Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta kontakt om senere kull når de har valper på tispen nå ?


Izsa
 Share

Recommended Posts

Hei, nå har jeg funnet et perfekt kull til salgs.
Men realiteten er jeg verken har tid, penger eller energi til en valp nå.
Så jeg har veldig lyst å ta kontakt med oppdretteren om muligheten for å kjøpe en valp fra denne tispen i et senere kull.
Tispen har bare gitt et fantastisk inntrykk, utrolig god stamtavle og nesten hele slekten er HD og AD A og B.
Men dette ser ikke ut som en oppdretter, hvertfall ikke noe hjemmeside.
Fant bare annonse på FINN.no

Ville dere som er oppdrettere blitt irritert at jeg tok kontakt om et seinere kull når dere prøver å selge de siste valpene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du så mye om sykdomshistorie i slekten, om du ikke har vært på noen hjemmeside/dogweb eller kontaktet oppdretter? *forvirret* Uansett, angående dette med at du mener det ikke ser ut som en oppdretter pga mangelen på hjemmeside, så er det jo sånn at man er en oppdretter så fort man får kull på hunden sin, men det kan jo være at vedkommende ikke har hjemmeside likevel.

Tilbake til det du egentlig spør om, jeg er ikke oppdretter men ville absolutt ikke blitt irritert dersom noen tok kontakt angående fremtidige kull mens jeg enda hadde valper ledig i et nåværende kull. Det vitner bare om at hundekjøp er planlagt. Jeg har selv tatt kontakt med oppdrettere angående kull så langt frem i tid at de har hatt opptil 3-4 kull planlagt før det kullet jeg har ønsket valp fra, og kun fått positive tilbakemeldinger der.

Ellers vil jeg bare si det er veldig lurt å spørre oppdretter enda mer angående sykdomshistorie, gemytt osv, for det er desverre veldig lett å pynte litt på sannheten på en FINN-annonse (eller på en hjemmesiden for den del). Bare bli helt sikker på at dette er en seriøs oppdretter, at de fyller kravene til å få de registrert og helst vel så det :)

Ut av nysgjerrighet, hvilken rase ser du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det og fått vite at de mest sannsynlig kommer til å planlegge nytt kull om to år.

Vi har faktisk holdt god kontakt via facebook og de har vært ivrige med å vise meg bilder fra det første kullet, veldig koselig.

Så når det neste kullet kommer og alt passer for meg å ha valp da så kjenner jeg og oppdrettere hverandre ganske så godt, de får fulgt med på mitt hundeliv via facebook og ser at hunden får det bra og jeg får fulgt med på moren til kullet, helt perfekt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå har jeg funnet et perfekt kull til salgs.

Men realiteten er jeg verken har tid, penger eller energi til en valp nå.

Så jeg har veldig lyst å ta kontakt med oppdretteren om muligheten for å kjøpe en valp fra denne tispen i et senere kull.

Tispen har bare gitt et fantastisk inntrykk, utrolig god stamtavle og nesten hele slekten er HD og AD A og B.

Men dette ser ikke ut som en oppdretter, hvertfall ikke noe hjemmeside.

Fant bare annonse på FINN.no

Ville dere som er oppdrettere blitt irritert at jeg tok kontakt om et seinere kull når dere prøver å selge de siste valpene ?

Jeg tror ikke noen blir irritert eller "plaget" på noe vis av at noen liker hunden(e) deres. En mail ekstra nå spiller jo ingen rolle, du skal jo ikke ha valp nå uansett, så om du ikke sender mail så vil det jo uansett ikke bidra til at de får solgt valpene raskere. Om de planlegger kull senere så er det vell utelukkende positivt å ha interesserte på liste slik at de har mer forutsigbarhet neste gang. Og det er jo heller ikke negativt å ha god tid på å bli kjent, samt at har de slike som deg så har de også flere til å spre ordet ved evt kull. Ta kontakt du, det er utelukkende positivt vil jeg si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :) Jeg har vært på dogweb det er der jeg gikk igjennom helse. Man ser jo ikke alt der men en god begynnelse. Dermed satt jeg igjen med godt inntrykk.

Jeg ville ikke ta kontakt å spørre mer hvis det ble plagsomt i siste bit av å selge resten av valpene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vanvittig mange henvendelser på mine valper, så jeg ville nok kanskje ventet til nåværende kull er solgt jeg.

Men det spørs jo veldig da, enkelte har jo ventelister lenge før kullet i det hele tatt blir annonsert. Det hender jo at det er en kombinasjon mange er interessert i og at det der alt er påbegynt valpeliste, selv om ikke alle valpene i nåværende kull er tinget. Da er det litt kjipt hvis det er lang venteliste og man ender opp uten valp fordi man var redd for å virke plagsom. Noe jeg virkelig ikke kan begripe at noen oppdretter ville syns uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det spørs jo veldig da, enkelte har jo ventelister lenge før kullet i det hele tatt blir annonsert. Det hender jo at det er en kombinasjon mange er interessert i og at det der alt er påbegynt valpeliste, selv om ikke alle valpene i nåværende kull er tinget. Da er det litt kjipt hvis det er lang venteliste og man ender opp uten valp fordi man var redd for å virke plagsom. Noe jeg virkelig ikke kan begripe at noen oppdretter ville syns uansett.

Det er ikke plagsomt, det er bare ganske hektisk og når det er hektisk er det fort at noe går i glemmeboka. Derfor ville jeg ventet litt, fordi det er ikke spesielt sannsynlig at de har så lange ventelister om de ikke har solgt de valpene de har nå en gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke plagsomt, det er bare ganske hektisk og når det er hektisk er det fort at noe går i glemmeboka. Derfor ville jeg ventet litt, fordi det er ikke spesielt sannsynlig at de har så lange ventelister om de ikke har solgt de valpene de har nå en gang.

Jeg ville nå ha sendt en mail uansett, for å være på den sikre siden. De fleste holder en liste hvor de skriver ned hvem som er interessere i hvilket kull, for at det ikke skal gå i glemmeboka. Uansett vil det ikke være vanskeligere enn å sende en ny mail dersom man ikke hører noe på en stund, f.eks etter at parring er blitt annonsert. Jeg tenker altså at jeg heller vil risikere å bli glemt litt for så å komme med en liten påminnelse, enn å risikere å bli for sent ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå ha sendt en mail uansett, for å være på den sikre siden. De fleste holder en liste hvor de skriver ned hvem som er interessere i hvilket kull, for at det ikke skal gå i glemmeboka. Uansett vil det ikke være vanskeligere enn å sende en ny mail dersom man ikke hører noe på en stund, f.eks etter at parring er blitt annonsert. Jeg tenker altså at jeg heller vil risikere å bli glemt litt for så å komme med en liten påminnelse, enn å risikere å bli for sent ute :)

Ja, det er din mening. Jeg har bare gjort det samme - sagt min mening. TS gjør som hun selv vil uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Izsa

Er det en labrador du skal ha?

De mest ettertraktede linjene trenger sjeldent å bli annonsert på finn, valpene er bortlovet i lang tid før kullet har sett dagens lys.. Jeg vil uansett ha sjekket det opp med den aktuelle raseklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det er din mening. Jeg har bare gjort det samme - sagt min mening. TS gjør som hun selv vil uansett ;)

Såklart gjør hun som hun vil, men hun spurte om råd og det er grunnen til at jeg svarte, ikke for å kverulere men for å si hvorfor jeg mener det kan være like greit å sende en en mail først som sist :)

Lykke til uansett @Izsa :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker valp fra kull etter samme tispe som har kull nå, så er det jo ikke noe hastverk. Hvis jeg var deg ville jeg tatt en runde rundt til flere oppdrette og HILST på hundene og følt litt på hva DU ønsker deg i hunden og hvordan kontakten mellom deg og oppdretter føles. Da får du også bedre oversikt over hva som finnes rundtomkring, da det er MYE som er viktigere enn HD-status. :)

Hilsen en som er veldig opptatt av magefølelse og kjemi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det @Kiyomi sier er veldig viktig. Husk at alle slektstavler ser fine ut på Dogweb... :ahappy:

Skal du være sikker på hva du får så bør du ha møtt både mor- og farshunden, og du bør ha sett dem i interaksjon både med mennesker og dyr. I tillegg kan det jo være at du ønsker noen spesifikke egenskaper hos en hund, noen oppdrettere velger å ikke kategorisere samkjønnsaggresjon, manglende jaktlyst, dårlig førerorientering som problemer, og noen fokuserer kun på eksteriør og "familiehunder". I tillegg er det regler på hvor mange kull en tispe kan ha, og hvor gammel hun bør være ved siste kull. Det er ikke gitt at tisper får flere en ett kull heller.

HD er mangefaktorielt, og det er bare 20-30 % som er arvbart, det kan dukke opp nærmest hvor som helst i et ellers fritt kull. Forskning viser at både fôr, mosjonering, belastning, vekst hos valpen, kalsiumtilgang osv påvirker også i stor grad.

Gå på utstillinger, bruksarrangement, jaktprøver (avhengig av hvilken type hund det er snakk om og ditt mål med hundeholdet).

En generell sykdom innenfor hundeverdenen er at alle synes sine egne hunder er verdens vakreste. Det er veldig sjeldent tilfelle, og de er enda sjeldnere riktig flotte bikkjer (mtp både gemytt og mentalitet). Så da er du herved advart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjøpt valp før, så dette er bare synsing fra min side, men ville det ikke være lurt å ta kontakt nå sånn at hun får hilse på dette kullet? På den måten får man jo ikke bare hilst på moren (som vel er vanlig at man får lov til), men det er jo også en gyllen mulighet for å se hvordan moren oppfører seg med valpene sine? Gitt at det er samme tispe TS ønsker valp fra ved en senere anledning såklart. Nå tar jeg altså utgangspunkt i at TS har bestemt seg for denne oppdretteren - ellers er støtter jeg alle andre kommentarer om at hun bør sjekke ut andre/hilse på/kontakte raseklubber osv. før hun bestemmer seg helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde fått en epost for noen uker siden (mens det fortsatt var mulig at bikkja var drektig) fra noen som ikke ville ha valp fra det kommende kullet, men vente til neste, så ville jeg takka for henvendelsen, men bedt dem ta kontakt igjen seinere. Folk er sjelden "lojale" i over et år uansett og mye kan skje underveis.

Til det med å ta kontakt og besøke det nåværende kullet: Det er mye mulig ting hadde stilt seg annerledes i virkeligheten, men mtp hvor mye mennesker jeg har hatt på besøk i løpet av mine år som shibaambassadør, bare fordi jeg synes det har vært viktig at folks møte med rasen skal være hyggelig, så trur jeg kanskje ikke jeg hadde syntes det hadde vært så aktuelt med besøk fra "kreti og pleti" mens valpene var her, tida til overs ville blitt brukt på mennesker som venter på valpen sin og "mine" folk som jeg vil at skal få hilse på. Det er ganske utmattende å være så tilgjengelig for alle som bare vil ha, uten å bidra tilbake.

Jeg er farga av det å sannsynligvis ha vært den på Østlandet som har solgt mest shibavalper av alle de siste åra, og det uten å produsere et eneste kull sjøl, og av timelange telefonsamtaler og lange e-postutvekslinger med fremmede. Noe jeg har gjort med glede, men som jeg nå kjenner at jeg skal sette kroken på døra for. Det er slett ikke sånn at alle føler dette, (spesielt ikke aktive oppdrettere håper jeg!) men TS kan nok med fordel vente litt med å ta kontakt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet rase :) Akkurat dette kullet er av schäfer.
Men Bølla du har rett at jeg har sett på blandt annent labrador, golden og flatcoated. Disse er de rasene som er mer passende for meg.
Schäfer er jo drømmmerasen og kanskje en håndfull for mye nå. Jeg pleier å se vekk og huske dette men, dette kullet klarte jeg ikke å se vekk fra. Og når jeg fikk se så god stammtavle på tispen var jo jeg solgt..

Jeg vet at jeg må møte tispen og oppdretter om de skal ha et kull til på tispen. Om jeg ikke liker forholdene/ gemytt eller helse kjøper jeg ikke.

Jeg kan lagre nummeret deres, å håpe jeg møter en av hennes valper før neste år for å ringe siden.

Det er så håpløst å velge rase, fornuften forsvinner i ønske tankene noen ganger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet rase :) Akkurat dette kullet er av schäfer.

Men Bølla du har rett at jeg har sett på blandt annent labrador, golden og flatcoated. Disse er de rasene som er mer passende for meg.

Schäfer er jo drømmmerasen og kanskje en håndfull for mye nå. Jeg pleier å se vekk og huske dette men, dette kullet klarte jeg ikke å se vekk fra. Og når jeg fikk se så god stammtavle på tispen var jo jeg solgt..

Jeg vet at jeg må møte tispen og oppdretter om de skal ha et kull til på tispen. Om jeg ikke liker forholdene/ gemytt eller helse kjøper jeg ikke.

Jeg kan lagre nummeret deres, å håpe jeg møter en av hennes valper før neste år for å ringe siden.

Det er så håpløst å velge rase, fornuften forsvinner i ønske tankene noen ganger :D

Schæfere er fantastiske hunder, det er jeg helt enig i.

Men det er også en rase som sliter med veldig mye sykdommer og problemer, og de har jo skilt opp helt mellom bruks og utstilling, med de følger det har. Du ser ingenting om ryggsmerter pga skralt kryss, eksemer, allergier osv på Dogweb.

På generell basis er det vanskelig å sitte på finn,no og glo på hunder, en vis dame sa en gang at man skal aldri se på en valp for å vurdere om man skal kjøpe hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, man trenger jo ikke kreve så himla mye for å vise interesse, ikke trenger man å love at man skal ha valp om 2 år heller. Jeg ville sendt en mail, skrevet kort hva jeg vil også avsluttet med at jeg gjerne venter på svar til ting er litt roligere å det passer bedre. Det går jo an å nevne at grunnen til at du tar kontakt (sånn utover at hunden er spennende og du liker den) er at du ikke har sett noen hjemmeside e.l. og ønsker å holde kontakten/følge med litt til evt senere kull. Evt sleng på at du sender en ny mail om en liten stund om du ikke hører noe i tilfelle det går i glemmeboken, så slipper man å legge noe som helst over på oppdretter.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes alltid det er hyggelig med "early birds", jeg - gir alltid tilbakemelding om at det er flott at folk planlegger ordentlig og tar valget seriøst. :) Er det spesielt travle dager, gir jeg beskjed om at jeg tar kontakt igjen eller ber dem om å ta kontakt på det og det tidspunktet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...