Gå til innhold
Hundesonen.no

Norsk Miniature American Shepherd Klubb


Anki
 Share

Recommended Posts

Det er da stor forskjell på disse hundene… Av det jeg har sett i USA er det MINIATYR - dvergvekst - det går i …

ToyAustralianShepherds~~element155.JPG

TeaCupToyAustralianShepherdcjscooter2.JP

8678364.jpg

Men disse vil ikke møte kravene til eksteriør på utstillinger, så det bekymrer meg ikke. USA avler toy og teacup-versjoner av de fleste raser... Det er kun miniature som er godjent i AKC, ikke disse andre sakene som er iblandet diverse småraser for å "jukse" seg ned i størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, man kan jo lure på om australian shepherd burde ha nettopp det navnet når rasens hjemland er USA.

Vel, nå ble jo "rasen" avlet for å gjete mindre husdyr? Igjen, dette er liksom ikke et nytt lite påfunn fra folk som vil ha dvergaussie? Jeg har ikke all verdens Google muligheter, men første ga

Jeg kan ingenting om denne "rasen", og sånn forutenom sykdom/skavanker som jeg ikke kan se (og dermed ikke aner om er et problem eller ikke), hva er verre med denne enn sheltie feks? Jeg kan jo ikke s

Posted Images

Men i og med at miniature american shepherd er en mini aussie så er det vel i realiteten det samme. De startet jo som mini aussie - avl på de minste individene for å komme seg ned i størrelse.

Joda, men rent formelt sett så skal man jo bruke det navnet om en rase, som den har blitt registrert som. Aussieklubben vil ikke ha noe med denne rasen å gjøre, og det må bare aksepteres. Hvorfor blåse ild i glørene? Vi har fått vår godkjenning med det nye navnet, noe vi ikke kunne få ved å kalle dem mini aussie. Det er bare på papiret. Hvis det hjelper deg med å skjønne hvilken hund det er snakk om, så kall den gjerne mini aussie for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men rent formelt sett så skal man jo bruke det navnet om en rase, som den har blitt registrert som. Aussieklubben vil ikke ha noe med denne rasen å gjøre, og det må bare aksepteres. Hvorfor blåse ild i glørene? Vi har fått vår godkjenning med det nye navnet, noe vi ikke kunne få ved å kalle dem mini aussie. Det er bare på papiret. Hvis det hjelper deg med å skjønne hvilken hund det er snakk om, så kall den gjerne mini aussie for min del.

Her er det fremdeles en mini aussie, like it or not :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, er dette så veldig forskjellige fra de hundene vi ser på utstillingsarenaen i dag? Pomeranian er en ekstrem minispets og english toy terrier ble også avlet mindre fra manchester terrier (godt mulig jeg mikser navnene her), som opprinnelig kommer fra doberman igjen. Folks behov for å være med på å "lage" en rase er jo helt hinsides, det er over 400 raser i dag, man skulle jo tro at man fant en hund som kunne dekke behovet.

En border collie eller aussie er jo ikke molossere heller, det er små til mellomstore hunder, og de eneste brukshundene som har blitt avlet for å være små er jakthunder som må komme seg inn i hi og trange passasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BS! Bare av den grunn at mini aussie har blitt en "greie" så avles det som fy på SMÅ aussier, bare for å få SMÅ aussier. Er det sunn avl? Nei. Jeg har også sett flere med denne rasen fordømme de fleste oppdrettere... Alt alt aaaalt for mange vil bare lage små søte aussier. Helse kommer etterpå..

Og jo, ekstremt mange av de har dverg-preg. Mange av bildene du har postet viser hunder med små trekk forskjellige usunne greier de også. Store hoder og korte bein i forhold til kroppen etc. Men de er jo små, så da er det jo greit..

Min aussie er 47cm mankehøyde. Hun kunne nesten vært en mini aussie. Det er ingen forskjell, bortsett fra at disse hundene blir en motegreie, en slags enkel versjon av aussien.. Liker du at amerikanerne lager mini malamuter? For det gjør de sikkert også. Det føles liksom som et slags hån av rasen, på et merkelig vis. Det gjør meg bare trist..?

Om du googler miniature australian shepherd og ser på bilderesultatene vil du se veldig mye rart.

Mini-aussien kan være opptil 47cm såvidt jeg har forstått? Det er jo en aussie, bare i liten versjon. I sverige er det en kjempe lekker aussietispe fra amerikanske gjeterlinjer og hun er 13kg og gudene vet hvor lav... Men hun er ikke en mini aussie. -__-

Hvorfor skal man lage en ny rase av en rase som allerede eksisterer? Appåtil en MINI versjon? Alle oppegående hundemennesker vet hvilke problemer som følger med små søte hunder. De blir populære, og folk avler over en lav sko.. Vips har man laget noe som ikke burde sett lyset. Som ikke har noen _grunn_ til å se lyset.

Om en aussie er for stor for en, for aktiv, krever for mye; så kjøper man en annen rase.. Man lager ikke en versjon av rasen som passer en. Aussien er en gjeter og brukshund, sportshund i ordets rette forstand. En potet. Hvorfor skal man ha en liten og en stor potet? Spesielt når den lille poteten bare blir ødelagt av mennesker uansett.

Jupp!

Har akkurat samme inntrykk. Samme sier de i sverige hører jeg. Og garantert i alle andre land.. Finnes sikkert noen fine individer, men liksom.. (why?)

Nettopp! :)

Vet du str. på disse hundene?

Signerer denne! :)

Som en sportshund du liksom. De blir avlet som selskapshunder... Som appåtil skal være så små, fargerike og søte som mulig. Det ender aaaldri bra. Sheltien f.eks sliter jo enda med at ingen vil snakke om at rasen kan ha HD osv. For nei, det fins ikke HD på sheltie...

Aussien har en god del helse-issues som må tas nøye hensyn til under avl, og jeg vil eller tør ikke tenke på hvor mye av dette som blir oversett i jakten på den perfekte lille søte dukkehunden med fine farger.. :(

Man kan FINT kombinere byliv med et aktivt hundeliv! Man trenger ikke ha en mini aussie for å gjøre det! Man kan ha en vanlig aussie, eller om den blir for stor, velge en annen rase..

En aussie tvers igjennom er avlet for å jobbe hele dagen, kunne snu sinte stae okser og passe på gården. En mini aussie er avlet for å være liten. Men samtidig avles de for å være små av individer som kanskje enda har en del ordentlig aussie i seg, og vips får man masse på kjøpet som man ikke hadde tenkt på heller.. Huuuff. Liker ikke å tenke på dette jeg :P

Spesielt tispen så jo noe snodig ut i formen. Det er ikke verdens mest sunneste bygget aussie det der, om hun er voksen.. :/ Hvor store er disse da?

Man finner nok av ordentlige aussier som er mindre enn hva standaren sier. Standaren til Australian Shepherd sier vel også at størrelse ikke skal gå foran kvalitet ellers. Så en aussie på 42cm kan være like bra som en på 48.

Langt, men relativt saklig respondert. Folk skal få ha sine meninger, og de sterkeste kommer selvfølgelig alltid fra de som eier en aussie. Jeg forstår at mange er imot nye raser, men mange av de rasene dere selv sitter med er blitt avlet frem i løpet av de siste hundre årene - og startet som blandingsraser. Folks behov endrer seg med tiden, fordi våre levesett endrer seg. Jeg ønsker ikke å fremme avl som går på bekostning av gemytt og helse. Selv om det finnes mennesker med feil fokus, skal man ikke ta alle for én. Og hva de gjør i USA er virkelig ikke i mine hender å gjøre noe med. Alt er ekstremt der, i begge ytterpunkter. Jeg kan ikke gjøre annet enn å kjøpe meg en hund som kommer fra sunne og friske linjer (det er krav om øyelysning og HD/AD-rtg før avl), og evt velge å føre disse genene videre i nye kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie er ikke den ordentlige rasens egentlige navn heller, så mini aussie blir jo ganske riktig å si?

De forsøkte å få rasen godkjent som miniature australian shepherd. Mini aussie er bare en forkortelse, slik som aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne diskusjonen ( mer eller mindre ) husker jeg fra når jrt skulle godkjennes :)

Det er ikke særlig lenge siden.

Uhm... nå vet jeg ikke når rasen ble godkjent i FCI, men rasen var avlet frem for jaktbruk og har vært kjent og brukt i noen hundre år. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt, men relativt saklig respondert. Folk skal få ha sine meninger, og de sterkeste kommer selvfølgelig alltid fra de som eier en aussie. Jeg forstår at mange er imot nye raser, men mange av de rasene dere selv sitter med er blitt avlet frem i løpet av de siste hundre årene - og startet som blandingsraser. Folks behov endrer seg med tiden, fordi våre levesett endrer seg. Jeg ønsker ikke å fremme avl som går på bekostning av gemytt og helse. Selv om det finnes mennesker med feil fokus, skal man ikke ta alle for én. Og hva de gjør i USA er virkelig ikke i mine hender å gjøre noe med. Alt er ekstremt der, i begge ytterpunkter. Jeg kan ikke gjøre annet enn å kjøpe meg en hund som kommer fra sunne og friske linjer (det er krav om øyelysning og HD/AD-rtg før avl), og evt velge å føre disse genene videre i nye kull.

Men det er jo ikke snakk om å blande, det er snakk om å avle på små individer av samme rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke snakk om å blande, det er snakk om å avle på små individer av samme rase.

Hvor størrelsen på avlshunden gjerne er en svakhet arvet fra den opprinnelige rasen, og størrelsen ofte er viktigere en enkelte andre faktorer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt, men relativt saklig respondert. Folk skal få ha sine meninger, og de sterkeste kommer selvfølgelig alltid fra de som eier en aussie. Jeg forstår at mange er imot nye raser, men mange av de rasene dere selv sitter med er blitt avlet frem i løpet av de siste hundre årene - og startet som blandingsraser. Folks behov endrer seg med tiden, fordi våre levesett endrer seg. Jeg ønsker ikke å fremme avl som går på bekostning av gemytt og helse. Selv om det finnes mennesker med feil fokus, skal man ikke ta alle for én. Og hva de gjør i USA er virkelig ikke i mine hender å gjøre noe med. Alt er ekstremt der, i begge ytterpunkter. Jeg kan ikke gjøre annet enn å kjøpe meg en hund som kommer fra sunne og friske linjer (det er krav om øyelysning og HD/AD-rtg før avl), og evt velge å føre disse genene videre i nye kull.

Men nå er vi altså i en nokså annen tid; en opplysningstid hvor hunders helse har veldig stort fokus, og fortids raseavl sees på med tildels kritiske (kanskje til og med hatske) øyne. Miniatyrhunder sliter med en mengde problemer som følge av en ekstrem konstruksjon; for å nevne noe så er det patellaluksasjon, øyne som faller ut av skallen, kollaps av pusterør, heteslag, ekstrem pelsmengde som fører til alvorlige hudproblemer og bløt gane med følgelig pusteproblemer.

Miniatyr betyr jo i ordets rette forstand en ekstremt liten hund, og jeg ser ikke helt hvilke behov denne skal dekke som ikke andre gjør? En mastiff gjør ikke mer ut av seg enn en pomeranian når inne i hus, og hva angår sporter som agility osv så har man jo allerede raser som utmerker seg stort og som har en perfekt størrelse for sporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil ha en mindre brukshund så får man feks både kelpie og mudi i str under 50cm, pyrinerisk gjeterhund også...

Jeg greier ikke helt å se poenget. Men har du link til bruksoppdrettere av rasen i Sverige? :)

Annet enn at de er gjeterhunder, er det to helt andre hunder. Jeg har selv vurdert mudi ganske seriøst, men etter å ha møtt noen stykker og snakket med eierne, så ombestemte jeg meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er vi altså i en nokså annen tid; en opplysningstid hvor hunders helse har veldig stort fokus, og fortids raseavl sees på med tildels kritiske (kanskje til og med hatske) øyne. Miniatyrhunder sliter med en mengde problemer som følge av en ekstrem konstruksjon; for å nevne noe så er det patellaluksasjon, øyne som faller ut av skallen, kollaps av pusterør, heteslag, ekstrem pelsmengde som fører til alvorlige hudproblemer og bløt gane med følgelig pusteproblemer.

Miniatyr betyr jo i ordets rette forstand en ekstremt liten hund, og jeg ser ikke helt hvilke behov denne skal dekke som ikke andre gjør? En mastiff gjør ikke mer ut av seg enn en pomeranian når inne i hus, og hva angår sporter som agility osv så har man jo allerede raser som utmerker seg stort og som har en perfekt størrelse for sporten.

Takk, jeg jobber på dyreklinkk så jeg vet godt hva som definerer sykelig avl. Jeg kan godt ramse opp en lang rekke som medisinsk sett ikke burde eksistere i det hele tatt: f.eks engelsk bulldog som med få unntak, verken kan unnfange eller føde uten hjelp fra oss. Men jeg synes det blir for drøyt å trekke inn genetiske feil som ikke på noen måte vil kunne dukke opp hos MAS'en, i en slik diskusjon som dette. Vil du snakke genetikk og avl generelt, så ta det til en ny tråd. Av de tingene du nevner så vil kanskje patellaluksasjon være noe som kan forekomme, men det har jeg sett på alt fra russisk toy til BC. Du har aldri noen garanti. Ikke heng deg for mye opp i ordet miniatyr, fordi MAS'en er ikke egentlig en miniatyr. Ikke de som avles på i Nord Europa. Og utifra den rasestandarden som er satt i USA, vil veldig mange av hundene der borte (slik som de googlebildene), ikke bli stambokført heller. Det er det som er det gode med en stambok. Man luker ut de som ikke gjør en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det noen helsestatestikk?

Aussien har jo endel issus som EP, øyelidelser, Transitional Vertebra, tannmangel, spondliose o.l.

Hvordan er MAS med tanke på innavlsgrad på rasen? Ofte når man skaper nye raser så bruker man jo hyppig de samme hundene og linjeavler hardt. Og her er det jo evt linjeavlet på Aussie og ikke seperate raser.

Fins det noen statestikk på rasen i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BS! Bare av den grunn at mini aussie har blitt en "greie" så avles det som fy på SMÅ aussier, bare for å få SMÅ aussier. Er det sunn avl? Nei. Jeg har også sett flere med denne rasen fordømme de fleste oppdrettere... Alt alt aaaalt for mange vil bare lage små søte aussier. Helse kommer etterpå..

-Det trenger jo ikke å være usunn avl heller. Seriøse oppdrettere bør kunne klare å ha to tanker i huet av gangen, så det ikke kun er størrelse det går på. Hvordan ellers har man endt opp med de mindre hundene vi har i dag, som dansk-svensk gårdshund etc?

Og jo, ekstremt mange av de har dverg-preg. Mange av bildene du har postet viser hunder med små trekk forskjellige usunne greier de også. Store hoder og korte bein i forhold til kroppen etc. Men de er jo små, så da er det jo greit..

-Og alle andre raser har individer som er dårlige, det betyr ikke at rasen i seg selv er totalt ødelagt. Vil du legge ved et bilde og peke på hva du syns er galt?

Min aussie er 47cm mankehøyde. Hun kunne nesten vært en mini aussie. Det er ingen forskjell, bortsett fra at disse hundene blir en motegreie, en slags enkel versjon av aussien.. Liker du at amerikanerne lager mini malamuter? For det gjør de sikkert også. Det føles liksom som et slags hån av rasen, på et merkelig vis. Det gjør meg bare trist..?

Om du googler miniature australian shepherd og ser på bilderesultatene vil du se veldig mye rart.

-Men de fleste miniature australian shepherd som finnes enda og som blir gjenspeilet i bildesøk er jo fra USA, og det er som regel der man finner den mest ekstreme avlen. Alt skal være minst mulig, ha mest pels etc. Det er ikke bare denne hunden man finner mye rart i bildesøk da..

Hvorfor skal man lage en ny rase av en rase som allerede eksisterer? Appåtil en MINI versjon? Alle oppegående hundemennesker vet hvilke problemer som følger med små søte hunder. De blir populære, og folk avler over en lav sko.. Vips har man laget noe som ikke burde sett lyset. Som ikke har noen _grunn_ til å se lyset.

-Alle oppegående mennesker skjønner vel også at en hund kan være liten uten at det nødvendigvis MÅ være proppfult av feil og skavanker og bulende øyne og ditten og datten. Det finnes sunne, små hunder. Det finnes små hunder som ikke blir avlet på kun for å være "små og søte". Hvorfor kan ikke denne være en av de??

Om en aussie er for stor for en, for aktiv, krever for mye; så kjøper man en annen rase.. Man lager ikke en versjon av rasen som passer en. Aussien er en gjeter og brukshund, sportshund i ordets rette forstand. En potet. Hvorfor skal man ha en liten og en stor potet? Spesielt når den lille poteten bare blir ødelagt av mennesker uansett.

- Tankegang som dette syns jeg blir litt rart. Som om ikke aussien kom til fordi man ønsket å utbedre en rase man likte men mente hadde potensiale til mer, liksom? Sånn som alle andre raser.

Vet du str. på disse hundene?

-Nei, det gjør jeg ikke, men fant den via linken til @Anki samt facebookgruppen. Hun kan sikkert fortelle deg mer om størrelsen.

Som en sportshund du liksom. De blir avlet som selskapshunder... Som appåtil skal være så små, fargerike og søte som mulig. Det ender aaaldri bra. Sheltien f.eks sliter jo enda med at ingen vil snakke om at rasen kan ha HD osv. For nei, det fins ikke HD på sheltie...

Aussien har en god del helse-issues som må tas nøye hensyn til under avl, og jeg vil eller tør ikke tenke på hvor mye av dette som blir oversett i jakten på den perfekte lille søte dukkehunden med fine farger.. :(

Man kan FINT kombinere byliv med et aktivt hundeliv! Man trenger ikke ha en mini aussie for å gjøre det! Man kan ha en vanlig aussie, eller om den blir for stor, velge en annen rase..

En aussie tvers igjennom er avlet for å jobbe hele dagen, kunne snu sinte stae okser og passe på gården. En mini aussie er avlet for å være liten. Men samtidig avles de for å være små av individer som kanskje enda har en del ordentlig aussie i seg, og vips får man masse på kjøpet som man ikke hadde tenkt på heller.. Huuuff. Liker ikke å tenke på dette jeg :P

- Hvordan vet du at man avler på hundene kun for å få en liten "ubrukelig" hund? Mener du at det er umulig å få små hunder, samtidig som en bevarer gode egenskaper som en brukshund skal ha? Da bruker jeg igjen dansk-svensk gårdshund som eksempel. Eller JRT og andre terriere, sheltie (trass enkelte helseproblemer) osv. Ellers er jeg enig med deg at man må være forsiktig og svært seriøs i avl for å passe på at fokuset ikke forsvinner fra helse osv.

Spesielt tispen så jo noe snodig ut i formen. Det er ikke verdens mest sunneste bygget aussie det der, om hun er voksen.. :/ Hvor store er disse da?

-Enig med deg at tispen så snodig ut i formen her. Men jeg kommer samtidig over flere bilder hvor de ser sunne og sterke ut, så de finnes absolutt.

Nå er det ikke mening å være "forkjemper" for rasen, men det er enkelte ting jeg bare ikke klarer å skjønne meg på når det kommer til kritikk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det noen helsestatestikk?

Aussien har jo endel issus som EP, øyelidelser, Transitional Vertebra, tannmangel, spondliose o.l.

Hvordan er MAS med tanke på innavlsgrad på rasen? Ofte når man skaper nye raser så bruker man jo hyppig de samme hundene og linjeavler hardt. Og her er det jo evt linjeavlet på Aussie og ikke seperate raser.

Fins det noen statestikk på rasen i USA?

Det finner du ut av like godt som jeg. Jeg sitter ikke på noen papirer hvertfall. Avlsbasen er ikke så liten som du skulle tro, fordi størrelsene er så varierende hos aussien. En del som ikke kan stille sine små individer, "omregistrerer" og bruker dem i MAS-avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg jobber på dyreklinkk så jeg vet godt hva som definerer sykelig avl. Jeg kan godt ramse opp en lang rekke som medisinsk sett ikke burde eksistere i det hele tatt: f.eks engelsk bulldog som med få unntak, verken kan unnfange eller føde uten hjelp fra oss. Men jeg synes det blir for drøyt å trekke inn genetiske feil som ikke på noen måte vil kunne dukke opp hos MAS'en, i en slik diskusjon som dette. Vil du snakke genetikk og avl generelt, så ta det til en ny tråd. Av de tingene du nevner så vil kanskje patellaluksasjon være noe som kan forekomme, men det har jeg sett på alt fra russisk toy til BC. Du har aldri noen garanti. Ikke heng deg for mye opp i ordet miniatyr, fordi MAS'en er ikke egentlig en miniatyr. Ikke de som avles på i Nord Europa. Og utifra den rasestandarden som er satt i USA, vil veldig mange av hundene der borte (slik som de googlebildene), ikke bli stambokført heller. Det er det som er det gode med en stambok. Man luker ut de som ikke gjør en god jobb.

Altså, det er en "rase" som har fått benevnelsen miniatyr i rasenavnet sitt. I USA og AKC ser de også ut som en miniatyr. Jeg kan virkelig ikke se at FCI skal godkjenne en rase som ser akkurat ut som aussien men som er 3 cm kortere, for å sette det på spissen.

Dette er nå en gang eksteriørdrevet avl, og derfor får du også reaksjoner. Eksteriørdrevet avl fører med seg en rekke plager for dyrene på lang sikt, og det er veldokumentert i svært mange ledd.

Når rasene som er velkjente og mangetallige i dag ble laget og planlagt så gikk det over mange år. Man krysset inn andre raser for å endre arbeidsegenskapene til hundene eller få bedre funksjonalitet. Jeg kan ikke se at dette skal ha noen andre mål enn å produsere en gjeterhund i miniatyrstørrelse - med andre ord en tikkende bombe som alle 19-årige jenter kan få lyst på. Mentaliteten til aussien vil jo være akkurat den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner du ut av like godt som jeg. Jeg sitter ikke på noen papirer hvertfall. Avlsbasen er ikke så liten som du skulle tro, fordi størrelsene er så varierende hos aussien. En del som ikke kan stille sine små individer, "omregistrerer" og bruker dem i MAS-avl.

Unnskyld?

Hvor finner jeg statestikk da? Jeg har googlet og finner ikke noe informasjon. Men jeg regnet med at du som engasjert kunne henvise til det.

Men greit da vet jeg at engasjerte i rasen ikke ønsker snakke om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er en "rase" som har fått benevnelsen miniatyr i rasenavnet sitt. I USA og AKC ser de også ut som en miniatyr. Jeg kan virkelig ikke se at FCI skal godkjenne en rase som ser akkurat ut som aussien men som er 3 cm kortere, for å sette det på spissen.

Dette er nå en gang eksteriørdrevet avl, og derfor får du også reaksjoner. Eksteriørdrevet avl fører med seg en rekke plager for dyrene på lang sikt, og det er veldokumentert i svært mange ledd.

Når rasene som er velkjente og mangetallige i dag ble laget og planlagt så gikk det over mange år. Man krysset inn andre raser for å endre arbeidsegenskapene til hundene eller få bedre funksjonalitet. Jeg kan ikke se at dette skal ha noen andre mål enn å produsere en gjeterhund i miniatyrstørrelse - med andre ord en tikkende bombe som alle 19-årige jenter kan få lyst på. Mentaliteten til aussien vil jo være akkurat den samme.

Syns absolutt ikke det er noe heldig at den har miniatyr i sitt rasenavn - særlig fordi det ikke er snakk om en 20cm høy hund, men nærmere 40. Det er stor forskjell på å plukke ut de minste hundene i avlen for å nå ned til en 40cm +/-, i forhold til å ekstremavle til det blir en virkelig miniatyrhund på rundt 20 cm. Det er jo såklart eksteriørdrevet avl likevel, men man får mye mindre ekstreme trekk, i og med at små individer dukker opp i vanlige aussiekull.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...