Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke kjøp disse rasene


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Såvidt jeg så, så er cavalier king charles nevnt, ikke king charles - det er to forskjellige raser. Hvorav king charlsen har betraktelig kortere snute enn cavalieren. Og tror du ikke de andre "godkjente" kornesa rasene vil få en oppblomstring om mopsen blir frarådet? Folk vil se seg om etter alternativer - for faktumet er at "folk" vil ha disse kortnesa hundene.

Beklager.

Cavalieren er ikke med pga kort snuteparti, den er med pga syringomyelia

Jeg kan ta med begrunnelsene for advarselen;

Basset hound - kan få problemer med ryggen fordi den er avlet for lang sammenliknet med resten av kroppen. Har for mye hud i forhold til kroppsstørrelsen.

Fransk bulldog - kan få pusteproblemer fordi snuta er avlet for kort. Har også økt forekomst av øyeproblemer og øyeskader.

Chihuahua - kan få hjerneskader fordi knoklene i hundens hodeskalle ikke alltid vokser fullstendig sammen. De er svært utsatte for skader.

Pomeranian - Kan få problemer med knærne, fordi kneskåla lett kan gå ut av ledd. Dette er et problem hos mange av de små hunderasene. Kan få pusteproblemer fordi pusterøret kollapser. I tillegg kan også denne rasen fødes med en ufullstendig sammenvokst hodeskalle.

Mops - Kan få pusteproblemer fordi snuta er avlet for kort. Dette kan gi problemer med regulering av kroppstemp. Stor risiko for øyeproblemer som følge av utstående øyne, grunne øyehuler og kort nese med store hudfolder.

St bernhard - rammes ofte av arvelige skjelettsykdommer, som HD og AD

Shar pei - Eksem og soppinfeksjon i huden fordi den er ekstremt avlet frem. Store hudfolder kan hindre at luft kommer inn.

Cavalier king charles - bakre del av hjernen kan være for stor for kranet. Arvelig lidelse

Dachs - prolaps fordi ryggen er for lang.

Schæfer- ryggproblemer pga fallende overlinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når en hund snorker nærmest uansett aktivitet, så er det en vesentlig feil med åndedrettsfunksjonen. At den kan løpe og leke i timesvis er fint for den hunden, men du må vel kunne innrømme at det er e

For meg, som er svært opptatt av at hunder skal ha et funksjonelt og friskt utseende, så er den listen meget logisk. Og jeg synes at det er veldig bra at det settes lys på dette for mannen i gata. F

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor hunder skal ha deformiteter, jeg. Sjøl om de er aldri så glade eller velfungerende eller kan herje i skauen like lenge som store, "friske" raser. Fordi vi KAN avl

Posted Images

Guest Belgerpia

@Belgerpia

Jeg må bare spørre deg, du går jo nokså hardt ut her inne når det gjelder avl, er du uenig med det helseansvarlig i NKK sier og godkjenner i artikkelen?

Øhh....? Hardt ut hva da??? Uenig hva da??

Fordi om jeg jobber der jeg jobber så betyr ikke det at jeg legger meg i støvet og er udelt enig i alt som sies og gjøres her. Jeg har lov til å ha mine private meninger (heldigvis), og om du synes det er FEIL å ha statistiske fakta å forholde seg til - javel, deg om det - jeg personlig mener at statistiske fakta gjør det lettere å foreta kvalifiserte vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns lista er veldig grei. Mest sannsynlig er det jo ymtet på de som ikke vet mye om hund i utgangspunktet, og at de tar med raser som de fleste vet hva er, mens de litt mer perifere ikke blir nevnt.

Veldig fint at det blir satt fokus på sånne ting, men jeg har egentlig intet grunnlag til å argumentere for/imot hva man skal starte med eller hvilke parametre man skal bedømme sunnhet etter.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager.

Cavalieren er ikke med pga kort snuteparti, den er med pga syringomyelia

Jeg kan ta med begrunnelsene for advarselen;

Jeg vet hvorfor cavalieren er med, jeg har hatt og avlivet cavalier (og griffon) pga syringomyelia. Jeg spør hvorfor mopsen er den eneste kortnesa rasen som skal frarådes, hvorfor cavalier er den eneste rasen som frarådes pga syringomyelia da hodeskalleformen gjør at dette kan ramme ALLE raser med brachiocephali,og syringomyelia antakeligvis er svært underdiagnostisert i mange raser. Hvorfor er ikke westie med, der "alle" har allergi?

Jeg vet du ikke har skrevet lista, men igjen, slike lister blir for meg meningsløse om man ikke har med parametre som skal være begrunnelsen for "advarslen" og fint hopper over alle andre enn de populære rasene.

just my 2 cents.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvorfor cavalieren er med, jeg har hatt og avlivet cavalier (og griffon) pga syringomyelia. Jeg spør hvorfor mopsen er den eneste kortnesa rasen som skal frarådes, hvorfor cavalier er den eneste rasen som frarådes pga syringomyelia da hodeskalleformen gjør at dette kan ramme ALLE raser med brachiocephali,og syringomyelia antakeligvis er svært underdiagnostisert i mange raser. Hvorfor er ikke westie med, der "alle" har allergi?

Jeg vet du ikke har skrevet lista, men igjen, slike lister blir for meg meningsløse om man ikke har med parametre som skal være begrunnelsen for "advarslen" og fint hopper over alle andre enn de populære rasene.

just my 2 cents.

Dette er en tabloid fremstilling. Skulle man gjort dette saklig og tatt med ALLE raser hadde det jo blitt en mursten av en bok og ikke en tresiders avisreportasje hvor 50 % av materialet er bilder. Jeg synes konseptet er bra selv om fremgangsmåten kanskje er billig, få folk til å stille mer kritiske spørsmål og innse at oppdrettere ikke alltid vet hva de gjør. Det ser uansett ut som om de har tatt for seg ekstreme konstruksjoner (og kun det) samt satt fokus på de rasene det er flest av.

Øhh....? Hardt ut hva da??? Uenig hva da??

Fordi om jeg jobber der jeg jobber så betyr ikke det at jeg legger meg i støvet og er udelt enig i alt som sies og gjøres her. Jeg har lov til å ha mine private meninger (heldigvis), og om du synes det er FEIL å ha statistiske fakta å forholde seg til - javel, deg om det - jeg personlig mener at statistiske fakta gjør det lettere å foreta kvalifiserte vurderinger.

Statistikk kan ta 40 år. Når jeg ser en mops, engelsk bulldog eller fralle så ser jeg ikke en vakker hund, jeg ser sykdom og jeg ser hva mennesker er i stand til å gjøre. Du skal få lov til å mene akkurat hva du vil, det var bare et generelt spørsmål da Indrebø knapt kan mistolkes i den artikkelen.

Edit; Jeg vil også anta at vedkommende har nok ekspertise til å kunne kvalifiseres som ekspertise og dermed også kommer med kvalifiserte vurderinger. Helseavdelingen i NKK er vel de, sammen med NVH, som sitter på mest data ang hundehelse per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt samme opplegget i min verden, nei...

rescue-bichon-frise-800x800.jpg

stock-photo-english-bulldog-head-profile

Men da er det mer hudfoldene og underkjeven og ikke skallens fasong (som er brachiocephal…) som utgjør den negative forskjellen. Brachiocephal er et anatomisk begrep - definert. På samme måte som man har klare definisjoner av genu varum (hjulbent) og genu valgum (kalvbent) osv. Det dreier seg om vinkler og forhold mellom ulike definerte mål.

Og som jeg har skrevet før: Graden av. Det ekstreme er aldri sunt. Men brachiocephal trenger ikke være usunt. SÅ litt klarhet i begrepene er greit å ha for seg før man diskuterer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det mer hudfoldene og underkjeven og ikke skallens fasong (som er brachiocephal…) som utgjør den negative forskjellen. Brachiocephal er et anatomisk begrep - definert. På samme måte som man har klare definisjoner av genu varum (hjulbent) og genu valgum (kalvbent) osv. Det dreier seg om vinkler og forhold mellom ulike definerte mål.

Og som jeg har skervet før: Graden av. Det ekstreme er aldri sunt. Men brachiocephal trenger ikke være usunt. SÅ litt klarhet i begrepene er greit å ha for seg før man diskuterer dem.

Ja det er vi da alle enige om. Man må begynne ett sted. Greit å begynne med de hundene som ikke en gang kan formere seg uten mennesklig intervention....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vi da alle enige om. Man må begynne ett sted. Greit å begynne med de hundene som ikke en gang kan formere seg uten mennesklig intervention....

Ja da kan man jo begynne med å ikke gjøre keisersnitt på noen hunder og se hvem som overlever…. (satt på spissen…)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi aldri kan gjøre noe som helst med de mest ekstreme raser fordi vi ikke vet hvor vi skal sette grensen, så blir heller ingenting gjort. Ja, mange raser har helseproblemer i varierende grad. Faktisk har vel alle raser det i en eller annen form. Men noen er så ekstremt avlet at de ikke bare har enorme helseproblemer, de er også tydelige misfostre og handikappet av det vi mennesker anser som "pent". Det må være lov å begynne der. Så kan vi ta en seriøs diskusjon om klarere definisjoner og hvor grensen skal gå når vi har gjort noe med det som vel alle med to øyne ser er langt, langt utenfor hva noen mennesker med en antydning av tanke om dyrevelferd burde akseptere.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er en tabloid fremstilling. Skulle man gjort dette saklig og tatt med ALLE raser hadde det jo blitt en mursten av en bok og ikke en tresiders avisreportasje hvor 50 % av materialet er bilder. Jeg synes konseptet er bra selv om fremgangsmåten kanskje er billig, få folk til å stille mer kritiske spørsmål og innse at oppdrettere ikke alltid vet hva de gjør. Det ser uansett ut som om de har tatt for seg ekstreme konstruksjoner (og kun det) samt satt fokus på de rasene det er flest av.

Statistikk kan ta 40 år. Når jeg ser en mops, engelsk bulldog eller fralle så ser jeg ikke en vakker hund, jeg ser sykdom og jeg ser hva mennesker er i stand til å gjøre. Du skal få lov til å mene akkurat hva du vil, det var bare et generelt spørsmål da Indrebø knapt kan mistolkes i den artikkelen.

Statistikk kan ta mange år, og jo lengre jo bedre - men i en tid der det ER fokus på sunnhet hos raser med utfordringer så vil selv noen få års statistikk si mye.

Og *ler* - når jeg ser fralle så ser heller ikke jeg en estetisk vakker hund. For meg så er en estetisk vakker hund en belger. MEN - jeg ser en hund med et temperament som overgår de fleste raser jeg vet om. En livlig, uredd, sosial og ekstremt miljøsterk rase med en besluttsomhet som er helt vanvittig. Det INNI er tvers igjennom herlig.

Jeg kommer ikke til å påstå at det er en spesielt sunn rase heller, for det er en rase med utfordringer - og på de tre årene jeg har hatt rasen så har jeg sett flere som har problemer med bakparten enn pusten. MEN - på de tre årene jeg har hatt rasen så har jeg også blitt kjent med oppdrettere som tar dette med helse alvorlig,

For øvrig - selv om jeg selv har rasen, og ikke umiddelbart er enig i at det er helt katastrofe på helsefronten, så er ikke fralle min rase, men jeg mener at alle burde ha en Hermine i livet sitt. Hun er imidlertid mest sannsynlig den eneste frallen jeg kommer til å ha, og det kommer aldri til å være et tema å drive oppdrett av rasen - og det er faktisk nettopp pga. helsemessige utfordringer - det er et ansvar jeg ikke vil ha, dog vil de seriøse oppdretterne som faktisk prøver - alltid få min støtte, og jeg kommer aldri til å mene at fransk bulldog bør opphøre å eksistere som rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Belgerpia

Ingen har sagt noe om forbud eller opphør av raser her, nå lar du deg personlig farge. At du er glad i din egen hund er det da ingen tvil om, og jeg tviler ikke på at du vil alle hunder godt.

Men faktum er at hunder med andre konstruksjonsmessige egenskaper vil få et bedre liv, blir etterspørselen borte vil også oppdrettere og dommere nødt til å tenke annerledes. Det skulle vært en propangadamaskin som kunne bidratt til å endre folks mentalitet ift hva som er pent og ikke - det er subjektivt ja, men folk flest vet faktisk ikke hvor mye lidelse det kan være i disse herlige krekene. Selv om en fransk bulldog hadde fått tydelig neseparti med normale øyehuler og mindre utstående øyne hadde de vel ikke vært mindre sjarmerende? Mentaliteten er jo den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi aldri kan gjøre noe som helst med de mest ekstreme raser fordi vi ikke vet hvor vi skal sette grensen, så blir heller ingenting gjort. Ja, mange raser har helseproblemer i varierende grad. Faktisk har vel alle raser det i en eller annen form. Men noen er så ekstremt avlet at de ikke bare har enorme helseproblemer, de er også tydelige misfostre og handikappet av det vi mennesker anser som "pent". Det må være lov å begynne der. Så kan vi ta en seriøs diskusjon om klarere definisjoner og hvor grensen skal gå når vi har gjort noe med det som vel alle med to øyne ser er langt, langt utenfor hva noen mennesker med en antydning av tanke om dyrevelferd burde akseptere.

Og HVA skal man rent konkret gjøre? Hvor går grensen for hvor syk en rase skal være før man skal "gjøre noe"? Skal man kreve at alle med snute mindre enn feks 2 cm skal kastreres ev ha avlssperre? HVor mange folder kan en hund ha før den får avlssperre? Hvem skal gjøre det? Hvem skal tilse at dette etterfulges? Hva slags reaksjonsformer skal man ha å spille på ift de som feks da velger å avle utenfor raseklubb? Skal de anmeldes for dyreplageri? Skal man "ta" alle raser med en gang, eller skal hele samfunnet som helhet ha en liste å gå etter? Hvem skal definere denne listen - hvem skal velge hvem som skal sitte i et slikt utvalg? Skal man forby flere raser enn de som allerede står på forbudslista - som foreslått tidligere? Skal man kriminalisere de som eier hunder med kort snute eller pelsfolder eller korte ben?

Jeg spør, fordi jeg er rimelig metta av alle som roper høyt om fæl avl og syke hunder, men som ikke har noen rase-kunnskap som tilsier at de vet mye om hvor man skal sette grenser, hvilke kriterier man skal handle etter, hvem som skal definere disse kriteriene, osv. De som roper høyest om alt som er galt med en rase er gjerne de som vet minst om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og HVA skal man rent konkret gjøre? Hvor går grensen for hvor syk en rase skal være før man skal "gjøre noe"? Skal man kreve at alle med snute mindre enn feks 2 cm skal kastreres ev ha avlssperre? HVor mange folder kan en hund ha før den får avlssperre? Hvem skal gjøre det? Hvem skal tilse at dette etterfulges? Hva slags reaksjonsformer skal man ha å spille på ift de som feks da velger å avle utenfor raseklubb? Skal de anmeldes for dyreplageri? Skal man "ta" alle raser med en gang, eller skal hele samfunnet som helhet ha en liste å gå etter? Hvem skal definere denne listen - hvem skal velge hvem som skal sitte i et slikt utvalg? Skal man forby flere raser enn de som allerede står på forbudslista - som foreslått tidligere? Skal man kriminalisere de som eier hunder med kort snute eller pelsfolder eller korte ben?

Jeg spør, fordi jeg er rimelig metta av alle som roper høyt om fæl avl og syke hunder, men som ikke har noen rase-kunnskap som tilsier at de vet mye om hvor man skal sette grenser, hvilke kriterier man skal handle etter, hvem som skal definere disse kriteriene, osv. De som roper høyest om alt som er galt med en rase er gjerne de som vet minst om den.

Nokså enkelt; gjør som Astrid Indrebø anbefaler - ikke kjøp disse rasene før det foreligger endringer.

Ang hva andre besitter av generell kynologisk kunnskap og spesifikk rasekunnskap ville jeg kanskje ikke uttalt meg dersom man ikke kjente vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nokså enkelt; gjør som Astrid Indrebø anbefaler - ikke kjøp disse rasene før det foreligger endringer. 

 

Hun sa også det ikke var et problem med HD på corgi og sa at vi ikke behøvde å begynne å røntge engang når klubben hadde undersøkelse nå nylig. Enda har jeg hatt 100% HD på mine Corgier. Og kjenner fryktelig mange med det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa også det ikke var et problem med HD på corgi og sa at vi ikke behøvde å begynne å røntge engang når klubben hadde undersøkelse nå nylig. Enda har jeg hatt 100% HD på mine Corgier. Og kjenner fryktelig mange med det.

Nå må du ikke tolke dette i verste retning, men med den kroppen som de fleste Corgier har (og som mange andre langkroppede og kortbente hunder) er det slettes ingen overraskelse at enkelte sykdommer er fremtredende. Jeg ser overhodet ingen fordeler med å avle hunder så lange i lende, kropp og med tilhørende kortere og kortere ben og armer, Corgi er absolutt en av de rasene som jeg anser for å være svært ekstreme.

Jeg kan bare uttale meg om hva som står i artikkelen hva angår uttalelser fra helseavdelingen. Det er vel uansett raseklubben som skal bestemme hvilke tiltak som skal gjøres ift avl og helseundersøkelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at det blir satt fokus på å opplyst om også andre plasser enn der bare over gjennomsnitlig interesserte hundefolk leser (og gjerne av andre enn ledere i raseklubber som ikke ser problemet eller NKK som ikke tør å ha noen spesielle meninger i frykt for å trampe noen på tærne), selv om jeg ikke er enig i at det er så svart/hvitt som at alle rasene der skal vi bare slutte å kjøpe eller at det er ganske mange fler som skulle vært med på lista. Men fokus på det er bra uansett! :)

Ta feks sch, her er det mye dårlig, men det er også mye bra. Her har man mulighet til å kutte ut alle som er syke å ødelagte å fortsatt uten problem fortsette rasen, da er det ingen grunn til å slutte å kjøpe. Eller la rasen dø ut. På en del andre som kanskje er så ute å kjører at de omtrent ikke kan berge rasen med forsvarlig avl eller at slik avl ville tatt så lang tid før forbedringer kom (at det derfor hadde vært uforsvarlig) så finnes det andre muligheter, feks åpne stambøker å få blandet inn lengre neser, mer/mindre/andre vinkler, nytt blod osv. Her står det på raseklubber og oppdrettere. Men klart om ting ikke blir gjort så burde det bli stoppet snart rett og slett, det er ikke greit, det er dyremisshandling i praksis.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

@Belgerpia

Ingen har sagt noe om forbud eller opphør av raser her, nå lar du deg personlig farge. At du er glad i din egen hund er det da ingen tvil om, og jeg tviler ikke på at du vil alle hunder godt.

Men faktum er at hunder med andre konstruksjonsmessige egenskaper vil få et bedre liv, blir etterspørselen borte vil også oppdrettere og dommere nødt til å tenke annerledes. Det skulle vært en propangadamaskin som kunne bidratt til å endre folks mentalitet ift hva som er pent og ikke - det er subjektivt ja, men folk flest vet faktisk ikke hvor mye lidelse det kan være i disse herlige krekene. Selv om en fransk bulldog hadde fått tydelig neseparti med normale øyehuler og mindre utstående øyne hadde de vel ikke vært mindre sjarmerende? Mentaliteten er jo den samme.

Men kjære deg, hvordan vet du at de ikke har det bra?

Baserer du det på at du synes de ikke burde ha det bra, eller mener du helt alvorlig at alle franske bulldogger lider? Og hva baserer du det på?

Det registreres i underkant av 300 nye franske bulldogger hvert år, inkludert importer - og dem er det ekstremt mange av - det er flere importer enn kull. Antallet er i samme gata som for Berner Sennen, Pointer, Whippet. Er det da en poppisrase?

Det registreres til sammenligning dobbelt så mange labradorer.

Og merk - det er disse som er registrert i NKK, men er det de som har de fleste problemene?

Det finnes garantert hauger og lass med uregistrerte fraller (bare i radius på 200 meter fra mitt hus finnes 3), og disse har man jo ingen kontroll på, men de er jo sikkert hos vetten de også. Disse har man jo ingen kontroll på, det er også en av grunnene til at jeg mener at før man roper at det katastrofe så bør man kartlegge om det faktisk er de hundene som er registrert som produserer dritsjuke bikkjer eller om det er importene uten papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, hvordan vet du at de ikke har det bra?

Baserer du det på at du synes de ikke burde ha det bra, eller mener du helt alvorlig at alle franske bulldogger lider? Og hva baserer du det på?

Det registreres i underkant av 300 nye franske bulldogger hvert år, inkludert importer - og dem er det ekstremt mange av - det er flere importer enn kull. Antallet er i samme gata som for Berner Sennen, Pointer, Whippet. Er det da en poppisrase?

Det registreres til sammenligning dobbelt så mange labradorer.

Og merk - det er disse som er registrert i NKK, men er det de som har de fleste problemene?

Det finnes garantert hauger og lass med uregistrerte fraller (bare i radius på 200 meter fra mitt hus finnes 3), og disse har man jo ingen kontroll på, men de er jo sikkert hos vetten de også. Disse har man jo ingen kontroll på, det er også en av grunnene til at jeg mener at før man roper at det katastrofe så bør man kartlegge om det faktisk er de hundene som er registrert som produserer dritsjuke bikkjer eller om det er importene uten papirer.

Det er mange mopser, fraller og engelske bulldoger som har det bra. Det er ikke spørsmålet, og det er ikke slik at selv om 30 % av alle hundene innenfor en rase er noenlunde velfungerende så skal man dermed se bort fra at 70 % sliter og at en forventet levealder er halvparten av hva den var for 40 år siden på halve gruppen. Fransk bulldog er langt fra den mest tallrike rasen, jeg har ikke de nøyaktige tallene, men mops er vel den rasen som er mest populær, sammen med chihuahua og pomeranian (de har dog ulike utfordringer).

Jeg trenger ikke å lese 40 år med forskningsrapporter før man skal kunne fastslå at det å leve uten nese eller åpne nesebor er utrivelig og tungvint.

Jeg er en stor forkjemper for at hunder skal registreres hos NKK, men litt av det paradoksale problemet med NKK er at man på den ene siden ønsker å fremme sunn helse hos hunder, men samtidig man fremmer og premierer hunder som åpenbart aldri burde vært fremstilt som et utmerket eksemplar av rasen. Dette er et stort problem, og jeg tror veldig mange vegrer seg for å støtte NKK etter å ha sett dokumentarer som "Pedigrees exposed".

Til slutt har man jo uvitende og naive hundekjøpere som er null kritiske, og de utgjør en stor andel av hundeeiere. Her kan man ikke gjøre annet enn å bedrive opplysningskampanjer, og i så måte er reportasjen i Dagbladet svært nyttig. At NKK selv går ut mot utidig avl er veldig viktig, både for å sette et eksempel, men også for å oppnå kredibilitet hos hundeeiere.

Man trenger ikke å gå på så mange utstillinger før man sitter igjen som et spørsmålstegn. En mops uten nese BIS på NKK? Pekingneser med beste oppdrett? Jeg forstår at det ikke er NKK sentralt som er ansvarlig for hvem som fremdømmes der, men det utgjør likevel et hav av avstand mellom liv og lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er mange mopser, fraller og engelske bulldoger som har det bra. Det er ikke spørsmålet, og det er ikke slik at selv om 30 % av alle hundene innenfor en rase er noenlunde velfungerende så skal man dermed se bort fra at 70 % sliter og at en forventet levealder er halvparten av hva den var for 40 år siden på halve gruppen. Fransk bulldog er langt fra den mest tallrike rasen, jeg har ikke de nøyaktige tallene, men mops er vel den rasen som er mest populær, sammen med chihuahua og pomeranian (de har dog ulike utfordringer).

Jeg trenger ikke å lese 40 år med forskningsrapporter før man skal kunne fastslå at det å leve uten nese eller åpne nesebor er utrivelig og tungvint.

Jeg er en stor forkjemper for at hunder skal registreres hos NKK, men litt av det paradoksale problemet med NKK er at man på den ene siden ønsker å fremme sunn helse hos hunder, men samtidig man fremmer og premierer hunder som åpenbart aldri burde vært fremstilt som et utmerket eksemplar av rasen. Dette er et stort problem, og jeg tror veldig mange vegrer seg for å støtte NKK etter å ha sett dokumentarer som "Pedigrees exposed".

Til slutt har man jo uvitende og naive hundekjøpere som er null kritiske, og de utgjør en stor andel av hundeeiere. Her kan man ikke gjøre annet enn å bedrive opplysningskampanjer, og i så måte er reportasjen i Dagbladet svært nyttig. At NKK selv går ut mot utidig avl er veldig viktig, både for å sette et eksempel, men også for å oppnå kredibilitet hos hundeeiere.

Man trenger ikke å gå på så mange utstillinger før man sitter igjen som et spørsmålstegn. En mops uten nese BIS på NKK? Pekingneser med beste oppdrett? Jeg forstår at det ikke er NKK sentralt som er ansvarlig for hvem som fremdømmes der, men det utgjør likevel et hav av avstand mellom liv og lære.

Det siste er jeg ikke uenig i. Men det jobbes med hele tiden. Jeg mener også at man også på utstilling må la være å belønne det ekstreme. Gjelder alle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokså enkelt; gjør som Astrid Indrebø anbefaler - ikke kjøp disse rasene før det foreligger endringer.

Vel, nå vet ikke jeg hvor mye jeg skal lene meg på en slik artikkel angående sankten. Jeg sitter og leser på oppdateringene på dogweb jevnlig og den omtalte HD/AD-problematikken er ikke noe som slår meg. Den er ikke ikke-eksisterende, men den er ikke spesielt avskrekkende heller. Så nei, jeg kommer ikke til å avstå kjøp av denne rasen på bakgrunn av disse uttalelsene i Dagbladet. Men nå har jeg også en hund med A foran og bak. Det jeg heller skulle sett er bedre kartlegging av helseproblemer hos de ulike rasene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke quotet, @Red Merle, men mener du første lista i tråden som ble lagt ut? Finner du absolutt ingen av de rasene attraktive? Helt håpløse alle sammen?

Tenker mest på de rasene som er 'standard' i slike debatter. Korte/flate snuter, flere kg overskuddshud, kilometer med ører, mengder pels der man ikke ser foran eller bak på bikkja.. JEG synes ikke det er attraktivt med bikkjer som snorter, sikler og snøfter med øynene halveis klemt ut av huet når de prøver å gå en tur rundt kvartalet. Jeg synes ikke det er attraktivt med illluktene hunder med laaange ører og mye skinn. Men det er meg, jeg synes ikke det er pent. Riktig nok er alle valper søte på sett og vis, men kunne ikke falle meg inn å anskaffe f.eks en Pekingeser.

Nå skal jeg ikke rope for høy, siden begge rasene jeg har kan ha ekstreme trekk (små øyne og lang snute på collie, og bobtail på aussie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunnen den lista og artikkelen generelt er veldig fin. Man må jo tenke på at den er mynta på mannen i gata som har hund for kos og selskap og som ikke kan så mye om hund generelt. Å da ta med en lang og avansert artikkel om syke rasehunder osv. i en avis for mannen i gata, tror jeg ville vært noe dødfødt. Det er i såfall noe for f.eks blad som hundesport å skrive om, der flere av de som leser bladet er mer enn gjennomsnittet interessert i hund. Og så tenker jeg jo at folk gjerne ser sammenhengen i at selv om EB ikke er nevnt, så har de like inntrykka snute som det f.eks. mops har, og dermed skjønner at det nok er samme greia.

Mange av de rasene på lista er raser jeg ikke hadde kjøpt uansett. Jeg synes ikke flatneser er søtt eller attraktivt, men det er nå meg. Selv har jeg schäfer, og den er på lista. Riktignok under lavt kryss og leddproblemer. Nå er HD/AD det siste jeg bekymrer meg for når jeg kjøper schäfer, det er en hel del andre helseplager jeg bekymrer meg for før, enn HD/AD, for det er i det minste dokumentert i DogWeb, og så er det jo opp til meg å sjekke ut statistikken på foreldredyr, søsken osv. på kombinasjonen jeg ønsker valp fra, og dermed få et bilde av hva jeg kan forvente på min valp. Jeg skulle ønske det fantes et register for andre helseplager hos rasene, disse som ikke blir dokumenterte i NKK. Som f.eks. allergi. Kommer testen tilbake positivt, så burde veterinær være pliktet til å melde inn til NKK med regnummer på bikkja slik at det ble registrert i DogWeb og dermed allmennkjent.

For nå må man hente ut slik info gjennom jungeltelegrafen, og det er jammen ikke lett å vite hva som er pålitelige kilder alltid.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...