Gå til innhold
Hundesonen.no

Om du fikk valp idag, hvilken rekkefølge ville du brukt?


Enits
 Share

Recommended Posts

Iforhold til hva du skal lære hunden?

vi har konsentrert oss utelukkende om kom/navn også stå.

Nå er vi kommet til et punkt der det gjerne er på tide å innføre litt andre ting også, men spørsmålet er hva!

Hva er mest hensiktsmessig å lære først?

Man har jo det vanlige med Sitt osv, som jeg jo også begynte med, men fant fort ut det ville ødelegge for utstilling så vi byttet til stå :P

Så, om du fikk en valp idag, hvordan ville du lagt opp løpet mest hensiktsmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt fornøyd med det jeg har hatt høyest på prioriteringslista:

- Vente på værsågod

- Innkalling

- Stoppkommando

- Stå

- Ligg

- Sitt

- gå pent i bånd

Vi har jo også trent grunnferdigheter, som kassemetode/utgangsstilling, kontakt, delmomenter på apport , target og bli mellom dette da, men det er jo mest for LPtreningens del, det andre går mer på hverdagslydigheten. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første månedene med valp har jeg bare fokus på hverdagslydighet, jeg lærer ikke inn noen konkrete øvelser før senere. Kontakt, kontakt, kontakt - i alle situasjoner (tog, byen, på tur, inne, i hagen osv). Jeg trener også masse innkalling, slipp (jeg har hatt BC-valper ... hehe), og bli/vent. Ellers trener jeg mye på lek i alle situasjoner, sånn at jeg har en hund som er lett å belønne også når det koker litt rundt. Inne er gå og legg deg en kommando som vi tidlig begynner å øve på. Sånn etterhvert, når jeg føler valpen begynner å utvikle en hjerne (:P) og den er vant til å automatisk søke blikkontakt med meg når noe skjer, begynner jeg å trene sitt, ligg og stå - og lineføring/fvf.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel mest for hverdagslydigheten jeg ønsker å begynne å trene nå. Men, selv om dette er 3. valpen min så føler jeg meg helt fersk :P

Vi jobber med kontakt, avslapping når vi er ute, innkalling, lyde navnet sitt og kommandoen stå.

Det jeg lurer på om er neste steg er evt stopp og slipp kanskje. Men føler meg veldig usikker :P

Også tenker jeg mye på dette med båndtrening. Vi bruker sele, og etterhvert ønsker jeg jo at hun skal trekke i selen, og gå pent i halsbånd. Når må jeg begynne å øve på det? Jeg er litt redd for at det ikke skal være mulig å lære henne å gå pent siden, men samtidig synes jeg det er vel tidlig å lære å gå pent nå i en alder av 3 mnd :P Tror kanskje jeg overtenker mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagslydighet, at det er hos meg det morsomme skjer, lære å lære og lek ville vært mine prioriteringer. Alt annet, som da er spesiell fokus på LP, ville jeg tatt litt etter valpens tempo. Jeg ville også lært inn flere ting parallellt for å unngå å få en hund som kun tilbyr f.eks. sitt når jeg finner frem belønningen.

Det var vel omtrent sånn jeg gikk frem med Rina, og jeg er veldig fornøyd med resultatet. Men nå var hun en ekstremt lettlært, konsentrert og lærevillig valp.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt, innkalling, og gå på plass/legg deg/noe slikt noe. Å lære inn en god kontakt har vi fått mye igjen for. Innkalling burde vi jobbet enda mer med på valpestadiet med langline også utenom selve treningene vi var på. Og vi skulle vært mer konsekvente og nøye på å lære inn "gå og legg deg/på plass", rett og slett fordi det er himla praktisk.

Ellers ville jeg trent sjukt mye ro, spesielt ute. Type få inn i hodet på valpen at man kan legge seg ned og om så sove utendørs. Der faila vi hardt gitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt, innkalling, og gå på plass/legg deg/noe slikt noe. Å lære inn en god kontakt har vi fått mye igjen for. Innkalling burde vi jobbet enda mer med på valpestadiet med langline også utenom selve treningene vi var på. Og vi skulle vært mer konsekvente og nøye på å lære inn "gå og legg deg/på plass", rett og slett fordi det er himla praktisk.

Ellers ville jeg trent sjukt mye ro, spesielt ute. Type få inn i hodet på valpen at man kan legge seg ned og om så sove utendørs. Der faila vi hardt gitt.

Trener mye på å finne roen ute ja, så hun har sovet noen ganger på starbucks for å si det sånn :P

Innkalling trener vi på, samme med å ha oppmerksomheten rettet mot oss, men må mer ut rundt andre mennesker å trene dette også.

Gå og legg deg osv har vi ikke hatt bruk for da hun er veldig flink til å gjøre det av seg selv. Men kan kanskje være ok å lære inn en kommando på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lekt med henne, jeg. :) Hatt med en draleke eller noe hun digger som dere kan leke med sammen (altså ikke ball som du må kaste vekk fra deg sånn at hunden kan ligge og kose seg med den aleine), og som du bare plutselig flekker fram hvor som helst, når som helst, sånn at du er verdens mest overraskende og kule person. Og så ville jeg tatt på henne. Lært henne at å være nær er bra, og at det alltid er okej at du tar på henne hvor som helst. :heart: Og kontakt: Putte godis mellom leppene og la henne ta den. Og "vente". Hos oss betyr det alt som er det motsatte av det bikkja gjør nå. :P

Og det at du ikke kan lære en valp å sitte fordi det ødelegger for utstilling er bare tull. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener mye på å finne roen ute ja, så hun har sovet noen ganger på starbucks for å si det sånn :P

Innkalling trener vi på, samme med å ha oppmerksomheten rettet mot oss, men må mer ut rundt andre mennesker å trene dette også.

Gå og legg deg osv har vi ikke hatt bruk for da hun er veldig flink til å gjøre det av seg selv. Men kan kanskje være ok å lære inn en kommando på det?

Jeg skulle ønske vi hadde gjort det, i alle fall. Men vår er kanskje litt mer... "oppå" folk enn det Lumi er/blir :) Hver gang Meesha går i sin egen seng og legger seg blir jeg og sambo sånn :|:|:| for han ligger enten kliss inntil oss i sofaen eller ved beina våre på flossteppet i stua.

Vent/stopp er en bra kommando jeg også ville lært inn hos ny valp. Det har vært kjekt for oss, men den sitter ikke i alle situasjoner akkurat.

Også ville jeg trent byttelek, i moderate mengder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent kommandobasert:
- Belønningskommando/værsågod
- Nei
- Kontakt, kontakt og kontakt
- Ligg, ikke dekk-varianten (gjeterhund, ligg funker til alt - på avstand, i jaktmodus og som 'korrigering')
- Innkalllig
- FVF

Men miljø, lek, håndtering osv er absolutt førstepri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulp, stopp har jeg ikke trent med noen av mine, nå, men husker inderlig dèt var hva jeg trente inn med en voksen vi fikk.

Jeg trener sitt, hit, innkalling legger jeg stor vekt på, legge seg, nei og kontakt (øyekontakt). Og fliiink, braaa, jaaa, jøssss! Wow! Ulike former fir begeistring alt etter prestasjon, men jeg er evig amatør. Legg seg, er også noe jeg vektlegger men fordi jeg har hunder som blir store. Da er "legge seg" bra når en møter mennesker som er redde, og er en fin innstilling å ha i ulike situasjoner. Hvis den fungerer :icon_cry: Det betyr vi skal slappe av og vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på om er neste steg er evt stopp og slipp kanskje. Men føler meg veldig usikker :P

Også tenker jeg mye på dette med båndtrening. Vi bruker sele, og etterhvert ønsker jeg jo at hun skal trekke i selen, og gå pent i halsbånd. Når må jeg begynne å øve på det? Jeg er litt redd for at det ikke skal være mulig å lære henne å gå pent siden, men samtidig synes jeg det er vel tidlig å lære å gå pent nå i en alder av 3 mnd :P Tror kanskje jeg overtenker mye :P

Du kan fint lære henne forskjell på trekksele, tursele, sporsele og halsbånd - hemmeligheten er å være konsekvent… :P

Hvis du synes det blir mye stress å styre med, kan det kanskje være lurt å trene gå pent i bånd med halsbånd og fast kobbel (ikke flexi under innlæring - da lærer man ofte hunden å dra i båndet) og så bruke selen når hun skal trekke eller gå i langline :)

Det er ikke feil å begynne tidlig med båndtrening synes jeg :) Har fått mye tilbake fra min på det i alle fall!

Kanskje veien videre er vente kommando, gå å legg deg og stoppkommando? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lekt med henne, jeg. :) Hatt med en draleke eller noe hun digger som dere kan leke med sammen (altså ikke ball som du må kaste vekk fra deg sånn at hunden kan ligge og kose seg med den aleine), og som du bare plutselig flekker fram hvor som helst, når som helst, sånn at du er verdens mest overraskende og kule person. Og så ville jeg tatt på henne. Lært henne at å være nær er bra, og at det alltid er okej at du tar på henne hvor som helst. :heart: Og kontakt: Putte godis mellom leppene og la henne ta den. Og "vente". Hos oss betyr det alt som er det motsatte av det bikkja gjør nå. :P

Og det at du ikke kan lære en valp å sitte fordi det ødelegger for utstilling er bare tull. :)

Lek trener vi masse på! Har et par draleker jeg har kjøpt på Canider som er flittig brukt! Hun elsker å ha drakamp med oss og det skal jeg utvikle så det suser etter da jeg ønsker å bruke lek som belønning :) Hun blir også tatt mye på i alle situasjoner, sjekker munnen og ører og poter osv nettopp fordi jeg ønsker at hun skal synes det er ok og ikke trekke seg unna. :)

Kontakt er noe jeg definitivt skal trene mer på ja ! Godis mellom leppene var ikke dumt :D

Jeg skulle ønske vi hadde gjort det, i alle fall. Men vår er kanskje litt mer... "oppå" folk enn det Lumi er/blir :) Hver gang Meesha går i sin egen seng og legger seg blir jeg og sambo sånn :|:|:| for han ligger enten kliss inntil oss i sofaen eller ved beina våre på flossteppet i stua.

Vent/stopp er en bra kommando jeg også ville lært inn hos ny valp. Det har vært kjekt for oss, men den sitter ikke i alle situasjoner akkurat.

Også ville jeg trent byttelek, i moderate mengder.

Lumi er foreløpig en skikkelig sosial lappis, minner meg mye om meesha der faktisk :P Så det er noe vi må trene på, ro i hilsesituasjoner, ro når noen kommer på besøk og ro når vi er på besøk hos andre :)

Men, det er vanskelig å trene ro i hilsesituasjoner for alle synes hun er så himla søt og stuper ned til henne før man får sjans til å tenke stopp engang :P Men jeg begynner å bli flinkere og flinkere til å be folk vente :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...