Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat, dårligere kvalitet?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Leste litt i tråden om nye forpakkninger og kom over at V&H hadde en del konflikter med forhandlere. Har det noe med foret å gjøre? Synes jeg gir bikkjene så mye i forhold til "gamledager". Ser også at flere har gått over til andre typer ferdig råmat. Hvorfor?

Personlig er jeg drittlei griset med v&h ... så vurderer å gå over til tørrfor, om noen kan anbefale noen tørrfor (RC, bare dritt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hundene skal ha noe mindre av det fôret enn andre, slik at du må sjekke prisen per dag, ikke per kg. Om vi skal fullfôre Kovu (40 kg) på det så koster det en tusenlapp i mnd, noe som er ca 300 mer en

Men til vitapros fordel, så er det magisk og hjelper mot alt. Søster ble informert om at det b.l.a var effektivt mot nesemidd på jobbintervju der (Sånn fullstendig OT, liksom)

Er mye sure miner fra dyrebutikker ihvertfall, fordi V&H selger grisebillig til privatpersoner som Nemi sier. Flere butikker har sluttet med fòret pga det, man tjener ikke voldsomt mye på det fra

Synes jeg bare hører flere og flere som går over til VogH, jeg, da. :)

Akkurat nå har jeg ikke brukt det selv på en stund, sammensetter selv, men skal begynne å kombinere sammen med det igjen nå som de får en ren lammevariant.

Kjøpte tidligere fra min vet. og aldri opplevd å få noe dårlig eller fôr som luktet vondt nyåpnet (bortsettfra storfevommen som jo alltid lukter ille), og min hund fungerte bra på det i likhet med annet råfôr, så har ingenting negativt å si på det, men brukte det jo heller ikke i "gamledager" så kan ikke sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk til 3 hundekjørere som det siste året har droppa VogH. Bikkjene presterte bare dårligere og dårligere. Da de bytte våtfor, ble bikkjene mye bedre. Når så mange hunder som de3 kjørerne har til sammen ikke vil spise maten sin lengre, og i tillegg presterer dårligere er det noe rart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt i tråden om nye forpakkninger og kom over at V&H hadde en del konflikter med forhandlere. Har det noe med foret å gjøre? Synes jeg gir bikkjene så mye i forhold til "gamledager". Ser også at flere har gått over til andre typer ferdig råmat. Hvorfor?

Personlig er jeg drittlei griset med v&h ... så vurderer å gå over til tørrfor, om noen kan anbefale noen tørrfor (RC, bare dritt)

Prøv Norwegian polar? Jeg liker Rc 4800 høyenergi, det er noe helt annet enn de andre forene, mye bedre innhold og kvalitet. Ellers må du vell opp på orijen e.l. om du skal ha noe som er bedre, de fleste for i samme prisklasse er jo mye det samme og de er ikke spesielt gode, selv om mange hunder fungerer på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt i tråden om nye forpakkninger og kom over at V&H hadde en del konflikter med forhandlere. Har det noe med foret å gjøre? Synes jeg gir bikkjene så mye i forhold til "gamledager". Ser også at flere har gått over til andre typer ferdig råmat. Hvorfor?

Personlig er jeg drittlei griset med v&h ... så vurderer å gå over til tørrfor, om noen kan anbefale noen tørrfor (RC, bare dritt)

Står det om konflikter i den tråden? Kva alternativ fins det til v&h?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det om konflikter i den tråden? Kva alternativ fins det til v&h?

Jeg nevnte det. :) Er vel litt sure miner fordi vom og hundemat selger til privat personer, og dermed konkurerer med butikkene om kundene. Alternativer til vom og hundemat:

MUSH, Norwegian Polar, Provit, Kjøttnils...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til at kvaliteten er varierende, men ikke jevnt over dårlig egentlig. Utenom mye belegg på tennene (som han får av alt tørrfor) var jeg veldig fornøyd når vi brukte Orijen i sommer, så det kan hende vi prøver oss på 50/50 en periode nå på høsten. Evt annet kjøtt + tørrfor. Synes det begynner å bli noe skikkelig gris med den vom og hundematen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 13 hunder på kennelen hadde det blitt i dyreste laget å kjøpe fra butikk gitt. de tar jo gjerne 3-400 kr for ei blokk...

Jeg nevnte det. :) Er vel litt sure miner fordi vom og hundemat selger til privat personer, og dermed konkurerer med butikkene om kundene. Alternativer til vom og hundemat:
MUSH, Norwegian Polar, Provit, Kjøttnils,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger dei ikkje til privatpersoner lenger heller? EInaste eg veit er at dei har delt opp forhandlarane sine i to kategoriar.. Men ser og at dei har endra krava for å bli forhandler til å mellom anna ha faste opningstider. FIns nokon av alternativa du nevnte i store blokker, @Nemi? (enklare å spør enn å undersøke, hehe...)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye sure miner fra dyrebutikker ihvertfall, fordi V&H selger grisebillig til privatpersoner som Nemi sier. Flere butikker har sluttet med fòret pga det, man tjener ikke voldsomt mye på det fra før av når når man i tillegg til andre dyrebutikker må konkurrere med produsenten så blir det såklart litt krangling. Ingen dyrebutikker har råd til å selge fòret såpass billig.

(Så konfliktene er pga det, ikke pga kvaliteten på maten)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger dei ikkje til privatpersoner lenger heller? EInaste eg veit er at dei har delt opp forhandlarane sine i to kategoriar.. Men ser og at dei har endra krava for å bli forhandler til å mellom anna ha faste opningstider. FIns nokon av alternativa du nevnte i store blokker, @Nemi? (enklare å spør enn å undersøke, hehe...)

Det gjør de, men ikke denne nye VOM serien. :) Så det er ikke noe i veien for å reise og kjøpe 20 kg blokker selv. Provit selger i 14 kg poser, til drøye 300 kr (ikke blokker men biter). Norwegian Polar har blokker på 20 kg. Mush har ikke store forpakninger, og er dyrere (sikter seg inn på markedet som tilleggsfór eller fór til små hunder).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 13 hunder på kennelen hadde det blitt i dyreste laget å kjøpe fra butikk gitt. de tar jo gjerne 3-400 kr for ei blokk...

 

Det forstår jeg. Men samtidig er det smale tider for dyrebutikkene, og jeg skjønner godt at de er sure. De færreste har 13 hunder, og 300 kr for en 20 kg blokk (som vi tar) er ikke dyrt for hundemat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, her i området er det ett sted jeg får tak på de fra (som jeg har funnet hvertfall), og det var endel kroner dyrere enn når jeg kjøpte det på østlandet.

Så økt pris og utrolig upraktisk å få tak på, jeg vurderer sterkt noe tørrmat som leveres på døra, men ikke helt tatt avgjørelsen enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg. Men samtidig er det smale tider for dyrebutikkene, og jeg skjønner godt at de er sure. De færreste har 13 hunder, og 300 kr for en 20 kg blokk (som vi tar) er ikke dyrt for hundemat.

..jeg pleier å kjøpe i ny og ne fra de den lokale dyrebutikken også- for de er så flinke og greie der :) vil beholde den butikken ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rundt 4 år siden jeg sluttet å fullfore med V&H fordi jeg syntes kvaliteten virket dårligere enn jeg var vant med. Det var en god del som jeg var i kontakt med som også mente de hadde merket endring hos hundene. Noen startet opp igjen etter et års tid opphold, men hundene ble ikke i like bra kondisjon som de var tidligere.

Jeg fikk en blokk av en kamerat, og tenkte at jeg kunne jo teste igjen, men resultatet var ikke noe jeg var fornøyd med på mine hunder. Nå har det hendt jeg har kjøpt en og annen pølse for å la bikkjene få litt "godis", men de nekter plent å spise V&H.

NP brukte jeg etter jeg sluttet med V&H, men var ikke fornøyd med det heller.
Dyra her vil ikke ha MUSH heller, hverken nuggetene eller pølsene.

Nå går det i diverse rått kjøtt og ProVit, og er kjempe fornøyd med dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så imponert over folk som merker så store forskjeller på bikkjene sine når de bytter fôr eller det "skjer noe" med det, jeg! :lol: (Bortsett fra hundekjørere som kan måle forskjeller i fysisk prestasjon, selvsagt). Aiko røyter jo uansett og Imouto er like energisk året rundt helt uavhengig av hva jeg fôrer på, så her er det mer feinschmeckeren i meg som avgjør hva de eter. Og det faktum at de nekter å spise tørrfôr som ikke lukter masse kjøtt. :P

Jeg har aldri merka noe forskjell på v&h i det hele tatt, men så bruker jeg bare sprint, kylling og innimellom laks. Mine får ProPlan ris & laks og Orijen med ulike smaker i tillegg til vom og rått. Det er bare når jeg sjøl må spise havregryn at jentene ikke får rått hver dag.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at Keo på 22,5kg skal fungere på fullfôring av V&H må han opp i godt over 1kg om dagen, noe jeg syntes er drøyt. Til sammenligning går det ca mellom 200-300gr tørrfôr (miks av RC Junior og Orijen RR, evt med olje i tillegg). Med prisene jeg får ifht tørrfôr og V&H er det billigere i tillegg til at jeg merker ingen forskjell på hunden fra tørt til vått, men fôrer litt hips om haps, noen ganger begge deler, andre ganger bare vått, bare tørt.

Jeg er godt fornøyd med Orijen, men har inntrykk at det er enten eller for mange. Tispa fungerte ikke på det, makan til rennarompe, raping og dårlige poter har jeg aldri sett, Keo derimot fungerer supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av over 20 år med hund så har jeg vel truffet noe sant som tre år med anbefalt dose og anbefalt for. Det tror jeg rett og slett er fordi jeg ahr hatt hunder med høy aktivitet og forbrenning. Ja forresten det er jo en som trang halvparten av anbefalt dose også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eine har hatt en del mer avføring i det siste og det vil jeg tro kan komme av V&H da det ikke har vært noen andre forandringer. Ellers er jeg spent å se hvordan pakningene deres med "kjøttboller" i stedenfor store blokker kommer til å bli. Vil jo være utrolig mye mer praktisk med små, frossne boller enn de svære blokkene! Noen som vet prisen?

Har fôret på V&H siden det kom og har vært og er veldig fornøyd både på aussiene og nå labradoren. Katta får også og det fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke merket noe til noe endring (annet enn en jevn prisøkning...), og har foret på det i vel 8 år nå. Hundene har heller ikke måttet økeformengden, men heller faktisk redusere (regner med dette er på grunn av at hundene har blitt eldre, dvergpinscherne har gått fra å spise 6% av kroppsvekten til 2%).

Eller jo, det var en periode for noen år siden i Bergen at jeg opplevde at maten vi kjøpte et par ganger var råtten. VIste seg å ikke være noe i veien med fraktmåten fra fabrikken til butikken jeg kjøpte fra.

Jeg varierer innimellom med provit. Mine hunder liker ikke NP, og jeg syns også det lukter høgg, så liker greit for min del :P Tørrfor bruker vi kun ved reiser, og da bruker vi det vi har tilgjengelig.

Syns også jeg bare hører om flere og flere som går over til V&H. Noen misfornøyde må det jo være uansett, og alle hunder fungerer ikke optimalt på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...