Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund i heimen


Thrones89
 Share

Recommended Posts

Hei.

Min samboer og jeg skal ta imot en Australian Shepherd valp på 6mnd. Vi har begge to hatt Border Collie i 14 år, pluss at samboeren min har hatt en Rottweiler i 9 år. Vi er temmelig vant med hund, men for meg er det 14 år siden jeg fikk en liten tass inn i heimen :)

Er det noen som har noen råd i forhold til trening, aktiviteter, regler osv, og hva vi kan forvente oss den første tiden? Gjerne generelt for valper, men også rettet mot en Aussie. Jeg vil gjerne være nogen lunde klar. Jeg tar gjerne også imot tips om hva slags utstyr det kan være lurt for oss å kjøpe inn, og anbefalinger av produkter.

Vi har lyst til å prøve oss på lydighet, spor og søk.

Jeg er helt ny her inne, så jeg vet ikke helt hvordan ting foregår, men all hjelp tas imot med stort takk :ahappy:

Christina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp (unghund ;) )!

Ville behandlet den litt på samme måte som en liten valp i begynnelsen, til den (han el hun?) har funnet seg til rette og blitt kjent med dere. Ta alene-treningen akkurat som med en liten valp osv. Kommer jo litt ann på hvor trygg den er osv.

Utstyr, tja.. Dere får vel med noe siden den er 6 mndr? "Must-haves" er vel halsbånd/kobbel/sele, langline, leker/ting den kan tygge på, klotang, børste, mat-/vannskål, bæsjeposer, godbiter og fôr. Etterhvert evt en seng/teppe :) Bilbur om dere har bil.

Et kurs er alltid kjekt og nyttig, selv om man har hatt hund før. Den er kanskje for gammel til å være med på valpekurs, men de fleste hundeskoler har også unghundskurs/hverdagslydighetskurs for alle aldre. Er sikkert noen her inne som kan anbefale hundeskole i ditt område om dere er interessert i det :)

Når får dere hunden? Vi vil gjerne se bilder :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp (unghund ;) )!

Ville behandlet den litt på samme måte som en liten valp i begynnelsen, til den (han el hun?) har funnet seg til rette og blitt kjent med dere. Ta alene-treningen akkurat som med en liten valp osv. Kommer jo litt ann på hvor trygg den er osv.

Utstyr, tja.. Dere får vel med noe siden den er 6 mndr? "Must-haves" er vel halsbånd/kobbel/sele, langline, leker/ting den kan tygge på, klotang, børste, mat-/vannskål, bæsjeposer, godbiter og fôr. Etterhvert evt en seng/teppe :) Bilbur om dere har bil.

Et kurs er alltid kjekt og nyttig, selv om man har hatt hund før. Den er kanskje for gammel til å være med på valpekurs, men de fleste hundeskoler har også unghundskurs/hverdagslydighetskurs for alle aldre. Er sikkert noen her inne som kan anbefale hundeskole i ditt område om dere er interessert i det :)

Når får dere hunden? Vi vil gjerne se bilder :D

Tusen takk :) Vi gleder oss VELDIG! Det er en han :) Vi har bare hatt hannhunder, og syns at det har vært greit.

Ja, det var det jeg tenkte. De som har hatt han så langt har hatt noe trening, men de har visst også latt han få noen "uvaner" som vi gjerne vil jobbe bort. Så det blir spennende.

Han er 6mnd ja. Vet at vi får med noe, men er ikke helt sikker på hva. Har lest at man bør klippe rundt poter og ører pluss å gre den med jevne mellomrom. Derfor jeg lurte på om det var noen spesielle produkter å anbefale :)

Har du noen tanker om hvordan det er for hunden å bruke noe av utstyret som rottweileren hadde? Da tenker jeg på hundeseng, matskål osv.

Vi får han allerede nå til helgen! Det skal bli helt topp :) Jeg skal få lagt ut bilder så fort jeg får tatt noen av han! Det blir nok mange :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en titt på de eksisterende trådene i forumet, og spesielt under valpeforumet. Man har alltid mange spørsmål når man får valp i huset, men de vanligste er nok besvart der.

Eller er boken "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm også veldig god.

Og valpekurs anbefales, selv om "valpen" snart er unghund. :)

Når det gjelder utstyr så er det ingen grunn til å ikke bruke det dere har fra før, så lenge seler/dekken og sånt passer, såklart. Senger og skåler og sånt er jo ikke noe problem.

Lykke til! Vi ser gjerne bilder her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en titt på de eksisterende trådene i forumet, og spesielt under valpeforumet. Man har alltid mange spørsmål når man får valp i huset, men de vanligste er nok besvart der.

Eller er boken "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm også veldig god.

Og valpekurs anbefales, selv om "valpen" snart er unghund. :)

Når det gjelder utstyr så er det ingen grunn til å ikke bruke det dere har fra før, så lenge seler/dekken og sånt passer, såklart. Senger og skåler og sånt er jo ikke noe problem.

Lykke til! Vi ser gjerne bilder her altså.

Ja, jeg har tittet litt inne på de andre trådene nå. Mye nyttig info!

Så bra, den skal jeg sjekke ut :)

Takk for gode råd. Bilder kommer ila helgen tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere å gå kurs, veldig mange med GOD erfaring med hunder gjør også det for å få kontakt med hunden +++

Senger og skåler ville jeg brukt, men tror kanskje annet utstyr blir litt for stort dersom det er brukt til en Rottis ;)

Ja, det tror jeg trengs. Han har nok lært en del dårlige vaner av de gamle eierne. Han hadde med seg endel utstyr :) takk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tror dere gjør lurt i å huske på at han ikke er en bitteliten valp, men begynnende unghund. Kommandoer og regler dere har hjemme må dere antagelig starte med som om han var valp. Ikke ta som en selvfølge at han kan noe som helst, allikevel er det ikke en liten valp dere får :)

Valpe- eller unghundkurs er sikkert lurt :)

Det eneste dere trenger før dere får hunden i hus er halsbånd, kobbel og for. Gjerne børste og klotang også. Resten kan dere ta etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere gjør lurt i å huske på at han ikke er en bitteliten valp, men begynnende unghund. Kommandoer og regler dere har hjemme må dere antagelig starte med som om han var valp. Ikke ta som en selvfølge at han kan noe som helst, allikevel er det ikke en liten valp dere får :)

Valpe- eller unghundkurs er sikkert lurt :)

Det eneste dere trenger før dere får hunden i hus er halsbånd, kobbel og for. Gjerne børste og klotang også. Resten kan dere ta etterhvert :)

Ja det er nok riktig det du sier det! Han er ikke bitteliten lenger, men en unghund. Overtakelsen har gått meget bra, men han bjeffer noe forferdelig mot andre mennesker når vi er ute. Jeg håper virkelig vi kan plukke det av fort, for det er tydelig at han har hatt lite regler der han har vært. Men når vi er inne er han topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...