Gå til innhold
Hundesonen.no

Lundehundklubbens krysningsprosjekt


bardmand
 Share

Recommended Posts

Herlig :-) Jeg må jo være åpen for avl selv, litt frem i tid, siden jeg har buhund-tispe. Blundehunder er en miks (den eneste miksen i grunnen) jeg i såfall kunne tatt et kull på.

Det stod lite om hvorvidt alle valpene hadde riktig antall fingre og tær :-) Noen som vet status der? Det spiller vel forøvrig ingen rolle foreløpig. Noen som vet om lundehund-tisper i det hele tatt vil brukes i dette prosjektet ved første generasjon? Regner med de kanskje er forbeholdt renraset avl frem til individer fra sidepopulasjonen skal avles tilbake.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som alle har fått lundislabber. Jeg synes hvertfall ut i fra bildet at labbene ser veldig små ut! Tror jeg kan skimte det på en baklabb på en av dem.

Forøvrig... Kanskjehvisomatte dukker en av hannene opp her på sonen :wub: Vi står på liste over interesserte :D

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro med så flotte tilbakemeldinger!

Det stod lite om hvorvidt alle valpene hadde riktig antall fingre og tær :-) Noen som vet status der? Det spiller vel forøvrig ingen rolle foreløpig.

Som du sier: Det spiller liten rolle. Men litt interessant er det jo, så jeg er også spent på å få høre resultatet av oppregninga! Det har jo vært født blandinger etter lundehunder før, og ofte har de sporer bak, men ingen ekstra tær foran. Genetikken for ekstratær er nok ikke helt klarlagt, men vi kommer kanskje nærmere noen svar gjennom dette prosjektet. Jeg mistenker at det kan være flere gener involvert. Det er jo heller ikke slik at alle lundehunder har likt antall tær. I mitt kull ble det født en med en dobbel, sammenvokst tå bak, mens en annen fikk en som ekstra"tå" som er så liten at man knapt kan føle den med fingeren.

Noen som vet om lundehund-tisper i det hele tatt vil brukes i dette prosjektet ved første generasjon? Regner med de kanskje er forbeholdt renraset avl frem til individer fra sidepopulasjonen skal avles tilbake.

Nei, lundehundtisper vil ikke brukt til første generasjon krysninger, nøyaktig av den grunnen du sier.

Lykke til :-) Stod vel at ikke alle hannene var tatt (situasjonen kan vel være endret side det ble skrevet), så sjansen burde vel være god?..

Nyheten om at valper er født har fått flere til å melde seg på som interessenter! Det er kjempehyggelig. Og så er det jo sånn at noen faller fra av ulike grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Omg, da har vi fått ja :wub: Må selvfølgelig snakke med oppdretteren også, men høyst sannsynlig henter vi en liten valpemann om ca 5 uker :wub: Herlighet, så uvirkelig :wub::wub:

GRATULERER :D Så utrolig gøy :D Krysser alt som krysses kan for at det går i orden og dere har fått en herlig skjønn krabat til om fem uker :wub::wub::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et spennende og flott prosjekt!!

Er det sånn at det blir forskjeller om man bruker en lundehund tispe fremfor hannhund? Tenker sånn som når man parrer en tigertispe og løvehannhund så blir det liger, og omvendt så blir det tigon? Eller blir det like tilfeldig hva som er fremtredende uansett hvilken vei man gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et spennende og flott prosjekt!

Er det sånn at det blir forskjeller om man bruker en lundehund tispe fremfor hannhund? Tenker sånn som når man parrer en tigertispe og løvehannhund så blir det liger, og omvendt så blir det tigon? Eller blir det like tilfeldig hva som er fremtredende uansett hvilken vei man gjør det?

Vil tro det har noe med at lundehundene er små hunder, og det kanskje er normalt med større fødselsvekt på de rasene som skal brukes sammen med de. Og at gjerne de rasene har større snitt på antall valper i kullene og dermed flere avkom å evalure og velge videre.

Bare synsing altså, men første som falt meg inn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et spennende og flott prosjekt!

Er det sånn at det blir forskjeller om man bruker en lundehund tispe fremfor hannhund? Tenker sånn som når man parrer en tigertispe og løvehannhund så blir det liger, og omvendt så blir det tigon? Eller blir det like tilfeldig hva som er fremtredende uansett hvilken vei man gjør det?

Vil tro det har noe med at lundehundene er små hunder, og det kanskje er normalt med større fødselsvekt på de rasene som skal brukes sammen med de. Og at gjerne de rasene har større snitt på antall valper i kullene og dermed flere avkom å evalure og velge videre.

Bare synsing altså, men første som falt meg inn :P

Tipper det også kan være fordi de ikke vil at krysningsprosjektet skal gå ut over den ordinære lundehundavlen, men komme i tillegg. :)

Om de brukte lundehundtisper, så ville jo hvert kull i utkrysningsprosjektet komme i stedet for et potensielt lundehundkull, siden det er begrensa hvor mange kull ei tispe bør ha.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det har noe med at lundehundene er små hunder, og det kanskje er normalt med større fødselsvekt på de rasene som skal brukes sammen med de. Og at gjerne de rasene har større snitt på antall valper i kullene og dermed flere avkom å evalure og velge videre.

Bare synsing altså, men første som falt meg inn :P

Ah, det kan være noe i det ja, greit å ha litt størrelse på kullene.... hvilke andre raser er det som skal blandes inn? Trodde det bare var buhund jeg?

Tipper det også kan være fordi de ikke vil at krysningsprosjektet skal gå ut over den ordinære lundehundavlen, men komme i tillegg. :)

Om de brukte lundehundtisper, så ville jo hvert kull i utkrysningsprosjektet komme i stedet for et potensielt lundehundkull, siden det er begrensa hvor mange kull ei tispe bør ha.

Ja regnet med at det var hovedgrunnen kanskje, men en tispe kan jo fint ha iallefall 2 kull, så da kunne man ha hatt ett renraset og ett blandings? (eller flere renrasede). Men om det ikke utgjør noen forskjell i det lange løp spiller det jo ingen rolle (regner med at det er gjennomtenkt :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det kan være noe i det ja, greit å ha litt størrelse på kullene.... hvilke andre raser er det som skal blandes inn? Trodde det bare var buhund jeg?

Ja regnet med at det var hovedgrunnen kanskje, men en tispe kan jo fint ha iallefall 2 kull, så da kunne man ha hatt ett renraset og ett blandings? (eller flere renrasede). Men om det ikke utgjør noen forskjell i det lange løp spiller det jo ingen rolle (regner med at det er gjennomtenkt :lol: )

http://www.lundehund.no/filer/ras/webinfo-nlks-krysningsprosjekt-06-10-2013.pdf :) Lundehundklubben har lagd dette som info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, da har vi fått ja :wub: Må selvfølgelig snakke med oppdretteren også, men høyst sannsynlig henter vi en liten valpemann om ca 5 uker :wub: Herlighet, så uvirkelig :wub::wub:

Gratulerer, krysser fingre for at alt går i boks :)

Og fortell veldig gjerne litt om prosessen for å valp, er det noen spesielle krav som stilles dere som andre valpekjøpere ikke får osv.. jeg blir bare mer nysgjerrig jo mer jeg hører om prosjektet nemlig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...