Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2015


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Har tenkt meg oppover for å hilse på, ja. Tror jeg overlater til Gry å velge om det ikke er én spesiell valp det bare klikker fullstendig med da.

Nysgjerrig og utadvendt er sikkert best på bruks, rally og freestyle, ja, så da får vi bare droppe LP'en om det blir for kjedelig for hunden. En "Čeahppi go lucky" attitude :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tror vi får valp på fredag! Hvis det går etter planen og oppdretter og valp virker fornuftige så blir hun med oss hjem. Kopiert bildelink fra oppdretter sin Facebookside.

Da er hun endelig hjemme! Ventetiden er over og 17 timers reise for å hente valp er overstått ^^

Endelig er jenta mi født En av disse herlighetene kommer til meg i slutten av juni. 3 tisper og 1 hannhund. Far er flotte Quinlent James Dean og mor er vakre CH Cometstaff Day For

Posted Images

Tsjeahhpi, tsjehhpi, tsje'æhppi og tsjæhh'pi er de forslagene til uttale jeg har fått så langt. Jeg fikk høre at h'en ihvertfall skal uttales tydelig. Om p'ene deles i to stavelser blir det da tsjæHp'pi? Må nok spørre en ekte same om dette. Far til sønnen min er heldigvis samebastard (eller finnmarksmix) og kjenner en del samisktalende, så jeg får vel klarhet i det etterhvert. Enn så lenge så fungerer jo Musa (mosa) eller Happymusa fint :D

Kult navn er det uansett :)

(og så minner det litt om happy, noe som passer de fleste lapper jeg har møtt ;) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sju jenter faktisk! Aldri hørt om et kull med bare et kjønn før. :DLykke til med valpevalg i alle fall, en finsk lapphund vil uansett bli din beste venn om den liker lp eller ei!

Joda, forekommer iblant! Fjelldronningen fikk 5 gutter i fjor, Vintervidda har hatt 7 gutter et år også, og Lapinlumon har litt "gutteperiode" for tida :) Har hørt om et par andre rene jentekull og, men husker ikke akkurat nå hvor det var. Største kullet som har kommet var 13 valper i Sverige for et par år siden, har vært noen kull med 12 også :)

(Hilsen nerden :icon_redface: )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tsjeahhpi, tsjehhpi, tsje'æhppi og tsjæhh'pi er de forslagene til uttale jeg har fått så langt. Jeg fikk høre at h'en ihvertfall skal uttales tydelig. Om p'ene deles i to stavelser blir det da tsjæHp'pi? Må nok spørre en ekte same om dette. Far til sønnen min er heldigvis samebastard (eller finnmarksmix) og kjenner en del samisktalende, så jeg får vel klarhet i det etterhvert. Enn så lenge så fungerer jo Musa (mosa) eller Happymusa fint :D

@tulip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte uttalelsen var "tchj'æp'pi" så p'ene blir "delt" mellom to stavelser, ikke bare ekstra tung :) (men jeg er langt fra noen ekspert på nordsamisk uttale altså).

Gleder meg veldig til å se bilder av valpisen snart :)

Har tenkt meg oppover for å hilse på, ja. Tror jeg overlater til Gry å velge om det ikke er én spesiell valp det bare klikker fullstendig med da.

Nysgjerrig og utadvendt er sikkert best på bruks, rally og freestyle, ja, så da får vi bare droppe LP'en om det blir for kjedelig for hunden. En "Čeahppi go lucky" attitude :D

Min mor sier det uttales kjæhppi (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sju jenter faktisk! Aldri hørt om et kull med bare et kjønn før. :D Lykke til med valpevalg i alle fall, en finsk lapphund vil uansett bli din beste venn om den liker lp eller ei!

Jeg hadde et kull med bare 6 tisper, Værekullet :)

og denne blir værende her hos meg fra Julekullet

10885278_10152709154232108_5495905604858

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Vims :wub: Alt for stor begynner å bli, jeg vil ha liten valp :ermm:1907554_10204994768901473_25622853179909

Og bror, Jackpot
10959716_10204994772621566_5982628681112

Om nøyaktig en uke starter ferden nedover :D Og takk gud for at vi har masse nytt og spennede å se på å bedrive tiden med hele den uken, for nå begynner jeg å bli skikkelig utålmodig og tiden går saakte :ike: Reiser natt til lørdag som kommer, henter Vims torsdagen etter og er hjemme igjen natt til søndag :)

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Vims :wub: Alt for stor begynner å bli, jeg vil ha liten valp :ermm:1907554_10204994768901473_25622853179909

Og bror, Jackpot

10959716_10204994772621566_5982628681112

Om nøyaktig en uke starter ferden nedover :D Og takk gud for at vi har masse nytt og spennede å se på å bedrive tiden med hele den uken, for nå begynner jeg å bli skikkelig utålmodig og tiden går saakte :ike: Reiser natt til lørdag som kommer, henter Vims torsdagen etter og er hjemme igjen natt til søndag :)

Åååå så stor hun er! Og herreguuuud så fin :wub:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Vims :wub: Alt for stor begynner å bli, jeg vil ha liten valp :ermm:1907554_10204994768901473_25622853179909

Og bror, Jackpot

10959716_10204994772621566_5982628681112

Om nøyaktig en uke starter ferden nedover :D Og takk gud for at vi har masse nytt og spennede å se på å bedrive tiden med hele den uken, for nå begynner jeg å bli skikkelig utålmodig og tiden går saakte :ike: Reiser natt til lørdag som kommer, henter Vims torsdagen etter og er hjemme igjen natt til søndag :)

Å så nydelig.

Gleder meg til å se bilder når hun kommer hjem

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! Jeg er ny her inne :) Jeg venter i spenning på om @Alzenas parring i helgen gikk bra, og om det gjorde det, så blir det en whippetvalp på meg i mai/juni! Jeg er så spent at jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn, og det føles ut som om det er en hel evighet til sommeren.

Dette blir min første hund! Så det er ingen overdrivelse når jeg sier jeg er dritredd for hva jeg har begitt meg utpå :no::D MEN, jeg gleder meg selvsagt som en unge, og er skikkelig spent på hvordan det hele blir. Jeg føler meg veldig trygg på at jeg har valgt riktig rase og riktig oppdretter for meg (jeg gjorde et tonn med research, for å si det forsiktig). Nå gjenstår det bare å lære meg alt jeg må lære for å bli en god hundeeier for whippeten min :heart: Jeg jobber jo, men timingen på dette (forhåpentligvis) kullet er perfekt - jeg kan være hjemme med valpen i en hel måned (juni), ta den med på jobb i juli, og jobbe halve dager i halve august. Etter det håper jeg at jeg selv får muligheten til å lufte i lunsjen - hvis ikke blir jeg nødt til å benytte en hundelufter inntil valpen er gammel nok til å kunne være hjemme alene :) Om noen kjenner til trygge alternativer og kan gi meg tips på dette blir jeg veldig takknemlig!

Jeg har alltid vært veldig glad i hunder, og vi hadde en nydelig blandingshund i familien når jeg var liten, men det er faktisk bare i løpet av det siste halvåret det gikk opp for meg at jeg ville ha en hund. Innså at livet mitt var mer enn stabilt nok nå til å ta ansvaret, og så hjalp det ikke akkurat på at venninna mi fikk en liten hund for et år siden. Ble helt overveldet av hvor kos det er, og hvor glad jeg er blitt i den hunden. Nå kan jeg nesten ikke vente til jeg får min egen!

Jeg bor forøvrig i Oslo, og vil gjerne bli kjent med andre her i byen med whipser og andre raser såklart. Jeg ser for meg at jeg har lyst å teste både det ene og andre med min hund - LC, utstilling, lydighet osv - mest for å ha det gøy med hunden og for å teste ut de ulike alternativene ettersom jeg ikke har noe erfaring fra før av.

Dette ble veldig langt, men som dere skjønner så gleder jeg meg så mye at jeg har vansker med å begrense meg ;)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

@ Så gøy! Whippet er vel en bankers førstegangshund etter hva jeg har lært. Utrolig søte også. Og om du er glad i å strikke, så får du jo den flotte modellen til å vise fram strikketøyet på

Hehe glad og glad... jeg liker å strikke - jeg er bare ikke særlig flink ;) Men det er definitivt veldig fine modeller så jeg må jo nesten øve meg litt der altså ;)

@ Så gøy :D Krysser fingre for at paring går bra og at det blir små whippser til sommeren da! Ventetiden er fæl..

Takk! Ja, ventetiden er helt forferdelig. Og nå er det jo fremdeles "usikkert" i den forstand at vi vet jo ikke enda om det ble valper i magen, hvor mange det ble, hvilke kjønn osv. Jeg heller litt mot hannhund, men er også veldig åpen for tispe. Mitt fokus er først og fremst å få den valpen som passer best til meg, så får kjønn heller være sekundært :) Så ja.. innmari spent for å si det sånn. Kullet jeg venter på er forøvrig et gjentakelseskull, og de valpene ble utrooolig fine (både rent estetisk men også mentalt). Så det blir veldig spennende å se hvordan disse blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Jeg skjønner hva du mener! Jeg skal også ha valp fra samme kull som deg :D Vi gleder oss stort til å prøve en litt annerledes rase enn jeg har hatt før. Har stort sett bare hatt gruppe 1 hunder og har nå en bruksschäfer, så det blir spennende å se hva jeg kan få til med en whippet :) Vi har ikke så store mål og planer på konkurransefronten, men jeg tror jeg kan bli en bedre hundetrener av å trene en litt mer "vanskelig" rase :) Målet mitt for whippeten er dog å utdanne den til terapihund i og med at jeg driver og utdanner meg som vernepleier, så tror jeg det blir veldig spennende å kombinere :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

@ Jeg skjønner hva du mener! Jeg skal også ha valp fra samme kull som deg :D Vi gleder oss stort til å prøve en litt annerledes rase enn jeg har hatt før. Har stort sett bare hatt gruppe 1 hunder og har nå en bruksschäfer, så det blir spennende å se hva jeg kan få til med en whippet :) Vi har ikke så store mål og planer på konkurransefronten, men jeg tror jeg kan bli en bedre hundetrener av å trene en litt mer "vanskelig" rase :) Målet mitt for whippeten er dog å utdanne den til terapihund i og med at jeg driver og utdanner meg som vernepleier, så tror jeg det blir veldig spennende å kombinere :)

Så koslig! Jeg bare falt helt pladask for whippeten jeg. Det begynte faktisk med at jeg så på de videoene fra Dogs101, og plutselig så kom den om whippeten. Kjente ikke noen selv, men har nå fått hilst på to andre fra Pearl's Legacy :) Møtte også på en mann i Oslo som hadde en nydelig whippet, og jeg ble så forelska. Stakkars mannen ble omtrent overfalt av meg med spørsmål ;)

Jeg og har som nevnt veldig lyst å prøve ulike ting. Spesielt lydighet. Jeg vet jo at whippet ikke nødvendigvis er den beste til dette, men nå tenker jeg ikke nødvendigvis konkurranse men mer avansert hverdagslydighet ;) Blir utrolig spennende å gå kurs! Syns det er veldig spennende med terapihund også, men det vet jeg absolutt ingenting om så der må jeg i så fall gjøre research :)

Er det noen her inne forresten som har erfaring med Oslo Hundeskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men jeg måtte bare. Fant en Whippet lydighetsvideo fra Crufts '99: https://m.youtube.com/watch?v=qD9TQTF1jYQ

Whippetene er så søte og snille at en kanskje ikke har det helt store behovet for å ha dem under stålkontroll heller, men det er ihvertfall mulig med litt innsats.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

OT, men jeg måtte bare. Fant en Whippet lydighetsvideo fra Crufts '99: https://m.youtube.com/watch?v=qD9TQTF1jYQ
Whippetene er så søte og snille at en kanskje ikke har det helt store behovet for å ha dem under stålkontroll heller, men det er ihvertfall mulig med litt innsats.

Hahahah... råbra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Hallo alle sammen. Jeg er ny her inne. Hvordan starter man et nytt innlegg? Blir glad for svar.

Jeg hakke peiling, derfor jeg spør.

På fårhånd takk

Først må du velge passende underforum feks Hundeprat, hundens helse og sykdommer, rasevalg etc også når du har gått inn på en så står det "opprett nytt emne" eller noe slikt øverst til høyre på siden, over alle trådene som finnes fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle sammen. Jeg er ny her inne. Hvordan starter man et nytt innlegg? Blir glad for svar.

Jeg hakke peiling, derfor jeg spør.

På fårhånd takk

Hei og velkommen til hundesonen. :)

Nå har du allerede startet et nytt innlegg(som jeg svarer på nå), men hvis du ønsker å starte et nytt emne, så går du inn i det underforumet som du ønsker å starte emnet i (gå til forsiden ved å trykke på banneret øverst på siden, og klikk inn på for eksempel hundeprat.) Til høyre ser du en stor mørkegrå knapp med hvit skrift der det står "opprett nytt emne". Klikk på denne og lag emnet du ønsker :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...