Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp til burtrening (når hunden passes av andre)


Bumblebee
 Share

Recommended Posts

Jeg har en hund på 10 måneder, han er rolig og grei og hjemme har jeg han aldri i bur selvom det står fremme. Jeg reiser noe med jobben og trenger da hjelp til å passe ham. De som passer ham ønsker at han sover i bur.

De passet ham for første gang denne helgen, alt gikk fint til de skulle legge seg. Da begynte han å bjeffe litt i buret, pustet, peste, virket engstelig og knurret litt i buret. De prøvde å lufte han for å se om han måtte på do. Gi ham godbiter i buret og dekke det til så han ikke skulle reagere på ting han så ut vindu. Det hele endte med at de tok han inn på soverommet og mannen i huset gikk på loftet for å legge seg, mens kona og sønnen ble igjen i soverommet. Da roet hunden seg og sov på gulvet. De som passet ham sendte melding om at han virket mørkeredd, kan det være en faktor?

Tidligere på kvelden hadde hunden sovet på gulvet i stua og funnet roen. Han gikk og frivillig ut og inn av buret. Hjemme hadde jeg trent på burbruk, men ikke om natten, som jeg ser var en stor svakhet.

Jeg har et stort stålbur, bør jeg heller bruke et stoffbur for å skjerme det for innsyn/utsyn? Han er ikke en som bryter seg ut.

Det jeg trenger råd til er hva gjør jeg nå? Hvordan går jeg frem for å vende hunden til å være i buret om natten når han passes av andre? Det er ikke en kennel her i byen, så det er ikke en mulighet. Neste gang noen skal passe ham er i slutten av september. Jeg har derfor en måned på meg til å få skikk på det. Kjenner at jeg er litt desperat akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder jeg passer lar jeg alltid sove på soverommet der jeg er, i bur eller grind eller løs. Avhengig av hva de er vant med. Men jeg setter de aldri på et annet rom i et nytt og fremmed hus.

For han roet seg når de lot han sove på soverommet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste meldingen jeg fikk var i tretiden i natt, da hadde han nettopp kommet inn på soverommet, fikk inntrykk av at han roet seg, men vet ikke sikkert. Han har aldri hatt problemer med å roe seg før, selv hos andre. Tidligere på kvelden lå han som et slakt på gulvet og slappet av. Jeg er litt redd hunden nå skal være redd bur etter denne opplevelsen.

Edit: tidligere ble han passet av et annet vennepar, da sov han i hundesengen sin uten bur og det gikk helt fint

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste meldingen jeg fikk var i tretiden i natt, da hadde han nettopp kommet inn på soverommet, fikk inntrykk av at han roet seg, men vet ikke sikkert. Han har aldri hatt problemer med å roe seg før, selv hos andre. Tidligere på kvelden lå han som et slakt på gulvet og slappet av. Jeg er litt redd hunden nå skal være redd bur etter denne opplevelsen.

Edit: tidligere ble han passet av et annet vennepar, da sov han i hundesengen sin uten bur og det gikk helt fint

Men hvor sov han er også spørsmålet.

Selvom en hund slapper av på stua på kvelden så betyr ikke det at den vil sove der helt alene på natta. For da er jo ikke flokken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor han sov da de andre passet ham? På soverommet sammen med dem. Ser helt klart at det er det beste, men om de som passer ham nå ikke ønsker det er det vanskelig å kreve det.

Det er vel hundens beste som bør stå i fokus. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg ville aldri brukt barnevakter som putter hundene mine i bur.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Forstår hunden godt. Disse folka setter i gang ett sirkus uten like midt på natta ikke rart hunden blir urolig. Vet de egentlig hva en hund er og at den lever også om natta, 24/7 er vel de som trenger trening her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke alle hjem som er tilrettelagt for at en unghund kan gå løs når de ikke har hund i huset til vanlig. Om de har mulighet til å ha ham på soverommet så er jo det fint, men ikke alle har ønske om (eller helse til!) det.

Du får nok opp en del tips om burtrening om du søker på forumet (i tillegg til endeløse burdiskusjoner...), men om du har trent tidligere så er det jo bare å fortsette slik, men prøve litt om natten, gjerne på soverommet i starten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke alle hjem som er tilrettelagt for at en unghund kan gå løs når de ikke har hund i huset til vanlig. Om de har mulighet til å ha ham på soverommet så er jo det fint, men ikke alle har ønske om (eller helse til!) det.

Om hus og heim ikke er tilrettelagt for hundehold, burde de kanskje ikke ta på seg hundepass heller, tenker jeg.

Hva er årsaken til at de krever at hunden skal ligge i bur om natta? Om hunden din ikke gjør annet enn å sove og er snill og grei, finner jeg over hodet ingen grunn til at den skulle være buret inne?

Nei, jeg sier som Ida - finn noen andre som kan passe hunden din :). Jeg hadde heller ikke satt bort noen av mine hunder til folk som krever at hunden skal være i bur.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hus og heim ikke er tilrettelagt for hundehold, burde de kanskje ikke ta på seg hundepass heller, tenker jeg.

Hva er årsaken til at de krever at hunden skal ligge i bur om natta? Om hunden din ikke gjør annet enn å sove og er snill og grei, finner jeg over hodet ingen grunn til at den skulle være buret inne?

Nei, jeg sier som Ida - finn noen andre som kan passe hunden din :). Jeg hadde heller ikke satt bort noen av mine hunder til folk som krever at hunden skal være i bur.

Alternativet er vel fort kennel, som i tillegg til lang reisevei og store kostnader for eier medfører bur ikke bare om natten men atskillige timer om dagen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen altså :rolleyes:

Jeg ville øvd på at hunden skal kunne roe seg i bur uansett hvor den er. Klart folk som passer bikkja ikke skal være nødt til å tilrettelegge for hunden i hytt og gevær, og klart de skal få lov til å sove hele nattet uten at hunden skal måtte være på soverommet.

De aller, aller fleste hunder er i fin stand til å takle dette.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er vel fort kennel, som i tillegg til lang reisevei og store kostnader for eier medfører bur ikke bare om natten men atskillige timer om dagen også?

Nå presiserte vel trådstarter at kennel ikke var aktuelt, og en kennel har helt andre krav til burstørrelse enn det et vanlig hundebur oppfyller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen mulighet for at du kan finne annen "barnevakt" for hunden på den måneden du har til rådighet før neste jobbreise?

Jeg synes dagens passere virker en smule hundefiendtlige, når mannen i huset rett og slett forlater soverommet "i protest" og legger seg i loftstua bare for å markere hva han syns om hund på soverommet...Han høres ikke ut som han er så glad for å ha hunden i hus overhodet, vel, når han ikke tåler å ha den i nærheten når han sover og ikke merker stort til den uansett?

Hvis det er så ille å ha en hund i nærheten når du sover, og at de i tillegg krever den ligger i bur i annet rom, så er det vanskelig å se for seg at disse menneskene er så gode hundepassere på dagtid.

Jeg ville definitivt lagt meg i selen og lett etter andre passere. Men jeg vet at det er en luksus du kanskje ikke har, da det i blant kan være langt mellom folk som er villige til å passe andres hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen mulighet for at du kan finne annen "barnevakt" for hunden på den måneden du har til rådighet før neste jobbreise?

Jeg synes dagens passere virker en smule hundefiendtlige, når mannen i huset rett og slett forlater soverommet "i protest" og legger seg i loftstua bare for å markere hva han syns om hund på soverommet...Han høres ikke ut som han er så glad for å ha hunden i hus overhodet, vel, når han ikke tåler å ha den i nærheten når han sover og ikke merker stort til den uansett?

Hvis det er så ille å ha en hund i nærheten når du sover, og at de i tillegg krever den ligger i bur i annet rom, så er det vanskelig å se for seg at disse menneskene er så gode hundepassere på dagtid.

Jeg ville definitivt lagt meg i selen og lett etter andre passere. Men jeg vet at det er en luksus du kanskje ikke har, da det i blant kan være langt mellom folk som er villige til å passe andres hunder.

Litt OT, men jeg synes det er helt forståelig at noen ikke vil ha hund i senga. De kan da ta godt vare på hunden fordi?

Jeg passer Meesha nå, og typen vil ikke ha hund i senga. Det er helt greit, jeg tar hensyn til det. Prøvde å ha han i ganga inatt, men merket fort at han ikke roet seg. Da gikk jeg inn og la meg sammen med han på kjøkkenet. Ikke sikkert hele huset er like glad i hund, men som synes det er ok å passe hund likevel. Litt slik det er her, og da tar man hensyn.

Om hunden roer seg om dem får ligge i bur på soverommet (evt lage en liten innhegning av kompostgrinder), så kan jo det være en løsning. Evt. begynne burtrening litt slik du trener alene hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen mulighet for at du kan finne annen "barnevakt" for hunden på den måneden du har til rådighet før neste jobbreise?

Jeg synes dagens passere virker en smule hundefiendtlige, når mannen i huset rett og slett forlater soverommet "i protest" og legger seg i loftstua bare for å markere hva han syns om hund på soverommet...Han høres ikke ut som han er så glad for å ha hunden i hus overhodet, vel, når han ikke tåler å ha den i nærheten når han sover og ikke merker stort til den uansett?

Hvis det er så ille å ha en hund i nærheten når du sover, og at de i tillegg krever den ligger i bur i annet rom, så er det vanskelig å se for seg at disse menneskene er så gode hundepassere på dagtid.

Jeg ville definitivt lagt meg i selen og lett etter andre passere. Men jeg vet at det er en luksus du kanskje ikke har, da det i blant kan være langt mellom folk som er villige til å passe andres hunder.

Oi, hvor stod alt det om mannens reaksjon? Jeg ser bare at det stod at han gikk og la seg på loftet, ikke hvorfor?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg synes det er helt forståelig at noen ikke vil ha hund i senga. De kan da ta godt vare på hunden fordi?

Jeg sa ikke et ord om å ha hunden i sengen! Jeg skrev "soverommet". Soverom har gulv, og der kan hunden ligge. Enten i egen hundeseng eller i bur der inne.

Hunden i dette tilfellet la seg og sov på gulvet, står det i hovedinnlegget. Så ingen har sagt noe om å ha den i senga.

Når det står i teksten at mannen i huset går ut fra soverommet i det hunden kommer inn der, så er det selvfølgelig åpenbart at han velger å gå derfra fordi hunden kom dit. Protest på hundens tilstedeværelse, ser det helt klart ut som. Hva ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar.

Jeg må presisere at de som passer ham er veldig flinke med ham og har gjort en stor innsats i en vanskelig situasjon. Han får sove sammen med dem i natt, og så henter jeg ham i morgen. Neste måned er det andre som skal passe ham og jeg skal helt klart sjekke om det er mulig uten bur der, siden jeg tviler på at jeg klarer å trene nok på det til da. Og det uansett er best for ham.

Jeg skal lete på forumet etter tips til burtrening, og begynne litt på nytt. I det daglige er ikke dette et problem, men jeg vil helst ha en hund som ikke er verken mørkeredd eller har problemer med å være i bur dersom det skulle være behov, enten hos veterinæren eller andre grunner. Takk igjen for alle innspill, det er fortvilende å være så langt unna når sånne ting skjer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke et ord om å ha hunden i sengen! Jeg skrev "soverommet". Soverom har gulv, og der kan hunden ligge. Enten i egen hundeseng eller i bur der inne.

Hunden i dette tilfellet la seg og sov på gulvet, står det i hovedinnlegget. Så ingen har sagt noe om å ha den i senga.

Når det står i teksten at mannen i huset går ut fra soverommet i det hunden kommer inn der, så er det selvfølgelig åpenbart at han velger å gå derfra fordi hunden kom dit. Protest på hundens tilstedeværelse, ser det helt klart ut som. Hva ellers?

Jeg, som er allergisk mot visse hunder, kan ikke ha de på soverommet, ikke engang på gulvet. Vi har tre hunder, men en av dem reagerer jeg såppas på at han må sove i annet rom. Sånn er det faktisk.

Hunder jeg passer for andre får heller ikke komme på soverommet/opp i sengen min dersom jeg ikke tåler de. De to jeg tåler derimot får sove hvor de vil (en under dyna, en på gulvet).

Noen hunder jeg har passet har også måttet være i bur i kortere perioder.

Det har ingen sammenheng med at jeg ikke liker hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...