeg har ikke all verdens Google muligheter, men første ga

Jeg kan ingenting om denne "rasen", og sånn forutenom sykdom/skavanker som jeg ikke kan se (og dermed ikke aner om er et problem eller ikke), hva er verre med denne enn sheltie feks? Jeg kan jo ikke s

Posted Images

Ja der kan man se, bare det er penger å tjene, så dukker oppdretterene opp. Avlskriterier har de ikke, avlsmål har de ikke, rasestandard har de ikke, så hvordan kan denne avlen være særiøs?

Man har utformet en standard, nå blir de jo godkjent av AKC ikke sant, så man har et mål for rasen. Alle normalt oppegående mennesker skjønner raskt at det er lite penger å hente i oppdrett. Er man heldig går man i null. En av oppdretterne her til lands driver f.eks med rasen Øst-Sibirsk Laika også, så det er jo ikke sånn at mottoet her er at motehunder, det er det vi ønsker oss. Det tror jeg ærlig talt ikke er målet til majoriteten, og det syns jeg er litt rart at du kan hevde, når du ikke engang har sett på en hjemmeside, snakket med oppdrettere eller dannet deg et bilde av det utenom de fordommene du sitter med. Hvertfall tørr jeg komme til den konklusjonen i og med at du kun visste om en oppdretter her til lands, eller er jeg helt på jordet nå? Rett meg gjerne om jeg tar feil.

Edit: her er en link forresten, angående standard - siden dette ser ut til å være vanskelig å google selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har både avlskriterier, mål og standard. Ett googlesøk og du vil finne det. Hvis du ikke har noe saklig å komme med, og bare kjenner på irritasjon ang dette emnet, hvorfor gidder du bruke energi på det?

Hvorfor kommer ikke dette frem i raseklubben deres? det er vel første pri å sette helse, gemytt og avl på kartet?

Fordi nok av andre raser blir avlet idiotisk på, og folk kjøper en, fordi de er små, søte og ''enkle'', bruker massevis av penger på en hund som er godkjent som rase på andre siden av atlanterhavet- det hjelper ikke her det. Hvem er det som blir omplassert? Hvem er det som blir avlivet? Hvem er det det til syvende og sist går utover? Jo hunden.

Man har utformet en standard, nå blir de jo godkjent av AKC ikke sant, så man har et mål for rasen. Alle normalt oppegående mennesker skjønner raskt at det er lite penger å hente i oppdrett. Er man heldig går man i null. En av oppdretterne her til lands driver f.eks med rasen Øst-Sibirsk Laika også, så det er jo ikke sånn at mottoet her er at motehunder, det er det vi ønsker oss. Det tror jeg ærlig talt ikke er målet til majoriteten, og det syns jeg er litt rart at du kan hevde, når du ikke engang har sett på en hjemmeside, snakket med oppdrettere eller dannet deg et bilde av det utenom de fordommene du sitter med. Hvertfall tørr jeg komme til den konklusjonen i og med at du kun visste om en oppdretter her til lands, eller er jeg helt på jordet nå? Rett meg gjerne om jeg tar feil.

Blandingsavl er ikke noe jeg følger med på, så beklager at jeg ikke har oversikt over oppdretterene.

Hva hjelper det med en AKC standard? Du får ikke bedømt hunden i Norge? Norge følger FCI.

Hvordan vet man at avlen går riktig vei når den ikke kan bedømmes? I Norge, ikke i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, er dette så veldig forskjellige fra de hundene vi ser på utstillingsarenaen i dag? Pomeranian er en ekstrem minispets og english toy terrier ble også avlet mindre fra manchester terrier (godt mulig jeg mikser navnene her), som opprinnelig kommer fra doberman igjen.

Her blander du nok litt ja. Det er dobermann som kommer fra bl.annet manchester terrier, ikke motsatt. Videre hevdes det at engelsk toy terrier (black and tan toy terrier) stammer fra samme opphav som manchester terrieren: Ole English Black and Tan Terrier. Ergo er den ikke avlet mindre ut fra manchester terrieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kommer ikke dette frem i raseklubben deres? det er vel første pri å sette helse, gemytt og avl på kartet?

Fordi nok av andre raser blir avlet idiotisk på, og folk kjøper en, fordi de er små, søte og ''enkle'', bruker massevis av penger på en hund som er godkjent som rase på andre siden av atlanterhavet- det hjelper ikke her det. Hvem er det som blir omplassert? Hvem er det som blir avlivet? Hvem er det det til syvende og sist går utover? Jo hunden.

Blandingsavl er ikke noe jeg følger med på, så beklager at jeg ikke har oversikt over oppdretterene.

Hva hjelper det med en AKC standard? Du får ikke bedømt hunden i Norge? Norge følger FCI.

Hvordan vet man at avlen går riktig vei når den ikke kan bedømmes? I Norge, ikke i USA.

Hva mener du ikke kommer frem i raseklubben? Og sikter du da til facebooksiden som ble opprettet her for den norske klubben eller hva?

Fordi en renraset hund som har vært godkjent som rase i flere år blir jo aldri omplassert/avlivet den? :rolleyes: Og folk kjøper seg faktisk små hunder av andre grunner enn at de er søte. På samme måte som man kan avle små hunder med annet formål enn at de bare skal være pene å se på. Forøvrig tar det jo tid før en rase blir godkjent. Finnes da nok av eksempler som blir godkjent i AKC og ikke blir godkjent i FCI før en stund etterpå, det er jo ikke dermed sagt den aldri blir godkjent. Og blandingsavl? De fleste avler på små individ av aussien, så direkte blandingsavl er det jo ikke - selv om noen et eller annet sted sikkert kan finne på å blande inn mindre raser. Men greit nok, jeg syns bare man bør ha litt bakgrunnskunnskaper før man kommer med en veldig bastant påstand.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på

Hva mener du ikke kommer frem i raseklubben? Og sikter du da til facebooksiden som ble opprettet her for den norske klubben eller hva?

Fordi en renraset hund som har vært godkjent som rase i flere år blir jo aldri omplassert/avlivet den? :rolleyes:

Ja, siden på FB. Det er vel den majoriteten av folk kommer til å finne?

Trenger vi fler hunder til omplassering/avlivning? Kanskje er oddsen høyere for en 'snill,søt, liten, kosehund som egentlig er en litt viren sak'' litt dårligere når rasen promoteres slik den ofte gjør?

Jeg stiller meg meget skeptisk til det hele jeg. Frem til det dukker opp en raseklubb som samarbeider med NKK. Rasen er fin og spennende, og om den blir godkjent av FCI, så finner jeg den interessant. Men slik det er nå, så stille jeg meg skeptisk. Jeg synes det hele blir fishy, når argumentene er i USA gjør de sånn og sånn, da kan vi gjøre det sånn her også!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kommer ikke dette frem i raseklubben deres? det er vel første pri å sette helse, gemytt og avl på kartet?

Fordi nok av andre raser blir avlet idiotisk på, og folk kjøper en, fordi de er små, søte og ''enkle'', bruker massevis av penger på en hund som er godkjent som rase på andre siden av atlanterhavet- det hjelper ikke her det. Hvem er det som blir omplassert? Hvem er det som blir avlivet? Hvem er det det til syvende og sist går utover? Jo hunden.

Hvilken raseklubbside har du kikket på, om jeg tør spørre? For det finnes ingen norsk side iallefall. Og siden du er så opplyst; hvor mye selges en MAS for? At rasen er godkjent i en av verdens to største kennelklubborgan har faktisk noe å si. Målet er nemlig ikke at den "skal være godkjent ett eller annet sted", men at den skal godkjennes i Europa og dermed NKK. AKC og FCI har mange av de samme kriteriene for godkjenning, så at rasen er gjennom nåløyet i USA betyr at veien er kortere til FCI enn tidligere. Ingen har sagt at vi er i mål - vi er på vei.

Blandingsavl er ikke noe jeg følger med på, så beklager at jeg ikke har oversikt over oppdretterene.

Hva hjelper det med en AKC standard? Du får ikke bedømt hunden i Norge? Norge følger FCI.

Hvordan vet man at avlen går riktig vei når den ikke kan bedømmes? I Norge, ikke i USA.

De som avler fordi de ønsker å se rasen anerkjent, ønsker selvsagt det beste for den. De vil jo ikke avle i hytt og pinevær og kjøre 24 år med hardt arbeid i "dørken". Man har alltid forholdt seg til aussiens standard mht eksteriør, bare med en annen mankehøyde. Nå som kriteriene er nedskrevet og innlemmet i AKC, vil selvfølgelig oppdretterne se til disse, da det etter all sansynlighet er den samme standarden som settes i Europa ved en FCI-godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke så opptatt av fci vs akc, fci har med stor delaktighet fremmet raser med ekstreme trekk som på lang sikt kan føre til enkelte rasers undergang. Men det er nå en gang fci som er gjeldende her, og jeg kan aldri se for meg at en mini-aussie blir godkjent der snarlig.

I tillegg kan jeg forsåvidt berømme initiativet for å skape noe nytt og FRISKERE, som f eks Tamaskan fra Finland. Bra genpool, god variasjon og sunn konstruksjon. Her er det jo snakk om det totalt motsatte - ytterligere innsnevring av et allerede utfordret genpool på en rase som har nok av utfordringer fra før. I en tid med så mye fokus på dette blir jeg også forbauset over at man ikke evner å se hvor alvorlig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på

Ja, siden på FB. Det er vel den majoriteten av folk kommer til å finne?

Trenger vi fler hunder til omplassering/avlivning? Kanskje er oddsen høyere for en 'snill,søt, liten, kosehund som egentlig er en litt viren sak'' litt dårligere når rasen promoteres slik den ofte gjør?

Jeg stiller meg meget skeptisk til det hele jeg. Frem til det dukker opp en raseklubb som samarbeider med NKK. Rasen er fin og spennende, og om den blir godkjent av FCI, så finner jeg den interessant. Men slik det er nå, så stille jeg meg skeptisk. Jeg synes det hele blir fishy, når argumentene er i USA gjør de sånn og sånn, da kan vi gjøre det sånn her også!.

Okei, da er jeg med :) Den ble opprettet i går så det er ikke så rart informasjonen der enda er litt mangelfull. Det kommer nok etterhvert.

Nei, vi trenger absolutt ikke flere hunder til omplassering/avliving. Poenget mitt var at man like fort kan ende opp med det om en kjøper en hund som har vært godkjent som rase i x antall år, som en som nettopp er blitt godkjent/ikke er godkjent. Det spørs på hvordan rasen fremstilles og om oppdrettere og kjøperne er seriøse og gjør researchen sin. Og jeg er enig i at det er veldig skummelt om MAS blir fremstilt som en liten kosebamse som er søt og enkel og ikke mer enn det. Men dersom den blir fremstilt på en god måte, som en brukshund og at dette også blir målsettingen i forhold til avlen syns jeg et sånt prosjekt er spennende. Jeg skjønner likevel godt at ting kan virke "skummelt" til den blir godkjent av FCI/NKK.

Argumentene er vel mer at man har et såpass stort høydesprik i aussien at man syntes man kunne gjøre det til to varianter, men da det møtte motstand ble det heller til en egen rase, eller hvertfall til utarbeidelse av ny rase. Ikke bare fordi "USA gjør det jo"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på

Ja, siden på FB. Det er vel den majoriteten av folk kommer til å finne?

Den ble opprettet for 4 timer siden, så la nå folk få litt tid til å puste!

Jeg stiller meg meget skeptisk til det hele jeg. Frem til det dukker opp en raseklubb som samarbeider med NKK. Rasen er fin og spennende, og om den blir godkjent av FCI, så finner jeg den interessant. Men slik det er nå, så stille jeg meg skeptisk. Jeg synes det hele blir fishy, når argumentene er i USA gjør de sånn og sånn, da kan vi gjøre det sånn her også!.

Du skal ha lov til å være skeptisk, og du skal ha lov til å si det. Men gjør det på en ordentlig måte, sånn som du gjør her. :thumbsup: Vi har ikke hatt noen klubb for rasen enda, og derfor har jeg nå gjort et forsøk på å lage et samlepunkt med den facebooksiden. Jeg tenker som så, at jeg har alle intensjoner om å være med på utviklingen av en sunn og frisk rase som brukes til det som ligger i den - gjeting og annen mentalt stimulerende aktivitet. Da er det en god ting å lage et sted folk kan henvende seg for informasjon mht korrekt avl og bruk av hundene. Får vi rasen inn i en ramme er det mye lettere å henge den på rett vegg, for å si det rent billedlig. :teehe: Målet er å få laget en skikkelig nettside hvor man kan finne denne informasjonen. Men for å dele denne nettsiden med riktig folk, må jeg først samle disse et sted --> facebooksiden. Så beklager at du fant den tom og verdiløs. Den er nettopp laget i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje en idè å ha slikt klart før man går ut offentlig med en klubb? Man må jo ha et styre, med alt det det innebærer, gruppa burde kanskje holdes lukket frem til den er klar for almenheten? Eller dere burde kanskje informere om at her er ikke ting på plass enda?
Er nok av idioter der ute som må ha ting inn med teskje.

Når dette er noe av det som kommer opp når jeg google rasen, ja da får jeg det liksom ikke noe mindre i halsen heller...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar nr 1: Har nå sett de til 15 000 på finn.no...

Svar nr 2: Labradoodle er et nesten 30 år langt prosjekt, det blir kjørt i dørken som bare det.

De går for 10.000. Jeg synes det er en helt ok pris.

Igjen; hva har doodelen med MAS å gjøre? Ingenting. Noen prosjekter går godt, andre ikke. Du kan ikke si at alt går galt for MAS fordi en helt annen hunderase ikke gjør det så bra. Utgangspunket er også ulikt, som det er blitt nevn mange ganger allerede, og som jeg tror du har fått med deg men nekter å innse: MAS'en har aldri blitt krysset med noe annet. Doodelen er en krysning av to raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den ikke har blitt krysset taler ikke til rasens fordel rent helsemessig, uten sammenligning med doodelen forøvrig.

Jeg hadde satt pris på om du kunne ha svart på de spørsmålene jeg har ift helse og bruksområde.

Mange renrasede hunder går for 12-13 000. Bak det ligger årelang oppdrett, utgifter til utstilling, registrering, tester og alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går for 10.000. Jeg synes det er en helt ok pris.

Igjen; hva har doodelen med MAS å gjøre? Ingenting. Noen prosjekter går godt, andre ikke. Du kan ikke si at alt går galt for MAS fordi en helt annen hunderase ikke gjør det så bra. Utgangspunket er også ulikt, som det er blitt nevn mange ganger allerede, og som jeg tror du har fått med deg men nekter å innse: MAS'en har aldri blitt krysset med noe annet. Doodelen er en krysning av to raser.

Haha, du får meg ikke til å tro at dem ikke har blanda inne noe annet i disse toy-utgavene. Man SER jo at her er det fishy.

Poenget er at prosjektet i så måte blir noe av det samme. Man lager seg noe nytt, fordi det er det man vil ha. Det er en god del andre raser som også går samme veien. De er ikke godkjente, men noen særiøse vil få de det, resten rævkjører hele prosjektet. Jeg kan ikke helt se hvordan mas kan få et godt grunnlag i Norge, når man ikke en gang får helsetestet de offesiellt.. For alle sykdommene som er på Australian Shepherd, er da på MAS. Man får heller ikk epå noen måte overvåket avlen, annet en et par tre stykker som har finni ut at de vil avle på rasen...

Nei jeg stiller meg skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje en idè å ha slikt klart før man går ut offentlig med en klubb? Man må jo ha et styre, med alt det det innebærer, gruppa burde kanskje holdes lukket frem til den er klar for almenheten?

Jeg tar til meg det du sier, og har nå skjult siden og overlatt stafettpinnen til noen andre som eier hunder av rasen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 10 000 er drøyt for en uregistrert hund. Den kan ikke stilles, konkurreres med til championat, eller brukes til noe som helst på det særiøse plan(nå langt i hundesport), For meg er ikke en slik hund verdt 10 000 kr. Kanskje 5000 fordi den er et levende vesen, men 10? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du får meg ikke til å tro at dem ikke har blanda inne noe annet i disse toy-utgavene. Man SER jo at her er det fishy.

Poenget er at prosjektet i så måte blir noe av det samme. Man lager seg noe nytt, fordi det er det man vil ha. Det er en god del andre raser som også går samme veien. De er ikke godkjente, men noen særiøse vil få de det, resten rævkjører hele prosjektet. Jeg kan ikke helt se hvordan mas kan få et godt grunnlag i Norge, når man ikke en gang får helsetestet de offesiellt.. For alle sykdommene som er på Australian Shepherd, er da på MAS. Man får heller ikk epå noen måte overvåket avlen, annet en et par tre stykker som har finni ut at de vil avle på rasen...

Nei jeg stiller meg skeptisk. 

Jeg tror nok at noen har avlet inn et eller annet på disse toy-greiene som ikke ser ut i måneskinn. Akkurat som noen gjør på andre raser. Det er ikke nødvendigvis sant for alle individ i rasen.

Hva mener du de ikke kan helsetestes??

Målet er vel å få til en overvåkning av utviklingen i avlen, det er jo de færreste raser som hadde det til å begynne med men man har jo bedre system for sånt nå enn hva man hadde tilbake i tiden hvor eldre raser ble avlet frem. Antar jeg hvertfall, jeg driver jo ikle med sånt selv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du får meg ikke til å tro at dem ikke har blanda inne noe annet i disse toy-utgavene. Man SER jo at her er det fishy.

Men KJÆRE deg. Vil du være grei å lese mine tidligere innlegg som er skrevet til andre enn deg her inne? Så slipper jeg å gjenta hvert bidige ord. Du snakker om å ikke blandt aussie og MAS. Vel, ikke bland MAS og toy! Toy er ikke godkjent i USA engang og har ingenting med MAS å gjøre. Toy er absolutt tuklet med og iblandet andre småsaker. DET vil jeg ikke støtte. Du har rett i at noen må ha ting inn med teskje...

Poenget er at prosjektet i så måte blir noe av det samme. Man lager seg noe nytt, fordi det er det man vil ha. Det er en god del andre raser som også går samme veien. De er ikke godkjente, men noen særiøse vil få de det, resten rævkjører hele prosjektet. Jeg kan ikke helt se hvordan mas kan få et godt grunnlag i Norge, når man ikke en gang får helsetestet de offesiellt.. For alle sykdommene som er på Australian Shepherd, er da på MAS. Man får heller ikk epå noen måte overvåket avlen, annet en et par tre stykker som har finni ut at de vil avle på rasen...

En helsetest er en helsetest. Er den mer gjeldende bare fordi den legges ut på NKK? En veterinær kan vel så godt si om en blandingshund er frisk, som en renraset - og skrive det på et stykke papir. Det blir bare tull å påstå annet.

Nei jeg stiller meg skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett, på hunder som ikke har offsiell stamtavle, å blande inn litt toy her og der, for å holde størrelsen nede. Noen linjer er sikkert rene, men jeg synes ikke det ser slik ut.

Som men uoffesielle stamtavler, så kan uoffesielle helse sjekker også tukles med. Hos NKK, så er iallefall papirene kontrollert av litt f.eks enn en veterinær og hundens eier. Ikke minst får man ført statistikk over f.eks HD ved at resultatene er offesielle...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10000kr er mer enn en (ofte dobbel-)registrert border collie-valp av god avstamming med importerte foreldre bare så det er sagt, dem får man også ned i liknende størrelse renraset ;)

Det skal bli spennende å følge dette prosjektet, selv om jeg har lite tro på rasen eller større fascinasjon over den selv :)

Jeg har fulgt litt med på Internett over flommen av disse, og dvergpreg er inntrykket jeg sitter med. Og ser til stadighet et problem med epilepsi. Har amerika satt noe standard/veiledning for helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet å googlet litt bilder nå, og de MAS'ene jeg finner som ser ut som aussier ser like store ut som aussier. Finner ikke et eneste bilde av en liten MAS som ikke har dvergpreg (kulerundt hode, store runde øyne, liten lengde på snuten, snipete).

For å få med størrelsesforskjell:

SilhouetteLabels.jpg

Dette med juksing med helsetester har allerede blitt nevnt. Men en annen ting er det faktum at det ofte legges frem til nye kjøpere at foreldrene er helsetestet og friske, når de i realiteten bare har en veterinærattest på at de virket friske og raske der og da (typ sånn man får med når man kjøper valp). Det blir ikke lengre sjekket spesifikt for sykdommene og lidelsene rasen(e) hunden består av er disponert for (ofte, ikke alltid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett, på hunder som ikke har offsiell stamtavle, å blande inn litt toy her og der, for å holde størrelsen nede. Noen linjer er sikkert rene, men jeg synes ikke det ser slik ut.

Som men uoffesielle stamtavler, så kan uoffesielle helse sjekker også tukles med. Hos NKK, så er iallefall papirene kontrollert av litt f.eks enn en veterinær og hundens eier. Ikke minst får man ført statistikk over f.eks HD ved at resultatene er offesielle...

Sistnevnte jobber jeg selv med. Det er ikke NKK som utfører helsesjekkene, så attesten kan likegodt tukles med innen den når NKK. Ja, at HD og AD resultater er offisielle i NKK er positivt. Det er jo ikke som om MAS oppdrettere ønsker noe annet, men det er jo ikke mulig før rasen godkjennes. Man man dog i mellomtiden f.eks lage en hjemmeside hvor man selv velger å publisere nordiske avlsdyrs papirer. Fullt gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker inte den svenska föreningen för detta "projekt" känns speciellt seriös den heller. Går man in under uppfödare och tittar på hemsidorna där så finns det även där uppfödare som säger sig föda upp "Toy Australian Shepherd/Mini Australian Shepherd". Var det nu inte detta med australian som inte skulle vara i MAS? Känns lagom oseriöst när inte ens uppfödarna själva kan komma överens om VAD det är de föder upp...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...