Gå til innhold
Hundesonen.no

Rallylydighet - hvor begynne?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har såvidt små luktet på rally lydighet, og syns det ser litt gøy ut. Problemet her er at jeg aldri har sett at det er arrangert rally-lydighets stevne her i nærheten - og vet heller ikke om noen klubber som driver med dette. Så - hvordan begynner man da? Kanskje noen kan fortelle litt om rally? Hvor får man lært skiltene? Er det forskjellige skilter og baner i klasse 1? Hvor finner jeg oversikt over stevner? Bor forøvrig i Troms...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rally-lydighet.com/ her er en plass du kan starte litt, her finner du både reglementet og skilter

http://web2.nkk.no/no/arrangor+_frivillig/prover/terminliste/ her finner du terminlista over offisielle prøver (ser det er stevne i Tromsø i oktober, er det innenfor kjørbar avstand for deg?), uoffisielle har jo klubbene selv oversikt over. Facebook kan jo kanskje være en måte å få kontakt med treningsvenner på?

Er ikke veldig erfaren med rallydighet selv, begynte så vidt å snuse på det rett før sommeren for å få bukt med konkurransenerver, men merker jo at det for meg har vært veldig bra å ha erfarne folk rundt meg som er ivrige på å forklare skilt, eller, ikke nødvendigvis skiltene, men alt i mellom liksom. Er mye man kanskje ikke tenker over helt, hehe. Er nok noen mere erfarne her som kan fortelle mer, @simira kanskje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har såvidt små luktet på rally lydighet, og syns det ser litt gøy ut. Problemet her er at jeg aldri har sett at det er arrangert rally-lydighets stevne her i nærheten - og vet heller ikke om noen klubber som driver med dette. Så - hvordan begynner man da? Kanskje noen kan fortelle litt om rally? Hvor får man lært skiltene? Er det forskjellige skilter og baner i klasse 1? Hvor finner jeg oversikt over stevner? Bor forøvrig i Troms...

Som nevnt over, på www.rally-lydighet.com finner du egentlig alt du trenger. Under "Om rallylydighet" så finner du en brosjyre om rallylydighet, regelverket, og skilt. I regelverket (og under skilt, i en fil med miniatyrskylt med beskrivelser) så finner du ganske detaljerte beskrivelser av hvordan hvert enkelt skilt skal gjennomføres. Regelverket beskriver alt du trenger å vite om konkurransene, hva som er forskjellig i klassene, osv.

Det er forskjellige baner hver gang, det er det dommeren som tegner for hvert stevne (i likhet med agility, eller sprang for hest). Det er et sett med skilt for klasse 1. I klasse 2 består en bane av klasse 1-skilt pluss et minimum antall skilt fra klasse 2, som er litt vanskeligere. Klasse 3 skal ha noen skilt fra klasse 3, og noen fra de lavere klassene, osv. En bane består av 15-22 skilt inkl start og mål.

Jeg ser Narvik og Harstad hundeklubber på oversikten på NRL, men sjekk klubbene i Tromsø også, jeg mener at noen har holdt rallykurs der tidligere ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, på www.rally-lydighet.com finner du egentlig alt du trenger. Under "Om rallylydighet" så finner du en brosjyre om rallylydighet, regelverket, og skilt. I regelverket (og under skilt, i en fil med miniatyrskylt med beskrivelser) så finner du ganske detaljerte beskrivelser av hvordan hvert enkelt skilt skal gjennomføres. Regelverket beskriver alt du trenger å vite om konkurransene, hva som er forskjellig i klassene, osv.

Det er forskjellige baner hver gang, det er det dommeren som tegner for hvert stevne (i likhet med agility, eller sprang for hest). Det er et sett med skilt for klasse 1. I klasse 2 består en bane av klasse 1-skilt pluss et minimum antall skilt fra klasse 2, som er litt vanskeligere. Klasse 3 skal ha noen skilt fra klasse 3, og noen fra de lavere klassene, osv. En bane består av 15-22 skilt inkl start og mål.

Jeg ser Narvik og Harstad hundeklubber på oversikten på NRL, men sjekk klubbene i Tromsø også, jeg mener at noen har holdt rallykurs der tidligere ihvertfall.

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å spørre! Holder på å utdanne meg til dommer, så trenger å lære meg svarene på alle spørsmålene som nybegynnere kan finne på å stille. :)

Jeg lurer forresten på en ting, håper det går greit at jeg låner tråden :)

Jeg og dyret skal starte vårt første stevne i oktober og planen er at andre stevne blir i november. Jeg tenkte jeg skulle melde meg på stevne to allerede nå, men hva skjer hvis jeg får direkte opprykk første stevne? Er ikke voldsom stor sjanse, men hvis vi greier det vil jeg gjerne starte klasse to i november. Skal jeg melde meg på i klasse en eller to? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du starte på Hadeland Gro? Det tenkte jeg å gjøre også :D

Hvis du får direkte opprykk sender du bare en mail til de som skal holde stevne og ber dem om å flytte deg opp i klasse 2 :)

Jepp! Veldig kort reisevei, så da må jeg benytte sjansen :) Dessuten har dyret vært noen ganger i hallen, så jeg har et lite håp om at han husker at han er på jobb og ikke på snusern!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer forresten på en ting, håper det går greit at jeg låner tråden :)

Jeg og dyret skal starte vårt første stevne i oktober og planen er at andre stevne blir i november. Jeg tenkte jeg skulle melde meg på stevne to allerede nå, men hva skjer hvis jeg får direkte opprykk første stevne? Er ikke voldsom stor sjanse, men hvis vi greier det vil jeg gjerne starte klasse to i november. Skal jeg melde meg på i klasse en eller to? :)

Skal du starte på Hadeland Gro? Det tenkte jeg å gjøre også :D

Hvis du får direkte opprykk sender du bare en mail til de som skal holde stevne og ber dem om å flytte deg opp i klasse 2 :)

Da ses vi på Hadeland, sannsynligvis. Eneste stedet jeg konkurrerer innendørs. Som Turb her sier, meld deg på i klasse én, og så send mail og si fra dersom du får direkte opprykk.

Jepp! Veldig kort reisevei, så da må jeg benytte sjansen :) Dessuten har dyret vært noen ganger i hallen, så jeg har et lite håp om at han husker at han er på jobb og ikke på snusern!

Ta ham inn i hallen litt før dere skal starte og jobb litt med kontakt og øvelser og ikke snuse? Det må jeg definitivt. Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ses vi på Hadeland, sannsynligvis. Eneste stedet jeg konkurrerer innendørs. Som Turb her sier, meld deg på i klasse én, og så send mail og si fra dersom du får direkte opprykk.

Ta ham inn i hallen litt før dere skal starte og jobb litt med kontakt og øvelser og ikke snuse? Det må jeg definitivt. Lykke til! :)

Det gikk overraskende bra med kontakten under "testkjøringa" som du var med på, så jeg har trua! :) Håper vi sees ja!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har såvidt små luktet på rally lydighet, og syns det ser litt gøy ut. Problemet her er at jeg aldri har sett at det er arrangert rally-lydighets stevne her i nærheten - og vet heller ikke om noen klubber som driver med dette. Så - hvordan begynner man da? Kanskje noen kan fortelle litt om rally? Hvor får man lært skiltene? Er det forskjellige skilter og baner i klasse 1? Hvor finner jeg oversikt over stevner? Bor forøvrig i Troms...

Etter å ha lest skilt og reglar er det jo berre å spør her om du lurer på noko teoretisk;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvis du feiler på en øvelse, kan man virkelig gjøre det om igjen? Leser i regelverket ang repetisjoner. Altså hvis man skal gjøre sitt-dekk-sitt og hunden gjør sitt - dekk - stå, kan man gjøre det en gang til og så ikke få trekk for det?

Du kan (og bør absolutt) gjøre det om igjen, men du får trekk for det, 3 poeng tror jeg det er for en repetisjon. Gjør du øvelsen feil uten å repetere så blir du diska. Been there, done that :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de sier over, du har et visst antall repetisjoner. Gjør du en øvelse feil (ekstra sitt f.eks.) så kan du ta med deg hunden, gå litt tilbake og gå frem til skiltet på nytt, og gjennomføre igjen. Viktig at man er tydelig på at man repeterer slik at dommer ikke tror du tar en ekstra øvelse bare.

Det er 3 poengtrekk for hver repetisjon, i tillegg til at det kan være tidkrevende, så man faller fort ut av toppsjiktet på det. Repeterer du for mange ganger så disker du.

Klasse 1: 5 repetisjoner

Klasse 2: 3 repetisjoner

Klasse 3: 1 repetisjon

Elite: Ingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...