Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen med gode råd?


westieFia
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger noen gode råd, så vi for introdusert min hund og min mor og familiens kommende valp.
Jeg har en westie tispe på 3 år som er usikker på andre hunder og blir de for pågående gir hun beskjed.
Min mor har hatt en hund som var 6 mnd eldre enn Fia, men hun døde dessverre for kort tid siden pga nyresvikt. Forferdelig trist. Min mor sin hund og Fia kom utrolig godt over ens, og det var aldri noen uoverenstemmelser mellom dem. Fia var 100% klar over at hun var under min mors hund. De lekte veldig fint sammen, og Fia nøt virkelig hennes selskap og kunne godt finne på å legge seg helt inntil henne. Fia er flink når hun føler seg trygg på den andre hunden, da vil hun gjerne leke og har et fint språk. Fia er en myk og veldig rolig hund, som er rolig i stortsett alle situasjoner. Den eneste situasjonene som stresser henne er andre hunder, hvor hun riagerer med å stivner, gjøre seg stor, og kommer hunden helt borti henne kan hun knurre og gi beskjed, men hun sier sjelden noe før de er i en hilse situasjon.
Vi øver en del på passiering og bruker alltid tid før hun skal hilse, om hun skal hilse, så vi unngår at hun føler seg "presset" til å si ifra. Hun er veldig matstyrt, så hun er rimelig enkel å trene og hun elsker det :)
Nå har min mor og familien bestemt seg for å få en liten valp, en retriver/border collie blandig, altså nesten like stor som Fia når de får den.
Jeg vil gjerne at møte skal bli så skånsomt som mulig for begge to, vil ikke at Fia skal skremme valpen og gi den varige men, og heller ikke at valpen skal skremme Fia. Tenker at det er viktig at de første møtene blir gode opplevelser for begge to.
Jeg er mye på besøk hos min mor og gjerne over lengre perioder, da vi bor i forskjellige byer, så det er viktig at de kommer ok overens.
Jeg er mest sansynlig hos min mor når de henter den nye valpen.
Er det noen som har noen konkrete og gode tips for hvordan vi kan gjøre det i starten? Eller erfaringer å dele?
Og hvordan vi kan skape en god relasjon mellom dem?
Håper noen kan hjelpe oss :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftest så går det jo helt fint når det er valper og voksne og spesielt når det er familiehunder som omgåes ofte. Vil dere gjøre introduksjonen skånsom så ta de med på en tur sammen, i bånd, uten fysisk hilsing, da får de observere hverandre på avstand først å bli kjent uten å opp i trynet på hverandre. I tillegg får de bygd litt bånd og tilhørighet ved å gå sammen, de får roet seg godt og de får brukt opp litt energi før dere evt slipper dem sammen slik at det kanskje går litt roligere for seg. Slipp de gjerne underveis på turen å fortsett å gå mens de er løse, så det ikke blir et slikt stå i ro på jordet frislipp. Inne får dere se det an da, er det helt greit så er det ikke noe mer å tenke på er det ikke helt greit så får dere enten skille de med grind/kompostbinger e.l. i starten eller være veldig påpasselige med å styre ting så det ikke går over styr slik at alle kan føle seg trygge og komfortable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...