Gå til innhold
Hundesonen.no

Er jeg blitt en sær gammel dame?


Debbie
 Share

Recommended Posts

Jeg går på kurs- vidergående kurs for hunder som har tatt kurs før eller for eiere som vil minimum gå kl 1.

Jeg melder meg på, kommer- og blir rett og slett litt forundret.

For det første så detter de jo nesten av pinnen av at min 12 mnd gamle tispe kan lineføring og fvf. Dekk med forstyrrelser... Jeg synes jeg ligger langt etter, søstra har jo snart opprykk til kl 3 liksom.

Så skulle vi lære inn stå under marsj. Der fikk jeg beskjed om at jeg hadde så god hund at jeg trengte ikke pirke så mye på den. Det var ikke før i Elite at en ble dømt for at beina sto litt skeivt eller at de tok et lite skritt..????????

Er det ikke viktig at de kan det rett med en gang?

Så da vi skulle slutte kurset fikk de andre lekser som de kunne trene på til neste gang- så sier intstruktøren:

Men den lille der(peker på meg og Prima) De er så gode at de trenger ikke trene.

Så utrolig frekt, og ufølsomt for de andre på kurset.

Og jeg skal ikke trenge å trene- hva er det for noe tull. Jeg har jo tenkt å bli bedre!!!

Er dette vanlig, eller er jeg bare preget av å ha kurset hos mennesker som Svendsen og dess like.

Måtte bare blåse ut litt her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, jeg.
Selv om du kanskje ligger foran de andre på kurset, så er jo du også der for å lære. Du har faktisk betalt for å få tips om hva dere kan forbedre og hvordan. Det vanlige er jo å legge opp kursene litt etter hvilke nivå de forskjellige ekvipasjene er på.

Men det høres for meg ut som om de som holder kurset ikke er av de som brenner mest for lydighet.

Jeg ville tatt det opp med dem, sagt at du har lyst til å lære inn ting helt korrekt fra starten av. Det er jo mye verre å rette opp i innarbeidede detaljer senere enn å gjøre det riktig fra starten. Og det høres kanskje ut som om instruktørene ikke har kompetanse på høyere LP-nivå.

Edit: Men instruktørene mener det nok godt med de kommentarene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ganske mange som instruerer i lydighet som ikke har kommet spesielt langt med egen hund. Om du har kommet like langt som dem har de kanskje ikke så mange tips å komme med til deg som til de som er helt på nyinnlæring. Selvfølgelig skal du få øvelsene gode fra starten hvis du vil komme langt i lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ikke sær hvertfall. Litt synd å høre at det ble slik. Håper du får mer ut av kurset neste gang. :)
Det er jo en million ting å trene og pirke på nesten samme hvor langt man har kommet... Reagerte mest på den kommentaren ovenfor de andre deltagerne og hadde det vært meg hadde jeg bare blitt flau egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo betalt for å gå på kurs og lære noe! Jeg tror ikke jeg hadde kastet bort mye tid og penger på et slikt kurs. De kursene jeg har gått har heller vært på nivå med "man kan jo trene mot elite med en gang, ingen grunn til å lære inn dårlige eller kjedelige øvelser som man må jobbe masse med å endre eller fikse senere". Nå har jeg dessverre enda ikke vært på kurs med Siv Svendsen, men de fleste instruktørene jeg har gått for hører nok til i samme "leiren". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Nå trur sikkert alle at jeg juger mtp hva slags hund jeg har, men jeg har faktisk opplevd akkurat det samme sjøl, og det tilogm på et kurs vi måtte bli "anbefalt" til instruktøren for å få være med på, fordi h*n ikke hadde hatt oss på valpekurs, så dermed var det ikke sikkert at vi var på riktig nivå. *Le så jeg griner*

Endte med at jeg sendte en e-post etter kurskveld nr 3 eller noe sånt, hvor jeg fortalte at jeg hadde satt pris på instruksjon og oppfølging jeg også, til tross for at hunden min var vant med å trene med meg og ikke hadde noen spesielle problemer vi måtte jobbe med. Etter det blei nivået på øvelsene og kravene til alle noe heva, og vi fikk til slutt bittelitt ut av kurset.

Jeg synes ikke du er sær i det hele tatt. Akkurat som jeg følte det bortkasta å betale for et kurs hvor en kveld blei brukt til å kjøre t-bane og en på å klikke hver gang bikkja så på meg, så har du rett på å bli instruert på det du føler behov for. Om saken er den at instruktørene ikke har kompetanse til å ta deg videre, synes jeg de plikter å informere deg om det, sånn at du kan velge hva du ønsker å gjøre videre. Og de prøver sikkert bare å være søte med kommentarene sine, men det blir litt feilslått...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noe bedre i kveld. Men de trener så forskjellig fra meg.

Idag skulle vi lære inn hopp over hinder, med innkalling over hopp igjen. Og hele øvelsen skal smelles sammen, og gjøres i ett.

Jeg bare sa at vi ikke kunne det, og øvde fremadsending over hinder( ikke sitt og hopp tilbake).

Vi har ikke fvf, for det er litt for vanskelig enda, men vi har dekk under marsj, også lært inn under ett. Uten å dele opp.

Samme med avstandskommando.

Kjenner det tærer litt på når ting blir så "tullete" lært bort. Kjenner det blir mye hjemmetrening på meg fremover.

Og ingen leker med hundene, godbiter og klapp på brystet. Er så uvant, og jeg blir usikker og lurer på om jeg gjør for mye utav det.

Tenker vel for mye tenker jeg :P

Og han bemerket at jeg hadde trent hjemme........( slem elev :P:P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ikke leker med hundene er kanskje fordi de har hunder som synes at godbit er den beste belønninga? Uansett, du gjør det du føler Prima kicker mest på. Men gjør det noe om du tester deres måte å lære inn ting på, da? Kanskje du lærer noe, får nye impulser eller blir enda klarere på hvordan du ønsker å gjøre ting? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kan godt prøve, men merker veldig godt at ting går fortere og blir penere, og mer konsist når man deler opp. Og trener ting separert.

Så jeg øver hjemme, og gjør ting på deres måte på kurs- funker det også.

Ang lek, jeg tror rett og slett ikke de kjenner til å bruke lek, sånn jeg har forstått på de jeg har snakket med.

Men vi forsetter vi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Eller så kan du si at du ikke er fornøyd og be om å få refundert pengene og melde deg på et annet kurs hvor trenings filosofien passer bedre til deg. Jeg syns ikke man skal bruke tid og ressurser på kurs man ikke føler man får nok igjen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker snodig. Jeg var også på et nybegynnerkurs med min forrige hund hvor vi hadde kommet lenger enn flere andre fordi vi hadde trent så mye hjemme - da ga instruktøren meg oppgaver og "lekser" som samsvarte til der vi var. Og gjorde selvsagt det samme med alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...