Gå til innhold
Hundesonen.no

Krav for å få være med på fellestrening i Rally Lydighet


ipadda
 Share

Recommended Posts

Jeg ble litt paff når jeg kontaktet den lokale klubben her for å høre hva som krevdes for å få lov å være med på felles treninger i Rally Lydighet.

Jeg har aldri startet offisiell konkurranse, men uoff.

Kravene fra klubben var enten at du tok kurs hos dem, eller at du hadde startet på offisiell konkurranse.

De skal arrangere stevne i september, og jeg kjenner at jeg ble såpass irritert over at du ikke kan få være med på fellestreninger tross mangel av kurs og offisiell start, at jeg vurderer å droppe hele greien...

Hva kreves i din klubb for å få være med på rally treninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske spesielt krav fra klubb, synes jeg. Det er ganske vanlig å kreve at man har tatt et agilitykurs for å delta på treninger, men det er jo av sikkerhetsmessige hensyn. Jeg vet ikke om noen andre klubber som stiller krav til å delta på rallytrening (uten det vanlige med å være medlem i klubben, oppføre seg ordentlig osv). Det er en hundeskole som har krav om at du må ha deltatt på rallykurs hos dem for å delta på treningene, men det er jo mer vanlig og rimelig, synes jeg.

Rallylydighet skal jo være en lavterskelsport som er åpen for alle. Du kan jo evt. kontakte NRL om dette, de er kanskje interesserte i å vite om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det samme her. Grunnen er at det kom så mange nybegynnere som ikke kunne skiltene at folk endte opp med å bruke all tid på å forklare skiltene og grunnleggende innlæring slik at de ikke fikk trent selv.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var av samme grunner som Tabris over her nevner.

Men sånn satt på spissen, hva er forskjell på å ha startet uoffieielt og offisielt annet enn at de uof resultatene ikke blir registrert noen plass? Jeg har jo fremdeles ett skjema som viser at jeg har konkurrert, med en dommer som har skrevet under liksom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen krav. Ansvaret for treningen går på rundgang i en liten gruppe (rallykommiteen tror jeg). De lager bane, organiserer rekkefølge på de som skal gå og viser og forklarer for evt nybegynnere. Alle hjelper til å bygge bane og/eller rydde vekk etterpå ettersom hva man har tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det samme her. Grunnen er at det kom så mange nybegynnere som ikke kunne skiltene at folk endte opp med å bruke all tid på å forklare skiltene og grunnleggende innlæring slik at de ikke fikk trent selv.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Jeg ser faktisk poenget Tabris, men da bør man kanskje tilby nybegynnerkurs, eller kanskje nybegynnertreninger hvor noen tar ansvar for å gå gjennom og forklare noen skilt hver gang eller noe sånt?

Det var av samme grunner som Tabris over her nevner.

Men sånn satt på spissen, hva er forskjell på å ha startet uoffieielt og offisielt annet enn at de uof resultatene ikke blir registrert noen plass? Jeg har jo fremdeles ett skjema som viser at jeg har konkurrert, med en dommer som har skrevet under liksom....

Jeg tipper det er snakk om samme klubben? ;)

Men du spurte, og fikk til svar at uoffisiell start ikke var godt nok? Det kan jo være en del forskjeller, men i forhold til kjennskap til skiltene og momentene så er det jo ikke voldsomme forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt mail og hørt om du kunne fått være med på grunnlag av at du har startet uoffisiell konkurranse. Ellers er jeg veldig enig med klubben om kravene på grunnlag av det som Tabris sier. Nå trener ikke jeg rallylydighet, men fellestrening er ikke noe kurs. Det er greit at man kommer med tips og råd til hverandre, men om man føler man må lære dem alt så er det ikke noe tid igjen til å trene egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ingen krav. De vil til og med så gjerne ha flere ekvipasjer som er litt mer aktive, så de satte opp et kort introkurs til en veldig billig penge for å få med seg flere på treningene. Supert tiltak, flink klubb! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ingen krav. De vil til og med så gjerne ha flere ekvipasjer som er litt mer aktive, så de satte opp et kort introkurs til en veldig billig penge for å få med seg flere på treningene. Supert tiltak, flink klubb! :ahappy:

Hey, var det deg som gikk med en toller i dag? Jeg husker en av de startende het Gro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ingen krav, annet enn medlemsskap, men det kan jo være forskjell på organisering osv? Om klubben feks alltid stiller med en ansvarlig som tar "opplæring" osv, en slags instruktør, så kan jo det at man må gå et kurs først være en slags "betaling" til klubben for at de i ettertid bruker ressurser på treninger. Ikke vet jeg, men ville spurt hvorfor ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre samme reglene her i en av klubbene i nærheten. Det har gjort at jeg gikk orker eller gidder å trene. Jeg tenkte å trene å starte litt for morro skyld og som avveksling fra det vi egentlig driver med men når jeg må bruke tid å penger på å gå kurs så gidder jeg ikke. Kursene er enten 1 kveld i uka og siden dette skulle være for morro skyld så vet jeg ikke om jeg orker å legge ut noen tusenlapper og i tilegg binde meg opp til å kjøre i 1time hver vei 1 gang i uka de nesten 8 ukene. En hel helg til å sette av for kurs jeg har heller ikke med det første siden de helgene jeg har ledig nå må jeg nesten bruke til ting som skal gjøres hjemme osv. Prøvte meg på om det hjalp hvis jeg leste og hadde med meg beskrivelse av skiltene selv men neida. Det var også ulydige hunder som ikke kunne noe som var problemet også, men det hjelp heller ikke når jeg prøvte å forklare at bikkjedyret mitt starter klasse 3 i lydighet, gått ferdselsprøve, trent i NRH osv. Så da ga jeg opp og vi får printe ut skiltene selv, laminere de og se om det kanskje er noen andre som vil være med å trene litt her i området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...