Gå til innhold
Hundesonen.no

VM i hestesport


Margrete
 Share

Recommended Posts

  • Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voltige er gøy (og skummelt), jeg syslet litt med det i min ungdom selv. Men for min del så er ikke voltige så imponerende på hestesportmåten - det er egentlig bare et turnprogram som tilfeldigvis er

Det utsagnet der har jeg vansker for å kjøpe. De fleste konkurransehestene jeg har sett står på frimerkestørrelse paddocker ALENE, går i skrittemaskin, får en treningsøkt om dagen og står resten av ti

Her kan vi kose oss med å kommentere, snakke og spørre om VM i Hestesport! Gøy med feltritt, men trives best som tilskuer

Innmari gøy med feltritt, men jeg tror ikke jeg hadde turt å ri den høyden der altså ... Har kost meg på småbaner, da er det jo bare moro - men dette er jo sykt. Jeg har lest at feltritt er verdens farligste sport, dvs. den med flest alvorlige skader på mennesket (rytter).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innmari gøy med feltritt, men jeg tror ikke jeg hadde turt å ri den høyden der altså ... Har kost meg på småbaner, da er det jo bare moro - men dette er jo sykt. Jeg har lest at feltritt er verdens farligste sport, dvs. den med flest alvorlige skader på mennesket (rytter).

Enig med deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått sett alt for lite, men har kost meg med reining og litt dressur. Morsomt å se kjentfolk, mange gode minner fra den tiden jeg var aktiv! Har noen sett noe til paradressuren? Det savner jeg, nemlig!

De viste litt i går (tror jeg det var), men ikke mye. Syntes det er trist at de ikke har vist mer, ihvertfall når vi har så mange norske med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med ridningen i terrenget i dag! Masse myke fine hender og hester som får frihet til å jobbe bra - I like :D

EDIT: Jeg synes også det er trist de ikke viser mer paradressur, men det er visstnok ikke NRK sin feil - de får ikke sendt over bildene fra para på samme måte som de andre klassene :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aya og dere andre feltritt-nerds ( :D ) - hva er det hvite høgget som mange hester har på beina under rittet? Ser ut som fuktighetskrem? :P
Og hvorfor har hestene bånd som går fra hodet og til et feste midt i fronten av brystet, slik som denne har?
Horse-Jumping-Hasthopp_gront.jpg

Og hvorfor ble noen stoppet og eliminert? De er så gruuuuusomt dårlige å kommentere på SVT (iallefall ifht at man sitter og er n00bs og ikke kan noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aya og dere andre feltritt-nerds ( :D ) - hva er det hvite høgget som mange hester har på beina under rittet? Ser ut som fuktighetskrem? :P

Og hvorfor har hestene bånd som går fra hodet og til et feste midt i fronten av brystet, slik som denne har?

Horse-Jumping-Hasthopp_gront.jpg

Og hvorfor ble noen stoppet og eliminert? De er så gruuuuusomt dårlige å kommentere på SVT (iallefall ifht at man sitter og er n00bs og ikke kan noe).

Det hvite skummet/kremen er for å beskytte hestenes bein, slik at hvis de toucher hindrene så "sklir" de over med mindre risiko for skader og sår. Noen blir stoppet og eliminert pga hestens form, at den er sliten eller får sår eller lignende, hvis hesten stopper tre ganger, fall og andre ting. Akkurat dette båndet er jeg litt usikker på, muligens for at hesten ikke skal slå hodet for høyt opp? Har ikke brukt denne typen seletøy selv og er ikke såå erfaren i feltritt, så det tør jeg ikke svare på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vist masse tidligere i uka. Det gikk parallelt med dressur, så mye frem og tilbake :)

Da har jeg bare vært uheldig å ikke fått det med meg.

@Kangerlussuaq Det båndet heter martinggal. Det er til for at ikke hesten skal slå hodet for høyt opp. De aller fleste rir også med et "bånd" rundt bogen på hesten, og det kalles et forstykke. Det er for å hindre salen i å skli bakover.

Endret av Kråka
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette båndet er jeg litt usikker på, muligens for at hesten ikke skal slå hodet for høyt opp? Har ikke brukt denne typen seletøy selv og er ikke såå erfaren i feltritt, så det tør jeg ikke svare på :P

For meg ser det ut som martingale, som er, som du sier, for å hindre at hesten slår opp hodet. Eller går med for høyr og dermed blir vanskelig å håndtere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man stoppe hesten fra å slå hodet for høyt opp? :P

(Jeg innser dette anakeligvis er nuubspm, men :P Må ha det inn med teskje :ahappy: )

Fordi det gjør ***** vondt i nesa å få hodet til hesten i stor fart opp :P

Finnes ikke dumme spørsmål :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man stoppe hesten fra å slå hodet for høyt opp? :P

(Jeg innser dette anakeligvis er nuubspm, men :P Må ha det inn med teskje :ahappy: )

Det er for at man skal unngå at nakken og hodet til hesten skal skalle i hodet på rytteren, samt at det er vanskelig å kontrollere en hest som går med hodet i været.

Er ikke alle hester som trenger dette, men de aller fleste som rir over hinder (sprang og feltritt) bruker martingal.

Legger til:

Det er mildt sagt j*vlig å bli skallet i nesen så man begynner å grine og fossblø under trening eller konkurranse :P Anbefales ikke :P

Endret av Kråka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man stoppe hesten fra å slå hodet for høyt opp? :P

(Jeg innser dette anakeligvis er nuubspm, men :P Må ha det inn med teskje :ahappy: )

I tillegg til det Margrete sa - en heit og ivrig hest vil ofte hive hodet høyt. Problemet er at den da ikke får satt bakbeina ordentlig under seg og blir vanskelig å samle, noe som er kjempeviktig når du rir sprang på et sånt vanskelighetsnivå som dette.

EDIT: Og herregud, jeg føler meg litt dum som ikke tenkte på martingal. Jeg har en tendens til å tenke altfor vanskelig - at ryttere på dette nivået har så mye spesialutstyr at det ikke kunne være en vanlig martingal liksom :P Ser ikke skogen for bare trær!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det gjør ***** vondt i nesa å få hodet til hesten i stor fart opp :P

Finnes ikke dumme spørsmål :)

I tillegg blør man neseblod like a pro (snakker av egen erfaring). Hvis man synes det er vondt å skalle med bikkja, så kan man prøve å skalle med en hest. AUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synd med tiden ... for det der så lekende lett ut

Enig. Men jeg vil heller se en litt saktegående ekvipasje med en SÅ positiv hest og en så mild rytter som takler hindrene som en gud, enn en som raser gjennom. Skikkelig toppede ører og fornøyd hestedyr!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...