Gå til innhold
Hundesonen.no

Saltvannsakvariet mitt.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Jeg tar det som det kommer. At alt går bra er det viktigste, pent blir det uansett. Men ser jo noen koraller på jobben jeg kan tenke meg, men er ikke alt jeg kan/bør ha. Men at det fungerer som det skal er det jeg fokuserer mest på. Siste jeg vil er at alt går til ******* fordi jeg har vært utålmodig.

Vokser korallene i akvariet? Høres stilig ut, men syns det er fint å høre at det viktigste er å ha ett godt lite økosystem neddi der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For to uker siden tok jeg med meg en pussereke hjem. Han er litt sjenert, så måtte ta et bilde fra saltvannsforum.no

cleaner_shrimp150x117_zpsd92968c3.jpg

Ellers har sandstjerna mi kommet litt opp av sanda så jeg fikk tatt et bilde av den. Kjedelig, men gjør mye nytte i akvariet.

6a70a7c0-1a1d-442e-b207-e2a74c737775_zps

På torsdag kveld fikk vi inn en kjempefin saltvannssending, og jeg falt pladask for disse to sjøstjernene. Skulle vel egentlig bare ha en, men det er sjeldent vi får noen som ser slik ut og jeg fikk en veldig hyggelig pris av sjefen så jeg tok med meg begge to. :)

caac90b9-0b13-439f-b6ce-7070036954f8_zps

Dessverre går ikke alltid ting på skinner, heller ikke i akvarium. Noe skjedde med den ene stjerna, og etter å ha sendt bilde til sjefen fikk jeg vite at den mest sannsynligvis kom til å dø. I naturen kan disse regenerere mesteparten av seg sev. Og en slik femarmet stjerne kan bli til fem nye hvis den deles opp. Men det er ikke bestandig det går like bra i akvarium, da det ikke er et naturlig sted for den å bo. Men jeg skal la den være i karet til den så og si er oppløst, for det kan hende at den klarer det.
Mest sannsynligvis ikke, men lov å håpe.

(Hvis dere ser på midten så er det der den "deler" seg. )

502080a5-b420-486e-8468-6575944ea5c2_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 2 months later...

Hadde helt glemt tråden! Den stjerna døde dessverre. Mistet noe levende dyr, noe som gjorde meg litt demotiverende. Så har ikke kjøpt så mye levende dyr, fordi det var så kjipt når de døde tilsynelatende uten grunn.

I våres døde plutselig mye i karet. Ikke fisk/nyttedyr men koraller og diverse. Viste seg at jeg hadde fått et heftig fall av Ca (calsium). I saltvann er det ikke behov for å tilsette Ca i begynnelsen men etterhvert blir det "spist opp i karet. Jeg glemte det litt og siden det var stabilt droppa jeg å teste en stund. Brukte flere uker på å få den opp igjen, den skal ligge på ihvertfall 450 og den lå på 160. Fisk ogsånt klarer seg men ikke det andre. Fikk den opp etter myyye ca-buffer.

Etter det kom algene. Var et teppe med alger på samtlige levende stein. Etter to ueffektive algemiddelkurer satte jeg inn en ekstra sirkuleringspumpe og i løpet av noen dager var så og si alt borte.

Tok noen bilder nå. Har ikke kjøpt så mye etter Ca droppet ettersom at sommeren ikke er høysesong på saltvann. Men kommer nok noen godbiter i butikken snart (både fisk og annet gøy) og da er planen å kjøpe litt og ommøblere litt i karet. Alt av de små greiene er avleggere fra jobben som jeg bare stapper i steinene. Så gror de seg fine og større :)

post-10791-0-42545200-1439316769_thumb.j

post-10791-0-27798400-1439316787_thumb.j

post-10791-0-83291000-1439316805_thumb.j

post-10791-0-45897500-1439316822_thumb.j

(aner ikke hvorfor de er sidelengs, dere får snu huet :P )

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker jo fort fire hundre bare i bensin da, så spørs hvor billig det blir da :P Får jo sånt "grisebillig" på jobb. :) Men hvis jeg tilfeldigvis er i nærheten eller hopper på noen som skal på auksjon så kan jeg jo det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker jo fort fire hundre bare i bensin da, så spørs hvor billig det blir da :P Får jo sånt "grisebillig" på jobb. :) Men hvis jeg tilfeldigvis er i nærheten eller hopper på noen som skal på auksjon så kan jeg jo det :)

Haha, da er det kanskje ikke verdt det nei :P Men det er veldig gøy, og som sagt en del koraller som går for et par tiere, så du burde få det med deg hvis du er i nærheten!

Ellers så begynner karet ditt å se flott ut! Klovnefisk :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre alltid sånn :lol:

Men utifra det lille jeg kan om saltvann så tar det vel lang tid før de vokser seg til og ser ferdige ut? Steinene og korallene er som regel ganske små når de kjøpes (hvsi man ikke vil ruinere seg da..)? Så bare vær tålmodig så blir det nok bedre etter hvert! Jeg synes det er ille nok å vente på mine ferskvannsplanter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander litt begreper! Sorry, er ikke god på saltvann :P korallene vokser etterhvert, og de vil jo dekke ganske mye når det får gått litt tid. Jeg synes det ser veldig bra ut med plasseringen, jeg :) Tror det kommer til å bli veldig, veldig bra. Man kan liksom ikke sitte og sammenligne med alle på nettet, for da blir man til slutt sprø :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det går bra, jeg er ikke noe flink jeg heller :lol: Ja kanskje litt dumt å sammenligne med andre. :) Men håper det kommer noe artig fremover så har jeg noe å bruke penger på :P Så får jeg prøve å huske å oppdatere tråden. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tre siste kjøp av levende: En sandsneglene da den ene ble spist, en bitteliten og veldig sjenert pussereke og en fantastisk flott scooterblenny. Jeg bytta også vekk den ene ermittkrepsen min da den har blitt slem. På fredag får vi en korallsending, så da finner jeg kanskje et passende leketøy til klovnene. :)

post-10791-0-23216800-1440520976_thumb.j

post-10791-0-85858800-1440520988_thumb.j

post-10791-0-58796300-1440520996_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
21 minutter siden, Lunatic skrev:

Jeg er så misunnelig på saltvannet ditt! 

Hehe kanskje ikke akkurat nå, driver og pusser opp til den store gullmedalje så det har blitt litt forsømt, så har blussa opp litt trdalger og jeg drar bare kjapt over glasset så er litt grønt her og der :P  må ta en sjau når jeg har tid, men de overlever heldigvis litt alger enn så lenge.   Men er veldig glad jeg starta det opp, er veldig pent og fiskene er så ålreite. Han rare digger å spise frossenmat av fingra mine f.eks :lol:  Da koser han seg! Og når det er mat pipler det frem med med stjerner, reker og snegler jeg ellers aldri ser. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...