Gå til innhold
Hundesonen.no

Typisk golden retriever


bippo
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg får snart en liten golden i hus, og siden jeg ikke er oppvokst med hund må jeg liksom bare stole på artiklene jeg finner her og der om hva jeg kan forvente av han. Men jeg føler de fleste artiklene sier det samme, så det jeg lurer på er om det er noen golden-eiere som har noen historier og erfaringer dere vil dele? Noe dere har opplevd med Golden, men aldri sett hos andre raser, for eksempel? Er kjempenysgjerrig!

Vet ikke om jeg plasserte denne riktig, så det er bare å flytte den hvis det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri eid Golden selv, men mitt bilde av en typisk golden ble totalt endret etter at jeg ble ordentlig kjent med flere hunder av den rasen!

Har alltid sett for meg de som så rolige, bedagelige og nesten født lydige, helt til jeg gikk på kurs med to stk og agility-trening med to andre. De er jo klin gærne hele gjengen :lol: Stikker fra eier, bare løper rundt og rundt, hopper, bjeffer, drar i båndet. Jeg fikk helt sjokk :lol: Nå er de under tre år alle sammen altså, så jeg har vel kanskje forstått at de roer seg med alderern. Men har hvertfall skjønt at de ikke er født sånn ;)

Edit: ser jeg glemte å skrive det, men de er herlige hunder alle sammen altså :) De er bare så mye MER hund enn jeg hadde inntrykk av fra før. Et par av eierne der var heller ikke helt forberedt på en vill unghund når de kjøpte golden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet for mange år siden naboens herlige Golden tispe, Bella. Hun var veldig snill og bjeffet så og si aldri. Det farget nok litt mitt syn av rasen.

Så møtte jeg sjefens hann Golden. Han er på en måte stikk motsatt. Herlig han også, men bjeffer gjerne og mye. Han har også gått i los sammen med Beaglene som de også har.... Nå for tiden er han nedbarbert og det synes jeg han kler kjempefint. Han har også bare halv hale, etter at han ble angrepet av nabohunden i fjor sommer.

Så har vi også av og til innom en Golden hann på 12 år på hundepensjonatet jeg jobber på. Han er lik Bella, bare rusler rundt på tunet, går å stjeler kos av de han kan og tigger mat. Han er kjempeherlig, men er nok litt preget av alderen :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av golden retriever:

  • Glad i mat, gjør ALT for mat.
  • Glad i bæsj, av alle typer, både å spise og å rulle seg i det.
  • Glad i mennesker. Veldig glad i mennesker. Konstant logring nesten uansett sinnstemning.
  • Veldig glad, hele tiden. Absolutt hele tiden. Hvert øyeblikk er et lykkelig øyeblikk.
  • Viltre, spesielt når de er unge. Full speed, raptus, hurramegrundtjegersålykkelig!
  • Slipper hvem som helst inn i huset, spesielt hvis de har mat.
  • Glade i vann - bader når som helst, hvor som helst, så lenge det finnes noe iblandet H2O i nærheten.
  • Bærer på ALT, absolutt ALT. Kattungene dine, skoene dine, mobilladeren, pinner, baller og egentlig alt de får inn i munnen.
  • Røyter... mye! Hvit/gyllen pels over alt, spesielt på alle svarte plagg.
  • Når de blir eldre; tålmodige sjeler som fungerer som både barnevakt, sengevarmer, trofast turkamerat osv.

:teehe:

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av golden retriever:

  • Glad i mat, gjør ALT for mat.
  • Glad i bæsj, av alle typer, både å spise og å rulle seg i det.
  • Glad i mennesker. Veldig glad i mennesker. Konstant logring nesten uansett sinnstemning.
  • Veldig glad, hele tiden. Absolutt hele tiden. Hvert øyeblikk er et lykkelig øyeblikk.
  • Viltre, spesielt når de er unge. Full speed, raptus, hurramegrundtjegersålykkelig!
  • Slipper hvem som helst inn i huset, spesielt hvis de har mat.
  • Glade i vann - bader når som helst, hvor som helst, så lenge det finnes noe iblandet H2O i nærheten.
  • Bærer på ALT, absolutt ALT. Kattungene dine, skoene dine, mobilladeren, pinner, baller og egentlig alt de får inn i munnen.
  • Røyter... mye! Hvit/gyllen pels over alt, spesielt på alle svarte plagg.
  • Når de blir eldre; tålmodige sjeler som fungerer som både barnevakt, sengevarmer, trofast turkamerat osv.

:teehe:

SPOT on hva jeg tenker når jeg hører "Golden Retriever" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av golden retriever:

  • Glad i mat, gjør ALT for mat.
  • Glad i bæsj, av alle typer, både å spise og å rulle seg i det.
  • Glad i mennesker. Veldig glad i mennesker. Konstant logring nesten uansett sinnstemning.
  • Veldig glad, hele tiden. Absolutt hele tiden. Hvert øyeblikk er et lykkelig øyeblikk.
  • Viltre, spesielt når de er unge. Full speed, raptus, hurramegrundtjegersålykkelig!
  • Slipper hvem som helst inn i huset, spesielt hvis de har mat.
  • Glade i vann - bader når som helst, hvor som helst, så lenge det finnes noe iblandet H2O i nærheten.
  • Bærer på ALT, absolutt ALT. Kattungene dine, skoene dine, mobilladeren, pinner, baller og egentlig alt de får inn i munnen.
  • Røyter... mye! Hvit/gyllen pels over alt, spesielt på alle svarte plagg.
  • Når de blir eldre; tålmodige sjeler som fungerer som både barnevakt, sengevarmer, trofast turkamerat osv.

:teehe:

Haha, tispa til oppdretterne (altså mor til valpene) ble så glad da vi kom på besøk at hun bare måtte plukke opp en slippers og gå rundt med den i munnen. Mens hun gryntet. Sykt søt. Takk for fin liste :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva kom egentlig med den perfekte lista. Angående bæring er det greit å innføre ritualer rundt en "hilsetøffel" eller lignende, noe hunden har lov til å bære på når de blir glad.

Halen er rimelig sterk, og siden de går rundt og logrer så mye er det greit å huske at ingenting kan plasseres i halehøyde om det kan bli ødelagt.

Ser mange golden fryse/stoppe opp/legge seg ned, når de ser andre hunder på tur.

Syns også endel av de har nedsatt sosial intelligens ovenfor andre hunder (og folk), de syns jo at alle andre er fantastiske, og kan ikke helt skjønne at andre folk/hunder ikke liker de med en gang man treffes..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av golden retriever:

  • Glad i mat, gjør ALT for mat.
  • Glad i bæsj, av alle typer, både å spise og å rulle seg i det.
  • Glad i mennesker. Veldig glad i mennesker. Konstant logring nesten uansett sinnstemning.
  • Veldig glad, hele tiden. Absolutt hele tiden. Hvert øyeblikk er et lykkelig øyeblikk.
  • Viltre, spesielt når de er unge. Full speed, raptus, hurramegrundtjegersålykkelig!
  • Slipper hvem som helst inn i huset, spesielt hvis de har mat.
  • Glade i vann - bader når som helst, hvor som helst, så lenge det finnes noe iblandet H2O i nærheten.
  • Bærer på ALT, absolutt ALT. Kattungene dine, skoene dine, mobilladeren, pinner, baller og egentlig alt de får inn i munnen.
  • Røyter... mye! Hvit/gyllen pels over alt, spesielt på alle svarte plagg.
  • Når de blir eldre; tålmodige sjeler som fungerer som både barnevakt, sengevarmer, trofast turkamerat osv.

:teehe:

Jeg vil ha en golden :wub:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid blitt overrasket når jeg hører og leser at golden (og labbis) er så viltre. Min erfaring med rasen er at de er ekstremt bedagelige, rolige, avbalanserte og vennlige med logrende hale 24/7. Men jeg har kanskje bare truffet på godt voksne og sedate versjoner av rasen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid blitt overrasket når jeg hører og leser at golden (og labbis) er så viltre. Min erfaring med rasen er at de er ekstremt bedagelige, rolige, avbalanserte og vennlige med logrende hale 24/7. Men jeg har kanskje bare truffet på godt voksne og sedate versjoner av rasen. :P

De er ikke mye sedate når de er unge i alle fall. XD Jeg har knapt møtt så viltre unghunder som golden. :blissysmile:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå golden for første gang, og inntrykket er noe forandret :)

Som valper og unghunder er de mer aktive enn jeg trodde( nå har jeg jaktvarianten). De er enda mer vanngale enn jeg trodde, og de røyter jækla mye mer enn jeg trodde :)

Men fantastiske hunder, med herlig humør. Dog synes jeg mange av de voksne individene ofte blir dorske( og kjedelige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid blitt overrasket når jeg hører og leser at golden (og labbis) er så viltre. Min erfaring med rasen er at de er ekstremt bedagelige, rolige, avbalanserte og vennlige med logrende hale 24/7. Men jeg har kanskje bare truffet på godt voksne og sedate versjoner av rasen. :P

Haha. Kjenner meg ikke igjen her, har du møtt den lille lobotomerte andelen? :P Her er det full spiker og tenna i tapeten 24/7.

Har dog møtt mange daffe goldener, men de har utelukkende vært av showlinjer. Kjenner noen jaktgoldens som vi jakter med, og enkelte av dem ville jeg tippet var 15 mnd dersom man skulle bedømme adferd og energi, men hele gjengen nærmer seg vel 10 nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av golden retriever:

  • Glad i mat, gjør ALT for mat.
  • Glad i bæsj, av alle typer, både å spise og å rulle seg i det.
  • Glad i mennesker. Veldig glad i mennesker. Konstant logring nesten uansett sinnstemning.
  • Veldig glad, hele tiden. Absolutt hele tiden. Hvert øyeblikk er et lykkelig øyeblikk.
  • Viltre, spesielt når de er unge. Full speed, raptus, hurramegrundtjegersålykkelig!
  • Slipper hvem som helst inn i huset, spesielt hvis de har mat.
  • Glade i vann - bader når som helst, hvor som helst, så lenge det finnes noe iblandet H2O i nærheten.
  • Bærer på ALT, absolutt ALT. Kattungene dine, skoene dine, mobilladeren, pinner, baller og egentlig alt de får inn i munnen.
  • Røyter... mye! Hvit/gyllen pels over alt, spesielt på alle svarte plagg.
  • Når de blir eldre; tålmodige sjeler som fungerer som både barnevakt, sengevarmer, trofast turkamerat osv.

:teehe:

Dette kunne vært en beskrivelse av min hannhund. Sånn bortsett av at jeg fortsatt venter på den eldre noe mer verdige versjonen (han er snart 5.. :icon_redface: ). Han er en særdeles tålmodig sjel rundt barn da, så barnevakt absolutt, eneste problemet er at det hender de veltes om han er veldig glad i dem. Blir han ukomfortabel og syns de er masete/voldsomme ser han seg rundt etter en "voksen" som kan fjerne ham eller barn fra situasjonen.

Bæsjerullingen sluttet han forresten med da han var rundt 1 1,5. Badegleden har bare økt.

I tillegg er han en ivrig gartner; hull i plen, busktrimming (mindre busker fjerner han gjerne med roten), blomsterplukking (det var dette med bæringen.. :wub: ), alt utført med stor iver.

Mener også å ha lest i tråden at noen nevner dårlige sosiale antenner, den erfaringen har jeg også. Han har det med å buse frem i den tro at alle er like glade for å se ham som han er for å se dem. I tillegg leker han med masse brumling og knurring som kan gjøre andre hunder usikre på hva han egentlig mener.

På den negative siden slet vi mye med våteksem første året, så å venne bikkja til ordentlig tørking/føning/blåsing med en gang kan være lurt. (Bobs elsker det, masse oppmerksomhet og kos jo! :ahappy: )

Og, han er allergisk mot ALT.. :no: Fryktelig trist både for oss og han siden han er sånn en skjønning. Forhåpentligvis slipper du unna den problemstilligen, selv om jeg jo har skjønt i ettertid at det er et stort problem med rasen.

Han har forøvrig en gyllen (jakt?) og en hvit (show?) forelder. (Jepp, vi sjekket ikke grundig nok da vi kjøpte ham.)

Edit: Han varsler en del også.. (for mye etter min smak) Men er ordentlig feig, så etter han har gitt beskjed om at det kommer noen (utenfor huset, rundt svingen, inni skogen en plass) gjemmer han seg bak bena mine.. :D Kommer de nærme nok tar han dem inn i flokken og ELSKER dem. Fritt frem for inbruddstyver som skjønner han bare tøffer seg med andre ord.

(Heller ikke den skarpeste kniven i skuffen, mye vimsing med det resultatet at han gjerne går på ting fordi han var opptatt med noe annet.. :wub: )

Endret av schnart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med golden (etter å ha eid en og kjent en god del flere):

- glade

- egenrådige og kan fort virke stae

- har ingen problemer med å stikke av. Eier er ofte kjedeligere enn løpetidslukt, viltlukt eller mat

- røyter!

- stabile og gode hunder rundt folk og hunder (og ofte andre dyr, men min hadde jaktdrift på andre dyr som lett kan sammenliknes med polarhundene mines)

- viltre og hypre de første 2-3 årene

Golden :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har forøvrig en gyllen (jakt?) og en hvit (show?) forelder. (Jepp, vi sjekket ikke grundig nok da vi kjøpte ham.)

Gylden, rød og hvit er genetisk, og viser ikke nødvendigvis om det er show eller jaktvarianten. Vet det var flere gyldne show hunder før, mens de hvite mer eller mindre har tatt over nå, men man møter fortsatt noen gyldne/mørke show innimellom.

Jaktvarianten er oftere "mellomgylden" og har mye mindre pels. Enkelte av showlinjene har masse pels.

Våteksem er jo desverre ganske vanlig, allergier også.

En golden jeg kjenner er ganske sart i magen, etter at han måtte operere ut en fiskestang han hadde spist (med sluk :| ). De kan fort finne på å spise mye rart, spesielt i sine yngre dager, også ting man ikke skulle tro de kunne/ville spise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av golden retriever:

  • Glad i mat, gjør ALT for mat.
  • Glad i bæsj, av alle typer, både å spise og å rulle seg i det.
  • Glad i mennesker. Veldig glad i mennesker. Konstant logring nesten uansett sinnstemning.
  • Veldig glad, hele tiden. Absolutt hele tiden. Hvert øyeblikk er et lykkelig øyeblikk.
  • Viltre, spesielt når de er unge. Full speed, raptus, hurramegrundtjegersålykkelig!
  • Slipper hvem som helst inn i huset, spesielt hvis de har mat.
  • Glade i vann - bader når som helst, hvor som helst, så lenge det finnes noe iblandet H2O i nærheten.
  • Bærer på ALT, absolutt ALT. Kattungene dine, skoene dine, mobilladeren, pinner, baller og egentlig alt de får inn i munnen.
  • Røyter... mye! Hvit/gyllen pels over alt, spesielt på alle svarte plagg.
  • Når de blir eldre; tålmodige sjeler som fungerer som både barnevakt, sengevarmer, trofast turkamerat osv.

:teehe:

Sånn jeg tenker de også, og han jeg hadde var veldig sånn, bare minus matvrak. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en golden retriever hanne som ble 4 mnd i går. Han er en vilter valp, å han biter som en piraya! Er mye liv å futt i han :) Og han er slik flere her oppe beskriver rasen, han bærer på sko hele tide. Er et enormt matvrak å spiser alt han kommer over, spesielt stein!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min goldentispe har akkurat bikket 1,5 år. Hun er fra showlinjer, men jeg blir ofte spurt om hun er jaktgolden fordi hun har så ekstremt mye drive. Vi har brukt laaaang tid på å få klarhet i hvem som faktisk er lederen av flokken, men bortsett fra det er hun et fantastisk vesen med en lærervilje uten like. Bare det blir skikk på mammaen som aldri har hatt hund før så skal vi nok få til litt etter hvert :)

Jeg signerer glatt lista som ble nevnt lenger oppe, og vil påpeke at selv om mange golden kanskje er mye mer aktiv enn hva man forventer så får man så uendelig mye glede av dem. Jeg trener retrieverjakt med mi, og er veldig glad for all energien hennes, selv om hun tidvis tar seg både en og to seiersrunder med dummyen i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier en golden, jaktversjonen.

- Han sier ALDRI nei til kos. Fra noen. Han tenker at alle elsker han og at alle vil ha 35 kg golden rullende på fanget.

- Han ELSKER vann. Om det er vann i nærheten forsvinner han ut av syne og det neste vi hører er et plask.

- Han sier aldri nei til lek, sier aldri nei til tur, sier aldri nei til noe som helst, tror jeg.

- Han er ekstremt nysgjerrig. Uansett hva vi gjør vil han være med og sjekke ut hva vi holder på med.

- Elsker selvsagt mat. I alle former, fasonger, temperaturer og farger. Alt går i grisen!

Han er liksom bare glad, morsom, leken og en diger kosebamse :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier en golden, jaktversjonen.

- Han sier ALDRI nei til kos. Fra noen. Han tenker at alle elsker han og at alle vil ha 35 kg golden rullende på fanget.

- Han ELSKER vann. Om det er vann i nærheten forsvinner han ut av syne og det neste vi hører er et plask.

- Han sier aldri nei til lek, sier aldri nei til tur, sier aldri nei til noe som helst, tror jeg.

- Han er ekstremt nysgjerrig. Uansett hva vi gjør vil han være med og sjekke ut hva vi holder på med.

- Elsker selvsagt mat. I alle former, fasonger, temperaturer og farger. Alt går i grisen!

Han er liksom bare glad, morsom, leken og en diger kosebamse :wub:

Veldig godt og kort forklart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...