Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp meg å velge en organisasjon å støtte


Mirai
 Share

Recommended Posts

Handlet på IKEA her om dagen og der var det to selgere fra Redd Barna (de er jo selgere, selv om de jobber for en god sak :P ). Minstebeløpet å gi i måneden var 250,-, men jeg sa nei fordi jeg rett og slett aldri sier ja til sånne ting på sparket, uansett hvor god pris eller whatever.

Jeg pleier å gi f. eks til jul til organisasjoner som UNICEF, men jeg har ingen fast avtale eller noe, det blir gjerne med den ene gangen. Etter at jeg var på IKEA og takket nei, så har jeg tenkt litt på det og jeg har bestemt meg for at jeg skal gjøre tanker til handling (jeg poster jo ofte på Facebook om fæle ting i verden, så....) og støtte en organisasjon med et fast beløp i mnd. Men kanskje litt mindre enn 250,- er student og prøver å spare så mye jeg kan av det jeg har.

Så! Jeg vil gjerne støtte en organisasjon som bevist får resultater, eller at hjelpen faktisk betyr noe (altså ikke at 75% av min støtte faller bort i et mellomledd, om det er mulig å unngå da).

Gjerne noe som hjelper barn i katastrofeområder, noe med fokus på utdanning f. eks.

Har dere tips og råd? :)

Edit: Flere må gjerne slenge seg på, altså! :whistle: . Jeg har tenkt meg sånn 150-200,- bare, de sløser jeg sikkert vekk på blader eller drikke i løpet av måneden uansett, ubevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er jo så mange å velge! Det er jo sånn at de store, tunge organisasjonene ofte bruker mye penger på byråkrati og organisering. Samtidig er jo mange av disse virkelig til stede og får gjort en forskjell, nettopp fordi de er store. Organisasjonen du velger å støtte bør være medlem av innsamlingskontrollen. For å være medlem der må minst 65% av de innsamlede midlene gå til formålet - noe som jo er en trygghet. Der kan du også søke direkte på organisasjonen og finne ut hvor mange prosent av innsamlede midler gikk direkte til formålet de siste tre årene. Leger Uten Grenser har f.eks. ligget på mellom 74% og 83% - det må sies å være bra. Du finner også en liste over organisasjoner som bidrar mot ulike formål og en liten omtale. Jeg har veldig sans for Leger Uten Grenser selv, de jobber direkte med de menneskene som trenger det mest, med medisiner og medisinsk hjelp.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maritastiftelsen er en stiftelse jeg støtter ofte, jeg syntes det er en flott stiftelse og de har så mange avdelinger som hjelper folk som har det vanskelig, de har bruktbutikk, kafe, ungdom avdeling og bosteder for ungdom som trenger hjelp til å komme seg på rett spor igjen.

http://www.fattighusetoslo.no/ syntes jeg er en flott organisasjon som jeg også pleier å støtte.

Begge hjelper folk i vanskelige situasjoner her i Norge og det syntes jeg er kjempe fint :)

Ikke det at jeg ikke vil gi til utlandet, men når folk i Norge trenger hjelp så føler jeg at mine penger kan gå dit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter en del dyrevernorganisasjoner, de har årlig medlemskapsavgift i stedet får månedlig, er vel rundt 250,- i året på alle mener jeg å huske, det har jo "alle" råd til. Så gir jeg heller ekstra når jeg føler jeg har råd til det. Er medlem av dyrevernalliansen, NOAH og en lokal omplasseringsforening.

Ellers er jeg medlem av Amnesty, der går det nok helt sikkert en del til adm osv, men Amnesty er en organisasjon jeg stoler på, og som gjør mye bra. Er også medlem av Luftambulansen, synes det er fint å støtte de siden jeg går mye i fjellet :P

Er usikker på hvem jeg skulle gitt til om jeg skulle støttet flere, er jo veldig varierende hvor mye som faktisk går til hjelp, men seriøse organisasjoner har vel gjerne tall tilgjengelig på hva pengene går til på hjemmesiden kanskje..?

Forresten, Leger uten Grenser, de kunne jeg veldig gjerne støttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger uten grenser er min personlige favoritt. "I over 40 år har Leger uten grenser jobbet for å redde liv og lindre nød i noen av verdens verste kriser og katastrofer, og organisasjonens ansatte er kjent for å være blant de modigste i konfliktområder. De er ofte de første som reiser inn, og de siste som trekker seg ut av et konfliktområde. Dette har også kostet dem dyrt." (kilde)

Forøvrig har jeg også hørt en del negativt om Røde Kors fra internasjonale kriser. Blant annet at de ikke er flinke til å samarbeide med andre i krisesituasjoner.

Også har vi våre egne helter, Norske Redningshunder :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hvem jeg skulle gitt til om jeg skulle støttet flere, er jo veldig varierende hvor mye som faktisk går til hjelp, men seriøse organisasjoner har vel gjerne tall tilgjengelig på hva pengene går til på hjemmesiden kanskje..?

Forresten, Leger uten Grenser, de kunne jeg veldig gjerne støttet.

Som nevnt - innsamlingskontrollen har oversikten :) Jeg ville heller stolt på de enn på organisasjonenes egne hjemmesider, da de er et uavhengig kontrollorgan. Leger uten grenser er dritbra :):)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...