Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2015


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

emoji7.png

Hvilke kennel er den fra? :)

 

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

 

 

Denne kjekke herremannen heter Leader og er fra Des Feuxe Celestes i Frankrike :) 
Har ikke fått svar enda, men en veninne av oppdretteren ba meg kontakte henne, så jeg har sendt mail. 
Jeg hadde en plan for valp i januar, men nå har jeg kastet meg rundt og gjort klar penger, skal fikse passet, og har planlagt reiserute for å hente i Frankrike når han er 3 mnd og 3 uker :wub: 

*håperhåper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tror vi får valp på fredag! Hvis det går etter planen og oppdretter og valp virker fornuftige så blir hun med oss hjem. Kopiert bildelink fra oppdretter sin Facebookside.

Da er hun endelig hjemme! Ventetiden er over og 17 timers reise for å hente valp er overstått ^^

Endelig er jenta mi født En av disse herlighetene kommer til meg i slutten av juni. 3 tisper og 1 hannhund. Far er flotte Quinlent James Dean og mor er vakre CH Cometstaff Day For

Posted Images

Denne kjekke herremannen heter Leader og er fra Des Feuxe Celestes i Frankrike [emoji4] 

Har ikke fått svar enda, men en veninne av oppdretteren ba meg kontakte henne, så jeg har sendt mail. 

Jeg hadde en plan for valp i januar, men nå har jeg kastet meg rundt og gjort klar penger, skal fikse passet, og har planlagt reiserute for å hente i Frankrike når han er 3 mnd og 3 uker :wub: 

*håperhåper*

Så gøy med flere beauceroner i Norge. Kjenner ikke til kennelen han er fra, men kjenner flere som er importert fra Frankrike. Knallfine hunder :)

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er herlige :) 
Har fått blitt kjent med noen individer i de snart 3 årene jeg har kjent til rasen. Og gjett om disse 3 årene har vært LANGE! Endelig er det min tur! :D

Hvis jeg bare kan få en black/tan som har sporer da. 
2 kull var det mangelen på. Og så var det en tispe som gikk tom. Og nå ble det født kun harlequin hanner og B/T tisper i et kull nå i helgen. 
Og så dukket denne skjønnheten opp da. Så nå håper jeg inderlig at jeg får et ja! 

Hvilke oppdrettere eller eiere er det du kjenner til her da? 
Er jo et lite miljø her så det er jo meget mulig at jeg vet hvem det er :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er herlige [emoji4] 

Har fått blitt kjent med noen individer i de snart 3 årene jeg har kjent til rasen. Og gjett om disse 3 årene har vært LANGE! Endelig er det min tur! [emoji3]

Hvis jeg bare kan få en black/tan som har sporer da. 

2 kull var det mangelen på. Og så var det en tispe som gikk tom. Og nå ble det født kun harlequin hanner og B/T tisper i et kull nå i helgen. 

Og så dukket denne skjønnheten opp da. Så nå håper jeg inderlig at jeg får et ja! 

Hvilke oppdrettere eller eiere er det du kjenner til her da? 

Er jo et lite miljø her så det er jo meget mulig at jeg vet hvem det er [emoji4] 

Kjenner C amilla H ills trøm blant annet, de har 2 stk. Også ett par andre utenlands :)

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. På fredag var jeg på gardemoen å skulle hente valpen vår seeko.

Skulle ha han i kabinen pg trodde alt sko gå vra. Han skulle visst være ca 8,5 kg men de pleide visst ikke veie.

Fikk sjokk hvor stor han var og slet med å få han oppi den bagen. Han nekta å ta hode nedi og det forstår jeg. Skulle veie han i bahen og vekta viste 12 kg!!!! 

Ingen håp i å få han i cabinen. Etter mye styr og om og men kom vi oss hjem. Han måtte være i lasterommet. Det var absolitt ikke noe jeg ville. Det car egentlig en fprutsetning for meg At han ikke skulle være i øasterommet.

Men han var veldig trøtt. Virka fin og rolig når jeg henta buret etter flyturen.Ble en sen kveld. Med en gang vi kom hjem var det ut i hundegården. Etter noen timer tok vi sjangs på å gå inn. Kom nøyaktig 3 ul så sov han hele natta.

Lørdagen gikk supert og barna storkoser seg. Han er veldig snill og har på 1 dag lært sitt. Dette kunne han ikke men som oppdretter sa er han en veldig klok valp?

Nå koser vi oss veldig mye i valpetiden.?

Mulig andre har kommentert dette et annet sted allerede, men fikk bakoversveis da jeg leste dette... 

Hunder er flokkdyr og en valp skal ikke under noen omstendigheter bo alene i en hundegård :( 

Har man utehunder bør man ha minst to, og selv da bør valpen bo inne den første tiden. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ganske mange her inne vet, var jeg en del av valpegjengen i år, da jeg hentet Alaska Huskyen, Lilly.

Hun viste seg desverre å ikke være frisk,og ble levert tilbake til oppdretter etter 4uker.

 

Flere her inne vet også at jeg i mangemange år har drømt om aussie.

Vel, kort og greit, så blir jeg igjen en del av valpegjengen 2015,og får oppfylt min aller største drøm i slutten av Oktober :wub:

 

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig andre har kommentert dette et annet sted allerede, men fikk bakoversveis da jeg leste dette... 

Hunder er flokkdyr og en valp skal ikke under noen omstendigheter bo alene i en hundegård :( 

Har man utehunder bør man ha minst to, og selv da bør valpen bo inne den første tiden. 

og det er faktisk ikke i tråd med hva mattilsynet setter som krav. Beklager at jeg blander meg inn med dette i en ellers så hyggelig tråd, men jeg satt på hendene mine en stund og klarer ikke la være. 

(siterer fra mattilsynets veileder, mine uthevinger) 

  1. Tilsyn/sosialt samvær

    Hunden skal ha daglig tilsyn.

    Det betyr at dyreholder daglig skal fysisk sjekke at hunden ikke er syk, har sår eller skader. (Ved behov skal hunden ha veterinærbehandling, i tvilstilfeller skal veterinær kontaktes.)

    Hunden skal ha sosialt samvær med mennesker. Det er ikke akseptabelt å la hunden være overlatt til seg selv store deler av døgnet, den bør ikke være alene flere timer enn en normal arbeidsdag. Hvis hunden er alene f.eks. mens dyreholder er på arbeid, har den større behov for kontakt og stimuli i resten av døgnet.

    Hunder er flokkdyr og har behov for mest mulig kontakt med mennesker og artsfrender. Hunden skal ikke isoleres sosialt. Selv om hunden holdes sammen med andre hunder og dyr, erstatter dette ikke menneskekontakt.

    Hunder må gradvis vennes til å være alene. Ikke alle hunder mestrer å være alene hjemme (de utvikler såkalt «separasjonsangst») og det er ikke god dyrevelferd å tvinge en redd og stresset hund til dette.
    Det er heller ikke i tråd med dyrevelferdsloven å la hunden være alene hjemme over tid (flere dager) med kun sporadisk tilsyn og oppfølging av noen «som stikker innom». Dersom eier ikke selv kan ivareta dyret, skal ansvaret overlates til en navngitt person eller kennel/dyrepensjonat. 

Endret av Meg
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg blir meget irritert over at folk her inne vrir og vrenger på tibg som de selv føler for. Det er meget tragisk og jeg blir matt av slike uttalelser når en ikke helt vet mer enn at vi gikk inn etter noen timer.

Til deres infirmasjon (som jeg faktisk ikke egentlig i det hele tatt trenger å opplyse om) så vir hunden inne med oss. Han sover riktignok på nettene i hundegården men er ellers inne med oss eller sammen med oss. Så til dere trangsynte som bare vrir å vrenger på ting som dere vil uten heller å spørre eller henvende seg til meg, tenk dere om to ganger 

Måtte få ut litt frustrasjon da heg synes dette ble meget tåpelig. Dere kan synse og sanse hva dere vil Men dere har overhode ikke grunn for å komme med uttalelser npr dere ikke vet 10 % engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg blir meget irritert over at folk her inne vrir og vrenger på tibg som de selv føler for. Det er meget tragisk og jeg blir matt av slike uttalelser når en ikke helt vet mer enn at vi gikk inn etter noen timer.

Til deres infirmasjon (som jeg faktisk ikke egentlig i det hele tatt trenger å opplyse om) så vir hunden inne med oss. Han sover riktignok på nettene i hundegården men er ellers inne med oss eller sammen med oss. Så til dere trangsynte som bare vrir å vrenger på ting som dere vil uten heller å spørre eller henvende seg til meg, tenk dere om to ganger 

Måtte få ut litt frustrasjon da heg synes dette ble meget tåpelig. Dere kan synse og sanse hva dere vil Men dere har overhode ikke grunn for å komme med uttalelser npr dere ikke vet 10 % engang.

jeg forstår at du blir irritert, men jeg synes faktisk ikke det er greit at en valp bor ute alene om natta. Det er faktisk ikke greit ihht mattilsynets regler heller. 

Jeg har polarhunder selv, siberian husky, riktignok, og jeg setter ikke ut nye valper i hundegården den første tiden alene selv om det er andre hunder der.  valpen vil da ule og sutre, og vise tegn på at den ikke trives. Jeg vil at hundegården skal være et positivt sted, og ikke gi den negative assosiasjoner. IKKE at det er den eneste måten å gjøre det på, men sånn gjør vi det og det fungerer for oss. 

 

Ellers er det en fin valp - lykke til med den :) 

Endret av Meg
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dog funnet en metode som funka greit for alle parter her og har en valp som trives godt ute i hundegården da dette er hans plass hvor han får litt fred

 

Nå var ikke svaret mitt bare basert på hva du skrev her, men også hva du skrev i en tidligere tråd.  Sånn bare for å ha det på det rene. 

 

Fint at dere har funnet en metode som fungerer, men natta er faktisk en stor del av døgnet i mitt hode ( en tredel i hvertfall).  Men jeg skal gi meg nå, poenget mitt har jeg fått frem. Vi er bare uenige! 

 

Lykke til med hunden, håper å se flere bilder :) 

 

 

 

 

 

 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg blir meget irritert over at folk her inne vrir og vrenger på tibg som de selv føler for. Det er meget tragisk og jeg blir matt av slike uttalelser når en ikke helt vet mer enn at vi gikk inn etter noen timer.

Til deres infirmasjon (som jeg faktisk ikke egentlig i det hele tatt trenger å opplyse om) så vir hunden inne med oss. Han sover riktignok på nettene i hundegården men er ellers inne med oss eller sammen med oss. Så til dere trangsynte som bare vrir å vrenger på ting som dere vil uten heller å spørre eller henvende seg til meg, tenk dere om to ganger 

Måtte få ut litt frustrasjon da heg synes dette ble meget tåpelig. Dere kan synse og sanse hva dere vil Men dere har overhode ikke grunn for å komme med uttalelser npr dere ikke vet 10 % engang.

Det er 8 timer alene på natten det, altså 1/3 av døgnet. Og så regner jeg med den også er i hundegården når den er alene hjemme. Med normal arbeidsdag er man kjapt oppe i over 2/3 av døgnet (8 timers arbeid + reisetid). 

Hunden din, som er et flokkdyr og en valp (enda større behov for nærhet), er altså alene i hundegården STORE deler av døgnet. 

For å sette ting i perspektiv for deg så er det faktisk normalt å sove på samme sted som valpen den første tiden. Også selv om man har andre hunder.

Så det som er tragisk her er hvordan du tar imot tilbakemeldinger. Virkelig trist for valpens del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller hatt en valp i løpegård ute om natta, enn stappa inn i et bur. Siden vi vifter med moralske pekefingre, liksom. 

Ser ikke hva bur har å gjøre med dette. Det handler om at en valp er alene hele store deler av døgnet. Det er ikke ok, også selv om det finnes andre alternativer som er verre.

(Tror forøvrig bur ved eier er bedre enn alene i hundgård for de fleste valper, om man først skal sette alternativene mot hverandre)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller hatt en valp i løpegård ute om natta, enn stappa inn i et bur. Siden vi vifter med moralske pekefingre, liksom. 

må man velge?  poenget her er sosial kontakt. 

Tror forøvrig bur ved sengkanten er bedre enn ute alene for de fleste. det beste er vel å droppe det buret

Endret av Meg
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hva bur har å gjøre med dette. Det handler om at en valp er alene hele store deler av døgnet. Det er ikke ok, også selv om det finnes andre alternativer som er verre.

må man velge? 

Tror forøvrig bur ved sengkanten er bedre enn ute alene for de fleste. det beste er vel å droppe det buret

Det er mange valper som er alene store deler av døgnet, enten de blir forvist fra soverommet, stappa i bur, eller må bo ute i hundegård. Det normale er at folk jobber, og normalt sett har ikke folk med seg valper på jobb. Beundringsverdig at dere engasjerer dere, men dere får det svært travelt om dere skal fortelle annenhver hundeeier i landet at de er dyreplagere og at de ikke kan  ha hund i følge Mattilsynets regler. 

Jeg tror dog denne hundeeieren har fått med seg hva dere mener, så da har dere 2 valg. Godta at hun ikke har  hund på samme vis som dere, eller ringe Mattilsynet. Hun er registrert med for- og etternavn, og vi veit hun har en malamute. Hvor vanskelig kan det være å finne henne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er mange valper som er alene store deler av døgnet, enten de blir forvist fra soverommet, stappa i bur, eller må bo ute i hundegård. Det normale er at folk jobber, og normalt sett har ikke folk med seg valper på jobb. Beundringsverdig at dere engasjerer dere, men dere får det svært travelt om dere skal fortelle annenhver hundeeier i landet at de er dyreplagere og at de ikke kan  ha hund i følge Mattilsynets regler. 

Jeg tror dog denne hundeeieren har fått med seg hva dere mener, så da har dere 2 valg. Godta at hun ikke har  hund på samme vis som dere, eller ringe Mattilsynet. Hun er registrert med for- og etternavn, og vi veit hun har en malamute. Hvor vanskelig kan det være å finne henne? 

malamuteeieren har forlatt diskusjonen så det burde vi også gjøre. Det er likevel lov å være uenig. Det må du gjerne være. Det er ikke særlig snilt å sette en valp ut store deler av døgnet alene, synes jeg.  Spesielt ikke hunder med så godt flokkinstinkt som polarhunder.  

 

 

 

 

Endret av Meg
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malamuteeieren har forlatt diskusjonen så det burde vi også gjøre. Det er likevel lov å være uenig. Det må du gjerne være. Det er ikke særlig snilt å sette en valp ut store deler av døgnet alene, synes jeg.  Spesielt ikke hunder med så godt flokkinstinkt som polarhunder.  

Ja, men vi må jo bare ha det siste ordet, ikke sant? 

Ikke prøv å snu dette til å være noe jeg er enig i, mine valper (og voksne hunder, for den saks skyld) sover i min seng om natta de, og på dagtid sover de i sofaen. Men i hver eneste tråd jeg har sett der denne valpen har vært et tema, har folk fortalt henne at det er uetisk og feil og i følge Mattilsynets regler så blablabla - jeg tror hun har fått det med seg. Hun er ikke enig i at hun gjør noe galt, og hun hevder vi ikke har hele bildet. Tar hun feil? 

Det er uansett ikke en tråd om Monica Eike og hennes malamute, det er en tråd om valper født i 2015. Skal dere fortsette å dytte reglementet oppi nesa på henne, så gjør det i tråder om hennes hund, du har en her, her, eller så kan dere sikkert diskutere det videre i polarhundtråden her. Å fortsette diskusjonen i denne tråden, er unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...