Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke kjøp disse rasene


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Dagbladet hadde en tresiders dokumentreportasje i helgen kalt "Disse hundene må folk slutte å kjøpe". Jeg vil anta at dette er en følgeserie da de har lagt det inn under "hundeavl" og det ser ut til at flere artikler er på vei i samme serie.

Uansett, flere parter uttaler seg, blant annet en oppdretter på bruksschæfer (med rett overlinje og helt fraværende fallende kryss), veterinær Astrid Indrebø i NKK, biolog og forfatter John Unsgård og veterinær/genetiker Frode Lingaas fra NVH.

Oppdretter for bruksschæfer uttaler blant annet;

"Bruksschæferen ligger ikke nedpå med bakparten, slik som utstillingsschæferen gjør. Derfor har den færre leddplager og andre typiske schæfersykdommer. Såkalt schæferrumpe, der halen er for nærme analåpningen, finner man nesten aldri på en bruksschæfer.

Tukler vi med naturen ødelegger vi mer enn vi vinner. Det som er spesielt ekstremt i mine øyne, er avl på mindre huderaser, for mange av disse fungerer ikke i det hele tatt. De kan ikke føde valper, de har ikke plass til øynene i øyehula. Det er et varsku om at avlen ikke fungerer som den skal.

Det er skammelig hvordan det avles bare for profitt. Enkelte småraser kan koste opp mot 30 000 kroner, så det er klart det er penger å tjene. Men selv om hjundene kan være aldri så vakre, fungerer de ikke. De er verken friske eller holder mål helsemessig."

Nestleder i Norsk Schæferhund Klub mener derimot at denne bruksoppdretteren tar feil om at bruksschæferen har bedre helse enn utstillingsschæferen;

"Dette er en og samme rase. Det han gjør blir som å sammenlikne blondiner og brunetter."

Biolog og forfatter John Ungsgård (har skrevet boken "Hundens historie fra ulv til hund") uttaler i samme reportasje; "Jeg synes oppriktig synd på en bulldog som prøver å være en hund, men som nesten ikke får det til fordi den blir kvalt av sine egne misdannelser." - Det er ekstremavl av hunder han vil til livs. Flere raserhunder har nemlig utviklet alvorlige helseproblemer de siste drøye 100 årene, fordi mennesker har avlet frem spesifikke egenskaper hos dem.

Det er når de arvelige egenskapene fører til manglende funksjonalitet hos hundene at man kan kalle det ekstremavl. Eksemplene er mange;

* Dårlig varmeregulering

* Dårlig kondisjon

* Problemer med åndenød

* Eksem

* Upraktisk hårvekst

* For store ører

* For lange rygger med større sjanse for prolaps og andre komplikasjoner

* Korte ben

* Hudfolder som gir økt risiko for eksem

* For små øyehuler eller for store øyelokk som kan gi betennelser

* Kjever som er for korte for å holde riktig antall tenner og underbitt som gjør at hunden ikke kan spise normalt

* Hunderaser som ikke lenger kan føde naturlig

NKK svarer med at de har deltatt i utarbeidelsen av det nye BSI, dokumentet som skal bidra til at man unngår ekstreme, eksteriørmessige overdrivelser hos hunder. I tillegg uttaler veterinærer at man ikke kan påvirke avl i utlandet og at det er vanskelig å kontrollere hunder som ikke er registrerte i NKK.

Frode Lingaas påpeker at han samarbeider godt med NKK og raseklubber, men at det er vanskelig å kontrollere hvilke virkemidler enkeltpersoner kan finne på å bruke. I tillegg påpekes det at Norge er et land med svært mange hunder ift totalpopulasjon, og til tross for det enorme antallet dyr forskes det svært lite på hundehelse da de verken produserer nyttig kjøtt eller melk (de kategoriseres ikke som virkedyr).

Rasene som man anbefales å avstå fra å kjøpe er følgende;

* Basset hound

* Fransk bulldog

* Chihuahua

* Pomeranian

* Mops

* Meksikansk nakenhund

* St bernhardshund

* Shar pei

* Cavalier king charles spaniel

* Alle former for dachs

* Schæfer

Personlig kunne jeg lagt til flere raser som;

* Italiensk mastiff

* Corgi

* Skye terrier

* Dandi dinmont terrier

* Boston terrier

* Engelsk bulldog

* Boxer

* Pekingneser

Her til lands bruker vi slagordet "det skal være sunt å være vakker". Men det er altså ikke sunt å ha stuttkorte ben med overdrevent lang kropp, det er ikke sunt å ikke ha nese eller så mye overflødig hud at man knapt kan gå 10 timer uten å bli tørket i foldene, og det er ikke et sunnhetstegn når hunder ikke har plass til øyne, tenner eller bærer evnen til å naturlig føde sine egne avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når en hund snorker nærmest uansett aktivitet, så er det en vesentlig feil med åndedrettsfunksjonen. At den kan løpe og leke i timesvis er fint for den hunden, men du må vel kunne innrømme at det er e

For meg, som er svært opptatt av at hunder skal ha et funksjonelt og friskt utseende, så er den listen meget logisk. Og jeg synes at det er veldig bra at det settes lys på dette for mannen i gata. F

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor hunder skal ha deformiteter, jeg. Sjøl om de er aldri så glade eller velfungerende eller kan herje i skauen like lenge som store, "friske" raser. Fordi vi KAN avl

Posted Images

Syns slike lister blir så feil jeg, de blir aldri "fullstendige" og det fremstår for meg som kul umulig å sette et klart skille på hva som er greit og ikke.

Hvorfor er ikke griffons, affenpinscher, king charles spaniel, japanese chin, boston terrier ol. på lista i vg? Hva med "allergiraser" som staffer? West higland white terrier? Disse store tunge mastiffene som er skyldige vinkler i bakbeina? Er det greit?

Som alltid når det kommer slike utspill så ser jeg poenget, men jeg ser ikke hvordan noe slikt skulle vært rettferdig. En allergisk riesen sliter ikke mindre eller anderledes enn en schæfer med allergi.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa hentet A på utstilling lørdag og det kom en bulldog valp vraltene forbi.

Pappa : 'den var jo mye roligere, hvorfor kjøpte dere ikke sånn??'

Jeg: ' Eh. ..Det er en grunn til at den er rolig pappa....'

Jeg tror ikke menigmann tenker så mye over sånt når det kommer til rasevalg, så det er flott at det blir belyst i media.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns slike lister blir så feil jeg, de blir aldri "fullstendige" og det fremstår for meg som kul umulig å sette et klart skille på hva som er greit og ikke.

Hvorfor er ikke griffons, affenpinscher, king charles spaniel, japanese chin, boston terrier ol. på lista i vg? Hva med "allergiraser" som staffer? West higland white terrier? Disse store tunge mastiffene som er skyldige vinkler i bakbeina? Er det greit?

Som alltid når det kommer slike utspill så ser jeg poenget, men jeg ser ikke hvordan noe slikt skulle vært rettferdig. En allergisk riesen sliter ikke mindre eller anderledes enn en schæfer med allergi.

Dette er jeg helt enig med deg i, men dessverre er faktumet at listen (om man skulle utarbeidet en fullstendig en) ville blitt svært, svært langt. Men jeg ser absolutt viktigheten ved å angripe problemet ved roten og først jobbe mot å fjerne dette ønsket om hunder med et veldig ekstremt eksteriør som beviselig skader dyrenes helse og funksjonalitet. Det er ingen hemmelighet at kortnesehunder svært ofte utvikler respirasjonsvansker eller problemer som kan knyttes til nese/munn/svelg og det er heller ingen hemmelighet at en overdrevent lang rygg eller overdrevent lavt kryss ofte fører til henholdsvis ryggprolaps og hofteproblemer.

Fordi jeg er nysgjerrig: Mexikansk nakenhund, men ikke Kinesisk?

Om mexikansk nakehund står det i artikkelen; Kan få problemer med å innta føde, da de gjennom eksperimenter har fått avlet bort tenner. Anlegget for hårløs (som jeg vil anta også gjelder kinesisk) fører med seg andre helseproblemer som tannmangel, hud- og øyeproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns slike lister blir så feil jeg, de blir aldri "fullstendige" og det fremstår for meg som kul umulig å sette et klart skille på hva som er greit og ikke.

Hvorfor er ikke griffons, affenpinscher, king charles spaniel, japanese chin, boston terrier ol. på lista i vg? Hva med "allergiraser" som staffer? West higland white terrier? Disse store tunge mastiffene som er skyldige vinkler i bakbeina? Er det greit?

Som alltid når det kommer slike utspill så ser jeg poenget, men jeg ser ikke hvordan noe slikt skulle vært rettferdig. En allergisk riesen sliter ikke mindre eller anderledes enn en schæfer med allergi.

Skjønner hvor du vil, men det er jo forskjell på fysiske defekter som fører til nedsatt funksjon og andre sykdommer, de færreste raser er helt sykdomsfrie. Jeg forsvarer absolutt IKKE feks allergi som du nevner, det kan være like grusomt, men for meg blir det to forskjellige problemer, og her tar de altså tak i en del av problemene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare lettere sjokkert over at når de først lager en slik liste, så evner de ikke å liste engelsk bulldog? :shocked: Men heller velger å liste Schäferhund. Det er mye ihjelavla Schäferhunder, men det finnes "i det minste" noen bra individer. Engelsk bulldog er jo stort sett 99% faaaaahhhked......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare lettere sjokkert over at når de først lager en slik liste, så evner de ikke å liste engelsk bulldog? :shocked: Men heller velger å liste Schäferhund. Det er mye ihjelavla Schäferhunder, men det finnes "i det minste" noen bra individer. Engelsk bulldog er jo stort sett 99% faaaaahhhked...

Dette er altså fra Dagbladet, og man kan bare spekulere i at en idealistisk (jeg må dog berømme initiativet) journalist har forsøkt å komme til bunns i noe her uten helt å ha kjennskap til mange hunderaser. For meg virker det som at teamet bak reportasjen har fremsatt en liste til fagsjef i NKK, og den listen har blitt godkjent. (Det står faktisk; Veterinær, fagsjef og leder for NKKs helseavdeling har gjennomgått og gått god for oversikten). Jeg tviler dog på at man har hatt lyst til å føye ytterligere 30 raser til på listen selv om man er smertelig klar over tingenes tilstand.

Det er uansett svært bra at slike reportasjer får komme på trykk, men det bør være flere som tør å heve stemmen ift helseskadelig avl, også blant oss hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa hentet A på utstilling lørdag og det kom en bulldog valp vraltene forbi.

Pappa : 'den var jo mye roligere, hvorfor kjøpte dere ikke sånn??'

Jeg: ' Eh. ..Det er en grunn til at den er rolig pappa....'

Jeg tror ikke menigmann tenker så mye over sånt når det kommer til rasevalg, så det er flott at det blir belyst i media.

Nei det tror ikke jeg heller... familien min har alltid vært sånn "ååå hør på den bulldogen da, den ligger og snorker" (men hunden er lys våken og har lagt seg ned etter å ha vraltet 20 meter). (De skjønner nå at det ikke er søtt i det hele tatt da). Har en venn som ønsker seg flatnesehund. Jeg har forklart mange ganger hvorfor han heller burde se på sunnere raser, men de eeeeeer jo så søte og rare, og det overskygger det meste annet.... fikk vridd ham bort fra den forhekselsen iallefall.... og rett over på langrygg-hund :lol:

Verden vil bedras, det skal dessverre veldig mye til (virker det som) før "folk flest" ser bort fra utseendet til hunden, og tenker litt på hva de velger og støtter. Jeg tror rett og slett ikke folk skjønner hvor hemmende ikke-eksisterende snute kan være jeg?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tenner på nakenhunder er vel ganske allment,og etter det jeg vet så er det vel også godkjent på utstilling at de mangler tenner. men er absolutt enig,men det jeg fikk beskjed om er at ''det er hårløs-genet,bare''.. Synes jo synd på nakenhunden min som har igjen maks 10 tenner i en alder av seks ( noe vetrinæren på Kongsvinger mente ikke var så ille ) men tenker litt også at,mange eldre hunder mister jo og tenner,så de må man jo ta litt hensyn til.. Mange raser som bli i hjel-avlet.. Hunder som i følge ''alle'' skulle være perfekte familiehunder er på topp 3 ang biting/skambiting/drap av barn.. Dessverre.. Men dette går jo så i rykk og napp.. Alle skulle ha Golden,så skulle alle ha Labrador, men nå skal jo alle ha miniatyrer.. Stakkars seriøse oppdrettere som prøver å avle frem friske hunder,også.. Greit nok at man vil gå litt i pluss på dette her,men hvorfor avle frem mer sykdommer,lurer jeg på :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er altså fra Dagbladet, og man kan bare spekulere i at en idealistisk (jeg må dog berømme initiativet) journalist har forsøkt å komme til bunns i noe her uten helt å ha kjennskap til mange hunderaser. For meg virker det som at teamet bak reportasjen har fremsatt en liste til fagsjef i NKK, og den listen har blitt godkjent. (Det står faktisk; Veterinær, fagsjef og leder for NKKs helseavdeling har gjennomgått og gått god for oversikten). Jeg tviler dog på at man har hatt lyst til å føye ytterligere 30 raser til på listen selv om man er smertelig klar over tingenes tilstand.

Det er uansett svært bra at slike reportasjer får komme på trykk, men det bør være flere som tør å heve stemmen ift helseskadelig avl, også blant oss hundeeiere.

100% med deg, kommer bare enda ikke helt over at så mange fagpersoner klarer å gjøre den "brøleren" :P Men får prøve å fokusere på det positive (som du også sier)! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, det er da flere raser som ikke er dødsdømt, selvom det finnes individer som er dødsdømt. Jeg vil tro mange raser kan reddes ved å gjøre om avlstrategien på dem og heller hjelpe hvermannsen til å velge valp fra gjennomtenkte parringer der helse står høyt i fokus sammen med en forbedring av rasen.

Dette er vel også noe NKK har fokus på med sitt RAS-prosjekt.

Det sagt, så er det mulig at det er dette som må til for at hvermannsen i gata faktisk får opp øynene for hvor ille det faktisk står til med flere hunderaser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja listen med plager hos mange raser er lang…..

Hva med Breton - og høy HD-prosent? Gemyttproblemer hos weimaraner? Kloløsning og mangel på standinstinkt hos gordon setter? Stoffskifteproblemer hos irsk setter? LS-syndrom, og artrose hos vorsteh? Gulvangst og dårlig underkjeve hos collie? Hjertesykdom hos doberman? Og sånn kan vi nå fortsette listen…. HD hos de fleste store og mellomstore raser, inkl labrador….øyesykdommer, epilepsi, AD, allergier, eksemer, øreproblemer….
Skal man sette opp noen på en liste må man nesten ta med alle de andre rasene som har sitt å slite med også….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja listen med plager hos mange raser er lang…..

Hva med Breton - og høy HD-prosent? Gemyttproblemer hos weimaraner? Kloløsning og mangel på standinstinkt hos gordon setter? Stoffskifteproblemer hos irsk setter? LS-syndrom, og artrose hos vorsteh? Gulvangst og dårlig underkjeve hos collie? Hjertesykdom hos doberman? Og sånn kan vi nå fortsette listen…. HD hos de fleste store og mellomstore raser, inkl labrador….øyesykdommer, epilepsi, AD, allergier, eksemer, øreproblemer….

Skal man sette opp noen på en liste må man nesten ta med alle de andre rasene som har sitt å slite med også….

"Hvis det er noe feil med min hund skal jeg jammen finne en feil hos din også!"

Alle hunder har sine problemer, men det er en vesensforskjell på det å fremavle helt sykelige konstruksjoner hos dyr (som ekstremt langt rygg eller utstående øyne) og det at 20 % av hundene i en rasepopulasjon sliter med HD (hvorav kanskje 5 % plages i så stor grad at de må avlives). Attpåtil kan endel av dette skyldes miljøfaktorer og ikke kun avl.

Jeg tenker som så; ett sted må man starte. Først kan man ta for seg det åpenbare; alvorlige konstruksjonsfeil. Deretter kan man endre avlskriterier som også vil ta for seg allergi, intoleranse, adferdsproblemer m.m. Veien er lang, men hvis man skal tenke slik kan man jo bare gi opp med en gang.

At alle hunder skal være sykdomsfrie og leve i 14 år er også en utopi, sykdom vil forekomme i alle levende vesener enten det er mennesker eller dyr, men som nevnt i åpningsinnlegget er det mange elementer som faktisk er resultater av ekstrem avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja listen med plager hos mange raser er lang…..

Hva med Breton - og høy HD-prosent? Gemyttproblemer hos weimaraner? Kloløsning og mangel på standinstinkt hos gordon setter? Stoffskifteproblemer hos irsk setter? LS-syndrom, og artrose hos vorsteh? Gulvangst og dårlig underkjeve hos collie? Hjertesykdom hos doberman? Og sånn kan vi nå fortsette listen…. HD hos de fleste store og mellomstore raser, inkl labrador….øyesykdommer, epilepsi, AD, allergier, eksemer, øreproblemer….

Skal man sette opp noen på en liste må man nesten ta med alle de andre rasene som har sitt å slite med også….

Du kan da ikke helt seriøst mene at artrose hos vorsteh, HD hos labrador (?!) og andre ting som tja, "hyppig", men ikke alltid, berører enkelte hunderaser ER ET LIKE STORT PROBLEM som den fullstendige systemkollapsen hos en engelsk bulldog? Skjønner ikke en gang motivasjonen for å si noe sånn...? :/

Og som jeg skreiv i en annen tråd, allergier kan man ha et verdifullt liv med gitt en omsorgsfull eier - kan man leve et verdifullt liv med pusteproblemer?

Vi kommer iallefall ikke til å få endret noe når hundefolk klarer å lage uenigheter og problemer ut av at man tar opp problemer. Vi må begynne ett sted, og engelsk bulldog bør være en gallionsfigur i fronten av skipet som skal redde våre hunderaser fra human-induced-suffering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det tror ikke jeg heller... familien min har alltid vært sånn "ååå hør på den bulldogen da, den ligger og snorker" (men hunden er lys våken og har lagt seg ned etter å ha vraltet 20 meter). (De skjønner nå at det ikke er søtt i det hele tatt da). Har en venn som ønsker seg flatnesehund. Jeg har forklart mange ganger hvorfor han heller burde se på sunnere raser, men de eeeeeer jo så søte og rare, og det overskygger det meste annet.... fikk vridd ham bort fra den forhekselsen iallefall.... og rett over på langrygg-hund :lol:

Verden vil bedras, det skal dessverre veldig mye til (virker det som) før "folk flest" ser bort fra utseendet til hunden, og tenker litt på hva de velger og støtter. Jeg tror rett og slett ikke folk skjønner hvor hemmende ikke-eksisterende snute kan være jeg?

Jeg kan faktisk skjønne litt hvorfor folk har lyst på bulldog, de jeg har møtt har vært superherlige og med en stor personlighet :-) Derav er det supertrist å se hvor begrenset de blir :/ Uff! men at folk vil ha den personligheten i hus kan jeg skjønne...

Mine har lekt med et par bulldoger. og de bulldogene har hatt kjempestor lekelyst,men må roe tempoet pga kroppen og snuten :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja listen med plager hos mange raser er lang…..

Hva med Breton - og høy HD-prosent? Gemyttproblemer hos weimaraner? Kloløsning og mangel på standinstinkt hos gordon setter? Stoffskifteproblemer hos irsk setter? LS-syndrom, og artrose hos vorsteh? Gulvangst og dårlig underkjeve hos collie? Hjertesykdom hos doberman? Og sånn kan vi nå fortsette listen…. HD hos de fleste store og mellomstore raser, inkl labrador….øyesykdommer, epilepsi, AD, allergier, eksemer, øreproblemer….

Skal man sette opp noen på en liste må man nesten ta med alle de andre rasene som har sitt å slite med også….

Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvor du vil, men det er jo forskjell på fysiske defekter som fører til nedsatt funksjon og andre sykdommer, de færreste raser er helt sykdomsfrie. Jeg forsvarer absolutt IKKE feks allergi som du nevner, det kan være like grusomt, men for meg blir det to forskjellige problemer, og her tar de altså tak i en del av problemene.

Jeg ser ikke hvordan det er forskjell på fysiske defekter som fører til nedsatt funksjon, og sånn som westie - hvor "alle" har allergi, det er jo medfødt imunforsvardefekt som fører til redusert livskvalitet og forkortet liv. For hunden spiller det neppe noen rolle om den liter pga allergi eller for bratt kryss...

Skulle ønske noen kunne komme med klare grenser jeg - hva er bra nok - hva er for sykt? For uten det så vil slike lister bli meningsløse i min verden. Ellers så blir den, som @Bølla sier, vanvittig lang. Og hva er neste da? Skal vi sette basenji på lista fordi den har mentale svakheter? Saluki fordi den strengt tatt ikke egner se som "løshund" i skog og mark i et land hvor vi har sau i skogen halve året?

Jeg er prinsippielt i mot forbud, jeg ser hvor man vil hen, men jeg klarer ikke se for meg en gjennomføring som blir rettferdig og gjennomførbar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvordan det er forskjell på fysiske defekter som fører til nedsatt funksjon, og sånn som westie - hvor "alle" har allergi, det er jo medfødt imunforsvardefekt som fører til redusert livskvalitet og forkortet liv. For hunden spiller det neppe noen rolle om den liter pga allergi eller for bratt kryss...

Skulle ønske noen kunne komme med klare grenser jeg - hva er bra nok - hva er for sykt? For uten det så vil slike lister bli meningsløse i min verden. Ellers så blir den, som @Bølla sier, vanvittig lang. Og hva er neste da? Skal vi sette basenji på lista fordi den har mentale svakheter? Saluki fordi den strengt tatt ikke egner se som "løshund" i skog og mark i et land hvor vi har sau i skogen halve året?

Jeg er prinsippielt i mot forbud, jeg ser hvor man vil hen, men jeg klarer ikke se for meg en gjennomføring som blir rettferdig og gjennomførbar.

Man må begynne ett sted. Vi kan ikke la være å gjøre noe bare fordi man er redd for at en liste blir lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja listen med plager hos mange raser er lang…..

Hva med Breton - og høy HD-prosent? Gemyttproblemer hos weimaraner? Kloløsning og mangel på standinstinkt hos gordon setter? Stoffskifteproblemer hos irsk setter? LS-syndrom, og artrose hos vorsteh? Gulvangst og dårlig underkjeve hos collie? Hjertesykdom hos doberman? Og sånn kan vi nå fortsette listen…. HD hos de fleste store og mellomstore raser, inkl labrador….øyesykdommer, epilepsi, AD, allergier, eksemer, øreproblemer….

Skal man sette opp noen på en liste må man nesten ta med alle de andre rasene som har sitt å slite med også….

Joda, men den vesentlige forskjellen her er at de du lister opp, er raser som i utgangspunktet har et funksjonelt eksteriør, men som "tilfeldigvis" har plukket opp noen helseproblemer langs veien. Disse kan man i teorien avle bort uten å endre rasen eller rasestandarden på noen annen måte. I motsetning til f.eks. kortsnuteraser, langryggraser og ekstremt store/små raser, der helseproblemene er en direkte konsekvens av et ekstremt og dysfunksjonelt eksteriør. Førstnevnte er det langt større vilje til å gjøre noe med blant oppdrettere, raseklubber og raseentusiaster enn sistnevnte, der man stritter imot fordi "det er jo sånn rasen skal se ut".

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke helt seriøst mene at artrose hos vorsteh, HD hos labrador (?!) og andre ting som tja, "hyppig", men ikke alltid, berører enkelte hunderaser ER ET LIKE STORT PROBLEM som den fullstendige systemkollapsen hos en engelsk bulldog? Skjønner ikke en gang motivasjonen for å si noe sånn...? :/

Og som jeg skreiv i en annen tråd, allergier kan man ha et verdifullt liv med gitt en omsorgsfull eier - kan man leve et verdifullt liv med pusteproblemer?

Vi kommer iallefall ikke til å få endret noe når hundefolk klarer å lage uenigheter og problemer ut av at man tar opp problemer. Vi må begynne ett sted, og engelsk bulldog bør være en gallionsfigur i fronten av skipet som skal redde våre hunderaser fra human-induced-suffering...

Og hvem skal definere hva her…?

Artrose hos vorsteh begynner å bli et problem..de tåler ikke det de er avlet til å brukes til. Kloløsning hos gordon setter er et STORT problem - smerter bla. Og hyppig forekommende.

Allergi ja….din erfaring er nok den milde varianten. Min hadde et år fra ******* siste året hun levde, til tross for maks innsats fra vetrinær og fra meg, medisiner, tilrettelegging osv. Så du har ikke nok erfart DEN allergi-varianten når du kan si at allergi er "til å leve med".

Jeg reagerer på denne gjentagende trangen til å fremholde noen plager fremfor andre. AVL på alle raser fordrer bevisste oppdrettere, kjøpere. dommere name it. Lidelse er lidelse uansett rase. Så det å eie en "syk hund" er umoralsk uansett- uansett sykdom…eller?

Forøvrig kjenner jeg mange individer av de rasene som listes opp gjentatte gg av samme personer, og de er klinisk friske, velfungerende og uten plager. Bla pølsefrøken som jeg har i heimen pt. Kortbent ja. Frisk som de færreste. Utmerket fysikk og kondisjon. Ingen plager. God benstamme - sterk rygg. Chondromalaci ja - som dachs har - hun hopper opp og ned sofaen og løper trapper. Det siste gjorde ikke min siste colie pga gulvangst….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...