Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny bærbar pc


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Da ser jeg meg nødt til å krype til korset og skaffe meg ny pc. Jeg syns det er sure penger å bruke altså, selv om det er en nyttig ting :lol: Min nåværende pc fungerer ikke uten strømkabelen i, og det er litt synd om jeg en dag er i et klasserom på skolen uten strømmuligheter.

Det jeg ønsker i en pc:

- Liten, ca 13 tommer

- Lett, den skal bæres til og fra skolen sammen med en masse bøker

- Billig, jeg liker ikke å bruke penger på slikt

Det jeg bruker pc til:

- Skolearbeid, worddokumenter og et tegneprogram (tror det heter Autocap eller noe slikt, for bygningstegninger, så det er sikkert ikke veldig avansert)

- Bilde redigering

- Internett surfing

- Bittelitt spilling som eks Sims

Jeg kan ekstremt lite om pc, så utover dette vet jeg ikke hva mer jeg ønsker. Min far maser om at SSD harddisk er det beste. Jeg trenger ikke all verdens plass til bildelagringen, da jeg har en relativt stor ekstern harddisk jeg kan putte slikt på :)

Tips søkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvis du mener AutoCAD bør du vurdere spec til det, det krever nok litt mer enn andre ting du nevner.. :)

System requirements for the Autodesk® AutoCAD Products.

Skal du bare ha 13" bør du ha høy oppløsning, anbefaler virkelig 15" til CAD fortsatt høy oppløsning.

SSD som nevnt gjør vei i vellinga.

RAM

Generelt dårlig kombinasjon med liten, lett og billig. Spørs hva forventninger du har til bygningstegningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det er Autocad ja, fikk høre det tok veldig stor plass. Men jeg ønsker virkelig ikke en stor pc, det er nesten krav nummer 1, for jeg kommer ikke til å ville drasse den med meg om den er for stor og tung. Jeg tror ikke kravene for tegningene er så strenge. Fikk høre vi skulle klare å lage en enkel arbeidstegning. Men jeg tror jeg har time om det i dag eller i morgen, så jeg kan jo høre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig slitsomt å jobbe i AutoCAD med liten skjerm. Det tar mye plass, men kanskje du finner en liten laptop og kan bruke ekstern skjerm hjemme eller på skolen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan 15 tommer funke? Jeg ønsker virkelig ikke større enn det.. :/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

15" gjør mye ikke bare i fysisk størrelse men de har også typisk høyere oppløsning, FHD 1920x1080p. Tro meg du kommer til å scrolle og zoome deg i hjel. Selvom tegningene er enkle er området på en plantegning av ett enkelt hus stort og du får bare jobbet med bøttekottet på en 13"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men liten og rimelig passer ikke sammen med Autocad. Det er ganske høye krav til minne og grafikk-kort blant anna for at det skal kjøre skikkelig. Min DAK-maskin er ikke bærbar, den er flyttbar. 17" skjerm, tungt drog. Hør med andre i klassene over deg hva de bruker.

Autocad er avansert til tusen. Store, tunge saker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på, og fraråder på det sterkeste mot å kjøpe en bærbar som er "lett", "billig" eller med "liten skjerm" dersom et av de primære bruksområdene er AutoCAD. Du kommer ikke til å ha det spesielt gøy med en netbook eller en billig 13"-laptop når programmet (knapt?) klarer å kjøre, eller som Joachim påpeker, når du ikke ser hva du tegner uten veldig mye forstørrelse.

Snakk med studiestedet og andre studenter for å se hva de bruker - kjøper du ovennevnte, kan du i tillegg risikere å måtte punge ut for enda en dyrere maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser jeg meg nødt til å krype til korset og skaffe meg ny pc. Jeg syns det er sure penger å bruke altså, selv om det er en nyttig ting :lol: Min nåværende pc fungerer ikke uten strømkabelen i, og det er litt synd om jeg en dag er i et klasserom på skolen uten strømmuligheter.

Det jeg ønsker i en pc:

- Liten, ca 13 tommer

- Lett, den skal bæres til og fra skolen sammen med en masse bøker

- Billig, jeg liker ikke å bruke penger på slikt

Det jeg bruker pc til:

- Skolearbeid, worddokumenter og et tegneprogram (tror det heter Autocap eller noe slikt, for bygningstegninger, så det er sikkert ikke veldig avansert)

- Bilde redigering

- Internett surfing

- Bittelitt spilling som eks Sims

Jeg kan ekstremt lite om pc, så utover dette vet jeg ikke hva mer jeg ønsker. Min far maser om at SSD harddisk er det beste. Jeg trenger ikke all verdens plass til bildelagringen, da jeg har en relativt stor ekstern harddisk jeg kan putte slikt på :)

Tips søkes!

Mulig du har tenkt på det allerede. Men hvis det kun er batteriproblemene som gjør at du vil kjøpe ny, går det kanskje an å sjekke om et nytt batteri gjør susen? Før eller seinere må du jo sikkert ha ny pc uansett, men nytt batteri kan kanskje forlenge levetiden litt på den du har nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til å ha pc som kan kjøre AutoCAD er jo å bruke skole-pc-ene til det og så ha en liten, enkel bærbar til privat bruk. Jeg bruker ikke AutoCAD så veldig mye i mitt studie, men en del andre programvarer som er tunge og dessuten ikke akkurat gratis. De programmene jobber jeg med på de store, gode pc-skjermene på datasalen, så kan den lille Mac-en min heller fungere til surfing og oppgaveskriving. Men en slik løsning forutsetter jo at det er god tilgang på pc-er på høyskolen, at du er villig til å sitte der og jobbe i stedet for hjemme eller andre steder, og at det ikke er lagt opp til at du MÅ kunne kjøre programmet på egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Et alternativ til å ha pc som kan kjøre AutoCAD er jo å bruke skole-pc-ene til det og så ha en liten, enkel bærbar til privat bruk. Jeg bruker ikke AutoCAD så veldig mye i mitt studie, men en del andre programvarer som er tunge og dessuten ikke akkurat gratis. De programmene jobber jeg med på de store, gode pc-skjermene på datasalen, så kan den lille Mac-en min heller fungere til surfing og oppgaveskriving. Men en slik løsning forutsetter jo at det er god tilgang på pc-er på høyskolen, at du er villig til å sitte der og jobbe i stedet for hjemme eller andre steder, og at det ikke er lagt opp til at du MÅ kunne kjøre programmet på egen maskin.

Veldig lurt.

Til andre svar her, ingen grunn til å svartmale dette helt. AutoCAD er ikke så krevende og i hvertfall ikke før man kjører tunge filer.

Det med grafikkort er tull, det meste i dag burde funke. Samme med plass, AutoCAD trenger 6GB plass til intsallasjon. Ingenting.

Så tilbake til det jeg skrev først og linken til system req.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan 15 tommer funke? Jeg ønsker virkelig ikke større enn det.. :/

Jeg tror det også blir litt lite. Det hadde iallefall blitt det for meg. Du kan ikke belage deg på å bruke programvaren kun på skolen, da? Det gjorde jeg, og det funka bra, og jeg slapp å bruke mye penger på svær laptop. Men nå gikk jeg på en annen skole enn deg, så det kan jo hende fasilitetene ikke er de samme...

Jeg har en 13-tommers på jobben, men med ganske stor ekstern skjem (husker ikke hvor stor), og jeg har problemer med bare å se på tegninger uten å bruke eksterne skjermen. Det blir veldig styrete, mye scrolling og zooming inn og ut og lite oversktlig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Låner tråden litt - eksempel på pcer med ssd? istede for harddisk (om jeg har skjønt det riktig? )

Masse SSD tilgjengelig i dag om du åpner lommeboka. I mellomsjiktet er det hybriddisker som kombinerer en liten SSD for å kjøre OS med programmer på og HDD for lagring. Må nesten bare se spec på hver enkelt, alle konfigurerbare har jo gjerne muligheten.

Fikk meg SSD nå til studier, 3D-CAD og det er virkelig den store forskjellen. :hyper:

Hjemme løser jeg skjerm med docking med 24", utrolig digg å ha alt koblet til docking, printer, høyttalere, mus tatsatur osv vips s har jeg en "stasjonær" hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse SSD tilgjengelig i dag om du åpner lommeboka. I mellomsjiktet er det hybriddisker som kombinerer en liten SSD for å kjøre OS med programmer på og HDD for lagring. Må nesten bare se spec på hver enkelt, alle konfigurerbare har jo gjerne muligheten.

Fikk meg SSD nå til studier, 3D-CAD og det er virkelig den store forskjellen. :hyper:

Hjemme løser jeg skjerm med docking med 24", utrolig digg å ha alt koblet til docking, printer, høyttalere, mus tatsatur osv vips s har jeg en "stasjonær" hjemme. :)

Oh - du snakker i grunnen gresk :lol: Men høres ut som det er over min prisklasse da, så da er det ikke noe å tenke på. Grenser for hva man trenger for å spille på fb og skrive oppgaver i word. :lol: Men takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt.

Til andre svar her, ingen grunn til å svartmale dette helt. AutoCAD er ikke så krevende og i hvertfall ikke før man kjører tunge filer.

Det med grafikkort er tull, det meste i dag burde funke. Samme med plass, AutoCAD trenger 6GB plass til intsallasjon. Ingenting.

Så tilbake til det jeg skrev først og linken til system req.. :)

Vet ikke om det til dels var rettet mot meg. I så fall: Selvsagt ikke, men dersom man ikke kan noe om hardware overhodet, og ønsker å bruke PC-en til AutoCAD, er det fint å "overdrive" litt for å få trådstarter til å unngå å bruke pengene på en "liten", "lett" og "billig" PC.

Ellers er jeg selvsagt helt enig i utsagnet om grafikkort - til og med de fleste integrerte på nyere CPU-er burde være mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse fine fornuftige svar :) Jeg skal som sagt høre med læreren i faget hva han tenker. Det er en helt ny skole med masse nytt teknisk, så det beste er vel å bruke en pc på skolen til autocad.

Til den som nevnte at nytt batteri kan være en idé, det kan det om det er det som er problemet. Men jeg tror ikke det. I tillegg syns jeg den blir for stor og tung å drasse med seg på skolen. Den er 17 tommer og veier en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den som nevnte at nytt batteri kan være en idé, det kan det om det er det som er problemet. Men jeg tror ikke det. I tillegg syns jeg den blir for stor og tung å drasse med seg på skolen. Den er 17 tommer og veier en del.

Hvis det er slik at PC-en din kun ikke får strøm når kabelen ikke er i, og Windows ikke viser at den lades når kabelen er i, er det nesten helt sikkert at batteriet er problemet (spesielt om PC-en er gammel).

Hvorvidt et nytt batteri er verdt pengene, avhenger blant annet av modell (noen batterier er ganske dyre), i tillegg til PC-ens verdi for deg. På billigere PC-er som er mange år gamle, er det rent økonomisk (det vil si, med tanke på komponentenes verdi) ofte ikke lønnsomt å erstatte batteriet. Men, igjen, dette avhenger av ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme krav som deg, Marie, bare minus tegneprogrammet. Bare sims ble for mye når man skulle ha liten og lett. Er vanskeligere enn man tror, og 8000 (som jeg hadde som makspris) er ikke så mye for en laptop som det virker som. Så jeg endte opp med en litt større en, like pen og nett, som jeg er veldig fornøyd med! Men skal du ha den med på skolen hver dag, så blir det jo verre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSD disker er da ikke så dyre lengre? Jeg har en vanlig disk + en 3TB SSD-disk i min PC og jeg tror faktisk den vanlige disken var dyrere enn SSD-disken om jeg ikke husker helt feil.. Er veldig gjevt å ha en gigantisk disk som både jobber raskt og som man kan lagre så sinnsykt mye på. Har ingen problemer med å kjøre store spill fra SSD'en heller, watch dogs går utmerket for eksempel :)

Om dette programmet dere diskuterer specsene til er litt likt photoshop, så bruker det nok grafikk-kortet til datamaskinen man har om det er støttet. Om et program som photoshop osv. får tilgang på god GPU så blir det en helt ny verden å skulle bruke programmet.

Sambo ramlet nesten av stolen her om dagen da han så en SSD på 4-5TB til 450kr en eller annen plass på nett. Det var visst veldig fristende :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...