Gå til innhold
Hundesonen.no

Utredning av muskelskade/rygg?


Hellhounds
 Share

Recommended Posts

Nå er det ett år siden Huskysnupp var i klammeri med en annen hund og fikk problemer, ca siste uka i August 2013. De første tre ukene vistes ingenting annet enn et potesår på venstre framlabb, den fjerde uka begynte halting på høyre bakfot. Dro til en veterinær som ga rimadyl og ei uke med ro. Haltinga fortsatte.

Vi dro til veterinær Ingrid Wiik, som også er kiropraktor på hund, dette var 4 uker fra slosskampen. Hun fant MANGE låsninger (bekken, manke, hofte, skulder og nakke), og muskeltapet på høyre bakbein tilsa ca en måneds avlastning av høyre bakfot. Veterinær ga 14 dager rimadyl, fullstendig ro 3 første dager, så 11 dager veldig små turer i bånd, og deretter SAKTE opptrening.

Hun ble, med jevnlige kiropraktorbehandlinger fram til januar 2014, ganske bra, og fikk både gå i spann og gå lydighet. Alt så kjempefint ut. I februar måtte hundegården hvile pga kennelhoste, og det ble derfor mindre aktivitet, spesielt da jeg fikk litt skrekken etter å ha kjørt meg skikkelig av på sykkel. Ble lite turer etter det pga sykdom hos meg. Etter kennelhosten tok resten av hundene sommerferie for å bli helt kvitt det.

Fra mai begynte plagene hennes igjen, halting og ryggvondt. Jeg reiste til vet/kiro med henne et par ganger til, det var noen låsninger, hun fikk behandling med laserakupunktur også. Så friskere ut ca ei uke. Så lekte hun litt, og det var tydelig at noe skjedde, for hun bråstoppa med et uttrykk som viste at hun plutselig fikk vondt. Fikk kjapp undersøkelse av hundemassør, hundemassøren fant ikke noen muskulære feil, men Huskysnupp viste smertetegn på rygg og ble varm i muskulaturen i rygg og bakbein.

Da bestemte jeg meg for å prøve å utrede det hos Thomas Sissener v/Oslo Dyreklinikk. Han undersøkte henne, uten funn. Ingen smertetegn da han undersøkte henne. Hun ble røntget fra alle mulige vinkler, både rygg og hofter ser kjempefine ut, ingen forkalkninger eller noe. Hun fikk metacam, beskjed om ro og hvile, og sakte opptrening. Vi prøvde på dette, hun fikk massasje etter endt hvileperiode, ingen muskulære feil funnet, men Huskysnupp viste smertetegn der kiro hadde påpekt låsninger.

Har også fått flere massasjer i ettertid (mistenker betennelse i muskulaturen), har nå uren gange som forverres etter f.eks. hopp over hinder eller turer der hun går i sele, og hun viser innimellom at hun gruer seg for å bl.a. dekke (lydighetsdekk, hun legger seg normalt).

Problemet nå er at forsikringa sannsynligvis ikke dekker CT og evt operasjon/rehabilitering (sender søknad om det i morgen), og jeg er student, så å plukke 10 000,- ut av egen lomme til CT er én ting, men så kommer en eventuell operasjon/rehab i tillegg (jeg kan ikke regne med økonomisk hjelp fra noen)...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, å avlive min aller beste venn føles komplett uaktuelt, selv om jeg vet mange synes det hadde vært det riktige. Hun er jo glad, hun hopper og spretter, hun har verdens beste humør, men... Hvor bra livskvalitet får en husky som er vant til å være med på alt fra lydighet til turer på fjellet i hundespann om den ikke får rørt på seg?

Har også vært innom tanken på at det kan være oppholdet i aktivitet som forverra henne igjen, men varmen i muskulaturen tyder jo på betennelse/irritasjon i musklene?

Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphold i aktivitet vil jeg tro er en veldig sannsynlig faktor. Trening er kjempebra for betente muskler så lenge det er riktig trening. Kan jo være en utfordring og komme igang, men får du til detbog kommer deg over kneika så blir det nok bedre igjen, dog må du nok regne med å holde ting ved like resten av hundens liv, selv om den er tilsynelatende helt fin når den er i form så blusser det raskt opp igjen ved opphold.

Edit: Hva skal du med CT og hva er det som evt kan opereres? Min erfaring er at slike kroniske muskulære plager etter skade ikke kan gjøres så mye med utover trening og vedlikehold som holder smerter, stivhet og betenelser på avstand. Så personlig ville jeg spart både meg og hunden for CT og operasjon, ihvertfall så lenge ikke alt annet er utprøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har muligens noe lignende, håper dog vi ikke merker mer til det. Kiro mente han har hatt en låsning lenge som har ført til feilbelastning som til slutt førte til inflamasjon. (Hadde låsninger både i bakpart og nakke) Nesten 2 uker i ro og smertestillende og han er tilnermet normal igjen. Skal på oppfølgingstime hos kiro nå på fredag. Kiro sa at bevegelse er veldig viktig så å komme igang med normal aktivitet igjen var noe hun oppfordret til. (Han fikk fullstendig hvile når han fikk smertestillende, kun ut i hagen for å gå på do)

Hun snakket også om å gi fiskerikt fôr mtp oljene i fisken, gjerne også gå over til leddfor pga glucosamin. (Dog velger jeg å bytte fra Orijen Regional Red til Orijen 6 fish i første omgang og så eventuelt gi glucosamin ved siden av om jeg føler det er et behov for det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd/vurdert laserbehandling? Min hund hadde litt diffuse symptomer som stivhet i bakparten og tidvis uren gange. Hundemassør fant mange problemer, men ingen av dem ble bekreftet av CT (snarere tvert i mot). Veterinæren anbefalte en runde laserterapi (betalte vel 1600 for 4 behandlinger), og det virker som det har hatt god effekt - suppa ble i alle fall langt mer aktiv etter behandlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laser ser også ut til å berge han min også

Her fant vi til slutt en kraftig betennelse i lårmuskelen, en låsning i bekkenet og en i nakken. Alle tre hadde sammenheng og mest sansynerligvis så startet hele komerset med betennelsen i lårmuskelen fordi han sansynerligvis hadde slått seg kraftig i låret og utviklet betennelse. Første komerset var 20 dager i ro med rimadyl så kiropraktor. Tok den litt før. Så var vi på Ct og der fikk vi bekreft betennelsen 10 dager til på rimadyl og 5 dager uten så sa vet at denne er bra. Fikk startet med akupunktur og laser behandling noe han responderer veldig bra på så vi kan jakte i høst.

Det kan jo hende at det er igjen noe betennelse som blusser opp igjen så når du har avmålt med penger kanskje sjekke ut laser og akupunktur. I Skien betaler jeg 550 for timen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphold i aktivitet vil jeg tro er en veldig sannsynlig faktor. Trening er kjempebra for betente muskler så lenge det er riktig trening. Kan jo være en utfordring og komme igang, men får du til detbog kommer deg over kneika så blir det nok bedre igjen, dog må du nok regne med å holde ting ved like resten av hundens liv, selv om den er tilsynelatende helt fin når den er i form så blusser det raskt opp igjen ved opphold.

Edit: Hva skal du med CT og hva er det som evt kan opereres? Min erfaring er at slike kroniske muskulære plager etter skade ikke kan gjøres så mye med utover trening og vedlikehold som holder smerter, stivhet og betenelser på avstand. Så personlig ville jeg spart både meg og hunden for CT og operasjon, ihvertfall så lenge ikke alt annet er utprøvd.

Jeg vet jo ikke om det er muskulært, det er derfor vi skal prøve CT, for å se om vi finner ut hva som er galt.

Har du prøvd/vurdert laserbehandling? Min hund hadde litt diffuse symptomer som stivhet i bakparten og tidvis uren gange. Hundemassør fant mange problemer, men ingen av dem ble bekreftet av CT (snarere tvert i mot). Veterinæren anbefalte en runde laserterapi (betalte vel 1600 for 4 behandlinger), og det virker som det har hatt god effekt - suppa ble i alle fall langt mer aktiv etter behandlingene.

Hun har fått ei laserbehandling, la ikke merke til noen forskjell, men selvsagt; det er sikkert ikke effekt etter bare ei behandling. Vet ikke om noen som har laser her i området, men kan forhøre meg litt rundt. Huskysnupp er veldig aktiv fra før, hopper og løper og styrer på, ingen nedgang i aktivitetsnivået hennes når hun styrer det selv, men hun tåler som sagt ikke hopping på kommando, da blir det mer uren gange med en gang.

Laser ser også ut til å berge han min også

Her fant vi til slutt en kraftig betennelse i lårmuskelen, en låsning i bekkenet og en i nakken. Alle tre hadde sammenheng og mest sansynerligvis så startet hele komerset med betennelsen i lårmuskelen fordi han sansynerligvis hadde slått seg kraftig i låret og utviklet betennelse. Første komerset var 20 dager i ro med rimadyl så kiropraktor. Tok den litt før. Så var vi på Ct og der fikk vi bekreft betennelsen 10 dager til på rimadyl og 5 dager uten så sa vet at denne er bra. Fikk startet med akupunktur og laser behandling noe han responderer veldig bra på så vi kan jakte i høst.

Det kan jo hende at det er igjen noe betennelse som blusser opp igjen så når du har avmålt med penger kanskje sjekke ut laser og akupunktur. I Skien betaler jeg 550 for timen

Jeg kan i alle fall teste ut før jeg gjør noe annet, men tror Gjøvik er det nærmeste for oss (Hamar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke om det er muskulært, det er derfor vi skal prøve CT, for å se om vi finner ut hva som er galt.

Hun har fått ei laserbehandling, la ikke merke til noen forskjell, men selvsagt; det er sikkert ikke effekt etter bare ei behandling. Vet ikke om noen som har laser her i området, men kan forhøre meg litt rundt. Huskysnupp er veldig aktiv fra før, hopper og løper og styrer på, ingen nedgang i aktivitetsnivået hennes når hun styrer det selv, men hun tåler som sagt ikke hopping på kommando, da blir det mer uren gange med en gang.

Jeg kan i alle fall teste ut før jeg gjør noe annet, men tror Gjøvik er det nærmeste for oss (Hamar)

Ring litt rundt og forhør deg for de fleste vet om hverandre er min erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena her har også hatt veldig god effekt av laser. Var veldig halt i sommer. Etter mange behandlinger,metacam og ro i 7 uker er hun nå helt bra. Håper du finner noen som har det og at det virker på frøkens di. Masse god bedring til henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, @Gåsa ! Jeg har vært regelrett hysterisk fra i går kveld til i kveld fordi jeg har vært så redd for henne, men heldigvis har jeg noen som tok meg i nakken og sa jeg burde roe meg ned. Venter fortsatt på svar fra forsikringsselskapet angående CT, så får vi se!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Shlush Så bra! Tror nok det er litt mer som skal til på Huskysnupp utifra at det har vart så lenge, men vi får se. Hun skal til Fredrikstad på behandling hos veterinær/kiro som er spesialist i halthet og bevegelse neste fredag, og det tror jeg er bra, for frøkna har holdt seg i buret sitt i dag, hun som ikke har vært noe glad i bur før (annet enn sist hun hadde såpass vondt at hun holdt seg i buret)... :( Gleder meg til hun har vært hos kiro og fått knekt seg litt opp igjen, er helt forferdelig når hun er som dette :(

Man ser gangen hennes her link, den ser fin ut i trav/galopp, hun hopper og greier, men når hun skritter er den uren, hun blir raskt sliten, og i dag har hun som sagt holdt seg i buret. Ikke fått svar angående CT enda, så om det ikke kommer i morgen kommer det vel over helga.

Ellers skal hun til massasje i morgen, og det lindrer nok litt! :) Glad vi har et kontaktnett som gjør at det kan bli litt bedre!
Så skal jeg høre med veterinær om det beste er mosjon eller å holde seg i ro, jeg tør ikke sette henne igang på mer mosjon uten å ha hørt med veterinær først. Heldigvis begynner spanntreninga snart, så om hun er klar til da, så får hun vært med på tilvenninga til valpene (som nå er ett år) og starten av høsttreninga der alle hundene er litt ute av form og beveger seg som skilpadder, spesielt i oppoverbakkene :) Greit om hun får vært med på det, da blir det mer gradvis opptrening enn om jeg kaster henne inn i spannet når de har begynt å løpe 6-7km i høyere fart etter at hun bare har vært med på sykkelturer e.l. Blir ikke helt den samme, effektive trimmen.

Siden hun tydeligvis fungerer greit i mosjon (når hun ikke er full i låsninger eller muskelspenninger eller hva det er), så er jo høsten, vinteren og våren (så lenge det er snø og bøndene ikke har begynt på jordene sine så vi kan kjøre med vogn der) reddet ift at hun kan gå i spann og få mye trening i form av trekk og løping. Men jeg må nok ha en streng treningsplan med henne fra vår til høst neste år om hun skal holde seg i form. I sommer prøvde jeg å svømme med henne, og det fungerte delvis, tror jeg. Må vel gå til innkjøp av en ny fitpaw-ball. Jeg som solgte min i vår når Tikaani var bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var omtrent sånn som du beskriver en stund etter en skade. Han haltet og viste tydelig smerte spesielt etter hard trening som trekk el. Løsningen her ble en veldig sterk smertestillinde og betennelsesdempende som veterinæren vår fikk dispensasjon til å innføre eller noe sånn. Den er visst ikke vanlig i behandlig her og er mye sterkere enn noe av det som er tilgjengelig. Merket overhode ingen bivirkninger på min hund og han ble friskmeldt etter 4-6 mnd hvis jeg husker rett. Dette er et par år siden og han hadde gått med denne skaden ganske lengde mer verken kiropraktor eller massør klarte å bli kvitt det helt. Vi konkluderte med en rimelig god betennelse i skulderen hans og dette var faktisk siste utvei for vår der. Jeg kan prøve å skaffe navnet på tabelettene hvis du ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...