Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny bærbar pc


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Det var ikke snakk om en elendig kinadisk, det var en helt grei hardisk :) For stasjonær PC vel og merke.

Om trådstarter skal bruke tunge programmer, spille Sims(!) osv. så vil ikke en liten 13" netbook holde, liksom. Det er det jeg vil frem til. Det kommer bare til å føre til grå hår og enda en ny PC om noen uker/mnd, tror jeg.

Sims 3 + alle tilleggspakkene lastet selv treigt på min stasjonære... Og jeg har AMD Radeon R9 200 Series, Intel® Core i5-4670K CPU @ 3.40GHz (4 CPUs), ~3.4GHz og 16 GB RAM. Det er en del mer enn hva man finner i de fleste bærbare som ikke koster veldig mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSD disker er da ikke så dyre lengre? Jeg har en vanlig disk + en 3TB SSD-disk i min PC og jeg tror faktisk den vanlige disken var dyrere enn SSD-disken om jeg ikke husker helt feil.. Er veldig gjevt å ha en gigantisk disk som både jobber raskt og som man kan lagre så sinnsykt mye på. Har ingen problemer med å kjøre store spill fra SSD'en heller, watch dogs går utmerket for eksempel :)

Om dette programmet dere diskuterer specsene til er litt likt photoshop, så bruker det nok grafikk-kortet til datamaskinen man har om det er støttet. Om et program som photoshop osv. får tilgang på god GPU så blir det en helt ny verden å skulle bruke programmet.

Sambo ramlet nesten av stolen her om dagen da han så en SSD på 4-5TB til 450kr en eller annen plass på nett. Det var visst veldig fristende :lol:

Du forveksler nok SSD-er med HDD-er, eventuelt SSHD-er, selv om jeg ikke kan få prisene til å stemme.

SSD-er på 4-5 TB får man ikke kjøpt i dag (SanDisk avslørte tidligere i år minne som skulle bli brukt i deres nye 4 TB, som ikke er til salgs ennå). Det nærmeste er SSD-er på 3,2 TB, som er så store at de må kobles til via PCIe. Den billigste, i følge Prisjakt, koster i skrivende stund kr 151 899.

Til orientering koster den billigste 3 TB HDD-en, i følge Prisjakt, kr 799, mens SSHD-er (typisk med ca. 8 GB flashminne) koster mer enn det dobbelte.

Du er heldig hvis du finner minne på 4-5 TB av noe slag som koster kr 450.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lite kresen når det kommer til om ting skal få fort eller ikke. Min bror klager på at min nåværende pc er treig, jeg syns den fungerer helt fint :)

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal kunne få en 13-15 tommers pc som skal kjøre de programmene jeg ønsker. Jeg mener da jeg har sett mange ha så små pc'en og likevel kunne brukt de til å redigere bilder med.

Min far mente denne var bra:

https://www.komplett.no/lenovo-ideapad-yoga-2-133-fhd-touch/817335#%21tab!tab:reviews

Noen meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lite kresen når det kommer til om ting skal få fort eller ikke. Min bror klager på at min nåværende pc er treig, jeg syns den fungerer helt fint :)

 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal kunne få en 13-15 tommers pc som skal kjøre de programmene jeg ønsker. Jeg mener da jeg har sett mange ha så små pc'en og likevel kunne brukt de til å redigere bilder med. 

 

Min far mente denne var bra:

 

https://www.komplett.no/lenovo-ideapad-yoga-2-133-fhd-touch/817335#%21tab!tab:reviews

 

Noen meninger?

Jeg er enig med din far.

Jeg var ikke klar over at kr 7000 var "billig" for deg, i og med at du også poengterte at du ikke likte å bruke mye penger på slikt.

I denne prisklassen vil vel lite annet enn skjermstørrelsen være et potensielt problem i forhold til liten forstørrelse i eksempelvis AutoCAD. Er dette imidlertid noe du er klar over, ser jeg ingenting galt med PC-en spesifikasjonsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med din far.

Jeg var ikke klar over at kr 7000 var "billig" for deg, i og med at du også poengterte at du ikke likte å bruke mye penger på slikt.

I denne prisklassen vil vel lite annet enn skjermstørrelsen være et potensielt problem i forhold til liten forstørrelse i eksempelvis AutoCAD. Er dette imidlertid noe du er klar over, ser jeg ingenting galt med PC-en spesifikasjonsmessig.

Hehe, det er vel egentlig ikke billig for meg :P Men heller ikke dyrt. Nå har jeg aldri kjøpt min egen bærbare pc, men jeg har tenkt at 3000-5000 er billig. Alle har sagt at jeg må tenke at dette er en investering, en pc jeg kan bruke i hele studietiden. Så da har jeg tenkt at alt opp til 7000 kr regnes som billig i mitt hode. Og nei, jeg liker ikke å bruke penger på slikt, men må man så må man. Jeg vil nok bli mer fornøyd om jeg putter mye penger i det nå og at den varer lenge, enn om jeg må kjøpe ny hele tiden. Pc og mobil er ting jeg svært lite liker å bruke penger på :P

Jeg har tenkt at jeg kan bruke tv'en hjemme som ekstern skjerm. På skolen er det potensielt mulig å få bruke en skolepc med større skjerm :) Godt å vite at noen som virker til å kunne pc er enig med min far, da har jeg et godt alternativ ihvertfall!

Edit: Da har jeg hørt med læreren i faget, og han mente 13 tommer kom til å gå helt fint så lenge jeg er komfortabel med det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står jeg mellom å kjøpe den i forrige post, eller en som har en bedre prosessor. Men det er viktig at den blir levert fort, og jeg skjønner ikke leveringstiden til den ene nettbutikken. Noen som skjønner det? Denne nettbutikken sier "tilgjengelighet: 2-3 dager". Vil det si at jeg får den om 2-3 dager, eller at butikken får den inn om 2-3 dager, og dermed får jeg den ikke selv før om en stund?

Her er den andre jeg ser på, med i7 prosessor. Den koster 1300 kr mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå står jeg mellom å kjøpe den i forrige post, eller en som har en bedre prosessor. Men det er viktig at den blir levert fort, og jeg skjønner ikke leveringstiden til den ene nettbutikken. Noen som skjønner det? Denne nettbutikken sier "tilgjengelighet: 2-3 dager". Vil det si at jeg får den om 2-3 dager, eller at butikken får den inn om 2-3 dager, og dermed får jeg den ikke selv før om en stund?

Ser ut som de får den inn i løpet av de 2-3 dagene ja. På andre varer står det antall på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de får den inn i løpet av de 2-3 dagene ja. På andre varer står det antall på lager.

Takk. Vi fant ut at noe ikke var rett da vi tittet i handlevognen og det stod at den ikke var på lager.

Ingen som har andre forslag til pc til maks 9000 kr med de kravene jeg har? Jeg står mellom den Lenovo Yoga, ellers tenker jeg litt på Macbook Air, men jeg er redd for at sistnevnte har for liten lagringsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har andre forslag til pc til maks 9000 kr med de kravene jeg har? Jeg står mellom den Lenovo Yoga, ellers tenker jeg litt på Macbook Air, men jeg er redd for at sistnevnte har for liten lagringsplass.

Vanskelig å si om 128 GB/256 GB er for lite for deg; du må nesten sammenlikne litt med nåværende bruk. En SSD (i MacBook Air) vil imidlertid være noe raskere enn en SSHD i Lenovo Yoga, som du vurderer. Et alternativ kan være å gå for en bærbar med mindre SSD (f.eks. en MacBook Air), og kjøpe en stor ekstern harddisk som man lagrer ting på hjemme. Til orientering, hvis du aldri har brukt OS X før, bruker en helt ren installasjon av OS X 10.9 minst 9,5 - 10 GB. I tillegg kommer drivere og annet snacks.

Merk at MacBook Air som regel også har betydelig bedre batterilevetid enn mange bærbare med Windows. Scroller du litt ned på denne siden, kan du se batterilevetiden til MacBook Air/Pro sammenliknet med en del andre bærbare, deriblant en Lenovo IdeaPad Yoga 13. Forskjellen er ganske stor.

Noe av årsaken til forskjellen på batterilevetid, er nok at skjermen til Lenovo IdeaPad har bedre oppløsning (relevant når man jobber med AutoCAD). Til tross for prosessor i U-serien (lavenergiprosessorer) som Lenovos bærbare har, vil den altså likevel bruke mer strøm. I tillegg er operativsystemet på MacBooks blitt veldig energivennlige med tiden.

Ellers må du vurdere Windows versus Mac OS X. Noen programmer finnes bare til det ene operativsystemet. Begge deler kan man bli vant til, men noen liker bare Windows bedre, mens andre foretrekker OS X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Jeg har en ganske stor ekstern harddisk, men jeg har hele tiden tenkt at programmer som photoshop osv kanskje tar opp mye plass.

Jeg har egentlig ikke noe forhold til om jeg liker Os X eller Windows best. Jeg er ikke så vandt med førstnevnte, men det kommer jo etterhvert uansett.

Nei, tøft valg. Skulle ønske jeg hadde god tid på valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger også ny skoledata, og funderer også på å få meg den Lenovoen som ble linket. Jeg har jo så lyst på Microsoft Surface, men er redd den ikke vil klare å kjøre matlab og hysys. Er kanskje best å bare kjøpe en helt vanlig laptop. Du får si ifra om du blir fornøyd med din :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...