Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat, dårligere kvalitet?


Margrete
 Share

Recommended Posts

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hundene skal ha noe mindre av det fôret enn andre, slik at du må sjekke prisen per dag, ikke per kg. Om vi skal fullfôre Kovu (40 kg) på det så koster det en tusenlapp i mnd, noe som er ca 300 mer en

Men til vitapros fordel, så er det magisk og hjelper mot alt. Søster ble informert om at det b.l.a var effektivt mot nesemidd på jobbintervju der (Sånn fullstendig OT, liksom)

Er mye sure miner fra dyrebutikker ihvertfall, fordi V&H selger grisebillig til privatpersoner som Nemi sier. Flere butikker har sluttet med fòret pga det, man tjener ikke voldsomt mye på det fra

Dere som halvforer, hvordan måler dere da? @Siri ?

Måler? Næææææhhhhh... jeg bare tar på slump, jeg :lol:.

Dvs når jeg har glemt å ta opp V&H får de jo bare tørrfôr, og da blir det to målebeger hver, får de V&H er det ei halv halvkilospølse på hver + et målebeger tørrfôr (ja, de får omtrent like mye mat). Ikke spør meg hvor mye det målebegeret inneholder :lol: :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyresjappa får det forhåpentligvis inn snart, de leverer på døra i Oslo og Akershus. Jeg venter antagelig til de får det inn, for er utrolig fornøyd med servicen der.

Ellers har de det på animail.no, men har ingen erfaring med dem.

Veldig fornøyd me Animail til katterelaterte kjøp i hvert fall! Har også kjøpt Orijen RR der når de hadde kampanje på det. Kommer på døra via UPS. God service og rask levering. :)

Dere som halvforer, hvordan måler dere da? @Siri ?

Fôrer 50/50. ser da på anbefaling til produsent og halverer den mengden rett og slett. Nå når vi drev med slanking fikk han 125g V&H og 50 - 75g Orijen RR, alt etter mengden aktivitet. På aktive dager ga jeg gjerne opp mot 100g tørrfor og et tyggeben også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste vel 39,90 og 43,90 eller noe sånt (avhengig av type) og det er et drøy halvkilo i pakken.. Så for dyrt til at vi gidder i alle fall.

De første to åra vi foret på vom ble alt spist med stor iver. Nå er det enkelte leveringer til og med matglade retrieveren ikke vil røre. Det lukter forøvrig så sterkt av det at til og med jeg synes det lukter vondt (jeg har aldri forstått de som har klaget på det tidligere). Rutiner for tining og frysing er omtrent akkurat de samme.

Æsj, det ble vel dyrt, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har link til info om dette Ekslusiv her til lands?

Får man V&H 100gr hamburgere i Norge?

Vi har fått flere titalls dårlige 0,5kg-pølser, men vi skiftet område å kjøpe fra og har deretter bare fått bare bra bortsett fra èn.

Sånt håper jeg at blir meldt fra om til både butikk og Vom og hundemat. For her er det jo noe som må ha skjedd, sannsynligvis butikken som har oppbevart det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt håper jeg at blir meldt fra om til både butikk og Vom og hundemat. For her er det jo noe som må ha skjedd, sannsynligvis butikken som har oppbevart det feil.

Selvfølgelig ble det varslet. Det var fra samme leveranse som hadde ankommet dagen før, resten av den varianten var like dårlig, hva som hadde skjedd fikk jeg aldri svar på i etterkant.

Kan ikke telle på èn hånd hvor mange ganger jeg har lukket frysere eller kjøleromsdører i forskjellige dyrebutikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullfôrer på VoH, og er veldig fornøyd. Hender de får litt tørrfôr oppi fordi jeg har tint litt for lite kjøtt eller bare for å variere litt, men stort sett så får de bare VoH. Syns de fungerer helt utmerket på det, og kommer til å fortsette å fôre på VoH :ahappy:

Ser forøvrig, siden det var noen som nevnte hypen med VoH, at det er Orijen som er the new shit nå, så jeg antar vi har en diskusjon om kvaliteten på det om noen år også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har föret av og på med v&h i 7 år, og har ikke merket noen forskjell. Men så har jeg ikke hatt noen topp prestasjonshunder heller. De gikk på TOTW og Orijen imellom v&h slagene og de får fortsatt det når vi er på hytta (men lurer på om vi skal prøve "kjøttbollene" til v&h der istede) merker forskjell på når de går på tørrföret og når de får v&h, spesielt på Tuva som fiser og driter mye av tørrför. Etter å ha vært på hytta sammenhengende i et par uker i sommer med endel aktivitet så Tuva ut som en belsen fange :P Uansett hvor mye tørt hun får så tar hun det tydeligvis dårlig opp.

Hva annbefalt mengde til mine er har jeg ikke regnet på, förer etter hold :) Både når det kommer til v&h og tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forøvrig, siden det var noen som nevnte hypen med VoH, at det er Orijen som er the new shit nå, så jeg antar vi har en diskusjon om kvaliteten på det om noen år også :P

Det foret bør være svinbra til den prisen, jeg lar meg ikke lure av den hypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foret bør være svinbra til den prisen, jeg lar meg ikke lure av den hypen.

Hundene skal ha noe mindre av det fôret enn andre, slik at du må sjekke prisen per dag, ikke per kg. ;) Om vi skal fullfôre Kovu (40 kg) på det så koster det en tusenlapp i mnd, noe som er ca 300 mer enn på Robur og V&H. Så det er litt dyrere, men ikke så dyrt som det ser ut til om du ser på kilosprisen. ;)

Jeg har nettopp sjekket priser på fôr ifbm vurdering av bytte, og da per mnd og dag ift hvor mye liten og stor hund skal ha. Det ser ca slik ut:

hundemat.JPG

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det foret bør være svinbra til den prisen, jeg lar meg ikke lure av den hypen.

Hehe Orijen er vel det mine har fungert desidert dårligst på. Begge bikkjene, spesielt eldstemann, og ene katta funka veldig dårlig på Orijen. Jeg brukte det i mange måneder, og de var vant til mest v&h og en del tørrfor fra før, så det er ingen grunn til at overgangen skal ta så lang tid. Katta var dårlig i magen, bikkjene bæsja mye, ganske løst og illeluktende. Og pelsen til eldste hunden ble helt forferdelig. Ene katta funka det greit på, men ikke bedre enn andre for. Yngste hunden var det ikke ille på annet enn avføringsmengden. Men de er jo forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Orijen er vel det mine har fungert desidert dårligst på. Begge bikkjene, spesielt eldstemann, og ene katta funka veldig dårlig på Orijen. Jeg brukte det i mange måneder, og de var vant til mest v&h og en del tørrfor fra før, så det er ingen grunn til at overgangen skal ta så lang tid. Katta var dårlig i magen, bikkjene bæsja mye, ganske løst og illeluktende. Og pelsen til eldste hunden ble helt forferdelig. Ene katta funka det greit på, men ikke bedre enn andre for. Yngste hunden var det ikke ille på annet enn avføringsmengden. Men de er jo forskjellige :)

Ja, hva som er et "bra" fôr er ikke nødvendigvis det samme for alle hunder, helt klart. Noe kan man jo se på, som kjøttinnhold, mengde meltyper og "fyllstoffer" og sånt, jeg tror nok de fleste hunder har bedre av et høyere kjøttinnhold enn maismel. Men så er det alt annet fôret består av også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja, hva som er et "bra" fôr er ikke nødvendigvis det samme for alle hunder, helt klart. Noe kan man jo se på, som kjøttinnhold, mengde meltyper og "fyllstoffer" og sånt, jeg tror nok de fleste hunder har bedre av et høyere kjøttinnhold enn maismel. Men så er det alt annet fôret består av også da...

Ja, det er klart at de er forskjellige. Jeg er jo helt enig i at hunder bør ha mye kjøtt i kostholdet sitt. Hvis jeg ikke var det hadde jeg ikke fora på V&H og prøvd Orijen (som er ett dyrt for uansett hvordan du vrir på det - mine måtte ikke ha noe mindre av det enn andre tørrfor). Men det er nok litt opphypa at alle funker fantastisk på det :) En del kan du se ut fra innholdsfortegnelser, men for som kan se relativt like ut ut i fra innholdslista kan virke ganske forskjellig på hunden og ting som skal være bra i teorien er ikke alltid så bra (for den hunden) i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mange ganger jeg prøver andre tørtför så ender jeg alltid tilbake på Proplan Laks/Robur (alt etter årstid og behov), og nå tenker jeg bli der :P

Ellers förer jeg litt sånn 50/50 og justerer det fint ved at jeg iblandt glemmer ta opp fryst og dermed får de bare halvporsjon siden de bare får tørt og ikke noe kjøtt.

Bytter på Mush/Provit/V&H. Alt etter hva jeg føler for å kjøpe der og da :lol:

Ellers har jeg aldri opplevd noe dårlig parti på noen av de. Og endringen hos mine kommer når jeg bruker dårlig tørtför egentlig.

Mine mål: den totale mengden de skal ha med tørt: gir halvparten av det, og resterende "mengde" til normal kopp med kjøtt. Dvs en VW reklame kopp med tørt = halvparten tørtför og toppet med kjøtt til den er full.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd dårlig v&h én gang, da var forhandlers fryser gåen. Men jeg hadde ikke fått med meg at v&h lager et for uten kylling, typisk at det utgår når jeg finner det ut!

Jeg har for øvrig 14kg orijen adult blå/regional red liggende fordi jeg er så innmari trendy det var 70%. Riktignok spiste hun bare 4-5 håndfuller + en tørrfisk om dagen men jeg synes det er et litt hipp som happ, kjekt feriefor men ikke verdt den ublu normalprisen. Mer dritt og fjert enn jeg liker (dvs jeg ønsker førstnevnte en gang om dagen og sistnevnte... aldri)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok usikker på dette Orijen-prosjektet mitt også - og kjenner jeg meg rett, ender jeg opp med ProPlan m laks - det har funket før, det funker nå - og da funker det sikkert fint framover også :). Jeg synes også Orijen-fôret lukter mye mer enn det andre - fiskefôret stinker jo nærmest... ehhhhh... fisk *ler*. Det er muligens fordi det da er mer fisk i det, da *ler*.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok usikker på dette Orijen-prosjektet mitt også - og kjenner jeg meg rett, ender jeg opp med ProPlan m laks - det har funket før, det funker nå - og da funker det sikkert fint framover også :). Jeg synes også Orijen-fôret lukter mye mer enn det andre - fiskefôret stinker jo nærmest... ehhhhh... fisk *ler*. Det er muligens fordi det da er mer fisk i det, da *ler*.

Første gang jeg prøvde Orijen fikk begge to ganske løs mage, og det pleier de aldri å ha. Det er riktignok flere år siden, og når jeg har brukt det seinere, så har det gått helt fint. Jeg liker nettopp det at det lukter så mye, og det føles "kjøttete" å ta på også, og den lukta er unektelig årsaken til at mine småspiste frøkner faktisk gidder å spise det. Men mitt vanlige fôr er ProPlan med laks og ris, og sjøl om jentene er ivrigere når jeg holder på med Orijen i skålene, så eter de jo ProPlan etterhvert også. Når de skjønner de ikke får annet. :P (Men mine spiser sjelden tørrfôr aleine, bortsett fra Orijen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye sure miner fra dyrebutikker ihvertfall, fordi V&H selger grisebillig til privatpersoner som Nemi sier. Flere butikker har sluttet med fòret pga det, man tjener ikke voldsomt mye på det fra før av når når man i tillegg til andre dyrebutikker må konkurrere med produsenten så blir det såklart litt krangling. Ingen dyrebutikker har råd til å selge fòret såpass billig.

(Så konfliktene er pga det, ikke pga kvaliteten på maten)

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal reagere på det. For de som har store kenneler med mange hunder er det ekstremt dyr å kjøpe småpølser i butikk, jeg synes V&H utviser stor service ved å tillate dette. Det er jo ikke småtteriarbeid å hakke opp ei 20 kgs blokk heller, ofte kjøper man flere egne 100-liters frysere bare for å kunne oppbevare dette fôret. Dyrebutikker tjener dessuten grovt på salg av andre ting, og det er nå en gang slik at vi kan velge å handle vi vil.

Jeg kjenner ei som gikk så langt som å lage en slags "Dexter-kjeller"; bord med plast, plast på murgulv osv og en stor automatisk sag til å skjære opp frosne blokker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som gikk så langt som å lage en slags "Dexter-kjeller"; bord med plast, plast på murgulv osv og en stor automatisk sag til å skjære opp frosne blokker :D

omg :| Once again I understand why I dont buy v&h...

@Margrete - har du regna på prisen på andre hundefor? F.eks Purina Pro Plan laks&ris? Skjønner ikke helt hvorfor dette Orijen skal være så big deal, er det noe hardbarka hundefolk bør vite så er det jo at hunder fungerer på en bred ansamling hundefor. Noen fungerer til og med på LABB, og lever til de blir 15 år på det….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal reagere på det. For de som har store kenneler med mange hunder er det ekstremt dyr å kjøpe småpølser i butikk, jeg synes V&H utviser stor service ved å tillate dette. Det er jo ikke småtteriarbeid å hakke opp ei 20 kgs blokk heller, ofte kjøper man flere egne 100-liters frysere bare for å kunne oppbevare dette fôret. Dyrebutikker tjener dessuten grovt på salg av andre ting, og det er nå en gang slik at vi kan velge å handle vi vil.

Jeg kjenner ei som gikk så langt som å lage en slags "Dexter-kjeller"; bord med plast, plast på murgulv osv og en stor automatisk sag til å skjære opp frosne blokker :D

Har ikke sagt noe på det jeg, jeg forklarer bare hvorfor det er dårlig stemning. ;)

Tjener grovt gjør man ikke, men en butikk (uavhengig av hvilken) må faktisk få penger inn for at ting skal gå rundt. Er ikke slik at norske dyrebutikker går med et kraftig overskudd hvert år, er en grunn til at det er flere butikker som går konkurs eller må legge opp årlig..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt noe på det jeg, jeg forklarer bare hvorfor det er dårlig stemning. ;)

Tjener grovt gjør man ikke, men en butikk (uavhengig av hvilken) må faktisk få penger inn for at ting skal gå rundt. Er ikke slik at norske dyrebutikker går med et kraftig overskudd hvert år, er en grunn til at det er flere butikker som går konkurs eller må legge opp årlig..

Ja, men markedet for hundeutstyr er nokså mettet. I de største butikkene synes jeg de tilbyr mye ræl, og det er utrolig at dyreeiere kjøper inn endel av det. Men det er nå engang kjøpers marked.

Jeg synes uansett at det er utrolig barnslig og uprofesjonelt av dyrebutikker å legge premisser for hvordan en stor leverandør skal betjene sitt eget salg, de fleste grossister selger med lav pris til storkonsumenter. Morene har jo 20 % avslag om man kjøper 15 poser, og det er nå 195 kg. Husker jeg rett så må man kjøpe over 200 kg hos V&H for å oppnå størst rabatt. 200 kg råfôr er noen timers jobb, og gitt hva som faktisk er i de fôrene så synes jeg prisen er fornuftig. Sammensetningen av næringsinnhold kan være vel og bra, men det er ingen hemmelighet at mye av det som blir malt sammen er rester og overskuddsmateriale fra you-never-know-what, det er ikke slik at de betaler en millionsum for MUK og skrotter heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...